Pettämisestä tehdään liian iso numero.
Noniin, nyt kun avasit keskustelun raflaavan otsikon takia niin vedä henkeä. Haluaisin asiallista keskustelua siitä, mikä pettämisessä loukkaa? Miksi satunnaisen seksin takia erotaan, revitään perheitä halki? Miksi? Sehän on vaan seksiä? Seksi on tarve, niinkuin vaikka nälkä tai väsymys. Miksi siitä on muodostunut niin tärkeä osa ihmisyyttä että ollaan monogamisia?
Itse en tästä syystä edes harkitse parisuhdetta, koska en pystyisi olemaan kahlittu yhteen ihmiseen.
Puhun nyt siis vain seksistä, sen ymmärrän että loukkaa jos kumppani rakastuu toiseen. Onko pettämisestä loukkaantuminen pelkoa siitä ettei kumppani rakasta tai rakastuu johonkuhun muuhun?
N25
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi tehdä minkä sallii toisellekin. Pelkkä seksi ei ole kuin hauskanpitoa. Sen sijaan jos menee rakastumaan niin se on pettämistä.
Tämä riippuu siitä, mitä on sovittu. Jos kaikille on ok että naidaan ristiin rastiin, niin eihän siinä mitään. Jos taas toinen kuvittelee olevansa uskollisessa yksiavioisessa suhteessa, niin seksin harrastaminen vieraiden kanssa on aina pettämistä ja väärin. Miksi tätä täytyy jauhaa koko ajan. Jos haluat naida ristiin rastiin, pysy sinkkuna tai etsi samaa vapautta haluava kumppani. En vaan yksinkertaisesti tajua, miksi nämä pettävät ryhtyy monnogaamiseen suhteeseen alunperinkään.?
Samaa vapautta haluavat kumppanit ovat selkeä vähemmistö. Parempi se on välillä käydä panemassa muita kuin jäädä kokonaan ilman. Seksissä ei ole mitään niin pyhää ettei sitä voisi harrastaa kenen kanssa haluaa vaikka parisuhteessa olisikin.
Kyllä kun toista rakastaa, se on nimenomaan pyhää se rakastelu, se tuntuu niin hyvältä juuri sen takia että siinä on se henkinen puolikin, siinä oikeasti tuntee olevansa yhtä kumppanin kanssa.
Minusta pyhempää on se että tulee nukkumaan vierelle eikä jää sen toisen miehen luokse yöksi ja maksaa vuoran ja pitää huolen miusta sekä ostelee miulle kaikkee kivaa kuten uusimman pleikkarin.
Ei miu vaan haittaa et jonkun kondomimuna on ollut mun tyttöystävän pildes. Sehän on vain pieni juttu. Ja saan seksiä milloin haluan.
T: mies 33 avoimessa suhteessa
Sinä taidat olla suhteessa äitisi kanssa...
En ole. Minulla on rajotteita. Olin onnettomuudessa 3 vuotta sitten ja vytäröstä alaspäin ei toimi mikään.
Mikähän sun päässä on vialla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihastuin/rakastuin päätäpahkaa mieheen ja vasta parin viikon tapailun jälkeen kuulin, että hän on avoliitossa. Yritin jarruttaa mutta mies kertoi jutun olevan lopussa ja että hän on muuttamassa pois pikapuolin. Lopulta muuttikin omilleen ja suhteemme jatkui.
Muutaman vuoden seurusteltuamme hän petti minua, ehkäisy petti ja tuo tuttu nainen tuli raskaaksi ja miehen vastusteluista huolimatta hän halusi pitää lapsen.
Lopulta mies päätyi avoliittoon lapsen äidin kanssa mutta jo ennen lapsen syntymää hän petti avovaimoaan kanssani, tätä on nyt jatkunut viisi vuotta, enkä ole varma tietääkö avovaimo minusta.Tällä hetkellä me etsimme yhteistä asuntoa ja käymme lapsettomuushoidoissa.
Olin siis ensin se jota petettiin ja nyt se jonka kanssa petetään sitä jonka kanssa petettiin minua.
Ihan mielenkiinnosta, jokaista petkutusta ylös ja alas arvostan, jaksaako joku perustella?
peukutusta tarkoitan tietenkin. Jokaista peukutusta arvostan, suunnasta viis.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti asia on juuri noin kuin sanoit. Pelätään että kumppani hyppää toisen kelkkaan. Koko yksiavioisuushapatushan on kristinuskon peruja.
Ihme ettei ihmiset nykyään ymmärrä yhtään mitään niinku rakkaudesta. Puhutaan vaan panemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi tehdä minkä sallii toisellekin. Pelkkä seksi ei ole kuin hauskanpitoa. Sen sijaan jos menee rakastumaan niin se on pettämistä.
Tämä riippuu siitä, mitä on sovittu. Jos kaikille on ok että naidaan ristiin rastiin, niin eihän siinä mitään. Jos taas toinen kuvittelee olevansa uskollisessa yksiavioisessa suhteessa, niin seksin harrastaminen vieraiden kanssa on aina pettämistä ja väärin. Miksi tätä täytyy jauhaa koko ajan. Jos haluat naida ristiin rastiin, pysy sinkkuna tai etsi samaa vapautta haluava kumppani. En vaan yksinkertaisesti tajua, miksi nämä pettävät ryhtyy monnogaamiseen suhteeseen alunperinkään.?
Samaa vapautta haluavat kumppanit ovat selkeä vähemmistö. Parempi se on välillä käydä panemassa muita kuin jäädä kokonaan ilman. Seksissä ei ole mitään niin pyhää ettei sitä voisi harrastaa kenen kanssa haluaa vaikka parisuhteessa olisikin.
Kyllä kun toista rakastaa, se on nimenomaan pyhää se rakastelu, se tuntuu niin hyvältä juuri sen takia että siinä on se henkinen puolikin, siinä oikeasti tuntee olevansa yhtä kumppanin kanssa.
Minusta pyhempää on se että tulee nukkumaan vierelle eikä jää sen toisen miehen luokse yöksi ja maksaa vuoran ja pitää huolen miusta sekä ostelee miulle kaikkee kivaa kuten uusimman pleikkarin.
Ei miu vaan haittaa et jonkun kondomimuna on ollut mun tyttöystävän pildes. Sehän on vain pieni juttu. Ja saan seksiä milloin haluan.
Sinä taidat olla suhteessa äitisi kanssa...
En ole. Minulla on rajotteita. Olin onnettomuudessa 3 vuotta sitten ja vytäröstä alaspäin ei toimi mikään.
Mikähän sun päässä on vialla?
Älä välitä näistä urpoista. Eivät osaa ajatella älykkäästi vaan laukovat ihan mahdottoman lapsellisia loukkauksia. Tuon viestin lähettäjän pitäisi pyytää sinulta julkisesti anteeksi.
Jos minulla olisi rajotteita ja olisin vammautunut avioliitossa niin laskisin puolison harrastamaan seksiä muiden kanssa. Seksikin on tarve. Ihan hävettää näiden idioottien puolesta.
Kun seksi ei ole vain seksiä, siinä kaksi tulee intiimillä tavalla yhdeksi. Luulet että olet tunnevammainen jos ajattelet ja koet niin, olen pahoillani.
Yhdyntä = avioliitto, enkä halua olla kuin yhden kanssa naimisissa. Monen kanssa sekstailu repii sydäntä, usko pois se on näin, vaikket ikinä asiaa myöntäisi.
Nim. merk. Onnellinen yhden kanssa <3
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti asia on juuri noin kuin sanoit. Pelätään että kumppani hyppää toisen kelkkaan. Koko yksiavioisuushapatushan on kristinuskon peruja.
Jos kaikki rakastaisivat toisiaan kuten kristinuskossa opetetaan, maailma olisi paratiisi =)
"Pettämisessä menettää vain enemmän kuin saa.
T. petetty ja pettynyt mies. "
-Ootko myös pettänyt, vai mistä tiedät kummasta saa enemmän?
Sehän nyt on täysin selvää että pttäjä saa paljon enemmän, pettäjä nainenkin voi vapaasti päättää kenen kanssa lapsia siittä, jaa erikeen kenet määrä ne elättämään.
Täytyy huomioida että miehellä ei ole mitään oikeutta isyystestiin jos lapsen äiti sen kieltää!!!!!!!!!!!
Miehellä ei ole mitään poikeuksia Suomessa.
En ole pettänyt kummassakaan pitkässä suhteessa. Mutta en ole kuksinut muiden kanssa vain siksi, että mies ei ole asiaa sallinut. Kun oma rakas sanoo, että häntä satuttaisi, jos olisin toisen kanssa niin en tietenkään tee sellaista, mikä satuttaisi. Mutta en ymmärrä, miksi se satuttaa. Miten se olisi pois häneltä, että kävisin välillä pitämässä hauskaa? Olemme toisillemme parhaat ystävät, jaamme unelmat ja olemme toistemme tukena vaikeina aikoina. Seksi on tyydyttävää, mutta eihän siitä saa sellaisia upeita endorfiinikiksejä enää vuosien jälkeen. Kyllähän se olisi upeaa päästä vielä joskus kokemaan, mutta pakko se on luopua, kun toiselle ei sovi.
Niin ja kokeilin joskus tapailla miestä, joka halusi vapaan suhteen, mutta hän ei ollut kiinnostunut yhteisestä tulevaisuudesta. Minä taas haluan yhteisen kodin ja arjen. Seksiä vain voisin harrastuksen tavoin käydä välillä muualla harrastamassa.
Pettäminen on nimenomaan sitä, että pettää toisen luotamuksen siitä, että seksiä harrastetaan vain sen yhden puolison kanssa. Jos harrastaa seksiä muiden kanssa luvalla, niin se ei ole pettämistä. Jos ei halua olla monogamisessa suhteessa, niin sitten kannattaa hankkia avoin suhde, jossa saa paneskella kenen kanssa vain. Pettäminen ei ole koskaan pelkkää seksiä, sitä yritetään salailla, se tehdään ilman lupaa. Vaikka olisi kuinka yhden kerran juttu, kännissä tai hetken huuman hairahdus, niin siihen seksiin vaaditaan aina halua seksiin. Jos ajattelee, että ei muiden paneskelu haittaa vaikka puoliso ei sitä hyväksy, niin silloin ei kunnioita puolisoa.
Pettäminen ei välttämättä johda eroon, riippuu ihan tilanteesta ja ihmisistä. Mutta aiheuttaa varmasti AINA epävarmuutta ja rakoilua parisuhteeseen.
Siinä on se ero: hyväksyykö molemmat puolisot sen, että seksiä harrastetaan myös muiden kanssa vai haluaako jompi kumpi tai molemmat monogamiaa.
JOS teille ei riitä yksi kumppani, niin ÄLKÄÄ ruvetko monogamiseen suhteeseen ja tehkää se selväksi alusta asti. Silloin mahdollinen kumppani saa ITSE päättää ryhtyykö suhteeseen vai ei eli hyväksyykö sen, että muitakin saa paneskella. Toisen kokekusta petetyksi tulemisesta ei saa väheksyä. Ei voi olla näin vaikeeta hei oikeesti ihmiset...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että pettämiseen automaattisesti liitetään parisuhdeongelmat, vaikka todellisuudessa kyse on enemmänkin pettäjän henkilökohtaisista ongelmista kuin siitä parisuhteen toisesta osapuolesta tai parisuhdeongelmista. Se on vaan helppo tekosyy sanoa, että ”kun kotona ei saa, niin...”. Vaikeampaa on todeta, että se on itsestä kiinni ja usein pettäminen ei suoranaisesti edes liity siihen millainen se oma kumppani on. Pettäminen on loppujen lopuksi enemmän kiinni pettäjän omista henkilökohtaisista elämän vaiheista, kehittymisestä ihmisenä jne. On ihan inhimillistä haluta testata omaa markkina-arvoa, tyydyttää omia seksuaalisia tarpeitaan jne., mutta jos samalla loukkaa toista ihmistä, niin siitä joutuu kantamaan vastuun.
Pettämiseksi mä lasken vakavasta flirttailusta eteenpäin olevat asiat.
Kevyt flirttailu auttaa jaksamaan arkea.Itse en haluaisi tulla petetyksi, mutta voisin antaa ja olen antanut anteeksi, kun niin on käynyt.
Olen itse ollut salasuhteessa, josta en jäänyt kiinni. Kadun sitä, mutta se myös opetti paljon.Ei todellakaan ole mistään pettäjän henk.koht. asiasta, vaan siitä rakastaako hän puolisoaan vai ei. Jos rakastaa ei petä. Jos rakastaa ei käy mielessäkään pettää, ei tee mieli kuin sitä omaa rakasta. Jos on joku tekosyy että mun markkina-arvon testaamisesta jne. kyse, ei todellakaan rakasta eikä kunnioita puolisoaan.
Ihminen pystyy rakastamaan useampaa ihmistä samanaikaisesti, mutta olemaan rakastunut (eli siinä alkuhuumassa) vain yhteen kerrallaan. Niin ne sivusuhteet voi syntyä. Mä voin ihan vilpittömästi sanoa rakastaneeni kahta eri miestä samanaikaisesti. Molemmissa rakastuin vuorollaan eri asioihin ja rakkautta riitti molemmille. Rakastaminen kun ei sulje pois rakastumista. Se tarina on kuitenkin jo menneisyyttä.
Moni avioliitto päätyy eroon, kun kumppani ihastuu tai rakastuu toiseen. Ne alun euforiset tunteet ulkopuolista kohtaan ei silti tarkoita automaattisesti, että parisuhde tai tunteet omaa puolisoa kohtaan olisi kuollut. Itseasiassa pitkissä parisuhteissa tulee useimmiten ihastumisia ja vaikka mitä vastaan, mutta niistä voi päästä yli. Siihen tarvitaan tahtoa ja kykyä rakastua, myös uudelleen siihen omaan kumppaniin.
Ap: lle. Toivottavasti et ikinä kuseta ketään menemään naimisiin kanssasi. Muuta sanottavaa minulla ei asiaan ole.