Kohtasin tänään älyllisesti itselleen epärehellisen kassatädin prismassa
Ihan sama vaikka paikalla olleet tunnistaisivat.
Olen 34 vuotias mies ja ajattelin ostaa kaksi olutta eväiden lisäksi ja kävi perinteiset. 40-45 vuotias kassatäti kysyi onko minulla papereita, johon vastasin, että ei kyllä ole. Tähän hän tokaisi, että hän kyllä näkee, että olen aikuinen, mutta että heidän on kysyttävä. Johon tokaisin, että no nyt olet kysynyt. Sitten hän sanoi, ettei voi myydä minulle kaljojani, johon minä totesin, että sitten ostan muutkin ostokseni muualta ja jätin ostokset siihen ja lähdin pois.
Menin viereiseen citymarkettiin ostamaan eväät ja oluet.
Aikuinen ja kypsä nainen havaitsi minun olevan selkeästi aikuinen, mutta silti lähti tuollaiseen hullutukseen mukaan. Ihan sama mitä työnantajat sanovat, mutta tuollainen typeryys ei lakkaa ihmetyttämästä minua.
Menen huomenna katsomaan, jos sama kassatäti olisi töissä ja mätän sitten kärrin aivan täyteen kaikkea mahdollista pientä rojua ympäri kauppaa. Paljon pakasteita ja paljon lihatuotteita lihatiskiltä. Sitten tietysti kaljat, jotka nostan hihnalle vasta kun muut ostokset on "piipattu".
Siinähän kyselee papereita ja huolehtivat keräämäni tavarat omille paikoilleen. Ja jos ei kysykään, niin sitten esitän, että voi kun jäi rahapussi kotiin ja en voikaan ostaa mitään.
Hähää! Siitäs saatte.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Moni 34v voisi olla yhtä hyvin 25v. Siksi niitä kysytään.
Kuka ei kanna henkkaria mukana? Ap ei ilmeisesti omista ajokorttia eikä henkilökorttia? Kuulostaa oudolta.[/quote
Ei noin lapsellinen poika tarvitse mitään ajokorttia, kauhistuttaa ajatuskin että ap: n kaltainen tyyppi olisi liikenteessä autolla!
En pidä töissä mukanani hekilöllisyystodistusta, koska mitä vähemmän on tavaraa, sitä mukavampi tehdä työtä, joten lompakko ja laukku jää pois kun lähden asiakkaan kanssa esimerkiksi kauppaan. Tästä on jo vuosia, mutta kerran meinasi asiakkaan juomapuoli jäädä saamatta, koska minulla, avustajalla ei ollut näyttää papereita, eikä kassahenkilö näin ollen voi tietää jos avustettavani luovuttaa juomat minulle jälkeen päin. Asiakas oli 53v, ja minä 37 tuolloin.
Jonku järki voisi olla mukana, tai sitten vaikka ihan pyytää sitä esimiestä' paikalle, jollei työntekijällä ole mitään käsitystä siitä kuka on yli 18v. Ei täysi-ikäiselle myymisestä rankaista, oli niitä papereita tai ei. Siis ainakaan lain puitteissa, työnantajahan voi varmaan rankaista lain mukaan toimimisestakin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti et ainakaan ole henkisesti aikuinen.
Onhan tämä sääntö-Suomi aivan idioottimainen, mutta pitäisikö kaikenmaailman rivityöntekijöiden joutua hankaluuksiin kun asiakkaat eivät halua näitä sääntöjä noudattaa?
Eikö asiakas olekaan aina oikeassa?
Vierailija kirjoitti:
En pidä töissä mukanani hekilöllisyystodistusta, koska mitä vähemmän on tavaraa, sitä mukavampi tehdä työtä, joten lompakko ja laukku jää pois kun lähden asiakkaan kanssa esimerkiksi kauppaan. Tästä on jo vuosia, mutta kerran meinasi asiakkaan juomapuoli jäädä saamatta, koska minulla, avustajalla ei ollut näyttää papereita, eikä kassahenkilö näin ollen voi tietää jos avustettavani luovuttaa juomat minulle jälkeen päin. Asiakas oli 53v, ja minä 37 tuolloin.
Jonku järki voisi olla mukana, tai sitten vaikka ihan pyytää sitä esimiestä' paikalle, jollei työntekijällä ole mitään käsitystä siitä kuka on yli 18v. Ei täysi-ikäiselle myymisestä rankaista, oli niitä papereita tai ei. Siis ainakaan lain puitteissa, työnantajahan voi varmaan rankaista lain mukaan toimimisestakin.
Eli olet sitä mieltä, että esimies tekee tällaisessa tilanteessa päätöksen ohi alaisensa. Tuskinpa. Riski on jatkossa se, että alainen alkaa soveltaa annettuja ohjeita jokaisen baby facen kohdalla. Ja kauppa voi menettää lupansa myydä kaljaa määräajaksi. Että mitä luulet? On se niin hankalaa kantaa henkkareita mukana.
Vierailija kirjoitti:
Papereitahan pitää kysyä alle kolmekymppisen näköisiltä, vaikka näkisikin että kyseessä on aikuinen.
Kiva sitten jos joku tarkastaja näkee ettei kassa kysynyt papereita, hänen täytyy sitten ottaa syyt niskoilleen sinun takiasi.
Ei tarvitse, lain mukaan, kaupoilla voi olla omat toimintatapansa, vaikka sitten kysyä alle 100 vuotiailta näyttäviltä. Lain mukaan kaupasta ostettavia alkojuomia saa myydä 18-vuotta täyttäneelle, hänen kunnostaan riippuen, ellei epäile tämän välittävän niitä alaikäisille.
Minulla on ajokortti mukana autolla ajaessani vain silloin, kun minulla on myös lompakko mukana. Jos menen autolla vaikkapa rannalle, niin otan vain kolikon mukaan, jolla ostan jäätelön sinne mennessäni. En tee muulla kuin pyyhkeellä ja kirjalla siellä mitään. Jos poliisi kyselee ajokorttia, niin annan heille oikeat tietoni, jolloin näkevät että minulla kortti on, ja että autoni on nimelläni. rekkarithan ovat siinä heidän silmien edessään, joten voivat minut kätevästi yhdistää autoni kautta nimeeni.
Siis miksi kaikki dissaavat AP:tä? Kassojen pitää ohjeistuksensa mukaan kysyä paperit alle 30 v. oloisista asiakkailta (alkoholiostosten yhteydessä).
Kuinka kuseen se myyjä voi joutua (vaikka tulisi minkälainen tarkastaja) kun sanoo vain että asiakas näytti yli kolmekymppiseltä, eikä siksi kysytty papereita. Semminkin kun asiakas on v-tu 34 v!
Oikeastaan kaikkien 30-40 v. kansalaisten pitäisi tehdä noita kepposia niin kauan että linjaa on pakko muuttaa (tai palkata lisää henkilökuntaa viemään pakasteita takaisin altaisiin 😂).
Tämä ”alle 30 v. näköisiltä” papereiden kysyminenhän ei ole laki vaan kauppojen oma päätös. Laki sanoo vain että alaikäisille ei saa myydä. Siitä joutuu kuseen koko kauppa.
Tälläiset kassa"autistit" selvästi eivät osaa erottaa aikuisen ihmisen kasvojen rakenteita teinikäisten kasvoista vaan olettavat, että esim. 34v parrakas mies on alaikäinen ellei todistetta asiaan esitetä.
Päättelykyky ja järjenkäyttö täysin nolla, vaikka jatkuvasti sitä samaa olutta myyvät lapsenkasvoisille 18vuotiaille joilta niitä papereita jatkuvasti kysellään.
Onneksi tämä ala tulee automatisoitumaan ja tekoälyn kehittymisen myötä ei tarvitse enää asioida näiden "autistien" kanssa jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet sitä mieltä, että esimies tekee tällaisessa tilanteessa päätöksen ohi alaisensa. Tuskinpa. Riski on jatkossa se, että alainen alkaa soveltaa annettuja ohjeita jokaisen baby facen kohdalla. Ja kauppa voi menettää lupansa myydä kaljaa määräajaksi. Että mitä luulet? On se niin hankalaa kantaa henkkareita mukana.
Ei minun tarvitse luulla mitään, sillä esimies uli paikalle, ja pahoitteli tilannetta. Että semmoista ;)
Ei kannata koskaan aliarvioida asiakkaan loukattua pöyhkeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Papereitahan pitää kysyä alle kolmekymppisen näköisiltä, vaikka näkisikin että kyseessä on aikuinen.
Kiva sitten jos joku tarkastaja näkee ettei kassa kysynyt papereita, hänen täytyy sitten ottaa syyt niskoilleen sinun takiasi.
Juuri näin. Suomessa säännöt ovat joskus överit, muttei tässäkään tapauksessa se kassahenkilö ollut niitä keksinyt. Pakko on kysyä alle 30-vuotiaan näköiseltä, vaikka tietenkin useimmat noin 30-vuotiaat näyttävät selvästi aikuisilta. Se, että kassahenkilö sanoi näkevänsä ap:n olevan aikuinen, ei mitä todennäköisemmin ollut vittuiluksi tarkoitettu, vaan empaattisen ihmisen vastaantulo, jolla haluttiin tuoda ilmi, että myös kassahenkilön mielestä sääntö on typerä. Hän siis yritti ap:lle pahoitella, että joutuu tuollaisia kysymään. Kun sitten asiakkaalla ei ollut henkkareita, ei kassalla siinä tilanteessa ollut mitään muita vaihtoehtoja toimia.
Kassa voi olla kysymättä papereita, jos asiakas hänestä näyttää yli 30-vuotiaalta. Sen sijaan kassa ei voi myydä alkoholia, jos kysymisen jälkeen asiakas ei voi todistaa ikäänsä. Kaupoilla on omavalvonta kassojen toiminnasta, ja väärin toimiva kassa voi joutua vaikeuksiin. On myös ns. mystery shoppaajia, jotka vaikuttavat tavallisilta asiakkailta mutta jotka on palkattu tarkkailemaan, noudattaako kaupan henkilökunta ohjeita. Ei olisi kassalle kiva jäädä tuollaisessa tilanteessa kiinni.
Ap:n reaktio on epäkohtelias ja lapsellinen. Normaali reaktio olisi ollut harmistua, mutta todeta, ettei voi mitään ja eihän vika kassan ole. Se, että suunnittelee vielä tahallaan myöhemmin tekevänsä isoa kiusaa, ei ole aikuisen ihmisen käytöstä. Vaikka kassa olisikin ollut jopa tahallaan ilkeä, eivät teot ole silti synkassa seurauksiltaan: ap:n täytyy lounaalla oluen sijaan juoda jotain muuta vs. valtava kasa ruokaa ainakin pakasteiden ja muiden kylmätuotteiden osalta päätyy hävikkiin ja tilanteesta koituu harmia sekä muille asiakkaille että henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka paikalla olleet tunnistaisivat.
Olen 34 vuotias mies ja ajattelin ostaa kaksi olutta eväiden lisäksi ja kävi perinteiset. 40-45 vuotias kassatäti kysyi onko minulla papereita, johon vastasin, että ei kyllä ole. Tähän hän tokaisi, että hän kyllä näkee, että olen aikuinen, mutta että heidän on kysyttävä. Johon tokaisin, että no nyt olet kysynyt. Sitten hän sanoi, ettei voi myydä minulle kaljojani, johon minä totesin, että sitten ostan muutkin ostokseni muualta ja jätin ostokset siihen ja lähdin pois.
Menin viereiseen citymarkettiin ostamaan eväät ja oluet.
Aikuinen ja kypsä nainen havaitsi minun olevan selkeästi aikuinen, mutta silti lähti tuollaiseen hullutukseen mukaan. Ihan sama mitä työnantajat sanovat, mutta tuollainen typeryys ei lakkaa ihmetyttämästä minua.
Menen huomenna katsomaan, jos sama kassatäti olisi töissä ja mätän sitten kärrin aivan täyteen kaikkea mahdollista pientä rojua ympäri kauppaa. Paljon pakasteita ja paljon lihatuotteita lihatiskiltä. Sitten tietysti kaljat, jotka nostan hihnalle vasta kun muut ostokset on "piipattu".
Siinähän kyselee papereita ja huolehtivat keräämäni tavarat omille paikoilleen. Ja jos ei kysykään, niin sitten esitän, että voi kun jäi rahapussi kotiin ja en voikaan ostaa mitään.
Hähää! Siitäs saatte.
Kassa teki kuten työnantaja on ohjeistanut. Kyllä meidänkin pitää huvipuistossa mitata lapsiasiakas, jos rannekkeessa ei vielä ole merkintää pituudesta, vaikka näyttäisikin siltä, että ehkä on jo tarpeeksi pitkä. Jos asiakas ei suostu mitattavaksi, ei voi päästää laitteeseen. Tosin näin ei käynyt kertaakaan, kaikki suostuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva sitten jos joku tarkastaja näkee ettei kassa kysynyt papereita, hänen täytyy sitten ottaa syyt niskoilleen sinun takiasi.Juuri näin. Suomessa säännöt ovat joskus överit, muttei tässäkään tapauksessa se kassahenkilö ollut niitä keksinyt. Pakko on kysyä alle 30-vuotiaan näköiseltä, vaikka tietenkin useimmat noin 30-vuotiaat näyttävät selvästi aikuisilta. Se, että kassahenkilö sanoi näkevänsä ap:n olevan aikuinen, ei mitä todennäköisemmin ollut vittuiluksi tarkoitettu, vaan empaattisen ihmisen vastaantulo, jolla haluttiin tuoda ilmi, että myös kassahenkilön mielestä sääntö on typerä. Hän siis yritti ap:lle pahoitella, että joutuu tuollaisia kysymään. Kun sitten asiakkaalla ei ollut henkkareita, ei kassalla siinä tilanteessa ollut mitään muita vaihtoehtoja toimia.
