Kohtasin tänään älyllisesti itselleen epärehellisen kassatädin prismassa
Ihan sama vaikka paikalla olleet tunnistaisivat.
Olen 34 vuotias mies ja ajattelin ostaa kaksi olutta eväiden lisäksi ja kävi perinteiset. 40-45 vuotias kassatäti kysyi onko minulla papereita, johon vastasin, että ei kyllä ole. Tähän hän tokaisi, että hän kyllä näkee, että olen aikuinen, mutta että heidän on kysyttävä. Johon tokaisin, että no nyt olet kysynyt. Sitten hän sanoi, ettei voi myydä minulle kaljojani, johon minä totesin, että sitten ostan muutkin ostokseni muualta ja jätin ostokset siihen ja lähdin pois.
Menin viereiseen citymarkettiin ostamaan eväät ja oluet.
Aikuinen ja kypsä nainen havaitsi minun olevan selkeästi aikuinen, mutta silti lähti tuollaiseen hullutukseen mukaan. Ihan sama mitä työnantajat sanovat, mutta tuollainen typeryys ei lakkaa ihmetyttämästä minua.
Menen huomenna katsomaan, jos sama kassatäti olisi töissä ja mätän sitten kärrin aivan täyteen kaikkea mahdollista pientä rojua ympäri kauppaa. Paljon pakasteita ja paljon lihatuotteita lihatiskiltä. Sitten tietysti kaljat, jotka nostan hihnalle vasta kun muut ostokset on "piipattu".
Siinähän kyselee papereita ja huolehtivat keräämäni tavarat omille paikoilleen. Ja jos ei kysykään, niin sitten esitän, että voi kun jäi rahapussi kotiin ja en voikaan ostaa mitään.
Hähää! Siitäs saatte.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Ei se alkoholi nyt mikään ihmisoikeuskysymys ole, edes Suomessa. Miten vaikeaa on ottaa paperit mukaan jos aikoo ostaa tunnetusti ikärajoitettua tuotetta, tai sitten jättää ne alkoholiostokset toiseen kertaan?
Ajokortittomalle alkoholistille se on elämää suurempi asia.
Vierailija kirjoitti:
Ap matkustaa siis julkisilla 30km päähän pelkän "kepposen" takia... Ajokortiton, työtön, selvästikin syrjäytynyt ap. Sääliksi käy. Ei kellään täysjärkisellä ole tuollaiseen aikaa saati kiinnostusta.
Ei vaan sanoisin kassalla kepposen yhteydessä, että maksuvälineeni on jäänyt esimerkiksi 30 kilometrin päähän. Ajokortti minulla on, enkä ole syrjäytynyt. Oravanpyörään en todellakaan lähde enää ikinä, sillä tulen vallan mainiosti toimeen saamillani yhteiskunnan korvauksilla ja verottomilla pokerivoitoilla.
Aikaa minulla on vaikka sinulle jakaa, joten yksi tuollainen pikku kepponen ei ole mitään pois ajankäytöstäni. Älä suotta tuhlaa sääliäsi minuun.
ap
Yhyy kassa noudatti sääntöjä eikä tehnyt minun , uniikin lumihiutaleen, kohdalla poikkeusta.
Kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi kaikki dissaavat AP:tä? Kassojen pitää ohjeistuksensa mukaan kysyä paperit alle 30 v. oloisista asiakkailta (alkoholiostosten yhteydessä).
Kuinka kuseen se myyjä voi joutua (vaikka tulisi minkälainen tarkastaja) kun sanoo vain että asiakas näytti yli kolmekymppiseltä, eikä siksi kysytty papereita. Semminkin kun asiakas on v-tu 34 v!
Oikeastaan kaikkien 30-40 v. kansalaisten pitäisi tehdä noita kepposia niin kauan että linjaa on pakko muuttaa (tai palkata lisää henkilökuntaa viemään pakasteita takaisin altaisiin 😂).
