Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi

Vierailija
03.01.2019 |

Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...

Kommentit (536)

Vierailija
401/536 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pääse lomalle thaimaaseen

Mutta Jeesus ottaa mut taivaaseen kun kuolen

Sinne ei rikkaat pääse..nih!

Vierailija
402/536 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama täällä. En osta mitään, paitsi tietenkin ruokaa ja lapsille tarvittavat jutut, mutta itselleni en mitään, perus apteekin voidetta ja shampoota & hoitoainetta enempää. 

Kyse ei ole säästämisestä, rahaa on todellakin vaikka mihin, vaan siitä ostamisesta ei vain saa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/536 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeviikolle korvamerkitystä ruokarahasta säästyi 32 euroa ja pistin sen possuun. Ajattelin, että ruokabudjettini on liian niukka, mutta taidankin tulla toimeen vähemmällä! Miten muilla sujuu?

Vierailija
404/536 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki suomalaiset ajattelisivat näin, talouselämämme romahtaisi, työpaikat vähenisivät, hyvinvointivaltion ylläpito vaikeutuisi. Tämä nyt on vain ikävä tosiasia.

Vierailija
405/536 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki suomalaiset ajattelisivat näin, talouselämämme romahtaisi, työpaikat vähenisivät, hyvinvointivaltion ylläpito vaikeutuisi. Tämä nyt on vain ikävä tosiasia.

Ei ole silti yksittäisen ihmisen tehtävä pelastaa Suomen taloutta, jos omat varat ovat vähissä. Kun en saa työpaikkaa, jonka palkalla voisin kuluttaa enemmän, niin en myöskään osta mitään Suomesta. Ja vaikka kuluttaisin vähästäni Suomen hyväksi, niin ei se silti minulle työpaikkaa toisi.

Vierailija
406/536 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haa! Tälläkin viikolla nipistin ruokakustannuksista lähes 16 euroa. Ihme juttu! Rahaa menee reippaasti vähemmän kuin ennen, silti mistään ei ole pulaa. Tuo viikkobudjetti on laskettu alakanttiin aiemmasta tuhlailevasta elämäntyylistä. Ruoan budjetointi ja seuranta tosiaan kannattaa!

Vierailija
407/536 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen työttömyyden jälkeen luovuttu luult 80% irtaimistosta, kesämökistä ja autosta.

Minulla oli mm jonkin verran merkkilaukkuja ja viimeisen, mummo Chanelin myin 3000 e. En suostunut tiputtamaan sen hintaa.

Kodissa on nyt runsaasti tilaa ja jopa niin paljon, että otimme alivuokralaisen. Tämä tosin tehtiin palveluksena eikä tulon lähteenä.

Miehelläni on nyt äitiysloman sijaisuus, vielä muutaman kk töitä, jatkoa tietenkin toivotaan.

Meillä kummallakin on lounassetelietu. Saamme vuokratuloja käteen n 300 e, lounarikorttiin kumpaankin ladataan n 200 e per kk.

Vuokratuloilla ja lounassetelieduilla maksamme kk ruokalaskun ja sähkölaskun.

Asuntolaina, yhtiövastike ja kotivakuutus pitää maksaa palkkatuloista.

Poikamme menee kohta lukioon ja hänen osalta kulut kasvavat huimasti.

Ei meillä ole varaa ostaa yhtään mitään tavaraa, vaatetta. Joka ikinen euro laitetaan asuntolyhennykseen.

Appivanhemmat ovat luvanneet maksaa ajokortin 18 v lahjaksi ja lapsilisät riittävät pojan kuluihin, mm puhelin ja vaate.

Vierailija
408/536 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt noin viimeiset 30 vuotta. Vaatteet tosin ostan pääosin uusina, koska kirppiksiltä ei löydy enää laatua kuin vintagepuolelta. Vuodessa käytän rahaa (kaikkeen eli asumiseen, vakuutuksiin, matkoihin, ruokaan...) noin 15 000 e ja loput tulot eli noin 32 000 e sijoitan.

