Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi
Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Paras vinkki on laittaa postilaatikkoon "ei mainoksia". Mitään ei mielestään tarvitse, ja sitten lukee mainoksia, ja Onkin heti kauheasti tavaraa jotka pitäisi heti käydä ostamassa "kun on niin poikkeuksellinem tilaisuus".
Tämä on muuten hyvä vinkki. Me ei myöskään katsota tv:tä, eli ei nähdä myöskään tv-mainoksia, enkä lue esim. naistenlehtiä. Kaikki nämä tavat ovat alkaneet eri syistä, eikä mikään säästämisen vuoksi. Ja käydään pääasiassa vain ruokakaupoissa. Nyt kun tätä on jatkunut monta vuotta, huomaan, ettei tule oikein koskaan mielitekoja hankkia tavaroita ja on ilmeisesti kaikenlaisia uusia juttuja joiden olemassa olosta en edes tiedä. Netistä ja kadunvarsimainoksista vielä näen mainoksia jonkin verran, mutta niitäkin aika harvoin. Facestakin olen poistanut melkein kaikki asetukset, joilla se onnistuu profiloimaan minua. Tarkoituksella joskus surffailen jotain minkä hankintaa suunnittelen, jotta esim. Facebook osaisi löytää mulle oikeat mainokset.
Mä olen myös vähentänyt ostamista. Oon yksinhuoltaja ja töissä lähihoitajana. Säästän koko vuoden kolmivuorotyön lisät. Kesällä näillä rahoilla pidän palkatonta kesälomaa kesäkuusta elokuun alkuun yhdessä lasten kanssa 😊
Noita lisiä tulee 200-400e/kk kuukaudesta riippuen. Saadaan siis säästöön vuodessa melkein 3000e.
Pärjätään kesäkuukaudet lapsilisä-minimielarit tuloilla. Ollaan laskettu niin, että kunhan tärkeimmät laskut kuten asuntolainalyhennys, sähkö jne tulee hoidettua ja jotain ruokarahaakin jää. Auto pistetään kesäksi talliin kuluttamasta.
Viime kesänä oltiin lasten kanssa melkein joka päivä rannalla. Pyöräiltiin kaupunkimme ilmaistapahtumiin. Tehtiin puutyöt niin, että saunapuita riittää näköjään toiseksikin vuodeksi. Potkittiin palloa, istuttiin puistoissa, samoiltiin metsässä, tutkittiin kirjaston tarjontaa, yövyttiin teltassa pihalla jne.
Tää lähti liikkeelle siitä, kun eka lapsi tuli kouluikään: Päiväkoti-ikäisen sai kesällä päiväkotiin. Ekaluokkalaista ei enää saanut. Pari kesää mä kestin kolmivuorotyöläisen pikkukoululaisen äitinä: piti pähkäillä missä lapsi on illat ja yöt. Varattiin kaikki mahdolliset leirit ja kerhot. Maksettiin niistä mansikoita. Sovittiin mummola ja serkkula kyläilyt jne. Lapsi oli aina jossain. Raivos välillä, että miksei voi vaan olla kotona. Toisaalta itki peloissaan ja soitteli mulle töihin, kun oli yksin kotona. Sitten kaksi muuta lasta alkoi tulla kouluikään ja tuskailin eräälle työkaverille meidän tilannetta.
Hän sanoi, että lomailee kesän. Olin ihan äimistyny, että miten? No säästämällä tietenkin! On kuulemma useamman vuoden jo alkanut hyvissä ajoin säästämään, että voi viettää kesät kotona lasten kanssa. Ja mikä parasta: tarjota omille lapsille kiireetön ja turvallinen kesä.
Päätin, että mä ryhdyn samaan. Laskin meidän tulot ja menot ja mikä on minimi millä pärjätään. Se minimi oli sitten se tavoite mihin säästin. Me saadaan laskut maksettua ja pakolliset ostettua, jos tulot on 1200e/kk.
Säästetään eri kassaan vähän hupirahaa ja sillä mennään johonkin huvipuistoon ja yövytään halvassa hotellissa. Suomessa on todella hyviä huoneisto- ja itsepalveluhotelleja: Pari yötä eri kaupungissa, puistoja ja museoita kierrellen. Loppuhuipennus lasten toivomassa huvipuistossa. Sinnekin omat eväät mukaan. Jotain pientä namia kuten lakuja tai hattaraa voidaan ostaa tunnelman vuoksi paikan päältä. Tulee se kesäreissukin siinä tehtyä.
Suosittelen. Minusta on mahtavaa, kun voi panostaa omien lasten lapsuuteen.
En tiennytkään, että mansikoilla voi ostella. Tarjoankin ensi kerralla kaupan tädille mansikoita kassalla.
Otan tietenkin niiden pakastealtaasta.
Sinccis
Mä päätin korjata vanhan pyöräni joten siihen laitoin rahaa 40 euroa. Mun äom-sääntöihin kuuluu, että vanhan voi korjata. Pyörällä kuljen töissä joten säästyy bussirahat!
Ruokaan ja muihin kodin juttuihin meni rahaa kuukaudessa noin 330€! Olen tyytyväinen. Miten muilla sujuu?
Mun pyörä varastettiin ja nyt ostin uuden tilalle. Säästän bussirahoissa hinnan takaisin, miläli sitäkin ei varasteta. Ostin kyllä myös jykevän lukon.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös vähentänyt ostamista. Oon yksinhuoltaja ja töissä lähihoitajana. Säästän koko vuoden kolmivuorotyön lisät. Kesällä näillä rahoilla pidän palkatonta kesälomaa kesäkuusta elokuun alkuun yhdessä lasten kanssa 😊
Noita lisiä tulee 200-400e/kk kuukaudesta riippuen. Saadaan siis säästöön vuodessa melkein 3000e.
Pärjätään kesäkuukaudet lapsilisä-minimielarit tuloilla. Ollaan laskettu niin, että kunhan tärkeimmät laskut kuten asuntolainalyhennys, sähkö jne tulee hoidettua ja jotain ruokarahaakin jää. Auto pistetään kesäksi talliin kuluttamasta.Viime kesänä oltiin lasten kanssa melkein joka päivä rannalla. Pyöräiltiin kaupunkimme ilmaistapahtumiin. Tehtiin puutyöt niin, että saunapuita riittää näköjään toiseksikin vuodeksi. Potkittiin palloa, istuttiin puistoissa, samoiltiin metsässä, tutkittiin kirjaston tarjontaa, yövyttiin teltassa pihalla jne.
Tää lähti liikkeelle siitä, kun eka lapsi tuli kouluikään: Päiväkoti-ikäisen sai kesällä päiväkotiin. Ekaluokkalaista ei enää saanut. Pari kesää mä kestin kolmivuorotyöläisen pikkukoululaisen äitinä: piti pähkäillä missä lapsi on illat ja yöt. Varattiin kaikki mahdolliset leirit ja kerhot. Maksettiin niistä mansikoita. Sovittiin mummola ja serkkula kyläilyt jne. Lapsi oli aina jossain. Raivos välillä, että miksei voi vaan olla kotona. Toisaalta itki peloissaan ja soitteli mulle töihin, kun oli yksin kotona. Sitten kaksi muuta lasta alkoi tulla kouluikään ja tuskailin eräälle työkaverille meidän tilannetta.
Hän sanoi, että lomailee kesän. Olin ihan äimistyny, että miten? No säästämällä tietenkin! On kuulemma useamman vuoden jo alkanut hyvissä ajoin säästämään, että voi viettää kesät kotona lasten kanssa. Ja mikä parasta: tarjota omille lapsille kiireetön ja turvallinen kesä.
Päätin, että mä ryhdyn samaan. Laskin meidän tulot ja menot ja mikä on minimi millä pärjätään. Se minimi oli sitten se tavoite mihin säästin. Me saadaan laskut maksettua ja pakolliset ostettua, jos tulot on 1200e/kk.Säästetään eri kassaan vähän hupirahaa ja sillä mennään johonkin huvipuistoon ja yövytään halvassa hotellissa. Suomessa on todella hyviä huoneisto- ja itsepalveluhotelleja: Pari yötä eri kaupungissa, puistoja ja museoita kierrellen. Loppuhuipennus lasten toivomassa huvipuistossa. Sinnekin omat eväät mukaan. Jotain pientä namia kuten lakuja tai hattaraa voidaan ostaa tunnelman vuoksi paikan päältä. Tulee se kesäreissukin siinä tehtyä.
Tästä tuli kyllä hyvä mieli :) aivan upeasti olet saanut järjestettyä lasten kesät ja omasi myös. Pihistely ei tunnu raskaalta kun tietää, mitä sen ansiosta saa.
Vierailija kirjoitti:
Mun pyörä varastettiin ja nyt ostin uuden tilalle. Säästän bussirahoissa hinnan takaisin, miläli sitäkin ei varasteta. Ostin kyllä myös jykevän lukon.
Olisit varastanut lukon. Olisihan se ollut jo moraalinen oikeus.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Pärjätään kesäkuukaudet lapsilisä-minimielarit tuloilla. Ollaan laskettu niin, että kunhan tärkeimmät laskut kuten asuntolainalyhennys, sähkö jne tulee hoidettua ja jotain ruokarahaakin jää. Auto pistetään kesäksi talliin kuluttamasta.Viime kesänä oltiin lasten kanssa melkein joka päivä rannalla. Pyöräiltiin kaupunkimme ilmaistapahtumiin. Tehtiin puutyöt niin, että saunapuita riittää näköjään toiseksikin vuodeksi. Potkittiin palloa, istuttiin puistoissa, samoiltiin metsässä, tutkittiin kirjaston tarjontaa, yövyttiin teltassa pihalla jne.
Päätin, että mä ryhdyn samaan. Laskin meidän tulot ja menot ja mikä on minimi millä pärjätään. Se minimi oli sitten se tavoite mihin säästin. Me saadaan laskut maksettua ja pakolliset ostettua, jos tulot on 1200e/kk.Säästetään eri kassaan vähän hupirahaa ja sillä mennään johonkin huvipuistoon ja yövytään halvassa hotellissa. Suomessa on todella hyviä huoneisto- ja itsepalveluhotelleja: Pari yötä eri kaupungissa, puistoja ja museoita kierrellen. Loppuhuipennus lasten toivomassa huvipuistossa. Sinnekin omat eväät mukaan. Jotain pientä namia kuten lakuja tai hattaraa voidaan ostaa tunnelman vuoksi paikan päältä. Tulee se kesäreissukin siinä tehtyä.
Äänestän tätä vuoden parhaaksi av-viestiksi!
Käyn kerran kuussa kaupassa ja myyjä ihmettelee.
Taitaa olla koko loppuelämä pakolllista älä-osta-mitään vuotta. Ruokaa ja muuta pakollista vaan. Rutkut päällä kotona ja säästää muutama paremmassa kunnossa oleva rätti ihmisten ilmoilla käymiseen.
Itse olen jo useamman vuoden muuttanut kulutuskäyttäytymistäni järkevämpään suuntaan. Taukoja osteluissa on ollut useitakin 3-8 kuukauden mittaisia. Nyt parhaillaan menossa älä osta mitään -vuosi, joka tulee täyteen toukokuun puolessa välissä. Tällä hetkellä ei ole tarvetta ostaa mitään, joten ostamattomuus jatkuu edelleen.
Itse en ole lähtenyt konmarittamaan tai vähentämään tavaroitani vaan ainoastaan liikenne ulkoa sisälle on suljettu. Tietysti rikkoontuneet ja loppuun käytetyt tavarat joutavat lähteä.
Edelleen olen tilanteessa , jossa kaikkea on enemmän kuin tarpeeksi. En ole antanut asian kuitenkaan ahdistaa mieltäni vaan olen ajatellut, että kun olen ne kalliilla hinnalla hankkinut vaivoikseni niin on tosi tyhmää niitä puoli-ilmaiseksi myydä eteenpäinkään. Yllätyksekseni hilloamani tavarat ovat tulleet ihan lemppareiksikin kun ei ole lähtenyt heti kaupoille kun on jotain uutta tehnyt mieli. Ostokset on voinut tehdä paljon vähemmällä vaivalla omasta kaapista. Mielestäni on myös vastuutonta kuljettaa kaikki tavara kierrätyskeskuksiin ja lahjoituskirppareille , nekin kun pullistelevat tavarapaljoudesta..
Käyn aina välillä kirppareilla ja kaupoissa ja usein huomaa, että mullahan on kotona vähän tuollainen tai tämän hetken muotivärinen vaate. Ei tule kuitenkaan osteltua enää, oma ajatusmaailma on muuttunut todella paljon.
On ollut mielenkiintoista huomata, että on niin vahva, että pystyy kieltäytymään asioista, jotka aiemmin ovat tuntuneet välttämättömiltä ja hyviltä ostoksilta.
Rahaa jää tietysti säästöön enemmän, mutta sekaan ei ole pääasia tässä. Tyytyväisyydessä on ihmisen onni.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pari viimeisintä vuotta hoitovapaalla ja vieläpä opiskelija, joten rahaa ei tosiaan ollut liikaa.
Vaan on muuten ollut mielenkiintoista huomata, miten vähällä pärjää. Vaateliikkeestä ostin viimeksi college-housut, koska edelliset menivät rikki. Niin ja tavaratalosta ostin villasukat rikkimenneiden tilalle. Ja lapsen vaatteet toki myös uusitaan tarvittaessa, kirppiksiäkin tulee paljon hyödynnettyä. Ja leluja tietysti hankitaan uuden ikäkauden myötä.
Mutta ei ole edes tullut sellaista oloa, että haluaisi mennä ostelemaan. Siitä kun tulee hiljalleen normaalia, että kauppaan mennään vain oikeasti tarvittaessa, eikä vain huvikseen katselemaan ja heräte-ostelemaan. Aion ehdittomasti jatkaa näin siinäkin vaiheessa, kun rahaa on enemmän. En näe enää järkeä huvikseen ostelussa.
Ihan hyvin pärjätty mutta miksi et paikannut niitä sukkia?
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa varastamisen johdosta mutta miksi et ostanut mahdollisimman halpaa pyörää huutokaupat.c** tai tori.f**:stä? Sieltä löytää pyörän (alle) 200 eurolla.
Pelkkä titteli on jo iso valhe. Turha yrittää olla mitenkään muiden yläpuolella :) Kulutusta et pääse karkuun vaikka kuinka itket
Kannatettava ajatus, itsellä nyt on alkuvuodesta ollut vähän ostamista mutta jatkossa taidan jättää ostamatta yhtään mitään ylimääräistä.
Tässä alkuvuoden "ylimääräiset" ostokset:
- USB-C pikalaturi 6,74e, olisin tullut toimeen tavallisillakin usb latureilla joita on jo ennestään. Ostin lähinnä kun satuin halvalla saamaan.
- Virtakynä 1,99e, ei välttämätön testausväline.
- Kuulokkeet 9,99e, entiset hajosivat, ehkä olisin ilmankin näitä tullut toimeen.
- Teräksinen viivoitin 3,60e, epäilin muovisten tarkkuutta, ehkä ilmankin tätä olisin pärjännyt.
- Kierteytystappi 3mm M3 x 0,5, hinta 2,50e, suunniteltu projekti josta ei tullutkaan mitään ainakaan toistaiseksi, valmiina olevat ruuvit eivät olleetkaan tällä kierrenousulla.
4 vuotta vanha aloite. Miten menee ?
Minä voisin koettaa pitää kesäkuun Älä osta mitään -kuukautena. 😎 Pientä inventaariota voisi kaappeihin samalla koettaa tehdä, siellä on ainakin jotain pore-C:tä ja kapselikahveja joissa paukkuu päiväykset ja niitä koettaa käytellä pois.
Ruokkiksesta voisin yrittää myös olla ostamatta limppareita ja koettaa vähentää kahviloihin, lounasravintoloihin ja noutoruokaan käytettyä rahaa.
Jos joku lähtee mukaan niin rapsataan tähän ketjuun ja kannustetaan toisiamme. 💪🏻 Johonkin saattaa joskus sortuakin, mutta tärkeintä on liikkeen suunta eikä täydellisyys.
Vierailija kirjoitti:
Kannatettava ajatus, itsellä nyt on alkuvuodesta ollut vähän ostamista mutta jatkossa taidan jättää ostamatta yhtään mitään ylimääräistä.
Tässä alkuvuoden "ylimääräiset" ostokset:
- USB-C pikalaturi 6,74e, olisin tullut toimeen tavallisillakin usb latureilla joita on jo ennestään. Ostin lähinnä kun satuin halvalla saamaan.
- Virtakynä 1,99e, ei välttämätön testausväline.
- Kuulokkeet 9,99e, entiset hajosivat, ehkä olisin ilmankin näitä tullut toimeen.
- Teräksinen viivoitin 3,60e, epäilin muovisten tarkkuutta, ehkä ilmankin tätä olisin pärjännyt.
- Kierteytystappi 3mm M3 x 0,5, hinta 2,50e, suunniteltu projekti josta ei tullutkaan mitään ainakaan toistaiseksi, valmiina olevat ruuvit eivät olleetkaan tällä kierrenousulla.
Teräsviivotin on hyvä hankinta. Mulla on ollut sama 30 cm:n teräsviivotin jo 30 vuotta, enkä ole kertaakaan kaivannut muoviviivotinta. Toimii myös mattoveitsen kanssa loistavasti.
Mun "älä osta" alkoi avioerosta, kun piti löytää tapa maksaa perheasunto, auto ja teinin kasvupyrähdys
Paras vinkki on laittaa postilaatikkoon "ei mainoksia". Mitään ei mielestään tarvitse, ja sitten lukee mainoksia, ja Onkin heti kauheasti tavaraa jotka pitäisi heti käydä ostamassa "kun on niin poikkeuksellinem tilaisuus".
Toinen ehdoton on käydä ruokaostoksilla kaupassa, jossa ei myydä kuin ruokaa. Ei siis edes Lidl, koska siellä mitä ruuassa säästät, sen heräteostoksiin tuhlaat.