Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi
Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lähden ja mukaan. Huomasin et mulla on himassa kaikki tarpeellinen. Aion tehdä viikon ruokalistan etukäteen ja minimoida kaupassa käynnin yhteen kertaan viikossa. Eikä muuta kun mitä kauppalapussa lukee.
Ruokalistan sijaan suosittelen luovuuden herättämistä. Itse aion vähentää kauppakäynnit kolmeen kertaan kuukaudessa ja oppia tekemään hyvää ruokaa keittiön kaapeistä löytyvistä raaka-aineista, olivat ne sitten mitä vaan.
Vau taikakaappi, sieltä riittää tavaraa vaikka millä mitalla. Mulla olis äkkiä tyhjä. Ei taida riittää edes pariksi viikoksi ruoat kaapissa. Säilykkeitä en osta, koska niissä on bisfenolia ja alumiinia. Riisi ja makaroni ei ole kovin ravintorikasta. Muu kuivamuona menee nopeasti.
Havahduin nyt aloittamaan hankintojen tarkkailun ja vähentämisen tälle vuodelle. Tammikuussa kuitenkin jo olen ostanut kengät, bodytrimmerin ja sisäkengät. Kaikki nämä tarpeellisia hankintoja, koska edelliset meni rikki. Ostin myös suoristusraudan (edellinen rikki) ja pienen naulakon mökille. Ilman näitä olisin pärjännyt loistavasti.
Merkkaan hankinnat exeliin, jossa ryhmittelen ne kahteen sarakkeeseen: tarpeelliset ja ilmankin pärjäisin. Tarkoituksenani ei ole vetää itseäni liian tiukille, vaan yksinkertaisesti vähentää turhia hankintoja ja hetken mielijohteita.
Viimevuoden paras hankita taisi olla kirpparilta uudenveroiset kuorihousut parilla eurolla. Lahjoja hankin ihan liian löysin perustein ja kuluja ajattelematta. Teen niitä myös itse, mutta aina laadukkaista materiaaleista joihin myös menee rahaa. Mitenhän lahjojen hankintaan saisi jotain järkeä? Onko ideoita. Ehkä ryhdym seuraamaan lahjoihinkin menevää rahasummaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen päättänyt alkaa kuluttamaan. Tavaraa en kaipaa, joten palveluita sitten. Ainoa tapa toipua, jotta talous ei lähde laskuun ja työttömyys lisäänny. Se kierre kun alkaa, niin tapahtuu pelkästään huonoa.
Huomaatko, että elät kapitalistisessa harhassa? Miksi talous ei saisi kääntyä laskuun? Työttämyys ei ole paha asia. Ei ihmisen tarkoitus ole olla osa rattaita ja kuluttaa. Elämää voisi myös elää ja se onnistuu köyhänäkin.
Elämme kapitalistisessa todellisuudessa, ei se mitään harhaa ole. Jatkuvan talouskasvun politiikka vaatii lisääntyvää kulutusta ja koska me tiedostavat eurooppalaiset emme suostu turhaan kulutukseen, on päätetty täyttää Eurooppa kehitysmaiden väestöllä, joille kuluttaminen onkin uusi ja iloinen asia. Maksajiksi joudumme joka tapauksessa.
Omalla kohdallani yritän jatkaa vanhan vinkin noudattamista: kun tuon huusholliin jonkin tavaran, vien pois vastaavan entisen. Pätee kaiken tavaran ja vaatteiden ja kanssa.
Rahaa on niukasti käytössä, mutta olen huomannut, että se vähä tulee käytettyä parempaan laatuun. Luulin joskus, että vähävaraisena minua eivät ikimaailmassa koske jotkut "älä osta mitään" -intoilut. Nyt tunnen itseni jopa vähemmän syrjäytyneeksi ja itsesäälin määrä on vähentynyt :)
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pitäis ostaa muijalle kuivausrumpu. Haittaakse?
Ai teillä on pyykkikoneet vain emännällä?
Jep.
Kannatan ajatusta. Ja samaan aikaan kasailen huushollista kaiken minkä voi viedä kirpputorille. Yleensä lahjoitan turhia tavoroita Punaiselle Ristille, mutta nyt ajattelin realisoida. Ongelma on vain se, että täällä Pohjois-Karjalan suurimmassa kaupungissa kirpputoreilta varastetaan. En tiedä miten muualla on. No, pääseehään niistä kamoista eroon noinkin....viemällä kirpparille varastettavaksi. (Sori, meni aiheen viereen).
