Yksityisautoilu on vanhanaikaista, saastuttavaa ja moraalitonta
Kirjoitin tuoreessa blogikirjoituksessani yksityisautoilun ongelmista Suomessa. Yksityisautoilu on hyvin vanha tapa liikkua, se saastuttaa luontoa (pysyvästi!) ja on moraaliton vaihtoehto ei ainoastaan luonnon, mutta sen luomien ruuhkien vuoksi, jotka hidastavat ekologisten vaihtoehtojen kehittämistä liikenteessä.
Eipä ole sattumaa, että siellä, missä on eniten yksityisautoja pienellä alueella (vilkkaat tiet kaupungeissa), mitataan alhaisimmat tulokset ilman puhtaudessa vrt. muut alueet.
Nyt on tärkeää tietää se totuus, että minä en kannata pakotettua bussin käyttöä. Yksityisautoilun vastustaminen ei nimittäin tarkoita, että joukkoliikenne on ainoa vaihtoehto.
Kannatan hieman Uberin kaltaista järjestelmää, jossa auton omistajat muodostaisivat verkoston, jolla kuljetetaan useampia ihmisiä reitistä A reittiin B. Ja tässä verkostossa on pakko olla mukana, jotta autolla olisi voimassaoleva ajo-oikeus. Reittejä voi verkostoon muodostaa itse vastaamaan myös kuskin tarpeita, mutta pitää olla velvollisuus ottaa kyytiin.
Tällä tavalla tarvittavien autojen määrä liikenteessä saadaan huomattavaan laskuun, kuitenkin niin, että kaikki voisivat edelleen kulkea vaivattomasti.
Toivottavasti Vihreät pitävät edelleen kantansa ja kritisoivat yksityisautoilua. Se on hyvin ongelmallista ja seisoo kehityksen ja ekologisuuden tiellä.
Kommentit (306)
Katson oikeudekseni yksityisautoilla koska minulla ei ole lapsia eikä tule. Ylikansoitus on planeettamme suurin saastuttaja... PS. Ajan autolla jonka keskikulutus on 11l/100km. CO päästöistä en edes tiedä.
Aloitus on vain silkkaa kommunismia.Myös Suomalaiset ihmetteli aikoinaan miten valtavan tehtaan pihassa oli Neuvostoliitossa vain kaksi autoa eli johtajan ja pääinsinöörin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän autolla ajamisesta, omasta rauhasta, mahdollisuudesta laulaa autossa ja ikiomista aikatauluistani ja reiteistäni. En huoli autooni matkustajia, koska autoni on liikkuva linnani. Asun vihreässä Pohjois-Helsingissä sadan metrin päässä bussipysäkistä ja vajaan kilometrin päässä pienestä rautatieasemasta. On minulla polkupyöräkin, mutta sillä ajelen vain huvikseni.
Maailma on minua varten, minä en ole maailmaa varten. Voit itkeä verta kyyneltesi seassa, mutta minä ajan vanhalla ilmastoidulla bensasyöpölläni vielä ysikymppisenä, kun lääkäri on jo ottanut korttini pois. :)
Ja varmaan myös humalassa ja aineissa ja puolisokeana tai muuten vaan sekaisin, koska minä.
Onneksi tuollainen ei onnistu Suomessa kovinkaan helposti. Säälittävä elämä, jos tarvitsee mielekkyyttä löytää moisista fantasioista. Maailma ei ole sinua varten ja tulet vielä huomaamaan sen.
Mitä ihmettä? Minä olen ajellut omalla autolla jo 80-luvulta lähtien, ja ihan kivasti maailma tai oikeastaan Suomi myös minun maksamin veroin on tehnyt mahdolliseksi sujuvan ja mukavan siirtymisen omassa rauhassa paikasta toiseen. Aion myös ajaa niin kauan kuin ratti pysyy käsissä; suvussani reilusti yli kahdeksankymppiset kuskit näyttävät mallia. Sinä voit hekumoida kuvittelemalla, että "maailma ei ole minua varten ja tulen vielä huomaamaan sen", mutta merkkejä tuollaisesta ei ole edes vielä ilmassa. Sähköautoista vouhottaminen on ensisijassa bisnestä, johon pienemmällä kauhalla ymmärrystä saaneet hurahtavat kuin uskontoon. Yhteiskäyttöautokokeilutkin epäonnistuvat yksi toisensa jälkeen, koska edes yhteistä omaisuutta ei kunnioiteta, toisten omasta puhumattakaan. Jaa sinä omastasi, minä teen omat valintani.
Tosiasiassa ne verot ei riitä mitä maksat. Autoilun takia tulee niin paljon haittavaikutuksia terveyteen ettet pysty edes laskemaan.
Onko ne 80v sukulaisesi muuten autoilleet heti täytettyään 18?
Sähköautot olisivat jo markkinoilla ilman öljy-yhtiöiden ja maiden vastustusta. Ikävä että olet saudien ja venäläisten bisnesjuonen uhri.
Tiemaksut kyllä ajavat tuollaiset uhoajat käyttämään fiksumpaa liikennettä.
Selitä pois vain. Minä ajelen omalla autollani - se on kätevin ja mukavin kulkuväline nyt ja koko loppuikäni. ;)
Muistatko ne jotka uhos että ikinä eivät baareihin mene jos sisätupakointi kielletään?
Pari vuotta ja kummasti vaan maistui baarit ja ulkotupakointi kovapäisemmillekin.
Samalla tavalla sinäkin tulet iloisesti sähköpyöräilemään 10 vuoden päästä.
Saatat jopa nauttia siitä kun tunkkaisuus poistuu kehosta!
En ole koskaan harrastanut baarissa käymistä enkä ole hengaillut tupakkapaikoilla, joten en oikein muista noita sisätupakoinnin ystäviä.
Entinen kestävyyskilpaurheilijan ja nykyinen liikunnanharrastajan kehoni ei ole tunkkainen, vaikka pidänkin autoilusta kovasti. Olkinukkejen rakentelijoiden kanssa en viitsi vääntää tämän enempää. Nauti sinä elämästäsi, minä nautin omastani.
Toivottavasti elämäsi on mahdollisimman lyhyt ja ajat kolarin. Siitäpäs vammaisena ajelet :D P*skiainen :D
Tällainen ulosanti kuulostaa tyypilliseltä vihervässykältä, jolla on jo mieli vinksahtanut. t. eri
Jos täälläkin iso liuta autoilijoita lopettaisi niin varmasti tulisi pyörien rekisteröinti ja väylämaksu tienhoidosta aikuisväestölle.
Minusta autoja tulisi kehittää niin että ne eivät saastuttaisi, eikä niin että niiden käyttöä vähennetään yms. se on rajoittunutta ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä mielenkiintoinen teoreettinen malli, jossa jokainen autoilija pakotetaan toimimaan oman ajon ohella taksina. Teknisesti tällainen järjestelmä olisi mahdollista toteuttaa, mutta se vaatisi erittäin isoja muutoksia lainsäädäntöön. Miten tässä määräytyisi hinnoittelu, saako kuski päättää hinnan (itse laittaisin niin korkean ettei kukaan haluaisi kyytiin) vai olisiko se viranomaisen päättämä? Myös vastuukysymykset olisivat ongelma: kuka korvaa liikenneonnettomuudet (kaikille ammattilaisten vakuutukset?) tai kyytiin otettavien aiheuttamat vahingot ajoneuvolle tai muille matkustajille?
En ikinä uskaltaisi ottaa tänne rantautuneita joukkoraisk---jia kyytiini, saati että antaisin tyttäreni ottaa kyytiinsä tuntemattomia epämääräisiä hörhöjä. Kuulostaa joltain 6 vuotiaan keksimältä mallilta, jolla ei ole mitään käsitystä elämän realiteeteista.
Ikävän rasistinen kommentti, joka tästä syystä itsestään jo tekee tämän sinun argumenttisi virheelliseksi ja täten arvottomaksi.
Hauskasti vastasit vain heikoimpiin ajatustasi vastaan osoitettuihin argumentteihin. Tämä vastaus on kelvoton. Vaikka alkuperäinen kommentti on rasistinen niin tässä on totuuden siemen. Uskaltaisitko itse pysähtyä valtatien varteen ja ottaa tuntematton miehen kyytiin? Suomessa on takseissa kamerat kuskien turvallisuuden takia.
Tuolla oli hyvä kommentti, joka meni suunnilleen näin "hauska ajatus, mutta kuin lapselta. Ei kovin suunniteltu"
Olen vapaalla tänään, mutta silti on aikaa vastailla hieman.
Mielestäni Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa on erittäin hyvä turvallisuus. En ota niin hirveästi kantaa yksittäistapauksiin, sillä niitä mielestäni on joka osa-alueella. Olen ehdottomasti sitä mieltä että turvallisuuteen pitää panostaa, mutta mukavuusalueesta on joustettava pois kaikkien eduksi. Selvää kun on, että tilanne ei voi jatkua entisellään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta autoja tulisi kehittää niin että ne eivät saastuttaisi, eikä niin että niiden käyttöä vähennetään yms. se on rajoittunutta ajattelua.
Luonnollisesti kumpikin vaihtoehto on pöydällä. Itse olen sitä mieltä, että mikäli sähköistys ei edysty mahdollisimman nopeasti, meidän on ryhdyttävä koviin toimenpiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelu ei valitettavasti sovi kaikille. Mirjana laittaa lapsensa sitten hassanin kyytiin vain. Minä ajan mielummin omalla autolla, minkä saastuttavuudella ei ole mitään merkitystä. Ei edes koko suomen autoilla ole mitään merkitystä. Miks vihreät eivät muuta pienempiin koteihin?
Tottakai sillä on merkitystä, tollo. Mistä tiedät, etteivät muuta? Ajattelu ei sovi kyllä sinulle, tuli todistettua hyvinkin.
Osaako joku vastata, sillä tämä neropatti ei taida osata. Kuinka paljon yksityisautoilu rajoittaminen suomessa hillitsee ilmaston muutosta? Tai helpommin, mikä on suomalaisten yksityisautoilun osuus koko ihmiskunnan hiilidioksodi päästöistä? Mirjana?
Ymmärrämme että asia on hankala hahmottaa kun jäi kirjoituksen perusteella peruskoulu kesken.
Ehkä sinä osaat sitten kertoa faktoja, etkä vain mutua?
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti kumpikin vaihtoehto on pöydällä. Itse olen sitä mieltä, että mikäli sähköistys ei edysty mahdollisimman nopeasti, meidän on ryhdyttävä koviin toimenpiteisiin.
Kenen teidän? Sinä et ainakaan kykene kuin haihattelemaan.
Entäs sitten kun autossa kuljettaa työkaluja vaikkakin matkaa se 5km? Pyörän tarakalle jumalaton ja painava pakki täynnä? Rälläkät yms. Sähkökäyttöiset työkalut vois vetää vaa johdosta perässä, ois varmaa tosi turvallisia käyttää. Ja sitten kun pitää lähteä hallilta tekemään työkeikkaa niin pääsenkö sitten ap:n kyydillä näiden kaikkien tavaroiden kanssa? Öljysenä, rasvaisena ja täynnä sorvinpurua tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten kun autossa kuljettaa työkaluja vaikkakin matkaa se 5km? Pyörän tarakalle jumalaton ja painava pakki täynnä? Rälläkät yms. Sähkökäyttöiset työkalut vois vetää vaa johdosta perässä, ois varmaa tosi turvallisia käyttää. Ja sitten kun pitää lähteä hallilta tekemään työkeikkaa niin pääsenkö sitten ap:n kyydillä näiden kaikkien tavaroiden kanssa? Öljysenä, rasvaisena ja täynnä sorvinpurua tietenkin.
Minä tulen myös ap:n auton kyytiin. Rälläköitä ei ole, mutta paperitavaraa ja muuta rekvisiittaa on muuttolaatikollinen. Ja minun on sitten työpäivän aikana parin tunnin välein päästävä vaihtamaan yhden asiakkaan luota toisen luokse. Minun kai pitäisi hävetä, kun joudun tunnustamaan, etten ole edes kokeillut polkupyörää. Kuntoni on nimittäin niin surkea, että esimerkiksi reitti Pakila-Kerava-Kannelmäki-Kilo-Pakila ei onnistu vaadittua kahdeksankympin tuntivauhtia edes kesäisessä myötätuulessa.
Mirjana kirjoitti:
Toivottavasti Vihreät pitävät edelleen kantansa ja kritisoivat yksityisautoilua. Se on hyvin ongelmallista ja seisoo kehityksen ja ekologisuuden tiellä.
Mitenkä arvon koppava kaupunkilainen matkustelisi maalla ilman omaa autoa? Ajattelitko Rovaniemen teillä seistä pakkasessa peukku pystyssä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän autolla ajamisesta, omasta rauhasta, mahdollisuudesta laulaa autossa ja ikiomista aikatauluistani ja reiteistäni. En huoli autooni matkustajia, koska autoni on liikkuva linnani. Asun vihreässä Pohjois-Helsingissä sadan metrin päässä bussipysäkistä ja vajaan kilometrin päässä pienestä rautatieasemasta. On minulla polkupyöräkin, mutta sillä ajelen vain huvikseni.
Maailma on minua varten, minä en ole maailmaa varten. Voit itkeä verta kyyneltesi seassa, mutta minä ajan vanhalla ilmastoidulla bensasyöpölläni vielä ysikymppisenä, kun lääkäri on jo ottanut korttini pois. :)
Ja varmaan myös humalassa ja aineissa ja puolisokeana tai muuten vaan sekaisin, koska minä.
Onneksi tuollainen ei onnistu Suomessa kovinkaan helposti. Säälittävä elämä, jos tarvitsee mielekkyyttä löytää moisista fantasioista. Maailma ei ole sinua varten ja tulet vielä huomaamaan sen.
Mitä ihmettä? Minä olen ajellut omalla autolla jo 80-luvulta lähtien, ja ihan kivasti maailma tai oikeastaan Suomi myös minun maksamin veroin on tehnyt mahdolliseksi sujuvan ja mukavan siirtymisen omassa rauhassa paikasta toiseen. Aion myös ajaa niin kauan kuin ratti pysyy käsissä; suvussani reilusti yli kahdeksankymppiset kuskit näyttävät mallia. Sinä voit hekumoida kuvittelemalla, että "maailma ei ole minua varten ja tulen vielä huomaamaan sen", mutta merkkejä tuollaisesta ei ole edes vielä ilmassa. Sähköautoista vouhottaminen on ensisijassa bisnestä, johon pienemmällä kauhalla ymmärrystä saaneet hurahtavat kuin uskontoon. Yhteiskäyttöautokokeilutkin epäonnistuvat yksi toisensa jälkeen, koska edes yhteistä omaisuutta ei kunnioiteta, toisten omasta puhumattakaan. Jaa sinä omastasi, minä teen omat valintani.
Tosiasiassa ne verot ei riitä mitä maksat. Autoilun takia tulee niin paljon haittavaikutuksia terveyteen ettet pysty edes laskemaan.
Sähköautot olisivat jo markkinoilla ilman öljy-yhtiöiden ja maiden vastustusta. Ikävä että olet saudien ja venäläisten bisnesjuonen uhri.
Selitä pois vain. Minä ajelen omalla autollani - se on kätevin ja mukavin kulkuväline nyt ja koko loppuikäni. ;)
Muistatko ne jotka uhos että ikinä eivät baareihin mene jos sisätupakointi kielletään?
Pari vuotta ja kummasti vaan maistui baarit ja ulkotupakointi kovapäisemmillekin.
En ole koskaan harrastanut baarissa käymistä enkä ole hengaillut tupakkapaikoilla, joten en oikein muista noita sisätupakoinnin ystäviä.
Entinen kestävyyskilpaurheilijan ja nykyinen liikunnanharrastajan kehoni ei ole tunkkainen, vaikka pidänkin autoilusta kovasti. Olkinukkejen rakentelijoiden kanssa en viitsi vääntää tämän enempää. Nauti sinä elämästäsi, minä nautin omastani.
Toivottavasti elämäsi on mahdollisimman lyhyt ja ajat kolarin. Siitäpäs vammaisena ajelet :D P*skiainen :D
Ihana pikku kiukuttelija siinä.
Susta on ok, että joku ajaa vielä autoa 80-kymppisenä, puolisokeana ja ei enää täysjärkisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen ulosanti kuulostaa tyypilliseltä vihervässykältä, jolla on jo mieli vinksahtanut. t. eri
Enemmän se tässä on viksahtanut autohullu, joka ajaa vaikka puolisokeana, koska MINÄ ja MUN AUTO.
Ei ole vihreät saaneet argumenttia aikaiseksi ja nyt aikaikkuna sulkeutuu. Jatkakaa toki oman agendan paukuttamista, ilman minkäänlaista totuusperää. Ei eroa avsta vihreiden politiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana pikku kiukuttelija siinä.
Susta on ok, että joku ajaa vielä autoa 80-kymppisenä, puolisokeana ja ei enää täysjärkisenä?
Ja siinä olkinukeilla leikkijä.
Vierailija kirjoitti:
Myös ihmisten tupakoinnista. Myös ruoan valmistuksessa esim. kalan savustaminen, mahdollinen kattilan tai pannun pohjaan palanut ruoka. Talvella talojen öljylämmitys, puulämmitteiset saunat ja takat. Jouluna ja muina pyhinä päivinä ihmisten polttamat kynttilät pilaavat kaupunkien ilmanlaatua. Yleisesti teollisuus pilaa myös ilmanlaatua silloin kun teollisuus tuodaan liian lähelle kaupunkia. Uuden vuoden aattona sitten ilotulitteista.
Tajuatko paljonko asunnot maksaa! Kyllä on vain helpompi autoilla samalla tavalla, kuin ennen.
Uskomattoman upea idea. Minäkin voisin yövuoroon lähtiessäni kerätä juoppoköörin kyytiin ja kuskata heidät ravintolaan. Aamulla ennen nukkumaanmenoa kuurata oksennukset autosta. Late suuttui kun en ehtinyt viedä naapuripitäjään ja napsi mua turpaan.
Vieläkö tämän vatipäätrollin aloitus pyörii täällä?