Tämä ”alle 30 v. näköisiltä” papereiden kysyminenhän ei ole laki vaan kauppojen oma päätös. Laki sanoo vain että alaikäisille ei saa myydä. Siitä joutuu kuseen koko kauppa.
Juopuneellehan ei saa myydä.S-marketissa oli rähinä päällä juopuneella kassalla ja tämä myös sohi muita asiakkaita kärryillä. Tämä ei estänyt S-markettia myymässä alkoholia tälle rähisijälle. Baarissa juopunut nainen kaatui ja hänet heitettiin ulos pakkaseen. Hetkeä ennen hänelle oli kuitenkin myyty vielä viimeinen alkoholiannos.
Vuosia sitten opiskeluaikoina kassalla työskennellessäni tuli pari nuorta miestä olutostoksille. Tarkoituksena oli ostaa mäyräkoira mieheen ja pyysin henkkareita nähtäväkseni. Pojista ensimmäinen oli maksamassa molemmat mäyräkoirat ja näytti mukisematta omat paperinsa, jotka olivatkin kunnossa. Sitten pyysin myös toiselta nuorukaiselta papereita. Tähän ensimmäinen totesi, että minun ei tarvitse niitä nähdä, koska hän maksaa molemmat mäyräkoirat.
Mutta valitettavasti se ei mene niin. Kerroin, että minun tulee nähdä koko seurueen paperit, koska on syytä olettaa että oluet menevät molempien käyttöön. Pojat alkoivat hieman hermostua, ilmeisesti henkkarit olivat jääneet toiselta kotiin tai sitten hän oli vielä alaikäinen, ja maksuaikeissa ollut poika totesi, että hän ostaa sitten vain yhden mäyräkoiran. No, ei se onnistu niinkään. Edelleen minun pitää todeta molempien olevan täysi-ikäisiä ennenkuin voin yhtäkään olutpulloa hänelle myydä. Tätä jankattiin hetki edestakaisin jonon muodostuessa poikien taakse. Aavistin, että ongelmia on tulossa ja otin molemmat maksamattomat mäyräkoirat hihnalta kassapöydän alle turvaan.
Lopulta, kun asia ei edennyt poikien toivomaan suuntaan, ensimmäinen nuorukainen tulistui lopullisesti. Edellinen asiakas pakkasi rauhassa ostoksiaan vielä kassan päädyssä ja hänen ostoksiinsa sattui kuulumaan samanlainen mäyräkoira kuin mitä pojat olivat ostamassa. Tämä tulistunut nuorimies päätti sitten napata edellisen asiakkaan vielä kassanpäädyssä odottavan maksetun mäyräkoiran ja luikkia sen kanssa ulos kavereineen. Mutta vauhti oli pojalla niin kova, että mäyräkoiraa kassapäädystä napatessaan se osuikin kaaressa kassan vieressä olevaan hälytintolppaan ja tämän seurauksena 12 kappaletta olutpulloja sisältöineen päätyi säpäleinä lattialle. Pojat olivat silminnähden häkeltyneitä lopputuloksesta ja hieman jämähtivät paikoilleen. Edellinen asiakas hermostui myös ja vaati poikia maksamaan hänen hajonneet oluensa. Nuorukaiset päättivät yrittää pakoon ja siinä samassa jonossa seuraavana vuoroaan tyynesti odottanut miesasiakas tarttui päätekijää hupusta kiinni ja sanoi auktoriteettia huokuvalla äänellä jotain tämänsuuntaista “Eipäs mennä minnekään. Olen poliisi. Jos maksat hajonneet oluet kiltisti asia voidaan jättää tähän” samalla vilauttaen jonkinlaista poliisin henkilökorttia lompakostaan.
Miten voikin olla kassatytöllä kerrankin näin hyvä tuuri! Pojat maksoivat kiltisti hajonneet oluet, edellinen asiakas sai uuden mäyräkoiran ja itse kehut poliisisedältä, että toimin aivan oikein. Olin itse aivan järkyttynyt tilanteesta ja poliisin kehut saivat alaleuan väpättämään vielä entisestään, mutta kestin jotenkuten murtumatta sulkemisaikaan asti. Näin vuosia myöhemmin tilanne vain naurattaa enkä ole kyllä 100-varma oliko kyseessä oikeasti poliisi vain vaan muuten hyvällä tilannetajulla varustettu asiakas, joka kyllästyi nuorten miesten toilailuun.