Säästää tosi paljon, kun käy kerran viikossa kaupassa eikä siis tosiaankaan osta muuta.
Mihin te muut ostolakkoilijat aiotte käyttää tavaroista säästyneet rahat? Minä aion teettää tänä vuonna kunnollisen hammasremontin. Julkisella, mutta saahan sinnekin rahaa uppoamaan. Ainakin minun purukalustollani.
Vierailija kirjoitti:
Havahduin nyt aloittamaan hankintojen tarkkailun ja vähentämisen tälle vuodelle. Tammikuussa kuitenkin jo olen ostanut kengät, bodytrimmerin ja sisäkengät. Kaikki nämä tarpeellisia hankintoja, koska edelliset meni rikki. Ostin myös suoristusraudan (edellinen rikki) ja pienen naulakon mökille. Ilman näitä olisin pärjännyt loistavasti.
Merkkaan hankinnat exeliin, jossa ryhmittelen ne kahteen sarakkeeseen: tarpeelliset ja ilmankin pärjäisin. Tarkoituksenani ei ole vetää itseäni liian tiukille, vaan yksinkertaisesti vähentää turhia hankintoja ja hetken mielijohteita.
Viimevuoden paras hankita taisi olla kirpparilta uudenveroiset kuorihousut parilla eurolla. Lahjoja hankin ihan liian löysin perustein ja kuluja ajattelematta. Teen niitä myös itse, mutta aina laadukkaista materiaaleista joihin myös menee rahaa. Mitenhän lahjojen hankintaan saisi jotain järkeä? Onko ideoita. Ehkä ryhdym seuraamaan lahjoihinkin menevää rahasummaa.
Minä totesin jo vuosia sitten että lahjominen on ihan turhaa, kukaan ei edes niistä kiitä. Pienten lasten kohdalla ehkä jatkaisin mutta kun nuorinkin jo 16v niin ei mitään mieltä syytää rahojaan toisille jotka ei koskaan arvosta ostettua ja annettua lahjaa. Säästyy nekin rahat johonkin tarpeellisempaan.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te muut ostolakkoilijat aiotte käyttää tavaroista säästyneet rahat? Minä aion teettää tänä vuonna kunnollisen hammasremontin. Julkisella, mutta saahan sinnekin rahaa uppoamaan. Ainakin minun purukalustollani.
Säästöön menee kaikki pahan päivän varalle, se kai tässä on tarkoituskin. Just esimerkiksi terveydenhoitoon, koska ikää on jo paljon ja edessä on kiviset tiet sairauksineen.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan ajatusta. Ja samaan aikaan kasailen huushollista kaiken minkä voi viedä kirpputorille. Yleensä lahjoitan turhia tavoroita Punaiselle Ristille, mutta nyt ajattelin realisoida. Ongelma on vain se, että täällä Pohjois-Karjalan suurimmassa kaupungissa kirpputoreilta varastetaan. En tiedä miten muualla on. No, pääseehään niistä kamoista eroon noinkin....viemällä kirpparille varastettavaksi. (Sori, meni aiheen viereen).
Säästää tosi paljon, kun käy kerran viikossa kaupassa eikä siis tosiaankaan osta muuta.
Joka paikassa kirppiksillä varastetaan, hyvin usein varkaat löytyy henkilökunnasta, ei asiakkaista, mutta tietysti yrittäjä syyttää asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaan kämpän lämpöä asteella ja käydään suihkussa vain joka toinen päivä. Säästyy energiaa!
Minä olen atoopikko, joka vaikuttaa olevan allerginen omalle hielleen. Pakko käydä pikasuihkussa tai seuraa sellainen kutina, johon ei auta edes lääkärin määräämät kolme Ataraxia päivässä.
Hanaa voi pitää pienemmällä, ei tarvitse täydellä paineella suihkuttaa 15 min yhteensoittoon. Itsellä tippui vedenkulutus 1 kuutioon/kk kun tein tämän.
Kaikista parasta pitää älä-pelaa-rahapelejä-vuosi. Ei varsinkaan senttiäkään peliautomaatteihin, joissa alle tunnissa saa hävittyä kerta toisensa jälkeen koko kuukauden ruokarahat. Siis alä-pelaa-peliautomaatteja-koko-loppuelämä. Parempaa säästöä saa hakemalla hakea kuin että pääsee tuosta koukusta lopullisesti irti - koukusta, josta saa pelkkää mielipahaa, pahempia rahavaikeuksia ja nälkää.
Koska olen köyhä, olen lähinnä kirpputorilta ostanutkin kaiken tarvitsemani. Lähinnä kosmetiikka on semmoinen missä tulee ostettua uutta ja lähinnä turhaa tavaraa. Kaikki muovimäärä kyllä harmittaa ja muovinkeräyspisteitä saisi olla enemmän.
No jos on aiemmin ostanut hulluna tavaraa nurkat täyteen, voi ihan hyvin pitää tuollaisen vuoden. Kannattaa. Jotenkin vain viisaammalta tuntuu sellainen asenne, että ostaa sen mitä tarkoin harkittuaan tarvitsee, koska jokainen kuitenkin jotakin tarvitsee. Eli lopettaa maanisen ostamisen ja maanisen "en osta mitään"-villityksen ja alkaa elää ns. normaalisti. Miksi ihmeessä tässäkin asiassa on vain ääripäitä?
Tervetuloa joukkoon. Itselläni alkoi neljäs vuosi. Nyt alkoi myös "myy kaikki turha" vuosi. Kaupungilla ei tarvitse käydä, kun en osta mitään.
Mun mielestä on hyvä kuluttaa jossain määrin jotta ihmisillä on töitä, mutta mieluummin palveluihin kuin kiinasta tuotuihin tuotteisiin. Ostoksissa suosia kotimaista, uuden vaatteen sijaan mieluummin menee kasvohoitoon tai manikyyriin, hierontaan tai ravintolaan tms tapahtumiin useammin. Kyllä itseä voi hemmotella ilman materiaakin ja minusta on hienoa jos useampi ihminen hieman miettisi tarkemmin kulutustaan. Enemmän saa ehkä irti vaikka jostain uudesta kivasta harrastuksesta, tai vaikka tanssitunneista tai meikkausopastuksesta tms, kuin uudesta paidasta joita samanlaisia on jo 5 kaapissa.
On järkyttävää se vaatteiden ja roinan määrä kaupoissa, maailma hukkuu jo nyt jätteisiin, varmasti löytää netistäkin vaikka mitä käytettynä, ei ole pakko ostaa kaupasta ja säästää rahaakin. Itse ostin aiemmin ajattelematta liikaa vaatteita jotka ei olleetkaan sitten niin mieluisia jostain syystä, nykyään ostan hyvin harkiten ja pääosin käytettynä sitten kun entiset menee käyttökelvottomiksi. Esim. tori.fi ja huuto.net siellä on vaikka mitä halvalla, parempi kierrättää kuitenkin kuin heittää suoraan roskiin tai ostaa uutta.
Mulla alkoi jo syksyllä! Ajattelin jatkaa toisenkin vuoden!
Vierailija kirjoitti:
No jos on aiemmin ostanut hulluna tavaraa nurkat täyteen, voi ihan hyvin pitää tuollaisen vuoden. Kannattaa. Jotenkin vain viisaammalta tuntuu sellainen asenne, että ostaa sen mitä tarkoin harkittuaan tarvitsee, koska jokainen kuitenkin jotakin tarvitsee. Eli lopettaa maanisen ostamisen ja maanisen "en osta mitään"-villityksen ja alkaa elää ns. normaalisti. Miksi ihmeessä tässäkin asiassa on vain ääripäitä?
Ensinnäkin en todellakaan ostellut aiemminkaan "hulluna". Saatoin ostaa esim yhden kirjan kahdessa kuukaudessa, jouluksi koristenauhoja kuuseen.. Jonkun pienen (jälkeenpäin ajateltuna turhan) jutun silloin tällöin. Ikinä en ole tilannut mitään Kiinasta. Silti niidenkin muutaman jutun ostaminen ärsyttää nyt. Rahan ja luonnonvarojen tuhlausta.
Eikä ollut tarkoitus mitään villitystä kannattaa tai edesauttaa. Ihan vain omasta puolestani kirjoitin koko aloituksen.
Ap
Huomaatko, että elät kapitalistisessa harhassa? Miksi talous ei saisi kääntyä laskuun? Työttämyys ei ole paha asia. Ei ihmisen tarkoitus ole olla osa rattaita ja kuluttaa. Elämää voisi myös elää ja se onnistuu köyhänäkin.