Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menetty sukupolvi (80-95)

Vierailija
11.01.2019 |

No niin. Siinähän se nyt on, oikein tutkijan kirjaan kirjoitettuna, jos ei jollekin vielä ollut selvää.

Eli 1980 - 1995 -vuosina syntyneet kärsivät eniten edellisten sukupolvien suhailuista. Ei tuu eläkettä, ei.
Ja muutkin edut+ura on vähän niin ja näin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005961247.html

Kommentit (245)

Vierailija
181/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni kuuluvat juuri tähän ns. menetettyyn sukupolveen. Kaikilla menee hyvin, mutta sen takana on jatkuva kova uurastus. Sekään ei valitettavasti yksin riitä, vaan jo ensimmäinen kesätyö ratkaisee, saako sitä vai ei. Pitää olla takana oikeanlaiset vanhemmat ja suku, tukiverkko, joka huolehtii kaikkien pärjäämisestä. Auttaa eteenpäin.

Hyvien ja lahjakkaidenkin on vaikeaa pärjätä, jos tukea ei ole.

Terveisin mummi

Vierailija
182/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Sofia Belorf vetäisi 115k tulot joten ei se tuossakaan ikäluokassa mahdotonta ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joutunut ottaan hirveät opintolainat 80-luvulla, joita maksoin nelikymppiseksi pätkätöistä. Eläkettä ei kertynyt vähän yli parikymppisenä tehdyistä töistä, eikä äitiyslomalta. Opiskelu vei työurastani seitsemän vuotta, lama ja työttömyys toiset seitsemän. Vakituisiin, koulutusta vastaaviin töihin pääsin vasta nelikymppisenä, sain opintolainan pois, ja pystyin ottaan asuntolainan.

Kymmenen vuotta siis aikaa kerätä se "valtava" eläke, koska viisikymppiset ikätoverini laitetaan pihalle, eikä saa töitä. Eläkeikä on nyt nostettu, että pääsen eläkkeelle 67-vuotiaana. Varmaan nostavat vielä ennen sitä.

Ja nyt te sanotte, että kun pääsen eläkkeelle, niin te vedätte viimeisenkin maton jalkojen alta, ja sanotte että maksakaa itse sijoituksista vaippanne. Anteeksi mistä sijoituksista, mistä isoista eläkkeistä. Laman takia niitä ei alkanut edes tulla.

Kiitti v**sti.

Vierailija
184/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Sofia Belorf vetäisi 115k tulot joten ei se tuossakaan ikäluokassa mahdotonta ole.

ja vielä verovapaana. Tosin taitaa joutua vankilaan.

Vierailija
185/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hirveetä luettavaa. Sukupolvi jolle on hoidettu kaikki, eskarit, terveyden- ja hammashoito, peruskoulu, koulutus, opintorahat ja uudet opiskelija-asunnot, subjektiiviset päivähoidot, onkin nyt niin hemmoteltua, että heidän omasta mielestä vanhuksista huolehtiminen on turhaa rahan tuhlausta ja pois heidän elintasosta.

Vierailija
186/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja vielä verovapaana. Tosin taitaa joutua vankilaan.

vasta sen jälkeen kun on saanut maahantulokiellon USA:aahan.

Vierailija
187/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Äiti ja isä saivat vielä perinnöt jotka on hukattu. Nyt 1600 eläkkeet ja valitetaan ettei riitä. Itse 250 euron kht.lla kun ihan sama menenkö töihin 1200 euron tuloilla vai olenko kotona. Pärjätään kun kiristää vyötä. Onneksi on sossu.

Mitkä perinnöt he saivat? Jos uskomme verottajan tilastoja, niin 50-60 -luvuilla syntyneet ovat saaneet huomattavasti pienempiä perintöjä kuin mitä Y-sukupolveen kuuluville jo nyt on langennut. Jos jaettavaa on 200 000 e, niin yksittäinen perintö on paljon pienempi, kun jakajia on viisi kuin jos heitä on vain yksi.

Joitakin kymmeniä tuhansia. Kävivät niillä rahoilla ulkomailla.

Taitavat olla velkaa jo meille sen verran. Asuvat 800 euron vuokra-asunnoissa yksin, mihin meillä ei olisi ikinä varaa ja lainaavat rahaa meiltä lapsilta. Ovat tottuneet melkoisen leveään leipään.

Ja te idiootit lainaatte?

Vierailija
188/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisena kuuntelin suuriin ikäluokkiin kuuluvan naisen kertomusta siitä, miten hän pääsi valtiolle ministeriöön vakitöihin suoraan ylioppilaskirjoitusten jälkeen, koska osasi kirjoittaa nopeasti kirjoituskoneella. Siellä lojui eläkeikään saakka.

Minulla ei olisi puhettakaan päästä yhtään minnekään töihin ja vielä vakituiseksi sillä, että osaan kirjoittaa tietokoneella nopeasti.

Saatikka valtiolle ministeriöön. 

Vierailija
189/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri pommi tulee, kun sukupolvinen köyhtyminen rupeaa näkymään kulutuksessa. Valtava osa työpaikoista perustuu turhan kuluttamiseen. Kun ihmisiltä loppuu siihen raha, työttömyys räjähtää.

En aio koskaan aloittaa turhaa kuluttamista vaikka minulla olisi siihen joskus varaa. Kun tässä kerran pitää säästää omat eläkkeet, en osta mitään ylimääräistä. Olen pian 30. En tosin usko siihen että työllistyn tutkinnollani koska en ole mies.

Vierailija
190/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelussa ollaan kaikki jouduttu panemaan merkille, että nykyiset kolmekymppiset on kovin vaativia, röyhkeitäkin, ja ovat sitä mieltä, että minulle kaikki, muilla ei niin väliä.

Englanniksi sanovat että "sense of entitlement". Kokevat olevansa oikeutettuja vaatimaan kaikkea erityistä ja laatua ja palvelua, silloinkin kun se on ilmaista.

Me tiskin toisella puolella olemme sitä porukkaa, jotka ovat kokeneet joutuvansa ansaitsemaan ne, työllä ja ponnistuksilla. Aika hämmentävää.

191/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 23-vuotias serkku, joka ei ole koskaan ollut missään töissä.

Taitaa olla uusi ilmiö, että korkeakouluista valmistuu 24-25-vuotiaita maistereita, jotka eivät ole koskaan olleet missään töissä. Vaikeaa siinä vaiheessa päästä mihinkään töihin, kun aina löytyy sellaisia hakijoita, joilla on työkokemusta

Vierailija
192/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullisena kuuntelin suuriin ikäluokkiin kuuluvan naisen kertomusta siitä, miten hän pääsi valtiolle ministeriöön vakitöihin suoraan ylioppilaskirjoitusten jälkeen, koska osasi kirjoittaa nopeasti kirjoituskoneella. Siellä lojui eläkeikään saakka.

Minulla ei olisi puhettakaan päästä yhtään minnekään töihin ja vielä vakituiseksi sillä, että osaan kirjoittaa tietokoneella nopeasti.

Saatikka valtiolle ministeriöön. 

Silloin oli pääsykokeet jo keskikouluun, eli nykyiselle yläasteelle, suuri osa karsittiin duunareiksi jo siitä, minkä jälkeen ei ollut mitään asiaa siisteihin sisätöihin. Ja moni joutui jo muuttaa silloin kaupunkiin vuokralle vanhempien rahoilla.

Olet puhunut ihmisen kanssa joka onkin ollut jo monella tavalla etuoikeutettu ja koulutettu sen ajan standardeilla, naiset ei edes paljon käyneet enempää kouluja koska oletus oli mennä naimisiin, ei päivähoitoa, koulutus hukkaan.

Ei silloin ollut joka toisella joku loppututkinto niinkuin nykyään, ja nykyään tietokoneet ovat syöneet tuollaiset työpaikat jo kymmenen vuotta sitten, ja pakottaneet tuollaiset ihmiset ennen aikojaan eläkkeelle pienellä eläkkeellä.

Vierailija
193/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on hirveetä luettavaa. Sukupolvi jolle on hoidettu kaikki, eskarit, terveyden- ja hammashoito, peruskoulu, koulutus, opintorahat ja uudet opiskelija-asunnot, subjektiiviset päivähoidot, onkin nyt niin hemmoteltua, että heidän omasta mielestä vanhuksista huolehtiminen on turhaa rahan tuhlausta ja pois heidän elintasosta.

Eikös noista osa ole pikemminkin palveluita vanhemmille, edelliselle sukupolvelle. Joka ei joutunut maksamaan lapsensa päivähoidosta, jne. Heillehän se suoraa säästöä on. Lasta kun kuuluu elättää jonkin aikaa.

Vierailija
194/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1990, olen koulutettu ja vakityö löytyy todella hyvällä palkalla.

Siltikin joudun koko ajan elämään pelossa että firma menee nurin koska yli 10 vuotta pystyssä oleva yritys kuulostaa nykypäivänä mahdottomuudelta, lisäksi pelkään että työni ulkoistetaan ulkomaille tai katoaa kokonaan ja joudun opiskelemaan uuden ammatin neljänkympin rajapyykin jälkeen. Omaan asuntoon ei sinkkuna tule koskaan olemaan varaa koska pelkkä käsirahan säästäminen kovallakin palkalla on vaikeaa. Alani työt ovat pk-seudulla sekä kallistuvissa kasvukeskuksissa, joten muuallekaan en voi enkä halua muuttaa. Hyvästä palkasta huolimatta eläkkeeni tulee olemaan ehkä paria tonnia kuussa, mikäli koskaan eläkeikään asti elän vaativan ja koko ajan muuttuvan työelämän aiheuttaman kroonisen burnoutin rappeuttaessa terveyttäni. Terveisiä lihavasti eläville eläkeläissukupolville. 

Vierailija
195/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni kuuluvat juuri tähän ns. menetettyyn sukupolveen. Kaikilla menee hyvin, mutta sen takana on jatkuva kova uurastus. Sekään ei valitettavasti yksin riitä, vaan jo ensimmäinen kesätyö ratkaisee, saako sitä vai ei. Pitää olla takana oikeanlaiset vanhemmat ja suku, tukiverkko, joka huolehtii kaikkien pärjäämisestä. Auttaa eteenpäin.

Hyvien ja lahjakkaidenkin on vaikeaa pärjätä, jos tukea ei ole.

Terveisin mummi

Naulankantaan, mummi. Kuvailit sen juuri niin kuin se on.

Vierailija
196/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1990, olen koulutettu ja vakityö löytyy todella hyvällä palkalla.

Siltikin joudun koko ajan elämään pelossa että firma menee nurin koska yli 10 vuotta pystyssä oleva yritys kuulostaa nykypäivänä mahdottomuudelta, lisäksi pelkään että työni ulkoistetaan ulkomaille tai katoaa kokonaan ja joudun opiskelemaan uuden ammatin neljänkympin rajapyykin jälkeen. Omaan asuntoon ei sinkkuna tule koskaan olemaan varaa koska pelkkä käsirahan säästäminen kovallakin palkalla on vaikeaa. Alani työt ovat pk-seudulla sekä kallistuvissa kasvukeskuksissa, joten muuallekaan en voi enkä halua muuttaa. Hyvästä palkasta huolimatta eläkkeeni tulee olemaan ehkä paria tonnia kuussa, mikäli koskaan eläkeikään asti elän vaativan ja koko ajan muuttuvan työelämän aiheuttaman kroonisen burnoutin rappeuttaessa terveyttäni. Terveisiä lihavasti eläville eläkeläissukupolville. 

Jokin sun kulutustottumuksissa ei matchaa, jos et tosi hyvästä palkasta saa mitään säästöön. Eli törsäät rahasi turhuuksiin. Avaa asp-tili.

Vierailija
197/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokin sun kulutustottumuksissa ei matchaa, jos et tosi hyvästä palkasta saa mitään säästöön. Eli törsäät rahasi turhuuksiin. Avaa asp-tili.

Taitaa olla vähän eri asia säästää yksin vaikkapa autoon tai remonttiin kuin käsirahaa vakuuksineen 250 000 euron asuntoon (perushinta hyväkuntoisesta pienasunnosta pääkaupunkiseudulla).

Vierailija
198/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on harhaa. Kolmekymppiset itkevät kun laskevat että heillä on omaisuutta vähemmän kuin koko ikänsä säästäneille nuukasti eläneille vanhemmillaan. Tilanne tulee olemaan toinen 30-40 vuoden kuluttua kun nuo nykyiset ulisijat ovat huomattavasti varakkaampia kuin vanhempansa ovat ikinä olleet vaikka nuoremmat sukupolvet kuluttavat rahaa aivan toiseen tahtiin.

Vierailija
199/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33 ja palkkani on 1100e/kk. Eli saman verran kuin toimeentulotuki.

Olisihan se kivaa tehdä kokopäiväistä työtä, mutta he kaikki irtisanottiin kolmessa viimeisimmässä yt-neuvotteluissa. Enää palkataan ihmisiä ainoastaan osapäiväisiksi ja vuokrafirmoista.

Varastoalalla palkat eivät ole muuttuneet mihinkään 15 vuoden sisään.

Jotenkin omituista, että ruohonjuuritasolla on tälläiset palkat ja heti, jos istuu toimiston puolella, niin palkka onkin kaksin/kolminkertainen. Ja siis työkaveri on tuurannut toimiston puolella, sanoi että apinakin osaisi tehdä ne työvuorolistat, ne kun tulee systeemistä valmiina. Palkka kuitenkin alkaa kolmosella. Ja ei koulutusta.

Itse olen yrittänyt saada firman sisältä muita töitä, mut enhän minä voi osata mitään, koska olen ruohonjuuritason työntekijä, nainen ja mulla on vain amk-koulutus.

Yritän lukea itseäni seuraavaan kouluun, kun kerran vapaa-aikaa on.

Vierailija
200/245 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -82 ja itsellä menee taloudellisesti kohtalaisen hyvin, moni muu ikäiseni on valitettavasti kelkasta jo pudonnut, tai sitten raapii elantonsa kasaan lyhyistä pätkistä. Itse olen käynyt läpi useammat YT:t ja muutaman irtisanomisen. Silti aina sitä on jotenkin pärjännyt ja ylös noussut.

Mitään urasuunnitelmia itseni on kuitenkaan aivan turha tehdä, nykyajan työelämässä pärjää parhaiten kaikkein mukautuvaisimmat. Itsekin olen hankkinut kaksi tutkintoa joilla voi työllistyä aika monipuolisesti.  Pelko siitä että firma kaatuu alta tms. on koko ajan takaraivossa eikä oikein jaksa uskoa että tilanne paremmaksi muuttuisi tulevaisuudessa. Eläkkeestä en edes haaveile vaan säästän nyt jo omasta palkastani vanhuuden varalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän