Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi
Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...
Kommentit (536)
Mulla on alkanut kymmenen ostamattoman vuoden jälkeen osta kaikki tarpeellinen vuosi.
Cinkkis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin vähentää myös kemikaalikuormaa siten että lattiat pestään mäntysuovalla, tiskit fairylla ja muutoin etikkavedellä ja tarvittaessa ruokasoodalla.
Parhain pannu ja pata on valurautainen. Pesin tänään valurautapannun ihan tipalla vettä ja Jozo-suolalla. Sen jälkeen kuivasin huolellisesti pyyhkeellä ja laitoin laatikkoonsa muiden valurauta-astioiden kanssa.
Koska osa perheestä on kasvissyöjiä meillä ei tehdä valurauta-astioiden rasvapolttoa silavalla vaan ihan auringonkukkaöljyllä koska siinä on korkein savuamispiste.
Bullshit.
Avocado on korkein.
Cinkkis
Avocado oil 271 C
Ghee 252 C
Auringonkukkaöljy on vissiin joku 230 C
Kuinka vaikeaa tämänkin googlaaminen on valheellisen tiedon levittämisen sijaan?
Häh?
https://jonbarron.org/diet-and-nutrition/healthiest-cooking-oil-chart-s…
Vähän vaihtelee eri lähteiden mukaan. Joissain lähteissö myös pähkinäöljy kestää enemmän kuin auringonkukkaöljy.
Ja onhan tuolla muitakin "parempia".
Cinkkis
Mulla on kaikki tarpeellinen ostettuna, joten jos mitään ei mene rikki tai hukkaan, pärjään hyvinkin vanhoilla vuoden jos toisenkin. Ruokakuluja nyt seuraan tiiviisti, niissä olen ollut aika höveli. Hyvä pössis säästää! Kannattaa konmarittaa tai tsekata omat tavarat läpi ja luopua turhasta. Samalla huomaa, miten suhde tavaraan ja sitä myöten uuden hankkimiseen muuttuu. Näin kävi ainakin itsellä ja opin löytämään lempparituotteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen päättänyt alkaa kuluttamaan. Tavaraa en kaipaa, joten palveluita sitten. Ainoa tapa toipua, jotta talous ei lähde laskuun ja työttömyys lisäänny. Se kierre kun alkaa, niin tapahtuu pelkästään huonoa.
Mä en oikein keksi mitä palveluita voisin edes haluta. Sukulaislapsia toki viedään synttärikrääsän sijaan kiipeilemään tai laskettelemaan. Itse käyn parturissa....siinäpä ne.
Just vaihdoin lapselle nastarenkast fillariin. Jos olisin ostanut työn, mun olis pitänyt viedä pyörä jonnekin, odotella tunti tai ajella hakemaan pyörä seuraavana päivänä. Ja maksaa ajanhaaskuusta ja kilometreistä?
Nyt likkakin näki ettei fillarin huolto ole hankalaa, sen voi oppia kuka vaan eikä "miestentöihin" tarvita penistä.Siivotaanko teillä? Pestäänkö pyykkiä? Molempia voi ulkoistaa, jos kokonaan niin osittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen päättänyt alkaa kuluttamaan. Tavaraa en kaipaa, joten palveluita sitten. Ainoa tapa toipua, jotta talous ei lähde laskuun ja työttömyys lisäänny. Se kierre kun alkaa, niin tapahtuu pelkästään huonoa.
Mä en oikein keksi mitä palveluita voisin edes haluta. Sukulaislapsia toki viedään synttärikrääsän sijaan kiipeilemään tai laskettelemaan. Itse käyn parturissa....siinäpä ne.
Just vaihdoin lapselle nastarenkast fillariin. Jos olisin ostanut työn, mun olis pitänyt viedä pyörä jonnekin, odotella tunti tai ajella hakemaan pyörä seuraavana päivänä. Ja maksaa ajanhaaskuusta ja kilometreistä?
Nyt likkakin näki ettei fillarin huolto ole hankalaa, sen voi oppia kuka vaan eikä "miestentöihin" tarvita penistä.Siivotaanko teillä? Pestäänkö pyykkiä? Molempia voi ulkoistaa, jos kokonaan niin osittain.
Nevör
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kalliiksi tulisi, jos alkaisin lapsiperheen pyykkejä pesettää muualla.
Jäin työttömäksi 50v
mulla alkoi oikeasti älä osta mitään vuosi..huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä auttaa köyhiä ihmisiä.
Siivoja siivoaa, sinä voit mennä brunssille ja kynsihoitoon
Muista asetella "ansoja" siivoojalle, näin varmistat työn laadun
Siivoojat on semmosii laiskoi immeisii maalta
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi 50v
Rupee siivoomaan rikkaiden koteja.
Voit nauraa heidän hankkimilleen "turhuuksille"
kuten: oma vaatehuone kengille ja laukuille
Ihana pieni lemmikoira ja kissa
Vaaleat sohvat, joiden puhtaudesta sinä vastaat.
Lasipöydät, jotka ei saa naarmuuntua siivotessa.
Teinit, joilla on hinompi puhelin kuin sinulla
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi 50v
ööh..paljon rahaa menee vagisan emätin voiteeseen ja ruokaan?
Voit käyttää vagisania myös kasvovoiteena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kalliiksi tulisi, jos alkaisin lapsiperheen pyykkejä pesettää muualla.
Mut säästäisit aikaa!
Voisit joogaa ja käydä kynsihuollossa
Eiks tommoinen älä osta mitään vuosi oo vaan RIKKAILE
köyhillä se on koko ajan....
Vierailija kirjoitti:
Eiks tommoinen älä osta mitään vuosi oo vaan RIKKAILE
köyhillä se on koko ajan....
Köyhä voisi jättää sen R:rrä kahvin ostamatta
Mut köyhät on tyhmii,siksi ne on köyhii
Minä en ole pitkään aikaan ostanut itselleni muuta kuin ruokaa, lääkkeitä ja hygieniatarvikkeita. Esimerkiksi uusia vaatteita en ole ostanut noin kolmeen vuoteen. Tosin se johtuu minun edunvalvojastani, joka on tehnyt minun kohdallani mahdottomaksi muut ostot kuin edellä mainittujen asioiden hoidon. Niin vähän rahaa saan, että se juuri ja juuri riittää ruokaan, lääkkeisiin ja niihin hygieniajuttuihin, mutta ei mihinkään muuhun. Tililläni olisi kyllä satoja euroja ylimääräistä rahaa, mutta niitä en saa käyttööni, vaikka melkein kaikki vaatteeni ovat hajoamaisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole pitkään aikaan ostanut itselleni muuta kuin ruokaa, lääkkeitä ja hygieniatarvikkeita. Esimerkiksi uusia vaatteita en ole ostanut noin kolmeen vuoteen. Tosin se johtuu minun edunvalvojastani, joka on tehnyt minun kohdallani mahdottomaksi muut ostot kuin edellä mainittujen asioiden hoidon. Niin vähän rahaa saan, että se juuri ja juuri riittää ruokaan, lääkkeisiin ja niihin hygieniajuttuihin, mutta ei mihinkään muuhun. Tililläni olisi kyllä satoja euroja ylimääräistä rahaa, mutta niitä en saa käyttööni, vaikka melkein kaikki vaatteeni ovat hajoamaisillaan.
Ei nyt kuulu ketjun aiheeseen, mutta kommentoin silti: eikö edunvalvojaa voi vaihtaa? Olen kuullut näistä, että hirveästi on eroja edunvalvojien välillä. Veljeni edunvalvoja antaa pyydettäessä ja perusteltaessa useita kertoja vuodessa "ylimääräistä" rahaa esim kenkien tai talvitakin ostoon. Tätä vaaterahaa ei toki voi olla pyytämässä jatkuvasti, mutta aina vuodenaikojen vaihtuessa noin 3-4 kertaa vuodessa kyllä onnistuu. Ja veli todella käyttää ne rahat vaatteisiin, kyllähän sitä ihminen nyt uusia vaatteita edes joskus tarvitsee?!
Mulla taas on muutamia asioita hankintalistalla tänä vuonna. Ainakin uusi puhelin ja pari muuta tärkeää asiaa jotka vaan maksavat liian paljon kerralla hankittaviksi. Tänä vuonna en aio ostaa vaatteita jos ei ole pakko ja aion vähentää ruokakuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko edunvalvoja mukaasi jos vaatteita hankitaan?
Laitatko itse ruoan?
Tämä ketju on varakkaille himohamstereille
köyhät ja holhouksenalaiset poistukaa ketjusta NYT
Käytän aina valurautaa. Koskaan ei tarvii ostaa uutta. Ja jos ostaisin, se olisi valurautaa, joko käytettynä tai uutena.