Kohtasin tänään älyllisesti itselleen epärehellisen kassatädin prismassa
Ihan sama vaikka paikalla olleet tunnistaisivat.
Olen 34 vuotias mies ja ajattelin ostaa kaksi olutta eväiden lisäksi ja kävi perinteiset. 40-45 vuotias kassatäti kysyi onko minulla papereita, johon vastasin, että ei kyllä ole. Tähän hän tokaisi, että hän kyllä näkee, että olen aikuinen, mutta että heidän on kysyttävä. Johon tokaisin, että no nyt olet kysynyt. Sitten hän sanoi, ettei voi myydä minulle kaljojani, johon minä totesin, että sitten ostan muutkin ostokseni muualta ja jätin ostokset siihen ja lähdin pois.
Menin viereiseen citymarkettiin ostamaan eväät ja oluet.
Aikuinen ja kypsä nainen havaitsi minun olevan selkeästi aikuinen, mutta silti lähti tuollaiseen hullutukseen mukaan. Ihan sama mitä työnantajat sanovat, mutta tuollainen typeryys ei lakkaa ihmetyttämästä minua.
Menen huomenna katsomaan, jos sama kassatäti olisi töissä ja mätän sitten kärrin aivan täyteen kaikkea mahdollista pientä rojua ympäri kauppaa. Paljon pakasteita ja paljon lihatuotteita lihatiskiltä. Sitten tietysti kaljat, jotka nostan hihnalle vasta kun muut ostokset on "piipattu".
Siinähän kyselee papereita ja huolehtivat keräämäni tavarat omille paikoilleen. Ja jos ei kysykään, niin sitten esitän, että voi kun jäi rahapussi kotiin ja en voikaan ostaa mitään.
Hähää! Siitäs saatte.
Kommentit (319)
No, itse olin nuorena varsin nuoren näköinen ja ostaessani kerran ykköskaljaa 26-vuotiaana valmiina lääkärinä kysyttiin paperit. Kyllä pikkuveljeä nauratti. Itse tokaisin kassanaiselle että tämähän on jo kohteliaisuus. 25-vuotiaana lääketieteen kandisaattina päivystäessäni mennessäni ensiavussa katsomaan hieman muistisairasta mummelia joka seurantapaikalla makoili oli mummeli myhäilevä ja tyytyväinen ja ihasteli että "ai kun kiva tuollainen poikalääkäri". Sekin itseäni lähinnä huvitti. Sitten kerran kun oli ajokortti kuivumassa niin ostin olutta tuolloin 26-vuotiaana valmiina lääkärinä. Kassanainen kysyi papereita. Ei minulla ollut siis korttia enkä mitään passia kantanut mukanani. Näytin vähä vanhetunutta opiskelijakorttiani sitten. Kassatäti totesi että se ei kelpaa, mutta nähtyään nimeni ja tunnistettuaan minut pikkukylän tk:ssa työskenteleväksi lääkäriksi nimen perusteella sanoi että yleensä ei myisi mutta tässä tapauksessa kyllä myy.
Ap vissiin oli tietoinen, että jos kysyy paperit ja myy ilman että niitä on, saattaa työpaikka lähteä alta.
Kaiken lisäksi kun olet vielä täysi urpo, niin ei kukaan työtään takiasi riskeeraisi. Sinun vastuulla pitää joku henkkari mukana. :D
Hölmöä toimintaa, ap.
Etkö ymmärrä, että sille kassahenkilölle on ihan sama, ostatko ne tavarat vai et. Hänhän vain soittaa jonkin toisen myyjän paikalle, joka hoitaa tavarat takaisin paikolleen ja kassa jatkaa omia töitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papereitahan pitää kysyä alle kolmekymppisen näköisiltä, vaikka näkisikin että kyseessä on aikuinen.
Kiva sitten jos joku tarkastaja näkee ettei kassa kysynyt papereita, hänen täytyy sitten ottaa syyt niskoilleen sinun takiasi.Juuri näin. Suomessa säännöt ovat joskus överit, muttei tässäkään tapauksessa se kassahenkilö ollut niitä keksinyt. Pakko on kysyä alle 30-vuotiaan näköiseltä, vaikka tietenkin useimmat noin 30-vuotiaat näyttävät selvästi aikuisilta. Se, että kassahenkilö sanoi näkevänsä ap:n olevan aikuinen, ei mitä todennäköisemmin ollut vittuiluksi tarkoitettu, vaan empaattisen ihmisen vastaantulo, jolla haluttiin tuoda ilmi, että myös kassahenkilön mielestä sääntö on typerä. Hän siis yritti ap:lle pahoitella, että joutuu tuollaisia kysymään. Kun sitten asiakkaalla ei ollut henkkareita, ei kassalla siinä tilanteessa ollut mitään muita vaihtoehtoja toimia.
Kassa voi olla kysymättä papereita, jos asiakas hänestä näyttää yli 30-vuotiaalta. Sen sijaan kassa ei voi myydä alkoholia, jos kysymisen jälkeen asiakas ei voi todistaa ikäänsä. Kaupoilla on omavalvonta kassojen toiminnasta, ja väärin toimiva kassa voi joutua vaikeuksiin. On myös ns. mystery shoppaajia, jotka vaikuttavat tavallisilta asiakkailta mutta jotka on palkattu tarkkailemaan, noudattaako kaupan henkilökunta ohjeita. Ei olisi kassalle kiva jäädä tuollaisessa tilanteessa kiinni.
Ap:n reaktio on epäkohtelias ja lapsellinen. Normaali reaktio olisi ollut harmistua, mutta todeta, ettei voi mitään ja eihän vika kassan ole. Se, että suunnittelee vielä tahallaan myöhemmin tekevänsä isoa kiusaa, ei ole aikuisen ihmisen käytöstä. Vaikka kassa olisikin ollut jopa tahallaan ilkeä, eivät teot ole silti synkassa seurauksiltaan: ap:n täytyy lounaalla oluen sijaan juoda jotain muuta vs. valtava kasa ruokaa ainakin pakasteiden ja muiden kylmätuotteiden osalta päätyy hävikkiin ja tilanteesta koituu harmia sekä muille asiakkaille että henkilökunnalle.
Puutun Ihan eri asiaan mutta miten sinä kuvittelet että jos joku ostaa olutta päivällä, aikoo ne juoda HETI, eikä vaikka viikon päästä?? Typerys.
Jos ne olisi aiottu juoda viikon päästä, tuskin olisi haitannut vaikkei niitä ei heti saanut, vaan olisi ostanut myöhemmin. Kyllä tuosta käytöksestä näkee, että ne olisi pitänut saada jistnytheti.
Mitä jos kauppa on tosi kaukana, sanotaan 30 km päässä kotoa? Silloin ne oluet ON saatava HETI, vaikka ne aiottaisiin juoda kolmen päivän päästä. Ymmärrä että kaikki eivät asu kaupungin keskustassa, jossa on joku ruokakauppa heti kulman takana.
Jos kauppaan olis 30km, sieltä ostettais muutakin kuin vain yhdet eväät ja kaljat. :D
Ap, oletko alkoholisti, jos kaljan saaminen heti mukaan on sinulle tuollainen kynnyskysymys? Minullekin on käynyt noin, mutten ole menettänyt hermojani. Olen vain jättänyt kaljat ostamatta ja maksanut muut ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ajokortti mukana autolla ajaessani vain silloin, kun minulla on myös lompakko mukana. Jos menen autolla vaikkapa rannalle, niin otan vain kolikon mukaan, jolla ostan jäätelön sinne mennessäni. En tee muulla kuin pyyhkeellä ja kirjalla siellä mitään. Jos poliisi kyselee ajokorttia, niin annan heille oikeat tietoni, jolloin näkevät että minulla kortti on, ja että autoni on nimelläni. rekkarithan ovat siinä heidän silmien edessään, joten voivat minut kätevästi yhdistää autoni kautta nimeeni.
Eikö siitä kuitenkin saa sakot, että se kortti ei ole mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä töissä mukanani hekilöllisyystodistusta, koska mitä vähemmän on tavaraa, sitä mukavampi tehdä työtä, joten lompakko ja laukku jää pois kun lähden asiakkaan kanssa esimerkiksi kauppaan. Tästä on jo vuosia, mutta kerran meinasi asiakkaan juomapuoli jäädä saamatta, koska minulla, avustajalla ei ollut näyttää papereita, eikä kassahenkilö näin ollen voi tietää jos avustettavani luovuttaa juomat minulle jälkeen päin. Asiakas oli 53v, ja minä 37 tuolloin.
Jonku järki voisi olla mukana, tai sitten vaikka ihan pyytää sitä esimiestä' paikalle, jollei työntekijällä ole mitään käsitystä siitä kuka on yli 18v. Ei täysi-ikäiselle myymisestä rankaista, oli niitä papereita tai ei. Siis ainakaan lain puitteissa, työnantajahan voi varmaan rankaista lain mukaan toimimisestakin.
Eli olet sitä mieltä, että esimies tekee tällaisessa tilanteessa päätöksen ohi alaisensa. Tuskinpa. Riski on jatkossa se, että alainen alkaa soveltaa annettuja ohjeita jokaisen baby facen kohdalla. Ja kauppa voi menettää lupansa myydä kaljaa määräajaksi. Että mitä luulet? On se niin hankalaa kantaa henkkareita mukana.
Ei minun tarvitse luulla mitään, sillä esimies uli paikalle, ja pahoitteli tilannetta. Että semmoista ;)
No mutta sehän oli sitten hienoa. Kaikki haluaisimme olla alaisina tilanteissa joissa kutsut esimiehen paikalle kun ongelma on ihan Sinun omasi eikä alaisen vika.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää miksi kukaan täysi-ikäinen liikkuu ilman henkilötodistusta.
Joku kirjoitti että ei rannalle mennessä ota ajokorttia mukaan, miksi sitä korttia ei autossa voi pitää? Ei se sielä paina.
Niin kauan kun Suomessa saa oleskella väärillä papereilla, tai jopa ilman papereita kokonaan, on minullakin oikeus olla kuljettamatta henkilöllisyyteni todistavaa asiakirjaa mukana kulkiessani.
Minä kerron poliisille kysyttäessä ikeat tietoni, muita varten ne eivät ole.
T: eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti että ei rannalle mennessä ota ajokorttia mukaan, miksi sitä korttia ei autossa voi pitää? Ei se sielä paina.Niin kauan kun Suomessa saa oleskella väärillä papereilla, tai jopa ilman papereita kokonaan, on minullakin oikeus olla kuljettamatta henkilöllisyyteni todistavaa asiakirjaa mukana kulkiessani.
Eikö ap:N ongelma ollut kaljojen jääminen kassalle. Vastaavahan ei ole sitten Sinulle ongelma.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä töissä mukanani hekilöllisyystodistusta, koska mitä vähemmän on tavaraa, sitä mukavampi tehdä työtä, joten lompakko ja laukku jää pois kun lähden asiakkaan kanssa esimerkiksi kauppaan. Tästä on jo vuosia, mutta kerran meinasi asiakkaan juomapuoli jäädä saamatta, koska minulla, avustajalla ei ollut näyttää papereita, eikä kassahenkilö näin ollen voi tietää jos avustettavani luovuttaa juomat minulle jälkeen päin. Asiakas oli 53v, ja minä 37 tuolloin.
Jonku järki voisi olla mukana, tai sitten vaikka ihan pyytää sitä esimiestä' paikalle, jollei työntekijällä ole mitään käsitystä siitä kuka on yli 18v. Ei täysi-ikäiselle myymisestä rankaista, oli niitä papereita tai ei. Siis ainakaan lain puitteissa, työnantajahan voi varmaan rankaista lain mukaan toimimisestakin.
Eli olet sitä mieltä, että esimies tekee tällaisessa tilanteessa päätöksen ohi alaisensa. Tuskinpa. Riski on jatkossa se, että alainen alkaa soveltaa annettuja ohjeita jokaisen baby facen kohdalla. Ja kauppa voi menettää lupansa myydä kaljaa määräajaksi. Että mitä luulet? On se niin hankalaa kantaa henkkareita mukana.
Ei minun tarvitse luulla mitään, sillä esimies uli paikalle, ja pahoitteli tilannetta. Että semmoista ;)
No mutta sehän oli sitten hienoa. Kaikki haluaisimme olla alaisina tilanteissa joissa kutsut esimiehen paikalle kun ongelma on ihan Sinun omasi eikä alaisen vika.
Täytyy kyllä olla melkoinen puusilmä, jos ei näe että toinen on toisella töissä avustajana, eli ilmeisesti pakkaa, ja kantaa ne ostokset kun avustettava ei kykene? Ja siten ei muka myydä alkoholia henkilölle koska hänen avustajallaan ei ole papereita mukana? :D :D :D Hyvä on kutsua esimies paikalle ihan jokaisella kerralla kun tuollaista pääsee sattumaan.
Itsekin esimiesasemassa kaupassa, ja ei kaikki kassahenkilöt ole todellakaan mitään ruudinkeksijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti että ei rannalle mennessä ota ajokorttia mukaan, miksi sitä korttia ei autossa voi pitää? Ei se sielä paina.Niin kauan kun Suomessa saa oleskella väärillä papereilla, tai jopa ilman papereita kokonaan, on minullakin oikeus olla kuljettamatta henkilöllisyyteni todistavaa asiakirjaa mukana kulkiessani.
Eikö ap:N ongelma ollut kaljojen jääminen kassalle. Vastaavahan ei ole sitten Sinulle ongelma.
T. Eri
Sinä voit vastata toki aloitukseen, minä vastasin ihmettelyyn siitä että jollain ei ole papereita mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas vtun vaikea näyttää niitä henkkareita.
No on kyllä vtun vaikeaa näyttää papereita, jotka eivät ole mukana.
Ap
Jos on kysytty papereita eikä ole näyttää niin ei sulle saa myydä. Myyjä teki aivan oikein.
Jos on ikää niin kannattaa pitää ne paperit mukana. T. Yli 40 v nainen jolta kysytään useinkin vielä paperit koska näytän alle 30v. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä nyt mistään oikeuksista on puhunut? Elämä vaan on helpompaa kun on se henkilöllisyystodistus mukana,eikä se mtn paina.
Kaupan sääntö on kysyä paperit alle 30-vuotiaan näköiseltä, huom! ei alaikäisen näköiseltä alle 30-vuotiaalta! Kaikilta! Eli vaikka kassa olisi suht varma, että tyyppi on täysi-ikäinen, niin paperit on silti kysyttävä, jos näyttää alle 30-vuotiaalta. Silloin tuossa ei ole mitään epä-älyllistä tai epäloogista, vaan ohjeen mukaan menee. Tämä sääntö on ollut jo ainakin 4-5 vuotta, joten sinä nyt vaan olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti että ei rannalle mennessä ota ajokorttia mukaan, miksi sitä korttia ei autossa voi pitää? Ei se sielä paina.Ei kaikkea tarvitse ymmärtääkään.
Sinunkaan.
No olipa tarpeellinen ja fiksu vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöä toimintaa, ap.
Etkö ymmärrä, että sille kassahenkilölle on ihan sama, ostatko ne tavarat vai et. Hänhän vain soittaa jonkin toisen myyjän paikalle, joka hoitaa tavarat takaisin paikolleen ja kassa jatkaa omia töitään.
No näinhän siinä on järkevintä toimia silloin. Vai olisitko itse lähtenyt kantelemaan tavaroita paikoilleen takaisin tuossa tilanteessa kun sitä varten on palkattu kauppaan henkilökuntaakin kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Millä olit kaupassa? Jos olit autolla niin kannataisi se ajokortti pitää kyllä mukana. Kassan pitää kysyä henkkarit jos näyttää alle 30 vuotiaalta ja ostat päihteitä. Tämän luulisi älyävät tyhmäkin. Monet alaikäiset näyttävät ikäistään paljonkin vanhemmalta. Tästä syystä niitä kysytään. Olisit onnellinen että näytät ainakin 5 vuotta ikäistäni nuoremmalta jonkun mielestä :D
Typerästi sinä kyllä toimit, kassa teki vain työtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja olet kävellen kaupassa? Ihmeellistä. Ilmeisesti kävelet, koska ajokortin vei poliisi. Ja se selittääkin loput.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka paikalla olleet tunnistaisivat.
Olen 34 vuotias mies ja ajattelin ostaa kaksi olutta eväiden lisäksi ja kävi perinteiset. 40-45 vuotias kassatäti kysyi onko minulla papereita, johon vastasin, että ei kyllä ole. Tähän hän tokaisi, että hän kyllä näkee, että olen aikuinen, mutta että heidän on kysyttävä. Johon tokaisin, että no nyt olet kysynyt. Sitten hän sanoi, ettei voi myydä minulle kaljojani, johon minä totesin, että sitten ostan muutkin ostokseni muualta ja jätin ostokset siihen ja lähdin pois.
Menin viereiseen citymarkettiin ostamaan eväät ja oluet.
Aikuinen ja kypsä nainen havaitsi minun olevan selkeästi aikuinen, mutta silti lähti tuollaiseen hullutukseen mukaan. Ihan sama mitä työnantajat sanovat, mutta tuollainen typeryys ei lakkaa ihmetyttämästä minua.
Menen huomenna katsomaan, jos sama kassatäti olisi töissä ja mätän sitten kärrin aivan täyteen kaikkea mahdollista pientä rojua ympäri kauppaa. Paljon pakasteita ja paljon lihatuotteita lihatiskiltä. Sitten tietysti kaljat, jotka nostan hihnalle vasta kun muut ostokset on "piipattu".
Siinähän kyselee papereita ja huolehtivat keräämäni tavarat omille paikoilleen. Ja jos ei kysykään, niin sitten esitän, että voi kun jäi rahapussi kotiin ja en voikaan ostaa mitään.
Hähää! Siitäs saatte.
Sinä et vaikuta aikuiselta , en ihmettele kassatätiä.
Mitä jos kauppa on tosi kaukana, sanotaan 30 km päässä kotoa? Silloin ne oluet ON saatava HETI, vaikka ne aiottaisiin juoda kolmen päivän päästä. Ymmärrä että kaikki eivät asu kaupungin keskustassa, jossa on joku ruokakauppa heti kulman takana.