Ehkä pojat oppivat, että kannattaa jättää se paperiton kaveri kiltisti kaupan ulkopuolelle odottamaan.
Tässä tarinassa olin itse asiakkaana ja hölmistynyt kassan käytöksestä.
Olen itse myös ollut asiakaspalvelussa töissä ja pyrin olemaan mahdollisimman kohtelias työskennellessäni kassalla seka ollessani itse asiakkaana.
Olin matkalla ystävälleni ja poikkesin kauppaan ostamaan olutta. Satuin olemaan ainut asiakas, eikä muita työntekijöitäkään ollut kuin keski-ikäinen kassatäti. Hän piti minua silmällä heti kun astuin kauppaan. Tuli katselemaan “salaa” hyllyn taakse kun otin oluet koriin. Hän kipitti nopeasti takaisin kassalle kun huomasi minunkin siihen suuntaan rauhallisesti kääntyvän. En ehtinyt edes kovin lähelle kassaa kun hän jo huikkaa kovaäänisesti:
“AHAH! Ja paperit!!”
No tottakai, en myisi itsellenikään ilman papereita, nuori kun olen.
Kun pääsen kassalle asti laitan oluet hihnalle ja ojennan henkkarini tädille. Seuraa pieni ikuisuus kun hän virne naamallaa tuijottaa ensin kuvaani ja sitten minua.
Kysyn: “Haluatko nähdä muita korttejani?”
M: (ei sano mitään, viittoilee vaan kädellä joten annan hänelle pankkikorttia sun muuta.)
Taas pitkän vahtaamisen jälkeen hän hyväksyy paperini ja pääsen vihdoin maksamaan ostokseni. Sulloessani kaljoja laukkuun hän kiljaisee:
“EI MUUTEN NÄYTTÄNYT YHTÄÄN SULTA!!”
Minä: “??????? Ok. Hyvää illanjatkoa.” (Ihan uusi henkilökortti muuten.)
Lähdin sitten aika nopeasti lätkimään, mitä tuohon nyt voi sanoa? Miksi myit sitten? Hän oli taitanut päättää sillä sekunnilla kun kävelin ovista sisään, että tolle ei myydä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tarinassa olin itse asiakkaana ja hölmistynyt kassan käytöksestä.
Olen itse myös ollut asiakaspalvelussa töissä ja pyrin olemaan mahdollisimman kohtelias työskennellessäni kassalla seka ollessani itse asiakkaana.
Olin matkalla ystävälleni ja poikkesin kauppaan ostamaan olutta. Satuin olemaan ainut asiakas, eikä muita työntekijöitäkään ollut kuin keski-ikäinen kassatäti. Hän piti minua silmällä heti kun astuin kauppaan. Tuli katselemaan “salaa” hyllyn taakse kun otin oluet koriin. Hän kipitti nopeasti takaisin kassalle kun huomasi minunkin siihen suuntaan rauhallisesti kääntyvän. En ehtinyt edes kovin lähelle kassaa kun hän jo huikkaa kovaäänisesti:
“AHAH! Ja paperit!!”No tottakai, en myisi itsellenikään ilman papereita, nuori kun olen.
Kun pääsen kassalle asti laitan oluet hihnalle ja ojennan henkkarini tädille. Seuraa pieni ikuisuus kun hän virne naamallaa tuijottaa ensin kuvaani ja sitten minua.Kysyn: “Haluatko nähdä muita korttejani?”
M: (ei sano mitään, viittoilee vaan kädellä joten annan hänelle pankkikorttia sun muuta.)Taas pitkän vahtaamisen jälkeen hän hyväksyy paperini ja pääsen vihdoin maksamaan ostokseni. Sulloessani kaljoja laukkuun hän kiljaisee:
“EI MUUTEN NÄYTTÄNYT YHTÄÄN SULTA!!”
Minä: “??????? Ok. Hyvää illanjatkoa.” (Ihan uusi henkilökortti muuten.)Lähdin sitten aika nopeasti lätkimään, mitä tuohon nyt voi sanoa? Miksi myit sitten? Hän oli taitanut päättää sillä sekunnilla kun kävelin ovista sisään, että tolle ei myydä yhtään mitään.
Noi kassatädit on s.adistisia kyyliä..tää stoori todistaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millä Sä 34 vuotias suhasit Prismalle ja Prisman sekä Citymarketin väliä? Ajokortti ei mukana? Tai sulla ei ajokorttia? Julkisillako.
Ja tänään taas... 30 kilsaako se oli? Taitaa olla lomaa kun on aikaa.
Hyvä pohdinta! Työssäkäyvää kiinnostaa ja tietty erityisesti nää nestemäiset ”eväiden ohessa”. Ettei vaan olis tällä rehellisellä 34 vuotiaalla aikaa ajella päivisin bussilla hypermarketissa sekä hypermarkettien väliä.
Hyvä, että sinuakin kiinnostaa tärkeät asiat. Olin päiväkävelyllä, enkä kanna lompakkoa mukana sellaisilla reissuilla vaan otan aina setelin taskuun, jos kävelylenkistä tuleekin sen verran pitkä, että esimerkiksi pitää tankata energiaa välillä. Oluet otin, kun alkoi pitkästä aikaa kolottaa sitäkin hammasta.
Aikaa minulla on mielin määrin, mutta bussia käytän todella harvoin ja kaupoissa/kauppakeskuksissa en käy kuin pakon edessä.
ap
Kaupassa, jossa enimmäkseen käyn töissä, on pelikoneet, jotka on sijoitettu kahden kassan läheisyyteen. Näillä kassoilla työskennellessä on kassatyöntekijän vastuulla kysellä papereita, jos pelaaja on ulkoiselta olemukseltaan alle 23-vuotiaan oloinen. Henkilökohtaisesti en itse pidä tällaisesta vastuusta, koska on vaikeaa palvella asiakkaita ja pitää koneita yhtä aikaa silmällä. Ja nyt kun on pipo- ja toppatakki-ilmat, niin on vaikeaa arvata ihmisten ikää selkäpuolelta. Ilmeiset 15-vuotiaat onneksi on helppo huomata.
Joka tapauksessa, teen työni parhaani mukaan, aina kun tällaiselle vahtikassalle joudun. Sääli vain, että se ei aina riitä asiakkaalle.
Kassalleni tulee kaksi nuorta naista asioimaan, kummallakaan ei tässä vaiheessa ole mitään tuotetta, jonka perusteella voisin papereita kysäistä. Rahastan naiset ja he poistuvat kassaltani. Hetken päästä huomaan, että he ovat pelaamassa pelikoneilla, joten päätän kysyä varmuuden vuoksi henkilöpapereita, koska he olivat mielestäni nuoren näköisiä.
Saatan olla väärässäkin, mutta itse aina lukitsen koneen ensin ja pyytelen sitten henkkareita iän tarkistamiseen, jotta mahdolliset alaikäiset pelaisivat rahojaan mahdollisimman vähän. Jos jollakulla on parempia ehdotuksia, niin kommenteissa saa jakaa. Sama koskee jälkiviisautta, kommenteissa saa kertoa, mitä minun OLISI PITÄNYT tehdä.
Joten, lukitsen nuorten naisten pelaaman koneen ja he kääntyvät katsomaan. Hymyilen hieman ja sanon,
“Voisin henkkareita hieman vilkaista.”
Toinen naisista on tulossa kassalle, joten joudun lisäämään: “Löytyisikö kaverilta kanssa, voisin varmuuden vuoksi vilkaista niitäkin?”
Kumpikin sitten tulee kassalle esittämään henkilöllisyystodistuksiaan, kummallakin kaikki kunnossa. Ilmaisen kaiken olevan kunnossa, joten he palaavat koneelle. Kaikki hyvin?
VÄÄRIN.
Seuraavana päivänä minulle soitellaan työnantajan toimistolta eräästä palautteesta, joka oltiin jätetty edellisenä päivänä. Nuoret naiset olivat katsoneet asiakseen jättää minusta palautetta, jonka sanoma meni kutakuinkin näin:
“Kävin pelaamassa pelikoneitanne XX.XX.XXXX ja tyrmistyksekseni minulta kysyttiin ikää mitä rumimmin sanoin. Kassa huusi, että ‘paperit tänne ja sassiin! Ja siltä kaveriltas kanssa!’ Itsekin kassatyötä tehneenä tiedän, että olisi soveliasta sanoa edes kiitos…” Jne. Jne.
En muista tarkkoja sanoja palautteesta, mutta näin se perussanoma kuitenkin meni, ja minä olin enemmän kuin hämmentynyt ja ehkä hieman harmistunutkin, etenkin kun pyrin aina pyytämään henkilöpapereita mahdollisimman kauniisti. Myönnän, saatoin unohtaa kiittää, mutta en koskaan huutaisi noin tylysti.
Sinänsä palautteesta ei mitään pahempaa koitunut, ainoastaan henkinen sormenheristys ja huomautus työnantajalta. Ehkä ammattiylpeyteni koki sen pahimman kolauksen.
Papereiden kysyminen on muutenkin oma taiteenlajinsa nykyisin. Asiakkaat, etenkin parinkymmenen ikävuoden alapuolella, tuntuvat nykyisin tuohtuvan siitä, että ikää vielä tarkistetaan. Valitettavasti se maaginen 18 vuotta ei ihan oikeasti näy päällepäin, varsinkin kun tuhahdellaan ja pyöritellään silmiä kuin oltaisiin 14-vuotiaita teiniprinsessoja – etenkin kerran eräs nuori mies oli tällainen. Paiskottiin passia ja rahoja pitkin maksupöytää kuin olisin lausunut henkilökohtaisia loukkauksia hänen ulkonäöstään, äidistään ja ilmaissut epäluuloni tämän esi-isien lajista… Vaikka sanoinkin vain: “Voisin vilkaista henkkareita vielä, jos mahdollista?”
Onneksi sekaan mahtuu niitäkin, jotka ovat vain imarreltuja, kun pidän heitä niin nuorina. Toiset ymmärtävät hyvin, kun papereita ei ole mukana, enkä näinollen voi myydä. Kiitos heille inhimillisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä töissä mukanani hekilöllisyystodistusta, koska mitä vähemmän on tavaraa, sitä mukavampi tehdä työtä, joten lompakko ja laukku jää pois kun lähden asiakkaan kanssa esimerkiksi kauppaan. Tästä on jo vuosia, mutta kerran meinasi asiakkaan juomapuoli jäädä saamatta, koska minulla, avustajalla ei ollut näyttää papereita, eikä kassahenkilö näin ollen voi tietää jos avustettavani luovuttaa juomat minulle jälkeen päin. Asiakas oli 53v, ja minä 37 tuolloin.
Jonku järki voisi olla mukana, tai sitten vaikka ihan pyytää sitä esimiestä' paikalle, jollei työntekijällä ole mitään käsitystä siitä kuka on yli 18v. Ei täysi-ikäiselle myymisestä rankaista, oli niitä papereita tai ei. Siis ainakaan lain puitteissa, työnantajahan voi varmaan rankaista lain mukaan toimimisestakin.
Eli olet sitä mieltä, että esimies tekee tällaisessa tilanteessa päätöksen ohi alaisensa. Tuskinpa. Riski on jatkossa se, että alainen alkaa soveltaa annettuja ohjeita jokaisen baby facen kohdalla. Ja kauppa voi menettää lupansa myydä kaljaa määräajaksi. Että mitä luulet? On se niin hankalaa kantaa henkkareita mukana.
Ei minun tarvitse luulla mitään, sillä esimies uli paikalle, ja pahoitteli tilannetta. Että semmoista ;)
No mutta sehän oli sitten hienoa. Kaikki haluaisimme olla alaisina tilanteissa joissa kutsut esimiehen paikalle kun ongelma on ihan Sinun omasi eikä alaisen vika.
Täytyy kyllä olla melkoinen puusilmä, jos ei näe että toinen on toisella töissä avustajana, eli ilmeisesti pakkaa, ja kantaa ne ostokset kun avustettava ei kykene? Ja siten ei muka myydä alkoholia henkilölle koska hänen avustajallaan ei ole papereita mukana? :D :D :D Hyvä on kutsua esimies paikalle ihan jokaisella kerralla kun tuollaista pääsee sattumaan.
Itsekin esimiesasemassa kaupassa, ja ei kaikki kassahenkilöt ole todellakaan mitään ruudinkeksijöitä.
Ruudunkeksijät ovat muissa töissä. Sen verran älliä kuitenkin löytyy ettei ala stressata kenenkään kaljojen vuoksi vaan noudattaa mieluummin sääntöjä.
Se nyt vaan on niin et jos ne paperit päättäää kysyä, ei siitä enää voi luistaa. Ja pomo sekä muut kassat on sovitusti tässä aina kysyvän kassan puolella. Jos kassa päöttää ettei myy, pomo ei tosiaankaan päätöstä tule ja pyörrä vaikka asiakas pomon paikalle vaatisi, asiakkaan edessä henkilökunta pitää yhtä aina. Jälkikäteen voivat keskustella jos tilanteessa oli korjattavaa mut näin se menee.
Ja ne kirjataan ne kyselyt joka kerta oli papereita tai ei ja että myytiinkö vai ei. Niitä seurataan viranomaisten toimesta niitä tilastoja ja jokasen kassan on tuetyn verran kyselyä harrastettava vaikka kassalla ei viikkoon kävisi kuin satavuotiaita. Tulee äkkiä noottia pomolta jos ei kyselyjä ole kirjannut nimeksikään.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa, jossa enimmäkseen käyn töissä, on pelikoneet, jotka on sijoitettu kahden kassan läheisyyteen. Näillä kassoilla työskennellessä on kassatyöntekijän vastuulla kysellä papereita, jos pelaaja on ulkoiselta olemukseltaan alle 23-vuotiaan oloinen. Henkilökohtaisesti en itse pidä tällaisesta vastuusta, koska on vaikeaa palvella asiakkaita ja pitää koneita yhtä aikaa silmällä. Ja nyt kun on pipo- ja toppatakki-ilmat, niin on vaikeaa arvata ihmisten ikää selkäpuolelta. Ilmeiset 15-vuotiaat onneksi on helppo huomata.
Joka tapauksessa, teen työni parhaani mukaan, aina kun tällaiselle vahtikassalle joudun. Sääli vain, että se ei aina riitä asiakkaalle.
Kassalleni tulee kaksi nuorta naista asioimaan, kummallakaan ei tässä vaiheessa ole mitään tuotetta, jonka perusteella voisin papereita kysäistä. Rahastan naiset ja he poistuvat kassaltani. Hetken päästä huomaan, että he ovat pelaamassa pelikoneilla, joten päätän kysyä varmuuden vuoksi henkilöpapereita, koska he olivat mielestäni nuoren näköisiä.
Saatan olla väärässäkin, mutta itse aina lukitsen koneen ensin ja pyytelen sitten henkkareita iän tarkistamiseen, jotta mahdolliset alaikäiset pelaisivat rahojaan mahdollisimman vähän. Jos jollakulla on parempia ehdotuksia, niin kommenteissa saa jakaa. Sama koskee jälkiviisautta, kommenteissa saa kertoa, mitä minun OLISI PITÄNYT tehdä.
Joten, lukitsen nuorten naisten pelaaman koneen ja he kääntyvät katsomaan. Hymyilen hieman ja sanon,
“Voisin henkkareita hieman vilkaista.”
Toinen naisista on tulossa kassalle, joten joudun lisäämään: “Löytyisikö kaverilta kanssa, voisin varmuuden vuoksi vilkaista niitäkin?”
Kumpikin sitten tulee kassalle esittämään henkilöllisyystodistuksiaan, kummallakin kaikki kunnossa. Ilmaisen kaiken olevan kunnossa, joten he palaavat koneelle. Kaikki hyvin?
VÄÄRIN.Seuraavana päivänä minulle soitellaan työnantajan toimistolta eräästä palautteesta, joka oltiin jätetty edellisenä päivänä. Nuoret naiset olivat katsoneet asiakseen jättää minusta palautetta, jonka sanoma meni kutakuinkin näin:
“Kävin pelaamassa pelikoneitanne XX.XX.XXXX ja tyrmistyksekseni minulta kysyttiin ikää mitä rumimmin sanoin. Kassa huusi, että ‘paperit tänne ja sassiin! Ja siltä kaveriltas kanssa!’ Itsekin kassatyötä tehneenä tiedän, että olisi soveliasta sanoa edes kiitos…” Jne. Jne.
En muista tarkkoja sanoja palautteesta, mutta näin se perussanoma kuitenkin meni, ja minä olin enemmän kuin hämmentynyt ja ehkä hieman harmistunutkin, etenkin kun pyrin aina pyytämään henkilöpapereita mahdollisimman kauniisti. Myönnän, saatoin unohtaa kiittää, mutta en koskaan huutaisi noin tylysti.
Sinänsä palautteesta ei mitään pahempaa koitunut, ainoastaan henkinen sormenheristys ja huomautus työnantajalta. Ehkä ammattiylpeyteni koki sen pahimman kolauksen.
Papereiden kysyminen on muutenkin oma taiteenlajinsa nykyisin. Asiakkaat, etenkin parinkymmenen ikävuoden alapuolella, tuntuvat nykyisin tuohtuvan siitä, että ikää vielä tarkistetaan. Valitettavasti se maaginen 18 vuotta ei ihan oikeasti näy päällepäin, varsinkin kun tuhahdellaan ja pyöritellään silmiä kuin oltaisiin 14-vuotiaita teiniprinsessoja – etenkin kerran eräs nuori mies oli tällainen. Paiskottiin passia ja rahoja pitkin maksupöytää kuin olisin lausunut henkilökohtaisia loukkauksia hänen ulkonäöstään, äidistään ja ilmaissut epäluuloni tämän esi-isien lajista… Vaikka sanoinkin vain: “Voisin vilkaista henkkareita vielä, jos mahdollista?”
Onneksi sekaan mahtuu niitäkin, jotka ovat vain imarreltuja, kun pidän heitä niin nuorina. Toiset ymmärtävät hyvin, kun papereita ei ole mukana, enkä näinollen voi myydä. Kiitos heille inhimillisyydestä.
Saat sadistista nautintoa kyykyttäessäsi ihmisiä. Ap
Koneeseen pitää myös lyödä noita ikärajatarkastusten kirjauksia. Ketään ei kiinnosta asiakkaan x ostokset, mutta pomo haluaa tietää papereita kysyttävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni 34v voisi olla yhtä hyvin 25v. Siksi niitä kysytään.
Kuka ei kanna henkkaria mukana? Ap ei ilmeisesti omista ajokorttia eikä henkilökorttia? Kuulostaa oudolta.[/quote
Ei noin lapsellinen poika tarvitse mitään ajokorttia, kauhistuttaa ajatuskin että ap: n kaltainen tyyppi olisi liikenteessä autolla!Voi niitä on paljon. Osittavat vaikka keltaisella viivalla 200 km tunnissa taajama-alueella mutkassa, ihan pelkästään "antaakseen opetuksen" jollekulle, joka sjaa nopeusrajoituksen mukaan. Kusta päässä osslla ihmisiä.
Ap:n kannattaa toistaa "jekkunsa" vielä muutamaan otteeseen, niin vartijat alkavat purkaa vslvontakameroiden materiaalia, että kuka on tämä häirikköasiakas ja tahallisesta haitanteosta tulee porttikielto ksuppasn. Yrityksellä on oikeus valita asiakkaansa muutenkin ja oikeus - ei kun velovollisuus - noudattaa tupakka- ja alkoholilakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi kaikki dissaavat AP:tä? Kassojen pitää ohjeistuksensa mukaan kysyä paperit alle 30 v. oloisista asiakkailta (alkoholiostosten yhteydessä).
Kuinka kuseen se myyjä voi joutua (vaikka tulisi minkälainen tarkastaja) kun sanoo vain että asiakas näytti yli kolmekymppiseltä, eikä siksi kysytty papereita. Semminkin kun asiakas on v-tu 34 v!
Oikeastaan kaikkien 30-40 v. kansalaisten pitäisi tehdä noita kepposia niin kauan että linjaa on pakko muuttaa (tai palkata lisää henkilökuntaa viemään pakasteita takaisin altaisiin 😂).
Tämä ”alle 30 v. näköisiltä” papereiden kysyminenhän ei ole laki vaan kauppojen oma päätös. Laki sanoo vain että alaikäisille ei saa myydä. Siitä joutuu kuseen koko kauppa.
Juopuneellehan ei saa myydä.S-marketissa oli rähinä päällä juopuneella kassalla ja tämä myös sohi muita asiakkaita kärryillä. Tämä ei estänyt S-markettia myymässä alkoholia tälle rähisijälle. Baarissa juopunut nainen kaatui ja hänet heitettiin ulos pakkaseen. Hetkeä ennen hänelle oli kuitenkin myyty vielä viimeinen alkoholiannos.
Jos mulle ei myytäs baarissa viinaa ilman henkkareita, niin menisin sinne v..ttuilemaan seuraavana iltana .Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulle ei myytäs baarissa viinaa ilman henkkareita, niin menisin sinne v..ttuilemaan seuraavana iltana .Ap
Mahdatkos nyt olla itsellesi älyllisesti epärehellinen?
AP.LLä ei varmaan oo ystäviä.
Ottaa kaiken henkilökohtaisena veetuiluna, vaikka kyseessä lakia noudattava ventovieras ihminen:)
Voi pettymysten määrää, jonka Ap tulee kohtaamaan.
Naiset pettää ja jättää..Ap tietty stalkkaa näitä lähestymiskieltoa uhmaten
Koulussa tulee arvosana alin ja Ap:n opettaja saa ha...(haukut)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas vtun vaikea näyttää niitä henkkareita.
No on kyllä vtun vaikeaa näyttää papereita, jotka eivät ole mukana.
Ap
Jos on kysytty papereita eikä ole näyttää niin ei sulle saa myydä. Myyjä teki aivan oikein.
Jos on ikää niin kannattaa pitää ne paperit mukana. T. Yli 40 v nainen jolta kysytään useinkin vielä paperit koska näytän alle 30v.
Minä kaupan kassajonossa
Edelläni on tyttö ja poika
Kassa tytölle: näytäs paperit
Kassa pojalle: näytäs paperit
Kassa minun kohdallani. lyö mäyräkoiran kassaan ja rahastaa
nainen 50v:(
Miten vaikea on ymmärtää että laki on mikä on ja jos et ole myyjän mielestä 100% varmuudella yli 30v. näköinen, sinulta pitää kysyä paperit kun ostat alkoholia? Typerää käytöstä.
Kiitos tulituesta. Ei tuossa kassatilanteessaa olisi ollut mitään ongelmaa, jos kassatäti olisi vain kysynyt papereita ja jättänyt niiden puuttuessa oluet myymättä, mutta kun hänen oli pakko heittäytyä tyhmäksi ja todeta tajuavansa minun olevan aikuinen ja silti leikkiä, ettei muka tajuaisikaan.
ap