Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisautoilu on vanhanaikaista, saastuttavaa ja moraalitonta

05.01.2019 |

Kirjoitin tuoreessa blogikirjoituksessani yksityisautoilun ongelmista Suomessa. Yksityisautoilu on hyvin vanha tapa liikkua, se saastuttaa luontoa (pysyvästi!) ja on moraaliton vaihtoehto ei ainoastaan luonnon, mutta sen luomien ruuhkien vuoksi, jotka hidastavat ekologisten vaihtoehtojen kehittämistä liikenteessä.

Eipä ole sattumaa, että siellä, missä on eniten yksityisautoja pienellä alueella (vilkkaat tiet kaupungeissa), mitataan alhaisimmat tulokset ilman puhtaudessa vrt. muut alueet.

Nyt on tärkeää tietää se totuus, että minä en kannata pakotettua bussin käyttöä. Yksityisautoilun vastustaminen ei nimittäin tarkoita, että joukkoliikenne on ainoa vaihtoehto.

Kannatan hieman Uberin kaltaista järjestelmää, jossa auton omistajat muodostaisivat verkoston, jolla kuljetetaan useampia ihmisiä reitistä A reittiin B. Ja tässä verkostossa on pakko olla mukana, jotta autolla olisi voimassaoleva ajo-oikeus. Reittejä voi verkostoon muodostaa itse vastaamaan myös kuskin tarpeita, mutta pitää olla velvollisuus ottaa kyytiin.

Tällä tavalla tarvittavien autojen määrä liikenteessä saadaan huomattavaan laskuun, kuitenkin niin, että kaikki voisivat edelleen kulkea vaivattomasti.

Toivottavasti Vihreät pitävät edelleen kantansa ja kritisoivat yksityisautoilua. Se on hyvin ongelmallista ja seisoo kehityksen ja ekologisuuden tiellä.

Kommentit (306)

Vierailija
221/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on useille ihmisille "pakollinen paha" kaikki eivät asu kaupungeissa eivätkä kaikki sielä voi asuakkaan.

Sen sijaan lomalennot ovat silkkaa luksusta.

Samat ihmiset jotka viimeiseen asti puolustavat autoilua ovat myös lomalentäjiä.

Minun kohdallani pitää paikkansa ainakin.

Ja mitä autoiluun tulee, me maksamme niin monta miljardia veroa vuodessa tälle holhousvaltiolle että ihan turha alkaa syyllistää meitä yhtikäs mistään! Me pidämme tätä maata pystyssä joten turpa kiinni ja pulinat pois.

Hyvinvointivaltiota ei pidä kukaan yksin pystyssä, varsinkaan ulkolaisilla autoilla ja polttonesteillä kulkeva.

Mutta onhan se ymmärrettävä että jos ei äly nykypäivänä riitä oma-alotteisesti karsimaan yksityisautoilua, se tuskin riittää muuhunkaan.

Polttoaineissa verojen osuus noin 70%, Oletko kuullut sellaisesta kuin autovero? Autovero on tonneista useisiin kymppitonneihin per auto. Lisäksi tulee vuotuinen ajoneuvovero... Jatketaanko?

Vierailija
222/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on useille ihmisille "pakollinen paha" kaikki eivät asu kaupungeissa eivätkä kaikki sielä voi asuakkaan.

Samat ihmiset jotka viimeiseen asti puolustavat autoilua ovat myös lomalentäjiä.

Ja mitä autoiluun tulee, me maksamme niin monta miljardia veroa vuodessa tälle holhousvaltiolle että ihan turha alkaa syyllistää meitä yhtikäs mistään! Me pidämme tätä maata pystyssä joten turpa kiinni ja pulinat pois.

Maapallolle ei voida laittaa hintalappua, joten tämä sinun "rahakortti" ei nyt oikein toimi argumenttina. Pulinat pois, miljardeistanne viis.

Voi kulta pieni! Mitähän joukkoliikenteen lippu maksaisi jos henkilöautoilijoiden maksamia veroja ei olisi? Otapa nyt nöyrempi asenne ja vähän äkkiä.

Ne rahat tulevat olemaan aivan merkityksetöntä kun maapalloa ei enää ole tai se ei ole sellainen, johon olemme tottuneet. Tässä ei ole kyse rahasta, vaikka sinulla pyörii euron kuviot nyt vahvasti päässäsi. Yritä ymmärtää, mikä tässä maailmassa on tärkeää.

Kyllä maapallo tulee olemaan. Ei maapallo ole ihan heti tuhoutumassa, ja sitten kun on, niin ihmisen tekemisillä ei siihen ole mitään sanottavaa. Elämääkin tulee olemaan maapallolla todella pitkään, tehtiin me mitä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ole yhtäkään vihreää joka osaa vastata ja perustella vastauksensa muulla kuin mutulla ja kuulopuheilla.

Vierailija
224/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha uutinen mutta antaa perspektiiviä tuohon "alle 4 km työmatkaan autolla". Sellaista ei ole juuri kellään.

https://yle.fi/uutiset/3-7877400

väitänpä että kehitys jatkunut entisenlaisena eli matkat pidentyneet edellen.

Vierailija
225/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi verottaa autoilijoita rankasti.

Vierailija
226/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maapallolle ei voida laittaa hintalappua, joten tämä sinun "rahakortti" ei nyt oikein toimi argumenttina. Pulinat pois, miljardeistanne viis.

Voi kulta pieni! Mitähän joukkoliikenteen lippu maksaisi jos henkilöautoilijoiden maksamia veroja ei olisi? Otapa nyt nöyrempi asenne ja vähän äkkiä.

Ne rahat tulevat olemaan aivan merkityksetöntä kun maapalloa ei enää ole tai se ei ole sellainen, johon olemme tottuneet. Tässä ei ole kyse rahasta, vaikka sinulla pyörii euron kuviot nyt vahvasti päässäsi. Yritä ymmärtää, mikä tässä maailmassa on tärkeää.

Mirjaana kulta ! Teknologia kehittyy kovaa vauhtia ja uusia energiamuotoja tulee ja

menee ja fossiiliset polttoaineet loppuu, mutta yksityisautoilu tulee kyllä jatkumaan ja lentokoneet lentää tulevaisuudessa

Miksi teknologian kehittyminen oikeuttaisi todella saastuttavan tavan liikkua eli yksityisautoilun, jos siihen on ratkaisuja tai vastaavasti tarjotaan ratkaisuja?

Yksityisautoilulla on käsittämättömän iso rooli ilmastonmuutoksessa. Parempi reagoida nyt kuin liian myöhään.

Mikää ei oikeuta sinua määräilemään muita ja päättämään miten muut saavat tai eivät saa liikkua.

Minä olen maapallolla liikkuva ja taistelen viimeiseen asti oikeudestani elää puhtaassa ympäristössä.

No, oletkos aloittanut muuttamalla telttaan asumaan ja keräät metsästä itse ruokasi?

Jaa et! Mitäs tuo taistelujuttu sitten oli? Ahaa, olet niitä joitten "taistelu" on lähinnä muitten kiusaamista... :)

Olen ison perheen, ison omakotitalon, lihansyönnin ja runsaan lentämisen lisäksi innokas autoharrastaja. Oi että kun hellepäivinä nautin taas kun ajan avoautollani ruuhkabussin vieressä... ne katseet mitä sieltä saa kateellisilta ja hikisiltä joukkoliikenteen käyttäjiltä... Priceless!

No joku taitaa ylikompensoida "vähän"...

BTW, ne katseet mitkä saan kun ohitan autojonoja keskustassa fillarilla, ihmiset hikisinä kuumissa henkilöautoissa ruuhkassa, sitä ei voi rahalla ostaa!

Hohhoijja. Voin kuule sanoa että kukaan ei kadehdi fillaristia. Ja ne Suomen auto"jonot".... ovat aika lyhyitä.

Miksi autoilijat katsovat kuin myrkyn nauttineena kun sama pyöräiljä tulee rinnalle jonka viime valoissa kaahaten ohittivat?

Katson varmaan pyöräilijöitä ärsyyntyneenä, mutta en kateellisuuden vuoksi.

Ärsyttää kun vieressä olisi pyörätie, mutta hidastavat liikennettä autojen välissä. Pimeällä heidät näkee vielä huonosti, saa muutenkin varoa ettei yli aja. Sen verran varomattomasti poukkoilevat autoteillä.

Minuakin ihmetyttää nämä pyöräilijät, jotka haluavat väen vängällä liikenteen sekaan, vaikka vieressä on turvallinen pyörätie. Siinä on jotain ihmeellistä itsekorostusta. Koska minulla on OIKEUS ajaa tiellä, niin jätänpä tuon pyörätien väliin. Ja olen itsekin kesällä pyöräilijä, kun on ihan mukavaa pyöräillä töihin. Näin talvella rospuuttokelillä auton mukavuus on kyllä aivan ylivoimainen.

Vierailija
227/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punavuoren viinilipittäjät taas uhoaa.

Vierailija
228/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi verottaa autoilijoita rankasti.

Niitähän verotetaan jo. Jokaisen kilometrin ajon kustannuksista noin puolet on veroa, tavalla tai toisella.

Vierailija
229/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä mielenkiintoinen teoreettinen malli, jossa jokainen autoilija pakotetaan toimimaan oman ajon ohella taksina. Teknisesti tällainen järjestelmä olisi mahdollista toteuttaa, mutta se vaatisi erittäin isoja muutoksia lainsäädäntöön. Miten tässä määräytyisi hinnoittelu, saako kuski päättää hinnan (itse laittaisin niin korkean ettei kukaan haluaisi kyytiin) vai olisiko se viranomaisen päättämä? Myös vastuukysymykset olisivat ongelma: kuka korvaa liikenneonnettomuudet (kaikille ammattilaisten vakuutukset?) tai kyytiin otettavien aiheuttamat vahingot ajoneuvolle tai muille matkustajille?

En ikinä uskaltaisi ottaa tänne rantautuneita joukkoraisk---jia kyytiini, saati että antaisin tyttäreni ottaa kyytiinsä tuntemattomia epämääräisiä hörhöjä. Kuulostaa joltain 6 vuotiaan keksimältä mallilta, jolla ei ole mitään käsitystä elämän realiteeteista.

Ikävän rasistinen kommentti, joka tästä syystä itsestään jo tekee tämän sinun argumenttisi virheelliseksi ja täten arvottomaksi.

Hauskasti vastasit vain heikoimpiin ajatustasi vastaan osoitettuihin argumentteihin. Tämä vastaus on kelvoton. Vaikka alkuperäinen kommentti on rasistinen niin tässä on totuuden siemen. Uskaltaisitko itse pysähtyä valtatien varteen ja ottaa tuntematton miehen kyytiin? Suomessa on takseissa kamerat kuskien turvallisuuden takia.

Tuolla oli hyvä kommentti, joka meni suunnilleen näin "hauska ajatus, mutta kuin lapselta. Ei kovin suunniteltu"

Vierailija
230/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ovat kaikki maailmanpelastajmammat? Aina ovat kärppänä paikalla kun on mahdollisuus päteä. Eikö vaikeista asioista keskustelu kuulukkaan teille? Sanansamittainen mamma onkin harvinaisuus.

Vierailija
231/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjana voisi vastata, kuinka autoilu saastuttaa pysyvästi? En keksinyt kovinkaan ilmeistä tapaa.

Vierailija
232/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöksy ap sementtiin, mielellään yli 10m korkeudelta.

Vierailija
233/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden arvostus ei ole kovinkaan korkealla. Löytyisiköhän nyt jo yksi viisas vihreä?

Vierailija
234/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yhtäkään löydy? Go vihret go!

Vierailija
235/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän on nähnyt jo aika monta itseään hyvin älykästä mammaa, eikä yksikään osaa vastata.

Vierailija
236/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla asuinpaikkakunnallani kulkee 6 bussilinjaa, mutta valitettavasti kaikki kulkevat sellaisia reittejä ja niin harvoin, että niiden käyttökelpoisuus itselleni on nollassa. Viikonloppuisin, kun juhlijat toivoisivat paluukyytejä viihteeltä edes vähän lähemmäksi kotia, ei liikennettä ole ollenkaan. Naapurikaupunkeihin (50km päässä) pääsee kyllä, jos on valmis käyttämään puoli päivää matkustamiseen ja pari tuntia vaihtoyhteyksien odotteluun.

Työmatkat menee onneksi näppärästi kun ruuhkaksi lasketaan viisi autoa peräkkäin ja sitä tapahtuu harvoin. Liikennevaloja ei ole, joten turhaa tyhjäkäyntiä tyhjissä risteyksissä ei tapahdu. Kesällä 5km työmatka menee kivasti pyörälläkin mutta talvella katujen auraus on pääsääntöisesti niin ala-arvoista, että auto käynnistyy melkein päivittäin.

Vierailija
237/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat hei, vähän aktiivisuutta pyydän.

Vierailija
238/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lähdetään perheen kanssa liikenteeseen, pakkasta parikymmentäastetta, julkista ei ole, matkaa 25 km suuntaansa. Polkupyörillä vai autolla ?

Vierailija
239/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän autolla ajamisesta, omasta rauhasta, mahdollisuudesta laulaa autossa ja ikiomista aikatauluistani ja reiteistäni. En huoli autooni matkustajia, koska autoni on liikkuva linnani. Asun vihreässä Pohjois-Helsingissä sadan metrin päässä bussipysäkistä ja vajaan kilometrin päässä pienestä rautatieasemasta. On minulla polkupyöräkin, mutta sillä ajelen vain huvikseni.

Maailma on minua varten, minä en ole maailmaa varten. Voit itkeä verta kyyneltesi seassa, mutta minä ajan vanhalla ilmastoidulla bensasyöpölläni vielä ysikymppisenä, kun lääkäri on jo ottanut korttini pois. :)

Ja varmaan myös humalassa ja aineissa ja puolisokeana tai muuten vaan sekaisin, koska minä.