Kassa voi olla kysymättä papereita, jos asiakas hänestä näyttää yli 30-vuotiaalta. Sen sijaan kassa ei voi myydä alkoholia, jos kysymisen jälkeen asiakas ei voi todistaa ikäänsä. Kaupoilla on omavalvonta kassojen toiminnasta, ja väärin toimiva kassa voi joutua vaikeuksiin. On myös ns. mystery shoppaajia, jotka vaikuttavat tavallisilta asiakkailta mutta jotka on palkattu tarkkailemaan, noudattaako kaupan henkilökunta ohjeita. Ei olisi kassalle kiva jäädä tuollaisessa tilanteessa kiinni.
Ap:n reaktio on epäkohtelias ja lapsellinen. Normaali reaktio olisi ollut harmistua, mutta todeta, ettei voi mitään ja eihän vika kassan ole. Se, että suunnittelee vielä tahallaan myöhemmin tekevänsä isoa kiusaa, ei ole aikuisen ihmisen käytöstä. Vaikka kassa olisikin ollut jopa tahallaan ilkeä, eivät teot ole silti synkassa seurauksiltaan: ap:n täytyy lounaalla oluen sijaan juoda jotain muuta vs. valtava kasa ruokaa ainakin pakasteiden ja muiden kylmätuotteiden osalta päätyy hävikkiin ja tilanteesta koituu harmia sekä muille asiakkaille että henkilökunnalle.
Puutun Ihan eri asiaan mutta miten sinä kuvittelet että jos joku ostaa olutta päivällä, aikoo ne juoda HETI, eikä vaikka viikon päästä?? Typerys.
Se halus nähdä sun tiedot, koska Puuman mirri alkoi sinut nähtyään märkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva sitten jos joku tarkastaja näkee ettei kassa kysynyt papereita, hänen täytyy sitten ottaa syyt niskoilleen sinun takiasi.Juuri näin. Suomessa säännöt ovat joskus överit, muttei tässäkään tapauksessa se kassahenkilö ollut niitä keksinyt. Pakko on kysyä alle 30-vuotiaan näköiseltä, vaikka tietenkin useimmat noin 30-vuotiaat näyttävät selvästi aikuisilta. Se, että kassahenkilö sanoi näkevänsä ap:n olevan aikuinen, ei mitä todennäköisemmin ollut vittuiluksi tarkoitettu, vaan empaattisen ihmisen vastaantulo, jolla haluttiin tuoda ilmi, että myös kassahenkilön mielestä sääntö on typerä. Hän siis yritti ap:lle pahoitella, että joutuu tuollaisia kysymään. Kun sitten asiakkaalla ei ollut henkkareita, ei kassalla siinä tilanteessa ollut mitään muita vaihtoehtoja toimia.
Puutun Ihan eri asiaan mutta miten sinä kuvittelet että jos joku ostaa olutta päivällä, aikoo ne juoda HETI, eikä vaikka viikon päästä?? Typerys.
Jos ne olisi aiottu juoda viikon päästä, tuskin olisi haitannut vaikkei niitä ei heti saanut, vaan olisi ostanut myöhemmin. Kyllä tuosta käytöksestä näkee, että ne olisi pitänut saada jistnytheti.
Vaikea ymmärtää miksi kukaan täysi-ikäinen liikkuu ilman henkilötodistusta.
Joku kirjoitti että ei rannalle mennessä ota ajokorttia mukaan, miksi sitä korttia ei autossa voi pitää? Ei se sielä paina.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää miksi kukaan täysi-ikäinen liikkuu ilman henkilötodistusta.
Joku kirjoitti että ei rannalle mennessä ota ajokorttia mukaan, miksi sitä korttia ei autossa voi pitää? Ei se sielä paina.
Ei kaikkea tarvitse ymmärtääkään.
Sinunkaan.
Hyvä pohdinta! Työssäkäyvää kiinnostaa ja tietty erityisesti nää nestemäiset ”eväiden ohessa”. Ettei vaan olis tällä rehellisellä 34 vuotiaalla aikaa ajella päivisin bussilla hypermarketissa sekä hypermarkettien väliä.