Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi
Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vein juuri UFFin laatikkoon kasan käyttämättömiä vaatteita, jotka olin ostanut -halvalla. Eivät olleet ihan se mitä etsin, mutta halvalla sain. Olen huomannut, että kannattaa mieluummin satsata vähän enemmän ja voi saada vuosikausiksi hyvän tavaran. Halpa tulee yllättävän kalliiksi.
Eihän se halpa itsessään tule kalliiksi, vaan se että luovut siitä käyttämättönä ja ostat tilalle kallista.
Tuleehan se siinä mielessä, että en käytä sitä, koska se on huonoa. Kallis on parempaa, ja käytän sitä. Capisce?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vein juuri UFFin laatikkoon kasan käyttämättömiä vaatteita, jotka olin ostanut -halvalla. Eivät olleet ihan se mitä etsin, mutta halvalla sain. Olen huomannut, että kannattaa mieluummin satsata vähän enemmän ja voi saada vuosikausiksi hyvän tavaran. Halpa tulee yllättävän kalliiksi.
Eihän se halpa itsessään tule kalliiksi, vaan se että luovut siitä käyttämättönä ja ostat tilalle kallista.
Tuleehan se siinä mielessä, että en käytä sitä, koska se on huonoa. Kallis on parempaa, ja käytän sitä. Capisce?
Sekin on mahdollista, että kallis on huonoa. Mutta joo, selväksi tuli, että sulla menee rahaa tuolla tyylillä.
Asuntovelallisena en osta juuri mitään. Jää rahaa säästöön.
Mikä parasta, kun mahdollisimman moni asuntovelallinen ympäri Euroopan minimoi ostamisensa, talous ei lähde isoon nousuun eikä korkoja voida nostaa.
Eli tuplabingo !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on mahdollista, että kallis on huonoa. Mutta joo, selväksi tuli, että sulla menee rahaa tuolla tyylillä.
Ei mene, kun lakkaan ostamasta halpaa. Ja hups, siinä menikin viimeinen ratakiskonpala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene, kun lakkaan ostamasta halpaa. Ja hups, siinä menikin viimeinen ratakiskonpala.
Tämän ketjun ideana oli, että ei osteta mitään tai ei ainakaan mitään tarpeetonta. Jos sä haluat kertoa, miten heittelet käyttämätöntä tavaraa pois ja ostat ensi kerralla kalliimpaa, voit varmasti perustaa oman ketjun ja mennä sinne ratakiskosi kanssa.
Anteeksi ärtymys, tuntuu vain että jokaiseen kulutuskriittiseen ketjuun eksyy aina joku kaltaisesi, jonka mielestä ratkaisu on heittää pois ja ostaa kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tein vain yhden 20 euron hankinnan helmikuussa.
Ja nyt maaliskuussa yhden 50 euron jakun, jota tosin kauan harkitsin ja oli vaikea löytää omaa kokoa.
Ruokakuluihin meni kuukaudessa vain 173 euroa! Olen tyytyväinen.
Tarpeettoman myynnillä ei pääse rikastumaan. Katsoin juuri vuoden sisällä huuto.netin myyntejä. 800 e. Lyhennän asuntolainaa 1000 e kk. Kun vähän vielä myyn, on kk ylimääräinen lyhennys ylimääräistä .
Tai itse lyhennän joka kk vähän ylimääräistä. Tilillä on kuun alussa tietty summa ja muut rahat menevät suoraan asuntolainaan. Suoraveloituksena menee siis laina ja yhtiövastike.
Vierailija kirjoitti:
Mikä parasta, kun mahdollisimman moni asuntovelallinen ympäri Euroopan minimoi ostamisensa, talous ei lähde isoon nousuun eikä korkoja voida nostaa.
Eli tuplabingo !
Jos talous ei lähde nousuun, ei nouse myöskään työllisyysaste eli työttömiä tulee lisää ja verot nousee. Jatketaan me vaan säästämistä ja ostolakkoa ja ihmetellään sitten kun paikkakunnalta loppuu yritykset ja kaverit ja itse jäädään työttömiksi. Voidaan sitten vielä jatkaa ja tehostaa näitä "älä osta mitään"-vuosia, ihan pakosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuplabingo !
Jos talous ei lähde nousuun, ei nouse myöskään työllisyysaste eli työttömiä tulee lisää ja verot nousee. Jatketaan me vaan säästämistä ja ostolakkoa ja ihmetellään sitten kun paikkakunnalta loppuu yritykset ja kaverit ja itse jäädään työttömiksi. Voidaan sitten vielä jatkaa ja tehostaa näitä "älä osta mitään"-vuosia, ihan pakosta.
On se kyllä aivan hitonmoinen homma pitää suomalaiset työllistyneinä siten, että he istuvat kassoilla ja piipauttelevat kiinakrääsää.
Saattaa maailmasta loppua raakaöljy sillä menolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun ideana oli, että ei osteta mitään tai ei ainakaan mitään tarpeetonta. Jos sä haluat kertoa, miten heittelet käyttämätöntä tavaraa pois ja ostat ensi kerralla kalliimpaa, voit varmasti perustaa oman ketjun ja mennä sinne ratakiskosi kanssa.
Anteeksi ärtymys, tuntuu vain että jokaiseen kulutuskriittiseen ketjuun eksyy aina joku kaltaisesi, jonka mielestä ratkaisu on heittää pois ja ostaa kalliimpaa.
Sinä vaikutat ihan ammattiärsyyntyjältä. Tavara jäi siis käyttämättömäksi , koska esimerkiksi housut eivät istuneet, eivätkä myöskään vaelluskengät, enkä siksi halunnut enkä voinut käyttää niitä. Pistin ne siis kierrätykseen, en heittänyt pois, siinä toivossa, että niistä on jollekin iloa, ja päätin toimia viisaammin ostamalla laadukkaampaa tavaraa, jolle minulla on käyttöä. Ja yleensäkin olla ostamatta huonolaatuista kertakäyttökamaa. Ja tämä siis oikeasti ärsyttää sinua? Mene itseesi.
Ajattelin, että käyn jatkossa kerran viikossa kaupassa. Tällöin on pakko suunnitella mitä syön töissä ja kotona. Perjantai on hyvä kauppapäivä. Kaikissa tuotteissa, joita käytän, myös päiväykset riittävät tähän systeemiin.
Tavaroiden ostolakkoni on pitänyt hienosti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä vaikutat ihan ammattiärsyyntyjältä. Tavara jäi siis käyttämättömäksi , koska esimerkiksi housut eivät istuneet, eivätkä myöskään vaelluskengät, enkä siksi halunnut enkä voinut käyttää niitä. Pistin ne siis kierrätykseen, en heittänyt pois, siinä toivossa, että niistä on jollekin iloa, ja päätin toimia viisaammin ostamalla laadukkaampaa tavaraa, jolle minulla on käyttöä. Ja yleensäkin olla ostamatta huonolaatuista kertakäyttökamaa. Ja tämä siis oikeasti ärsyttää sinua? Mene itseesi.
Ylempänä kerroit, että tavara oli halpaa ja siksi huonoa. Nyt vika onkin siinä, etteivät housut ja kengät istuneet. Jos kama oli niin luokattoman huonoa etteivät vaatteet edes istuneet, se tuskin ketään ilahduttaa.
Joka tapauksessa ketjun aihe on ihan toinen kuin tavaroiden poisto. Sille löytyy omat, pitkät ketjunsa.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Minulla ei pienituloisena edes ole varaa ostaa mitään ylimääräistä. Äsken tilasin uuden puhelimen suojalasin koska edellinen on jo tiensä päässä. Maksoi pari euroa. Se tulee siis tarpeeseen. Vaatteet ovat samat kuin useita vuosia sitten, joissakin t-paidoissa on jo reikiä kainaloissa mutta se ei minua haittaa kun eivät näy pitkähihaisen alta.
Uusi matto piti ostaa. Sekin oli alesta ja juuri omaan tarpeeseen sopiva. Nykyinen ei sitä ole mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa. Käytettynä ei löytynyt sopivaa. Lemmikkitalous ja karvat jää tuohon nykyiseen kiinni, joutuu siis imuroimaan enemmän-> suurempi sähkölasku.
Muuten en ole ostanut mitään muuta kuin tarpeellista eli ruuat, hygieniatuotteet ja tietenkin laskut maksanut.
Koiran takia mä taas luovuin matoista kokonaan. Jaksa olla hoonaamassa niitä joka viikko.
Sinccis
Ostan kyllä ihan just mitä haluan.
Mulla avitti se kun muutin kauemmas kaupungin keskustasta. Menen mieluummin ulos metsään ulkoilemaan kuin että lähtisin keskustaan viettämään aikaa kauppoja kierrellen ja heräteostoksia tehden. Enää ei jostain syystä huvita edes selailla nettikauppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuplabingo !
Ostamalla ja myymällä roinaa, ei talous nouse kuunaan päivänä.
Talous laskee samaa kyytiä teollisuuden alasajon myötä.
Loppuu pian se Virheiden, komukoiden ja sossujen Taikaseinän ylläpito. Onneksi.
Odotan innolla sitä päivää, kun joutuvat oikeasti hankkimaan elatuksensa muuten kuin toisten taskuja tonkimalla.
Alkaa se Rinteen pojan lä ski leukakin siitä hoikistumaan, kun ei jäsenmaksuja enää kerry sossendaaleille.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeettoman myynnillä ei pääse rikastumaan. Katsoin juuri vuoden sisällä huuto.netin myyntejä. 800 e. Lyhennän asuntolainaa 1000 e kk. Kun vähän vielä myyn, on kk ylimääräinen lyhennys ylimääräistä .
Tai itse lyhennän joka kk vähän ylimääräistä. Tilillä on kuun alussa tietty summa ja muut rahat menevät suoraan asuntolainaan. Suoraveloituksena menee siis laina ja yhtiövastike.
Myytkö jo viimeisiä huonekalujasi ?
Onko jääkaappi vielä tallessa ?
Mä ole näköjään aloittanut tälläisen myös jo pari vuotta sitten.
Tuli tavaraähky, ihan kertakaikkiaan vaikka en mitenkään hirveästi shoppaillut mutta aina lähti kirpparilta jotain mukaan ja jotain pientä kaupasta, ei mitään niin isoa että se yksinään näkyisi mutta ne vuosien ostokset onkin yhdenäkin monta pahvilaatikollista. Äitin kuoleman jälkeen ”perin” kaikki hänen tavarat ja silloin levisi kaikki käsiin.
Nyt on mennyt noin 5 vuotta kun olen tietoisesti vähentänyt tavaraa ja ollut ostamatta tavaraa. Silti joskus tämäkin epäonnistuu ja tulee virheostoksia. Mutta osaan luopua nyt helpommin. Muutimme isompaan asuntoon eikä otettu kuin puolet tavaroista mukaan.
Koti on väljä, helppo siivota, tinkimättä kuitenkaan kauneudesta ja kodikkuusesta.
Koriste-esineitä ei ole kuin muutama, nekin vähät välillä laitan kaappiin kun en jaksa katsoa. Kaunis lamppu ja lempimaljakon tuoreet kukat ovat aina ilo silmälle, ne on käytössä aina.
Olen ennen ostanut alennuksesta paljon vaatteita, lapsille teen tätä vielä koska on täysin varmaa että tämän talven takki ei mahdu ensi vuonna. Itselle ostan vain tarpeeseen, en siksi että saa halvalla.
Olen myös oppinut miettimään asioiden hankintaa vähintään yön yli. Joskus käy niin ettei edes aamulla muista mikä se tavara oli mikä illalla oli melkein pakko saada.
Luulen että osaltaan vaikuttaa tämä lähestyvä keski-ikäkin tähän käyttäytymiseen. On parempiakin huveja kuin keikkua ostareilla tavaran perässä. Nykyään saatan käyttää yhteen paitaan 200 euroa kun ennen 20 euroakin tuntui kalliille, määrä korvasi laadun. Silti rahaa menee paljon vähemmän vaatteisiin nyt. Töihin en tarvitse vaatteita, kotivaatteita riittää jostain aina, ei hyvin isoa vaatevarastoa tuonne ihmisten ilmoille tarvitse olla.
Lapset on kasvaneet tähän mukavasti mukaan. 2 kertaa vuoteen käydään vaatteet ja lelut läpi. Heille se on ihan normaalia ja lasten koulussa on mukava vaihtorinki leluille, kaikki ehjät lelut menee aina uuteen kotiin.