Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini (65v) saa enemmän eläkettä kuin minä (37v) palkkaa

Vierailija
11.01.2019 |

Sama ala, sama ammattinimike. Korkeakoulututkinto. Olen tosin opiskellut enemmän. Vakityötä ei ole eikä tulekaan.
Vanhempani ihmettelevät usein miksi minulla ei ole säästöjä. Heillä kuulemma kertyy.

Kommentit (257)

Vierailija
61/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap kitisee. Hyvä perintö on tulossa. Ja itselläkin on oikein hyvä palkka. Elämänhallinnassa on jotain vikaa, jos tuosta nettotulosta ei jää mitään säästöön.

Lasketaas.. 2200 käteen. Maksan yhtiövastiketta melkein 400. Asuntolainaa 500. Työmatkaliikenne 100. Osuuteni ruokamenoista 300. Osuuteni pk maksusta 200. Vakuutusmaksut (liikaa) , sähkö, puhelin, lapsia 2...

En harrasta, en osta mitään uutena jos löytyy käytettynä. En käy kampaajalla. Enkä juuri missään.

Ja kyllä. Asuisin mielelläni jossain muualla kuin pk seudulla mutta ei ole töitä.

En kyllä ajattele vanhempieni mahdollista perintöä. Nyt kun ajattelen niin onneksi ja toivottavasti siihen on aikaa mahdollisesti 30 vuotta. Minulla on neljä sisarusta. Sekin vaikuttaa asiaan:)

Jaat kulut jonkun kanssa. Minä maksan kaiken yksin.

Kyllä, puolisoni osallistuu, välillä vähän, välillä enemmän. Ala, jossa on on töitä lähinnä pätkittäin. Välillä elätän 4 henkilöä. Se ei kumminkaan ole tämän asian pointti.

Vierailija
62/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella että olisin kateellinen vanhemmilleni, jos heillä olisi paremmat tulot kuin minulla..

Se on vähän sama asia kuin itse lukisi lääkäriksi ja saisi 6000e kk palkkaa ja eläkeläiset lähihoitajan eläkkeillä vetäisivät 8000e kk lärvi. Turhaa se kouluttautuminen ja työnteko silloin on. Ei kateutta. Toiset saavat koska ovat syntyneet tiettyyn aikaan ja toisilta riistetään koulutuksesta huolimatta, koska ovat syntyneet tiettyyn aikaan.

Tuo on todella typerä esimerkki. Kahta aikakautta ei voi verrata noin. Nykyisin lähes jokainen suorittaa jonkunlaisen korkeakoulututkinnon. Nykyajan maisteri on entisajan merkonomi.

On monia ammatteja joiden status ja palkkaus on laskenut huimasti kun vaikkapa kielitaito on nykyisin täysin triviaali asia ja tekniikka on kehittynyt niin että apinakin pystyy hoitamaan homman. Ja korkeakoulututkinto on lähes jokaisella.

Katsokaa vaan peiliin.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/257 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä itkupotkuvalittajat vaikuttavat todella yksinkertaisilta ihmisiltä.

Vierailija
64/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun palkkani on viisi kertaa niin suuri kuin isäni eläke ja ihan keskituloinen toimistorotta olen.

Minulla on kaksi lasta ja molemmilla on yli 5 kertaa suurempi palkka kuin minun eläkkeeni.

Olisiko nyt ap ammatinvalintasi mennyt vikaan.

Sehän ei taas ole muiden vika.

Vierailija
65/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen korkeakoulutettu, isäni duunari ja minun palkkani on pienempi kuin isäni eläke. Työvuosia minulla on takana 18v ja edessä vielä enemmän. Isäni 67v on ollut eläkkeellä kohta 5 vuotta, minä en ole 67-vuotiaana edes päässyt eläkkeelle.

En ole kateellinen vanhemmilleni mutta kyllähän oma vanhuus huolestuttaa.

Vierailija
66/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Mun isän eläke oli lähes 4000 €/kk, anopin 2500 €/kk. (Molemmat nyt jo kuolleet).

Onhan tämä suuria ikäluokkia suosiva eläkejärjestelmä kierompi kuin korkkiruuvi, jos työssä käyvän palkka on monessa ammatissa bruttona noin 2000 euron luokkaa. Eläkkeet, jos niitä tulevaisuudessa edes maksetaan, jäävät meiltä nykyisiltä työntekijöiltä paljon pienemmiksi.

Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja yhtäjaksoista työuraa takana 43 vuotta, ilman mitään poissaoloja, palkka viimeiset 20v n.2600-4300€/kk ja sitä ennen alle 2000-2400€/kk. Työura tehty yksityisellä sektorilla.

Eläke 1.789€/kk brutto ja käteen jää 1376€/kk

Ja tilastojen valossa kuulun hyvätuloisiin eläkeläisiin.

Noita yli 3000€/kk brutto eläkkeensaajista on vain 7% kaikista eläkkeensaajista.

Naisten keskim. eläke on alle 1400€/kk ja miesten 1650€/kk brutto eli nettona n.1000€ ja 1200€

Vierailija
67/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni eläke on karvan yli 10 000 euroa. Vero on noin 60%. Käteen jää noin 4000 euroa (verolla hoidetaan muiden vähäosaisten huolehtimisesta) . Olen kotona ja jos hän kuolee ennen minua, en tule saamaan minkäänlaista lesken eläkettä. Siksi hakeudun takaisin töihin. 

Vierailija
68/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Mun isän eläke oli lähes 4000 €/kk, anopin 2500 €/kk. (Molemmat nyt jo kuolleet).

Onhan tämä suuria ikäluokkia suosiva eläkejärjestelmä kierompi kuin korkkiruuvi, jos työssä käyvän palkka on monessa ammatissa bruttona noin 2000 euron luokkaa. Eläkkeet, jos niitä tulevaisuudessa edes maksetaan, jäävät meiltä nykyisiltä työntekijöiltä paljon pienemmiksi.

Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja yhtäjaksoista työuraa takana 43 vuotta, ilman mitään poissaoloja, palkka viimeiset 20v n.2600-4300€/kk ja sitä ennen alle 2000-2400€/kk. Työura tehty yksityisellä sektorilla.

Noita yli 3000€/kk brutto eläkkeensaajista on vain 7% kaikista eläkkeensaajista.

Naisten keskim. eläke on alle 1400€/kk ja miesten 1650€/kk brutto eli nettona n.1000€ ja 1200€

Vaikka miten pyörität, nuo nettoeläkkeet ovat hyvöt moniin nykyisiin palkkoihin verrattuna ja pötkätyöläisten ja työttömyyden maailmassa. Se on taattua tulovirtaa teillä ilman aktiivimalleja ja kuukausittaisia tuen hakemisia. Lisäksi eläkeläisillä on useimminten vekaton asunto, monilla myös kesämökki, auto ym.maksettuina joten menot ovat pienemmät. Eläkeläisissä on myös niitä, jotka ovat itse perineet omia vanhempiaan ja saaneet omaisuutta sitäkin kautta.

Vierailija
69/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini eläke on noin 1600, mun palkka Bettina noin 3000 ja mun eläke tulee olemaan just ehkä 1500

Vierailija
70/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohiksena, mieheni eläkekertymä on suurempi kuin minun palkkani.

Vierailija
71/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden isojen eläkkeiden saajat ovat yleensä miehiä, vaimo on ollut kotiäiti ja eläke on minimaalinen. Kun mies sairastuu, on vaimon pakko olla omaishoitaja, koska hoitokotiin menesi miehen iso eläke ja vaimo jäisi isoon kotiin maksamaan sen kuluja takuueläkkeestään.

Näitä on nähty, ei niin kauniita tarinoita.

Vierailija
72/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää huoli palkoistanne, älkääkä valittako suurista eläkkeistä. Eläke kertyy palkasta.

Jäin juuri eläkkeelle, n. 3000€. Työvuosia 45 ja niistä kuudelta ensimmäiseltä ei kertynyt eläkettä lainkaan, vaikka eläkemaksut perittiinkin.

Tuttavani saa leskeneläkettä yli kolmetuhatta euroa NETTO. Eikä edes alaikäisiä lapsia huollettavana.

Tällainen leskeneläke vaatii sen, että kuolleen puolison eläke on ollut yli kymppitonnin kuussa (brutto). Se on todella harvinaista.

Toinen vaihtoehto on se, että puoliso on kuollut työtapaturmassa tai liikenneonnettomuudessa syyttömänä osapuolena. Silloin leskeneläkettä ei lasketa normaaliin tapaan, vaan vainajan perheelle voidaan maksaa korvaus, joka lasketaan sen mukaan, kuinka paljon vainaja saisi kuukausittain palkkatuloja, jos hän ei olisi kuollut.

Vierailija
73/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt sama palkka kuin isälläni, kun hän jäi eläkkeelle. Jos jatkan työelämässä tällä palkalla, arvoitu eläkkeeni on 1200 €/brutto. Isäni saa nettona 1500 €. Työvuosia isälle kertyi 40, mulle vähintään sama. Tasan ei mene nallekarkit.

Jep, tätä se sosialismi teettää. SDPn eläkehuijaus huonontaa tilannetta vielä entisestään.

Vierailija
74/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noiden isojen eläkkeiden saajat ovat yleensä miehiä, vaimo on ollut kotiäiti ja eläke on minimaalinen. Kun mies sairastuu, on vaimon pakko olla omaishoitaja, koska hoitokotiin menesi miehen iso eläke ja vaimo jäisi isoon kotiin maksamaan sen kuluja takuueläkkeestään.

Näitä on nähty, ei niin kauniita tarinoita.

Näin oli joskus ennen, mutta nykyisin säännöksiä on muutettu niin, että kotiinjäävälle puolisolle jää vähintään puolet puolisoiden yhteenlasketusta eläkkeestä. Siis olettaen, että maksut menevät julkisen puolen maksujen mukaan. Jos menee kokonaan omilla rahoillaan hoidettavaksi yksityiseen hoitokotiin, niin silloin mitkään maksukatot eivät päde.

Vierailija
75/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin ensimmäisen asunnon 25 vuotiaana. Tapasin mieheni 3 v myöhemmin. Hän laittoi asuntonsa vuokralle ja vuokralainen maksoi hänen lyhennyksensä.

Aloimme ostaa 2 vuoden välein asuntoja, nyt tietty kun on perhe, ei enää voi, kun lasten koulukin voisi muuttua.

Meillä on 8 asuntoa, tosin veroituskin on isompi, vain 3.sta on lainaa jäljellä, joista 1 on meidän koti.

Asuntosijoitteluun ei minun vanhemmilla ollut varaa. Lainojen prosentit olivat 15% ja ylikin.

Nyt senkin aika on mennyt ohi, kun asuntojen hinnat ovat nousseet korkeimmiksi, kuin mitä vuokraa maksetaan.

Jos joudun työttömäksi, myydään 1 asunto pois ja elämä jatkuu.

Vierailija
76/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wanhukset maksaneet 10% palkastaan, te maksatte 24% eläkkeitä.

Lisäksi koko systeemi purettaneen kunhan wanhukset hapertuu ja lakkaa äänestämästä. Sitten sinä et saa mitään eläkkeellä, mutta nykyiset 0-10v lapset voinevat ostaa 20-30v asunnon ja rahoittaa lapsen.

75-95 syntyneet = petetty sukupolvi. Muuttakaa sveitsiin ja rahastoikaan tulot, nykyjärjestelmästä ette tule mitään saamaan.

Vierailija
77/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vaikka miten pyörität, nuo nettoeläkkeet ovat hyvöt moniin nykyisiin palkkoihin verrattuna ja pötkätyöläisten ja työttömyyden maailmassa. Se on taattua tulovirtaa teillä ilman aktiivimalleja ja kuukausittaisia tuen hakemisia. Lisäksi eläkeläisillä on useimminten vekaton asunto, monilla myös kesämökki, auto ym.maksettuina joten menot ovat pienemmät. Eläkeläisissä on myös niitä, jotka ovat itse perineet omia vanhempiaan ja saaneet omaisuutta sitäkin kautta.

Asuntolaina on maksettu, mutta nyt maksetaan remppakuluja. Asunto valmistunut 1984 ja viimeisen 5v aikana tehty julkisivuremontti, vaihdettu ikkunat ja ovet ja nyt parhaillaan on hissiremontti ja nämä kymmeniätuhansia euroja yhteensä. Ja nyt odotetaan putkiremonttia ja hinta hirvittää eli vaikka asunto on saatu maksettua, asumisen kulut ei juuri pienene.

Lääkkeitä menee noin 80€/kk, osasta ei tule Kelakorvausta, eikä kartuta lääkekattoa, vaikka lääkärinresepti.

Silmälasit joudun uusimaan 1-2v väleinen, kun näkö heikkenee ja hintaa nostaa "eri pari" silmät ja se on n.800€, vaikka kuinka halvat kehykset valitsen.

Nyt osaan arvostaa myös työterveydenhoitoa. Ilmaista ei julkinen terv.hoito ole, puhumattakaan hammaslääkäristä, jonne on pitkät jonot ja lähes pakko käyttää yksityistä hammashoitoa ja kun ikää tulee, hampaat tulevat yhä huonokuntoisemmaksi.

Samoin tarvetta on hierojalle ja jalkahoitajalle.

En valita ja pärjään hyvin, kun elän vaatimatonta elämää, eikä ostaminen edes kiinnosta, jo ilmastomuutoksen takia, mutta luulen monen eläkeläisen elävän hyvin vaatimatonta elämää, joita on turha kadehtia, kun ovat yhtä köyhiä, kuin muutkin.

Jos haluaa kadehtia, ehkä kannattaisi osoittaa mielenkiinto vaikka julkisen sektorin johtoryhmään, joiden tulot ovat satojatuhansia euroja.

Vierailija
78/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin isäni 75 v saa kansakoulupohjalta enemmän eläkettä ( netto) kuin minä 50v akateemisessa ammatissa palkkaa. Lisäksi tulee vielä äitini eläke. En kadehdi, mutta ihmettelen. Kun olin 80- luvulla koulussa, opiskelun tärkeyttä korostettiin. Laman takia jouduin tekemään vielä toisenkin työllistävämmän tutkinnon.

Saman ikäisinä vanhempani elivät leveästi, omakotitalo, kesämökki, 2 autoa, vene ja vuosittain ulkomaanmatkoja. Minulla ei ole mahdollisuuksia noista juuri mihinkään.

Vierailija
79/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä on hauskinta, että töissäni saan paljon palautetta eläkeläisiltä. Myös sellaisilta eläkeläisiltä, joiden eläke on reilusti isompi kuin oma kokopäivätöistä maksettava palkkani. Suuri osa palautteista koskee sitä, miksi eläkeläisalennukset ovat niin pieniä, miksei eläkeläiset saa ilmaiseksi teatterilippuja/bussilippuja/uimahallilippuja/jne. Samat henkilöt antavat palautetta siitä, että kun eläkeläiset maksavat enemmän verojakin ja jos heille jäisi enemmän rahaa, he myös käyttäisivät sitä erilaisiin palveluihin jne. Ja näistä eläkeläisisitä suurin osa on jäänyt eläkkeelle 62 -vuotiaina, toisin kuin tulevat ikäluokat tulevat tekemään.

Itse en ymmärrä, miksi iän vuoksi pitäisi olla esim. ilmaiset bussiliput muille kuin pikkulapsille? Miksi 3000 euron eläkettä saavan 70 -vuotiaan pitäisi matkustaa ilmaiseksi ja sen sijaan 2000 euron palkaa saavan pitäisi maksaa täysi hinta?

Vierailija
80/257 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun  äitini teki 50 vuoden työuran, meni töihin 15- vuotiaana, oli töissä 68-vuotiaaksi. Synnytti lapset peräkkäisinä vuosina ettei mennyt hyviä työvuosia hukkaan.

Äitini saa eläkettä muutaman satasen enemmän kuin mitä takuueläke olisi. Siis  heillä, joilla ei ole välttämättä päivääkään työhistoriaa...