Onneksi tuollainen ei onnistu Suomessa kovinkaan helposti. Säälittävä elämä, jos tarvitsee mielekkyyttä löytää moisista fantasioista. Maailma ei ole sinua varten ja tulet vielä huomaamaan sen. 

Mitä ihmettä? Minä olen ajellut omalla autolla jo 80-luvulta lähtien, ja ihan kivasti maailma tai oikeastaan Suomi myös minun maksamin veroin on tehnyt mahdolliseksi sujuvan ja mukavan siirtymisen omassa rauhassa paikasta toiseen. Aion myös ajaa niin kauan kuin ratti pysyy käsissä; suvussani reilusti yli kahdeksankymppiset kuskit näyttävät mallia. Sinä voit hekumoida kuvittelemalla, että "maailma ei ole minua varten ja tulen vielä huomaamaan sen", mutta merkkejä tuollaisesta ei ole edes vielä ilmassa. Sähköautoista vouhottaminen on ensisijassa bisnestä, johon pienemmällä kauhalla ymmärrystä saaneet hurahtavat kuin uskontoon. Yhteiskäyttöautokokeilutkin epäonnistuvat yksi toisensa jälkeen, koska edes yhteistä omaisuutta ei kunnioiteta, toisten omasta puhumattakaan. Jaa sinä omastasi, minä teen omat valintani.

Vierailija
240/306 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjaana kulta ! Teknologia kehittyy kovaa vauhtia ja uusia energiamuotoja tulee ja

menee ja fossiiliset polttoaineet loppuu, mutta yksityisautoilu tulee kyllä jatkumaan ja lentokoneet lentää tulevaisuudessa

Miksi teknologian kehittyminen oikeuttaisi todella saastuttavan tavan liikkua eli yksityisautoilun, jos siihen on ratkaisuja tai vastaavasti tarjotaan ratkaisuja?

Yksityisautoilulla on käsittämättömän iso rooli ilmastonmuutoksessa. Parempi reagoida nyt kuin liian myöhään.

Mikää ei oikeuta sinua määräilemään muita ja päättämään miten muut saavat tai eivät saa liikkua.

Minä olen maapallolla liikkuva ja taistelen viimeiseen asti oikeudestani elää puhtaassa ympäristössä.

No, oletkos aloittanut muuttamalla telttaan asumaan ja keräät metsästä itse ruokasi?

Jaa et! Mitäs tuo taistelujuttu sitten oli? Ahaa, olet niitä joitten "taistelu" on lähinnä muitten kiusaamista... :)

Olen ison perheen, ison omakotitalon, lihansyönnin ja runsaan lentämisen lisäksi innokas autoharrastaja. Oi että kun hellepäivinä nautin taas kun ajan avoautollani ruuhkabussin vieressä... ne katseet mitä sieltä saa kateellisilta ja hikisiltä joukkoliikenteen käyttäjiltä... Priceless!

No joku taitaa ylikompensoida "vähän"...

BTW, ne katseet mitkä saan kun ohitan autojonoja keskustassa fillarilla, ihmiset hikisinä kuumissa henkilöautoissa ruuhkassa, sitä ei voi rahalla ostaa!

Hohhoijja. Voin kuule sanoa että kukaan ei kadehdi fillaristia. Ja ne Suomen auto"jonot".... ovat aika lyhyitä.

Miksi autoilijat katsovat kuin myrkyn nauttineena kun sama pyöräiljä tulee rinnalle jonka viime valoissa kaahaten ohittivat?

Katson varmaan pyöräilijöitä ärsyyntyneenä, mutta en kateellisuuden vuoksi.

Ärsyttää kun vieressä olisi pyörätie, mutta hidastavat liikennettä autojen välissä. Pimeällä heidät näkee vielä huonosti, saa muutenkin varoa ettei yli aja. Sen verran varomattomasti poukkoilevat autoteillä.

Minuakin ihmetyttää nämä pyöräilijät, jotka haluavat väen vängällä liikenteen sekaan, vaikka vieressä on turvallinen pyörätie. Siinä on jotain ihmeellistä itsekorostusta. Koska minulla on OIKEUS ajaa tiellä, niin jätänpä tuon pyörätien väliin. Ja olen itsekin kesällä pyöräilijä, kun on ihan mukavaa pyöräillä töihin. Näin talvella rospuuttokelillä auton mukavuus on kyllä aivan ylivoimainen.

Jos pyörätie muistattaa perunapelto en varmasti aja sitä.

Tuo "talvella ajan mielummin kyllä autolla" kertoo siitä että talvisota olisi hävitty meiningilläsi.

Tuontienergiaa käytät ja ihmettelet miksi Suomi on tässä jamassa.

Sad.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän