Yksityisautoilu on vanhanaikaista, saastuttavaa ja moraalitonta
Kirjoitin tuoreessa blogikirjoituksessani yksityisautoilun ongelmista Suomessa. Yksityisautoilu on hyvin vanha tapa liikkua, se saastuttaa luontoa (pysyvästi!) ja on moraaliton vaihtoehto ei ainoastaan luonnon, mutta sen luomien ruuhkien vuoksi, jotka hidastavat ekologisten vaihtoehtojen kehittämistä liikenteessä.
Eipä ole sattumaa, että siellä, missä on eniten yksityisautoja pienellä alueella (vilkkaat tiet kaupungeissa), mitataan alhaisimmat tulokset ilman puhtaudessa vrt. muut alueet.
Nyt on tärkeää tietää se totuus, että minä en kannata pakotettua bussin käyttöä. Yksityisautoilun vastustaminen ei nimittäin tarkoita, että joukkoliikenne on ainoa vaihtoehto.
Kannatan hieman Uberin kaltaista järjestelmää, jossa auton omistajat muodostaisivat verkoston, jolla kuljetetaan useampia ihmisiä reitistä A reittiin B. Ja tässä verkostossa on pakko olla mukana, jotta autolla olisi voimassaoleva ajo-oikeus. Reittejä voi verkostoon muodostaa itse vastaamaan myös kuskin tarpeita, mutta pitää olla velvollisuus ottaa kyytiin.
Tällä tavalla tarvittavien autojen määrä liikenteessä saadaan huomattavaan laskuun, kuitenkin niin, että kaikki voisivat edelleen kulkea vaivattomasti.
Toivottavasti Vihreät pitävät edelleen kantansa ja kritisoivat yksityisautoilua. Se on hyvin ongelmallista ja seisoo kehityksen ja ekologisuuden tiellä.
Kommentit (306)
Suomessa on työttömiä pilvin pimein. Nämä 50 km työmatkalaiset voisi hyvin vaihtaa lähempänä asuviin työntekijöihin. Älytöntä luonnonvarojen tuhlausta ajaa päivittäin satoja kilometrejä työn perässä. Lähempää löytyy varmasti vapaita tekijöitä
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä mielenkiintoinen teoreettinen malli, jossa jokainen autoilija pakotetaan toimimaan oman ajon ohella taksina. Teknisesti tällainen järjestelmä olisi mahdollista toteuttaa, mutta se vaatisi erittäin isoja muutoksia lainsäädäntöön. Miten tässä määräytyisi hinnoittelu, saako kuski päättää hinnan (itse laittaisin niin korkean ettei kukaan haluaisi kyytiin) vai olisiko se viranomaisen päättämä? Myös vastuukysymykset olisivat ongelma: kuka korvaa liikenneonnettomuudet (kaikille ammattilaisten vakuutukset?) tai kyytiin otettavien aiheuttamat vahingot ajoneuvolle tai muille matkustajille?
En ikinä uskaltaisi ottaa tänne rantautuneita joukkoraisk---jia kyytiini, saati että antaisin tyttäreni ottaa kyytiinsä tuntemattomia epämääräisiä hörhöjä. Kuulostaa joltain 6 vuotiaan keksimältä mallilta, jolla ei ole mitään käsitystä elämän realiteeteista.
Ikävän rasistinen kommentti, joka tästä syystä itsestään jo tekee tämän sinun argumenttisi virheelliseksi ja täten arvottomaksi.
Hauskasti vastasit vain heikoimpiin ajatustasi vastaan osoitettuihin argumentteihin. Tämä vastaus on kelvoton. Vaikka alkuperäinen kommentti on rasistinen niin tässä on totuuden siemen. Uskaltaisitko itse pysähtyä valtatien varteen ja ottaa tuntematton miehen kyytiin? Suomessa on takseissa kamerat kuskien turvallisuuden takia.
Tuolla oli hyvä kommentti, joka meni suunnilleen näin "hauska ajatus, mutta kuin lapselta. Ei kovin suunniteltu"
Olen vapaalla tänään, mutta silti on aikaa vastailla hieman.
Mielestäni Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa on erittäin hyvä turvallisuus. En ota niin hirveästi kantaa yksittäistapauksiin, sillä niitä mielestäni on joka osa-alueella. Olen ehdottomasti sitä mieltä että turvallisuuteen pitää panostaa, mutta mukavuusalueesta on joustettava pois kaikkien eduksi. Selvää kun on, että tilanne ei voi jatkua entisellään.
Sepä on hienoa että mukavuusalueeltasi olet valmis joustamaan. Kerropa puhelinnumerosi niin tarjoan ns. kyytiä.
Yksittäistapauksethan ovat vain yksittäistapauksia, eli tämä on systeemin kannalta ihan ok.
Sarkasmi sikseen: ihan kauheasti et saa kannatusta noille punavihreille utopioillesi. Olen nähnyt kuinka kommunismi kuoli, ja ilo siitä jatkuu vieläkin. Sitä ei tähän maahan tule koskaan. Jos kaipaat niin tervemenoa Kuubaan tai Pohjois-Koreaan.
Ku minä en tarvitse autoa tai mulla ei ole varaa autoon, ei pidä olla kenelläkään muillakaan? Itsekkyydeen huipentuma on käsittämätön...
Ap, asut varmaan julkisten yhteyksien lähellä tai keskustassa jossa työpaikat, palvelut ym kävelymatkan päässä?
Itse asun Uudellamaalla ja matkaa lähimmälle julkisen pysäkille yli 3 km. Lähin kauppa 15 km ja työ sekä perhe olemassa.
Ideoita autotta selviytymiseen Ap:ltä?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaisiko joku tarinaa, mitä siitä seuraisi jos me kaikki maalla yksityisautoilevat pakkautuisimme sinne julkisen liikenteen ääreen?
En minä ainakaan koskaan muuttaisi sinne julkisen liikenteen ääreen :D
On silti totta, että suomalaiset ovat hemmetin laiskoja liikkumaan muulla kuin omalla autolla. Kahden auton talouksia pitäisi verottaa saasteverona jos ei ole työmatka perusteita. Eli julkisia ei kulje tai työmatka on yli 10km. Omasta tuttava piiristäni 90% ei edes käytä polkupyörää tai julkisia kuin pakosta vaikka työmatkaa olisi alle 5 km.
Kirjoittaisiko joku tarinaa, mitä siitä seuraisi jos me kaikki maalla yksityisautoilevat pakkautuisimme sinne julkisen liikenteen ääreen?