Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi
Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
En halua tukea nykyisenlaista yritysten silmitöntä ahneutta, joten vältän ostamasta yhtään mitään, kiinassa tehdyt paskatuotteet eivät sitäpaitsi ole sen arvoisia näillä ahneuden määrittämillä hinnoilla!
Hinta-laatu suhde on äärettömän huono nykyisin, satumaisen kalliita hintoja silkasta paskasta.
Juuri näin. Muoviin pakattua roskaa. Maksamme oman planeettamme saattusttamisen ihan itse.
Pisti vihaksi nähdä isot lajittelupisteet eri kierrätettäville jätelaaduille ja oma roskiksensa niille, joita ei voi kierrättää. Jengi oli heitellyt sikin sokin jätteitä joka astiaan varmaan sillä taka-ajatuksella, että paikan työntekijät sitten selvittävät sotkut. Hävettää, kuinka matalamielisiä ja itsekkäitä ihmiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös vähentänyt ostamista. Oon yksinhuoltaja ja töissä lähihoitajana. Säästän koko vuoden kolmivuorotyön lisät. Kesällä näillä rahoilla pidän palkatonta kesälomaa kesäkuusta elokuun alkuun yhdessä lasten kanssa 😊
Noita lisiä tulee 200-400e/kk kuukaudesta riippuen. Saadaan siis säästöön vuodessa melkein 3000e.
Pärjätään kesäkuukaudet lapsilisä-minimielarit tuloilla. Ollaan laskettu niin, että kunhan tärkeimmät laskut kuten asuntolainalyhennys, sähkö jne tulee hoidettua ja jotain ruokarahaakin jää. Auto pistetään kesäksi talliin kuluttamasta.Viime kesänä oltiin lasten kanssa melkein joka päivä rannalla. Pyöräiltiin kaupunkimme ilmaistapahtumiin. Tehtiin puutyöt niin, että saunapuita riittää näköjään toiseksikin vuodeksi. Potkittiin palloa, istuttiin puistoissa, samoiltiin metsässä, tutkittiin kirjaston tarjontaa, yövyttiin teltassa pihalla jne.
Tää lähti liikkeelle siitä, kun eka lapsi tuli kouluikään: Päiväkoti-ikäisen sai kesällä päiväkotiin. Ekaluokkalaista ei enää saanut. Pari kesää mä kestin kolmivuorotyöläisen pikkukoululaisen äitinä: piti pähkäillä missä lapsi on illat ja yöt. Varattiin kaikki mahdolliset leirit ja kerhot. Maksettiin niistä mansikoita. Sovittiin mummola ja serkkula kyläilyt jne. Lapsi oli aina jossain. Raivos välillä, että miksei voi vaan olla kotona. Toisaalta itki peloissaan ja soitteli mulle töihin, kun oli yksin kotona. Sitten kaksi muuta lasta alkoi tulla kouluikään ja tuskailin eräälle työkaverille meidän tilannetta.
Hän sanoi, että lomailee kesän. Olin ihan äimistyny, että miten? No säästämällä tietenkin! On kuulemma useamman vuoden jo alkanut hyvissä ajoin säästämään, että voi viettää kesät kotona lasten kanssa. Ja mikä parasta: tarjota omille lapsille kiireetön ja turvallinen kesä.
Päätin, että mä ryhdyn samaan. Laskin meidän tulot ja menot ja mikä on minimi millä pärjätään. Se minimi oli sitten se tavoite mihin säästin. Me saadaan laskut maksettua ja pakolliset ostettua, jos tulot on 1200e/kk.Säästetään eri kassaan vähän hupirahaa ja sillä mennään johonkin huvipuistoon ja yövytään halvassa hotellissa. Suomessa on todella hyviä huoneisto- ja itsepalveluhotelleja: Pari yötä eri kaupungissa, puistoja ja museoita kierrellen. Loppuhuipennus lasten toivomassa huvipuistossa. Sinnekin omat eväät mukaan. Jotain pientä namia kuten lakuja tai hattaraa voidaan ostaa tunnelman vuoksi paikan päältä. Tulee se kesäreissukin siinä tehtyä.
Suosittelen. Minusta on mahtavaa, kun voi panostaa omien lasten lapsuuteen.
Mahtava ajatus, kiitos tästä. Minäkin lopetan kaiken turhan ostamisen ja laitan vuorolisät säästöön. T. Toinen hoitaja ja äiti myös.
Mä oon miettinyt ihan samaa.
Asuntolaina on noussut hurjasti ja palkkaani pienennetään huonon työrintaman takia.
Tässä kun oon tarkkaillut hintoja niin kaikki hinnat vaan nousee.
Olin vuoden tuolleen ja sitten haalin ilmaiseksi kaiken maailman roinaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös vähentänyt ostamista. Oon yksinhuoltaja ja töissä lähihoitajana. Säästän koko vuoden kolmivuorotyön lisät. Kesällä näillä rahoilla pidän palkatonta kesälomaa kesäkuusta elokuun alkuun yhdessä lasten kanssa 😊
Noita lisiä tulee 200-400e/kk kuukaudesta riippuen. Saadaan siis säästöön vuodessa melkein 3000e.
Pärjätään kesäkuukaudet lapsilisä-minimielarit tuloilla. Ollaan laskettu niin, että kunhan tärkeimmät laskut kuten asuntolainalyhennys, sähkö jne tulee hoidettua ja jotain ruokarahaakin jää. Auto pistetään kesäksi talliin kuluttamasta.Viime kesänä oltiin lasten kanssa melkein joka päivä rannalla. Pyöräiltiin kaupunkimme ilmaistapahtumiin. Tehtiin puutyöt niin, että saunapuita riittää näköjään toiseksikin vuodeksi. Potkittiin palloa, istuttiin puistoissa, samoiltiin metsässä, tutkittiin kirjaston tarjontaa, yövyttiin teltassa pihalla jne.
Tää lähti liikkeelle siitä, kun eka lapsi tuli kouluikään: Päiväkoti-ikäisen sai kesällä päiväkotiin. Ekaluokkalaista ei enää saanut. Pari kesää mä kestin kolmivuorotyöläisen pikkukoululaisen äitinä: piti pähkäillä missä lapsi on illat ja yöt. Varattiin kaikki mahdolliset leirit ja kerhot. Maksettiin niistä mansikoita. Sovittiin mummola ja serkkula kyläilyt jne. Lapsi oli aina jossain. Raivos välillä, että miksei voi vaan olla kotona. Toisaalta itki peloissaan ja soitteli mulle töihin, kun oli yksin kotona. Sitten kaksi muuta lasta alkoi tulla kouluikään ja tuskailin eräälle työkaverille meidän tilannetta.
Hän sanoi, että lomailee kesän. Olin ihan äimistyny, että miten? No säästämällä tietenkin! On kuulemma useamman vuoden jo alkanut hyvissä ajoin säästämään, että voi viettää kesät kotona lasten kanssa. Ja mikä parasta: tarjota omille lapsille kiireetön ja turvallinen kesä.
Päätin, että mä ryhdyn samaan. Laskin meidän tulot ja menot ja mikä on minimi millä pärjätään. Se minimi oli sitten se tavoite mihin säästin. Me saadaan laskut maksettua ja pakolliset ostettua, jos tulot on 1200e/kk.Säästetään eri kassaan vähän hupirahaa ja sillä mennään johonkin huvipuistoon ja yövytään halvassa hotellissa. Suomessa on todella hyviä huoneisto- ja itsepalveluhotelleja: Pari yötä eri kaupungissa, puistoja ja museoita kierrellen. Loppuhuipennus lasten toivomassa huvipuistossa. Sinnekin omat eväät mukaan. Jotain pientä namia kuten lakuja tai hattaraa voidaan ostaa tunnelman vuoksi paikan päältä. Tulee se kesäreissukin siinä tehtyä.
Hyvä että olet saanut lastenhoidon järjestymään näin. Missä työskentelet, Seure, jokin keikkafirma? Vakituisessa työsuhteessa oleva ei saa palkatonta koko kesäksi ainakaan meillä. Kesälomat pyörii, sijaisia on hankala saada ja on muutenkin vaikea loma-ajalla saada työntekijät riittämään. Kesäloma-aika on ainakin meillä touko-syyskuu ja jokaisen on otettava osa lomasta joko toukokuussa tai syyskuussa juuri siksi, että saadaan tuo kesä hoidettua. Jos siinä vielä joku jää pois koko kesäksi, haastetta piisaa entistä enemmän. Työnantajan ei ole pakko palkatonta myöntää. Työskentelen sairaanhoitajana pääkaupunkiseudulla. Kommenttini ei johdu kateellisuudesta. Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta muistan kyllä miten haastavaa oli pienten koululaisten pitkät kesälomat järjestää, kun oma kesäloma oli 4 viikkoa ja puolisolla ei lomia ollut. Jo pelkästään päiväkodin heinäkuun sulku oli hankalaa, koska aina ei heinäkuuhun lomaa saanut (vuorotteluperiaate). Avoinna olevaan päiväkotiin oli niin pitkä matka, että julkisilla paluumatka takaisin kodin vieressä olevalle työpaikalle klo 7:ksi ei olisi onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuoden tuolleen ja sitten haalin ilmaiseksi kaiken maailman roinaa.
Minä myös. Olen 2019 tammikuusta ostanut 8 esinettä.
Olen myynyt eri sivustoilla, kirppiksillä jne yli 2000 tavaraa.
Taloyhtiön kierrätyshyllyllä käyn joka päivä. Otan aina myyntikelpoisen ja pari krt vuodessa vien kirppikselle, täyspalveluun.
Mun puhelin vetää viimeisiä. Kirppismyynnit laitan ylös ja tarkoitus on ostaa uusi puhelin, kun vanha lakkaa toimimasta. Mutta venytän viimeiseen asti.
Joo, mullakin alkaa tuo turha ostelu loppua. Ostan vain pakolliset ja harrastuksiin liittyvät.
Liityn mukaan. Vauhditan hurjaksi paisuneen luottokorttilaskun takaisinmaksua loppuvuoden ostolakolla, enkä oikeasti edes tarvitse mitään kun roinaa pursuaa joka paikasta. Minulla on ollut paha tapa tehdä heräteostoksia, joten tulee vaatimaan todella kovaa itsekuria. Pari hankittavaa asiaa on tiedossa syksylle, mutta niiden lisäksi yritän olla ostamatta yhtään mitään tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että olet saanut lastenhoidon järjestymään näin. Missä työskentelet, Seure, jokin keikkafirma? Vakituisessa työsuhteessa oleva ei saa palkatonta koko kesäksi ainakaan meillä. Kesälomat pyörii, sijaisia on hankala saada ja on muutenkin vaikea loma-ajalla saada työntekijät riittämään. Kesäloma-aika on ainakin meillä touko-syyskuu ja jokaisen on otettava osa lomasta joko toukokuussa tai syyskuussa juuri siksi, että saadaan tuo kesä hoidettua. Jos siinä vielä joku jää pois koko kesäksi, haastetta piisaa entistä enemmän. Työnantajan ei ole pakko palkatonta myöntää. Työskentelen sairaanhoitajana pääkaupunkiseudulla. Kommenttini ei johdu kateellisuudesta. Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta muistan kyllä miten haastavaa oli pienten koululaisten pitkät kesälomat järjestää, kun oma kesäloma oli 4 viikkoa ja puolisolla ei lomia ollut. Jo pelkästään päiväkodin heinäkuun sulku oli hankalaa, koska aina ei heinäkuuhun lomaa saanut (vuorotteluperiaate). Avoinna olevaan päiväkotiin oli niin pitkä matka, että julkisilla paluumatka takaisin kodin vieressä olevalle työpaikalle klo 7:ksi ei olisi onnistunut.
Kyllä sitä saa, jos ei muuten, niin irtisanoutumalla.
10 viikkoa on poissa, sitä on hvässä vireessä syksyllä. Tänä päivänä työnantaja tajuaa jos sanoo ei, työntekijä lähtee
Tarjoushaukkana pakko liidellä ja joka kerta muutenkin miettiä ostosreissulla, mikä on tarpeellista. Mutta tuossa on myös outo viehätys niinkauan kuin saan ruokaa riittävästi. Suu säkkiä myöten 😬 Kiinalaisia tuotteita en osta, jos vain on vaihtoehto.
"Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä". Eli ostat kuitenkin
Ostelen kaikkee enemmän ku koskaan ^____^
Minulla on menossa tämä vaihe kunnes saan velat maksettua. Vielä 1700e maksamatta. Ja nämä velat oli tullut pikavipeista ynnä muista kulutusluotoista. Joskus tuli tuhlattua ja osteltua kaikenlaista ylimääräistä yli varojen ja nyt tästä viisastuneena, ei enää. Niitten rahojen pitää riittää mitä saa, mutta velaksi ei enää osteta.
Vuodelta 2019 .Poistoon täältä.
Vierailija kirjoitti:
Teit puutöitä lasten kanssa?! Hakkasivatko hekin halkoja?
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama! Rahaa olisi ostella, muttei kiinnosta osallistua tähän turhan tavaran hullunmyllyyn.
On suorastaan nautinnollista ohittaa mainokset, jotka huutavat alennusmyyntejä. Kukaan ei tarvitse jatkuvasti uusia vaatteita, vaikka niitä saisi kuinka halvalla.
Sama.
Koronaeristyksen aikana shoppailu ja kahvilaostokset loppuivat, ja huomasin etten edes kaipaa niitä.
Lisäksi tuntui hyvältä huomata, että rahaa jäi vanhaan aikaan verrattuna säästöön peräti 500 €/kk. Ihan itsestään, ilman tarkoituksellista säästämistä.
Tässä on sellainenkin hyvä puoli, että sitten kun tarvitsee jotain kallista, vaikka uuden jääkaapin tai pesukoneen, niin sen voi mennä vaan ostamaan eikä tarvitse käyttää luottokorttia eikä pihistää mistään muusta.
Minulla alkoi "Älä osta mitään" loppuelämä , kun jäin eläkkeelle.
En halua tukea nykyisenlaista yritysten silmitöntä ahneutta, joten vältän ostamasta yhtään mitään, kiinassa tehdyt paskatuotteet eivät sitäpaitsi ole sen arvoisia näillä ahneuden määrittämillä hinnoilla!
Hinta-laatu suhde on äärettömän huono nykyisin, satumaisen kalliita hintoja silkasta paskasta.