Parina viime vuonna olen säästänyt jopa enemmän, koska konmarituksesta innostuneet tuttuni kantavat minulle tavaroitaan. Esimerkiksi kattiloita, pyyhkeitä, verhoja jne. on saatavilla ilmaiseksi lähes käyttämättöminä.

Hienoa. Mun vuositulot on vähän yli 8000 Euroa ja silti rahaa riittää turhuuksiinkin. En tosin juuri matkustele kuin hieman kotimaassa.

Vierailija
409/536 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksipiippuinen juttu. Osaksi itse olen samoilla linjoilla että pitää ostaa vain todelliseen tarpeeseen ja vähentää tavaran  määrää. Samalla olen tosi huolissani kauppojen sulkemisista ja myyjien jäämisestä työttömiksi. Väkeä vähennetään jatkuvasti kaupanalalla ja ne jotka vielä on työssä, tekevät kahden tai jopa kolmen ihmisen työt ja uupuvat. Miten tuonkin ongelman voisi ratkaista? Surullista lukea näistä päätöksistä vaikka täysin ymmärränkin miksi näin tehdään.

Mielellään ostaisin palveluja, jos olisi varaa. Esimerkiksi mieluummin korjauttaisin pyykkikoneeni kuin ostaisin uuden. Mutta se uusi kone tulee edullisemmaksi kuin vanhan korjauttaminen.

No itse korjaan vaikka se maksaa enemmän. Rahaakaan ei ole liikaa koska olen työtön mutta vien silti kengät suutarille vaikka uudet kengät saisi halvemmalla ja paikkaan pyöränkumit vaikka uusi sisäkumi maksaa vähemmän kuin liimatuubi.

Vierailija
410/536 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kestitsin vieraat kolmella eurolla. Piiraita ja keksejä. Hyvin maistui. Ennen olen ostellut ties mitkä herkut ja kymppejä on kulunut. Olen iloinen!

Vierailija
411/536 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä! raha on laitettava kiertoon, siitä pitää nauttia. Eri asia tietenkin jos ei voi ostaa mutta jos jättää ostamatta jonkun lakon vuoksi niin en tajua! Ostaminen lisää työtä ja jos vähän katsoo mistä ostaa niin jää tänne suomeen. Eli ymmärrän että jättää tilaamatta netistaä ym joista rahat valuvat ulkomaille mutta jos ostaa suomlaisista kaupoista tukee samalla suomalaisia myyjiä ja tavarantoimittajia.

Vierailija
412/536 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole silti yksittäisen ihmisen tehtävä pelastaa Suomen taloutta, jos omat varat ovat vähissä. Kun en saa työpaikkaa, jonka palkalla voisin kuluttaa enemmän, niin en myöskään osta mitään Suomesta. Ja vaikka kuluttaisin vähästäni Suomen hyväksi, niin ei se silti minulle työpaikkaa toisi.

Melkoista katkeruutta maata ja kanssaeläjiäsi kohtaan, jotka kustantavat koko elämisesi. Aivan kaiken! Nirri lähtisi, jos ei ilmaista rahaa tulisi.

Sinccis

Vierailija
413/536 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt toista vuotta älä osta mitään -vuotta. Ostan vain aivan tarpeellisen . Rahaa säästyy. Nyt on jo pesämunaa yllätysten varalle. Mitä olen jättänyt pois. Autolla ajan vain ihan tarpeellisen määrän. Kauppakeskuskahvit ja jäätelöt pois, ulkona syömistä olen vähentänyt, pesuaineissa. Vaatteita ostin farkut, kun oli pakko. Tämä on motivoivaa ja taidan tehdä tästä elämäntavan.

Vierailija
414/536 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 6 kirjoitti hyvin:

”Tulee hiljalleen normaalia, että kauppaan mennään vain oikeasti tarvittaessa, eikä vain huvikseen katselemaan ja heräte-ostelemaan.”

Mulle on käynyt näin. Ei tuota mitään iloa ostaa tarpeettomia tavaroita. Rahaa säästyy tottakai, paljon kivemmalta tuntuu, kun pystyy auttamaan lasten perheitä oikeassa kohdassa.

Jos tarvitsen vaatteen, tarkistan ensin olemassa olevat vaatteet ja teen itse mitä puuttuu. Vaatteita on vähemmän, mutta ne on laadukkaampia ja juuri sellaisia kuin itse haluan. Eivät mene ekassa pesussa pilalle, kuten useat kaupoissa myytävänä olevat nykyvaatteet.

Vierailija
415/536 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt toista vuotta älä osta mitään -vuotta. Ostan vain aivan tarpeellisen . Rahaa säästyy. Nyt on jo pesämunaa yllätysten varalle. Mitä olen jättänyt pois. Autolla ajan vain ihan tarpeellisen määrän. Kauppakeskuskahvit ja jäätelöt pois, ulkona syömistä olen vähentänyt, pesuaineissa. Vaatteita ostin farkut, kun oli pakko. Tämä on motivoivaa ja taidan tehdä tästä elämäntavan.

Juuri näin!

Puskuria pitää aina olla.

Sinccis

Vierailija
416/536 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaja kirjoitti:

Ihan käsittämätöntä! raha on laitettava kiertoon, siitä pitää nauttia. Eri asia tietenkin jos ei voi ostaa mutta jos jättää ostamatta jonkun lakon vuoksi niin en tajua! Ostaminen lisää työtä ja jos vähän katsoo mistä ostaa niin jää tänne suomeen. Eli ymmärrän että jättää tilaamatta netistaä ym joista rahat valuvat ulkomaille mutta jos ostaa suomlaisista kaupoista tukee samalla suomalaisia myyjiä ja tavarantoimittajia.

ole hiljaa sipilän kaveri

Vierailija
417/536 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ripsivärin. Kaksi trikoopaitaa on mennyt loppuunkuluneena roskin. Kävin kaappia läpi ja totesin, että en tarvitse edelleenkään uusia. Kohta on kevät ja sitten siirryn t-paitoihin. Pidän trikoopaitoja töissä neuleen tai jakun alla. Mies kyllä ostaa sitten, mutta sille en mahda mitään. Lähinnä omiin harrastuksiinsa liittyviä asioita. Itse en vähentänyt kulutusta säästääkseni rahaa, vaan luontoa. Kampaajalla käyn ja ulkona syömässä, koska silloin ruuan laittoon menee sama määrä energiaa kuin kotonakin. 

Vierailija
418/536 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyin kävelemään työmatkat, joten säästän 55€ kuussa bussilipusta. Toki joitan reissuja pitää tehdä bussilla mutta den rahoitan työnantajan matkaedulla.

Vierailija
419/536 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaja kirjoitti:

Mä oon ostolakossa, että voin ostaa asunnon ja ihan suomalaista tuotantoa. Säästän käsirahaan, joka on kasassa noin puolentoista vuoden kuluttua. Sen jälkeen maksan asuntoa ja edelleen taidan mennä minimikuluilla. Asunnon maksamisen jälkeen taitaa kaikki ylimääräinen mennä säästöön turvaamaan eläkettänsitten joskus. Olen päässyt eroon kaikesta ylimääräisestä tavarasta ja uutta en hanki, jos ei ole ihan pakko. Yksinkertainen elämä on helppoa ja onnellista.

Vierailija
420/536 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään kestitsin vieraat kolmella eurolla. Piiraita ja keksejä. Hyvin maistui. Ennen olen ostellut ties mitkä herkut ja kymppejä on kulunut. Olen iloinen!

Piiraita ja keksejä kolmella eurolla? Mitä piiraita sillä saa? Ja vettä juotavaksi, vai?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi