Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi
Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...
Kommentit (536)
Löysin itseltäni kivan flanellipaidan.
Kohta on pakko ostaa uudet sukat koska menen liikuntakurssille.
Mahdollisesti uimapuku hankittava, jos en sitten osta käytettynä..
En tarvitse mitään.
Ostan käytettynä jos tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään kestitsin vieraat kolmella eurolla. Piiraita ja keksejä. Hyvin maistui. Ennen olen ostellut ties mitkä herkut ja kymppejä on kulunut. Olen iloinen!
Piiraita ja keksejä kolmella eurolla? Mitä piiraita sillä saa? Ja vettä juotavaksi, vai?
Isoja karajalanpiirakoita 9 kpl 1,85€ ja paketti karusellikeksejä 1,15€. Piirakoiden kanssa tarjosin kotoa löytyvää juustoa, kurkkua ja tomaattia. Juomana sodastream kuplavesi ja tee. Piiraita ja keksejä jäi yli puolet, joten muiden anikkeiden hinta tuli siinä kuitatuksi. Kolme vierasta oli paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole pitkään aikaan ostanut itselleni muuta kuin ruokaa, lääkkeitä ja hygieniatarvikkeita. Esimerkiksi uusia vaatteita en ole ostanut noin kolmeen vuoteen. Tosin se johtuu minun edunvalvojastani, joka on tehnyt minun kohdallani mahdottomaksi muut ostot kuin edellä mainittujen asioiden hoidon. Niin vähän rahaa saan, että se juuri ja juuri riittää ruokaan, lääkkeisiin ja niihin hygieniajuttuihin, mutta ei mihinkään muuhun. Tililläni olisi kyllä satoja euroja ylimääräistä rahaa, mutta niitä en saa käyttööni, vaikka melkein kaikki vaatteeni ovat hajoamaisillaan.
Ei nyt kuulu ketjun aiheeseen, mutta kommentoin silti: eikö edunvalvojaa voi vaihtaa? Olen kuullut näistä, että hirveästi on eroja edunvalvojien välillä. Veljeni edunvalvoja antaa pyydettäessä ja perusteltaessa useita kertoja vuodessa "ylimääräistä" rahaa esim kenkien tai talvitakin ostoon. Tätä vaaterahaa ei toki voi olla pyytämässä jatkuvasti, mutta aina vuodenaikojen vaihtuessa noin 3-4 kertaa vuodessa kyllä onnistuu. Ja veli todella käyttää ne rahat vaatteisiin, kyllähän sitä ihminen nyt uusia vaatteita edes joskus tarvitsee?!
Ihan mielenkiinnosta - mistä syystä voi joutua edunvalvontaan? Ilmeisesti ei kuitenkaan dementikoista ole kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole pitkään aikaan ostanut itselleni muuta kuin ruokaa, lääkkeitä ja hygieniatarvikkeita. Esimerkiksi uusia vaatteita en ole ostanut noin kolmeen vuoteen. Tosin se johtuu minun edunvalvojastani, joka on tehnyt minun kohdallani mahdottomaksi muut ostot kuin edellä mainittujen asioiden hoidon. Niin vähän rahaa saan, että se juuri ja juuri riittää ruokaan, lääkkeisiin ja niihin hygieniajuttuihin, mutta ei mihinkään muuhun. Tililläni olisi kyllä satoja euroja ylimääräistä rahaa, mutta niitä en saa käyttööni, vaikka melkein kaikki vaatteeni ovat hajoamaisillaan.
Ei nyt kuulu ketjun aiheeseen, mutta kommentoin silti: eikö edunvalvojaa voi vaihtaa? Olen kuullut näistä, että hirveästi on eroja edunvalvojien välillä. Veljeni edunvalvoja antaa pyydettäessä ja perusteltaessa useita kertoja vuodessa "ylimääräistä" rahaa esim kenkien tai talvitakin ostoon. Tätä vaaterahaa ei toki voi olla pyytämässä jatkuvasti, mutta aina vuodenaikojen vaihtuessa noin 3-4 kertaa vuodessa kyllä onnistuu. Ja veli todella käyttää ne rahat vaatteisiin, kyllähän sitä ihminen nyt uusia vaatteita edes joskus tarvitsee?!
Ihan mielenkiinnosta - mistä syystä voi joutua edunvalvontaan? Ilmeisesti ei kuitenkaan dementikoista ole kyse?
Edunvalvontaa voi hakea jokainen, joka kokee sitä tarvitsevansa - ei sinne aina jouduta. Kehitysvammaiset ja mielenterveys- ja päihdeongelmaiset ovat varmaan isoimmat ryhmät. Lisäksi on ihmisiä, jotka vaan eivät pysty huolehtimaan asioistaan, vaikka ei varsinaista diagnoosia olisikaan.
Kevyempää huolehtimista tehdään sosiaalitoimistosta monelle asiakkaalle. Silloin sosiaalitoimi maksaa suoraan asunnon vuokran ja sähkölaskun, kun katsotaan ettei asiakas saa laskujen maksusta itse huolehdittua.
Minä olen ostanut vain sitä tarpeellista - ja silti yllättynyt, miten paljon on pitänyt shoppailla.
Tarpeellisuuksia olen ostanut verenpainelääkkeet, kaksi tuubia hammastahnaa, vaihtopäät sähköhammasharjaan, ison paketin vessapaperia, pari ystävänpäiväkorttia ja uuden termarin (entinen palveli ajoittaisessa käytössä varmaan 20 vuotta, mutta nyt tiivisteet antoivat myöten). Lisäksi olin lomareissulla etelässä, ja sitä varten piti ostaa aurinkovoidetta, maitohappobakteereja, ripulilääkettä, käsidesiä ja uudet uikkarit. Itse asiassa pärjäsin reissun ajan vielä vanhoilla uikkareillani, mutta ne vetävät kyllä viimeisiään. Tykkään kuitenkin käyttää tavarat loppuun aina kun mahdollista.
Reissusta ostin vielä itselleni uudet aurinkolasit. Edelliset ovat halpikset (Nissen, buu) ja linssit ovat olleet viimeisen vuoden lukuisilla naarmuilla. Kyllä niitä vielä käytti, mutta lempiurheilulajiani seuratessa on kyllä ollut vaikea hahmottaa palloa takakentällä. ;) Nyt investoin kalliimpiin merkkiaurinkolaseihin ja toivon käyttäväni niitä seuraavat viisitoista vuotta.
Kuten olen haaveillut, olen ryhtynyt aktiivisesti laittamaan ruokaa. Olen opetellut käyttämään useampaa ruoka-ainetta, joita en ole koskaan ennen käyttänyt: valkoisia papuja, pinaattia, taateleita, chorizoa (aion kyllä jatkossa jättää makkarat kauppaan), paksoita, misotahnaa. Rahaa en varmaan ole säästänyt, mutta hyvin on syöty, sivistytty ja opittu uusia taitoja.
Ruuanlaitossakin kyllä pyörii kaupallisuus. Lehdissä ja netissä pyörivissä ruokaresepteissä on taatusti jonkinlainen salaliitto, joka yllyttää ostamaan kotiin hirvittävän ison maustevalikoiman mitä eksoottisempia tuotteita ja lisukkeita, joista todennäköisimmin suurin osa jää kaappiin pyörimään.
Aiemmin en ole paljon kokannut, ja huomaan kyllä että hyötyisin uusista keittiöhärpäkkeistä. Eniten tekisi mieli isoa ja konepestävää leikkuulautaa, joka ei olisi muovia. Nykyinen lautani vihanneksille ja juureksille on tuhottoman pieni. Toisekseen kokkiveitseni on sekin 20 vuotta vanha ja kaipaisi uusimista. Onnistuin tässä kuussa saamaan ihan ilmaiseksi kunnon raastimen (joka sekin on vuosikymmeniä vanha mutta edelleen priima). Lisäksi jokin maustemittasetti helpottaisi elämää, mutta aion toistaiseksi pärjätä ihan oikeilla tee- ja ruokalusikoilla.
Olen supertyytyväinen, että en ole ostanut mitään turhaa - eikä kauheasti ole sellaista mieli tehnytkään. Parina päivänä olen kuullut uusien luomiväripalettien kutsun, mutta se meni nopeasti ohi ja olen tyytyväisenä käytellyt olemassaolevia.
Hieman harmittaa se, että olen silti joutunut puljaamaan ihan liikaa tavaroiden kanssa. Maaliskuussa ostanen uuden leikkuulaudan (ideoita vastaanotetaan mielellään) ja uuden täkin, sillä nykyisestä on päällyskangas jo haipunut monesta kohtaa puhki. Yritän käyttää valintaan aikaa ja hankkia hyvälaatuisen ja allergiaystävällisen yksilön.
No mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Minulla ei pienituloisena edes ole varaa ostaa mitään ylimääräistä. Äsken tilasin uuden puhelimen suojalasin koska edellinen on jo tiensä päässä. Maksoi pari euroa. Se tulee siis tarpeeseen. Vaatteet ovat samat kuin useita vuosia sitten, joissakin t-paidoissa on jo reikiä kainaloissa mutta se ei minua haittaa kun eivät näy pitkähihaisen alta.
Uusi matto piti ostaa. Sekin oli alesta ja juuri omaan tarpeeseen sopiva. Nykyinen ei sitä ole mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa. Käytettynä ei löytynyt sopivaa. Lemmikkitalous ja karvat jää tuohon nykyiseen kiinni, joutuu siis imuroimaan enemmän-> suurempi sähkölasku.
Muuten en ole ostanut mitään muuta kuin tarpeellista eli ruuat, hygieniatuotteet ja tietenkin laskut maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään kestitsin vieraat kolmella eurolla. Piiraita ja keksejä. Hyvin maistui. Ennen olen ostellut ties mitkä herkut ja kymppejä on kulunut. Olen iloinen!
Piiraita ja keksejä kolmella eurolla? Mitä piiraita sillä saa? Ja vettä juotavaksi, vai?
S-market myy ainakin täällä paistopisteestä karjalanpiirakoita hintaan 29 senttiä kpl. Ei ne kyllä kauhean hyviä ole, vähän kalpeita ja mauttomia, mutta on ne piirakoita kuitenkin.
Tokmannilta sai ainakin hiljakkoin jonkun keksipaketin yhdellä eurolla, kyllä se yhden vierailun ajan riittää, vaikkei siinä montaa ollut.
Kahvipaketista tietysti pitäisi laskea, että kuinka monta kupillista siitä saa ja paljonko tulee maksamaan vaikkapa kuusi kupillista. En ole viitsinyt laskea.
En ole siis tämä, joka kolmella eurolla vieraansa kestitsi, mutta tiedän, että se on mahdollista. Äitini kestitsee vieläkin halvemmalla, tai ainakin yrittää. Viedäänkin aina itse pullat mennessämme nykyään, joten nythän se pääsee täysin ilmaiseksi. Mutta kun ei viitsi niitä vesikeksejä nakerrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-market myy ainakin täällä paistopisteestä karjalanpiirakoita hintaan 29 senttiä kpl. Ei ne kyllä kauhean hyviä ole, vähän kalpeita ja mauttomia, mutta on ne piirakoita kuitenkin.
Tokmannilta sai ainakin hiljakkoin jonkun keksipaketin yhdellä eurolla, kyllä se yhden vierailun ajan riittää, vaikkei siinä montaa ollut.
Kahvipaketista tietysti pitäisi laskea, että kuinka monta kupillista siitä saa ja paljonko tulee maksamaan vaikkapa kuusi kupillista. En ole viitsinyt laskea.
En ole siis tämä, joka kolmella eurolla vieraansa kestitsi, mutta tiedän, että se on mahdollista. Äitini kestitsee vieläkin halvemmalla, tai ainakin yrittää. Viedäänkin aina itse pullat mennessämme nykyään, joten nythän se pääsee täysin ilmaiseksi. Mutta kun ei viitsi niitä vesikeksejä nakerrella.
Vieraat kestinnyt kirjoitti tuossa aiemmin:
Isoja karajalanpiirakoita 9 kpl 1,85€ ja paketti karusellikeksejä 1,15€. Piirakoiden kanssa tarjosin kotoa löytyvää juustoa, kurkkua ja tomaattia. Juomana sodastream kuplavesi ja tee. Piiraita ja keksejä jäi yli puolet, joten muiden anikkeiden hinta tuli siinä kuitatuksi. Kolme vierasta oli paikalla.
Ne on siis piirakoita, ei mitään piiraita.
Hienosti sujui täällä älä osta mitään turhaa -helmikuu! Yhden välttämättömän hankinnan tein, kun ostin uuden laturinjohdon puhelimeeni entisen lakattua toimimasta. Muutoinkin rahaa säästyi ylimääräisten menojen karsiutuessa. Muutaman kerran ostin kahvi- tai teekupin kahvilasta ja kerran kävin teatterissa. Tästä on hyvä jatka maaliskuulle!
Mullakin on alkanut tollanen vuosi, kysy mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti sujui täällä älä osta mitään turhaa -helmikuu! Yhden välttämättömän hankinnan tein, kun ostin uuden laturinjohdon puhelimeeni entisen lakattua toimimasta. Muutoinkin rahaa säästyi ylimääräisten menojen karsiutuessa. Muutaman kerran ostin kahvi- tai teekupin kahvilasta ja kerran kävin teatterissa. Tästä on hyvä jatka maaliskuulle!
Siis keksit pelkkiä tekosyitä ostoksillesi! Kirjottaisin enemmän, jos aikaa olisi.
Sinccis
Tarkennanpa: Ostolakkoni koskee nimenomaan tavaroita. Helmikuussa kahvila- ja ravintola- ja teatterikäyntejä oli myös todella vähän. Sain säästöön rahaa 1200€, mikä on minulle aivan tavaton säästösumma kuukaudessa!
Minä olen käyttänyt rahaa lähes pelkästään ruokaan sekä muutamaan kulttuurijuttuun lapsen kanssa (mielestäni hyvä sijoitus).
On ollut todella silmiä avaavaa huomata, miten perheellisenäkin voi tulla toimeen ilman että ramppaa koko ajan kaupassa! Ruokaan menee entistä vähemmän rahaa ja siellä kaupassa käydään enää kerran viikossa, ei useammin. Aluksi pää löi tyhjää sen suhteen että mitä ruoaksi kun "ei ole mitään jääkaapissa", mutta aika pian sitä oppi soveltamaan- tänäänkin teen ruoaksi ramen-keiton, jonka kaikki ainekset löytyivät sattumalta. Eikä mene hukkaan vikoja paloja lihaa, paria pussia huonolaatuisempia nuudeleita ym. :)
Tein vain yhden 20 euron hankinnan helmikuussa.
Maaliskuussa ostanen uuden leikkuulaudan (ideoita vastaanotetaan mielellään) ja uuden täkin, sillä nykyisestä on päällyskangas jo haipunut monesta kohtaa puhki. Yritän käyttää valintaan aikaa ja hankkia hyvälaatuisen ja allergiaystävällisen yksilön.
Itse uudistin tällaisen kuluneen peiton, ompelemalla pussilakanan peiton päälle, netistä löytyy vinkkejä. Tämä siksi että lapsi ei suostunut muilla peitoilla nukkumaan.
Täällä on ollut juttua puhelinliittymistä.
Tällä hetkellä halvin, mitä olen löytänyt, on Globetel.
Kuukausimaksu 3,90e/kk, puhelut 0,059e/min ja tekstarit 0,059e/kpl. Itselleni riittää mainiosti kun ei välttämättä tule yhtään puhelua kuukaudessa, joskus tulee pari tekstaria. Nettiin puhelimellani ei pääse (vanha kapula).
Tänne ei kai saa linkittää, mutta löytyy kun googlettaa "globetel liittymä".
Munkin piti aloittaa, mutta rahaa on jo palanut ja palaa jatkossakin. Mun mies päätti joulukuun alussa, et nyt me jätetään ehkäisy pois ja perustetaan perhe. Nyt sitten olen raskaana, 2 viikkoa sitten plussasin. Lisäksi mies halusi omistusasunnon niin sekin ostettiin ja pitää vielä tehdä vähän pintaremonttia kaiken muun lisäksi.
En lukenut kaikkia "älä osta mitään" viestejä, mutta tässä on oma versioni jo 2 vuoden ajan. Teen ruokaa kotona, joskus saatan sortua ja ostaa vaikka esim. pitsan tai raskikset (n. kerran-kaksi kuukaudessa). Vakuutukset olen irtisanonut kaikki. Vaatteet ostan kirppikseltä ja nekin vasta silloin kun oikeasti tarvitsen. En käy elokuvissa, enkä missään huvituksissa. En juo, enkä polta. Liikuntaa saa keppikävelyllä, eikä maksa mitään. Elisa-viihde ja Netflix riittävät varsin hyvin huvituksiksi. Eläkepäivät odottavat pian, joten siitä tämä loppukiri säästämisessä. Tulot noin 1400/kk, joista säästän noin 1000/kk. Menot puolitetaan miehen kanssa. Tähän tottuu ja tästä tulee tapa ja hyvä niin.
Facebookista saa jatkuvasti kaikkea ilmaista.
Ja joka tapauksessa kaikkea mahdollista tulee vastaan, joskus jotain mitä tarvitsee ja pienellä hinnalla.
En tarvitse kuitenkaan enää mitään.
Olen vapaa kuin taivaan lintu.
Mitenkäs meillä on helmikuu mennyt? :)