Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pettämisestä tehdään liian iso numero.

Vierailija
02.01.2019 |

Noniin, nyt kun avasit keskustelun raflaavan otsikon takia niin vedä henkeä. Haluaisin asiallista keskustelua siitä, mikä pettämisessä loukkaa? Miksi satunnaisen seksin takia erotaan, revitään perheitä halki? Miksi? Sehän on vaan seksiä? Seksi on tarve, niinkuin vaikka nälkä tai väsymys. Miksi siitä on muodostunut niin tärkeä osa ihmisyyttä että ollaan monogamisia?
Itse en tästä syystä edes harkitse parisuhdetta, koska en pystyisi olemaan kahlittu yhteen ihmiseen.
Puhun nyt siis vain seksistä, sen ymmärrän että loukkaa jos kumppani rakastuu toiseen. Onko pettämisestä loukkaantuminen pelkoa siitä ettei kumppani rakasta tai rakastuu johonkuhun muuhun?
N25

Kommentit (191)

Vierailija
101/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin aikanani parisuhteen miehen kanssa  ja molemmilla oli ajatuksena olla se yksi ja ainoa. 28 vuotta taivallettiin arkea yhdessä ja jälkikasvuakin siunaantui. Mieheni päätti lähteä vieraan perseen perään ja kun jäi salasuhteesta kiinni, halusi välittömästi, että minä muutan siitä yhteisestä elämästämme pois. Kyllä, minulla, petetyllä on olo, että olen vain roska, jonka voi viskata pois, kun olen työni tehnyt , eli lapsen kasvattanut isoksi. Ihminen , joka romuttaa pitkän yhteiselämän edes yrittämättä laittaa ongelmia kuntoon on niin itsekäs. että itsekkäämmäksi ei voi enää tulla. Hän olisi ihan koska tahansa voinut halutessaan keskustella asiallisesti, että haluaa erota  mutta ei , oli niin munaton mies, että ei pystynyt hoitamaan asiaa aikuisten tavalla.  Parisuhteessa , missä ollaan olettamuksella vain sen puolison kanssa, se pettäminen ja luottamuksen romuttaminen loukkaa niin syvältä, ettei sitä edes käsitä. Jos se pettävä puoliso ei saa sen vertaa suutaan auki, että mikä mättää, niin on toisen todella vaikea edes sitä yrittää parantaa.  Tälläkin hetkellä, kun en vielä ole muuttanut, niin hän käy tyttöystävänsä luona öitä. Sen vertaa ei ole empatiakykyä tai arvostusta sitä  meidän 28 vuotta kohtaan, että pystyisi edes odottamaan sen verran, että olen muuttanut, vaan loukkaa lisää koko ajan. Tiedän, jossain vaiheessa tulen olemaan onnellinen, että pääsin noin kylmästä, empatiakyvyttömästä miehestä eroon, mutta tällä hetkellä se vielä sattuu ja kovin.

Vierailija
102/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelu ja luottamuksen pettäminen tuntuisivat pahalta, mutta myös ihan se seksin harrastaminen toisen kanssa.

Olen aina suhteissa ollut se enemmän haluava osapuoli. Tuntusi järjettömän pahalta, että esin teen kaikkeni pitääkseni intohimoa yllä ja suhteen vireänä (ja silti olisin kokoajan pienessä puutteessa), ja sitten toinen menisi ja panisikin toisen kanssa. Itsetunto romuttuisi aika pahasti ja tuntuisi etten kelpaa/riitä toiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi tehdä minkä sallii toisellekin. Pelkkä seksi ei ole kuin hauskanpitoa. Sen sijaan jos menee rakastumaan niin se on pettämistä.

Vierailija
104/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtelu ja luottamuksen pettäminen tuntuisivat pahalta, mutta myös ihan se seksin harrastaminen toisen kanssa.

Olen aina suhteissa ollut se enemmän haluava osapuoli. Tuntusi järjettömän pahalta, että esin teen kaikkeni pitääkseni intohimoa yllä ja suhteen vireänä (ja silti olisin kokoajan pienessä puutteessa), ja sitten toinen menisi ja panisikin toisen kanssa. Itsetunto romuttuisi aika pahasti ja tuntuisi etten kelpaa/riitä toiselle.

Näin meilläkin, olen aina ollut halukkaampi osapuoli ja mies se vähähaluisempi, nuorenakin. Miehellä tuntuu muutenkin halut vain vähenevän vanhetessaan. Jos pettäisi, se todellakin olisi multa pois ja loukkaisi niin järjettömästi, että ero olisi ainoa ratkaisu.

Vierailija
105/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä voi tehdä minkä sallii toisellekin. Pelkkä seksi ei ole kuin hauskanpitoa. Sen sijaan jos menee rakastumaan niin se on pettämistä.

Se, että edes katsoo vierasta sillä silmällä on pettämistä.

Vierailija
106/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäjä romuttaa mahdollisesti monen muunkin ihmisen elämän , kuin vain puolisonsa. Varsinkin , jos yhteiseloa on kestänyt vuosikymmeniä. Kun siinä pitkässä taipaleessa on jo vanhoja ystäviä, sukulaisuussuhteita ja myös ne lapset, jos niitä on kärsivät takuulla. 

Vierailija
107/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni mielestä ei ole pettämistä jos tyyppi kenen kanssa "petetään" on tuttu, exä tai työkaveri. Jos tyyppi olisi tuntematon niin se olisi sitten pettämistä.

Vierailija
108/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu siitä, mitä on sovittu. Jos kaikille on ok että naidaan ristiin rastiin, niin eihän siinä mitään. Jos taas toinen kuvittelee olevansa uskollisessa yksiavioisessa suhteessa, niin seksin harrastaminen vieraiden kanssa on aina pettämistä ja väärin. Miksi tätä täytyy jauhaa koko ajan. Jos haluat naida ristiin rastiin, pysy sinkkuna tai etsi samaa vapautta haluava kumppani. En vaan yksinkertaisesti tajua, miksi nämä pettävät ryhtyy monnogaamiseen suhteeseen alunperinkään.?

Vierailija
109/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille, jota petetään se on iso asia. Luottamus siihen kumppaniin rikkoutuu ja koko yhteiseltä elämältä putoaa pohja. Moni alkaa myös miettiä oliko se mennyt yhteiselämäkään sitä mitä luuli. Aiheuttaa pitkäaikaisen kyvyttömyydestä luottaa enää kehenkään ja onhan se myös itsetunnolle kolhu. Pettäjän on ihan turha selitellä mitään, olette huonoja ja moraalittomia ihmisiä.

Vierailija
110/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pettämistä voi verrata varastamiseen? Aviorikos poistui rikoslaista 1948 ja hyvä niin.

Varastaminen on rikos, pettäminen ei.

Ei se pettäminen mitenkään fiksua tai kivaa ole, mutta jotain suhteellisuuden tajua nyt näihin juttuihin.

Vierailija
111/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu siitä, mitä on sovittu. Jos kaikille on ok että naidaan ristiin rastiin, niin eihän siinä mitään. Jos taas toinen kuvittelee olevansa uskollisessa yksiavioisessa suhteessa, niin seksin harrastaminen vieraiden kanssa on aina pettämistä ja väärin. Miksi tätä täytyy jauhaa koko ajan. Jos haluat naida ristiin rastiin, pysy sinkkuna tai etsi samaa vapautta haluava kumppani. En vaan yksinkertaisesti tajua, miksi nämä pettävät ryhtyy monnogaamiseen suhteeseen alunperinkään.?

Samaa vapautta haluavat kumppanit ovat selkeä vähemmistö. Parempi se on välillä käydä panemassa muita kuin jäädä kokonaan ilman. Seksissä ei ole mitään niin pyhää ettei sitä voisi harrastaa kenen kanssa haluaa vaikka parisuhteessa olisikin.

Vierailija
112/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sovitaan avosuhde niin sitten molemmat saavat käydä hakemassa seksiä muualta. Se ei ole vain toisen puolen oikeus ja hiippailla salaa.

Olin itse tietämättäni avosuhteessa vuoden. Sovittiin kyllä, ettei muita, mutta eihän se miestä estänyt. Jätin samantien kun jäi kiinni. Mies tosin unohti, että kaikki irtaimisto asunnossa oli minun. Erossa mies sai vain vaatteet mukaansa. En katkeroitunut tuosta ääliöstä vaan uutta matoa koukkuun. Onneksi en saanut mitään tautia.

Vierailija
113/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ajatellaan, että seksi on vain seksiä, niin en siltikään halua omaan suhteeseeni kummallekaan suhteen ulkopuolista seksielämää. Mielestäni siinä leikitään vaarallisilla asioilla. Ensinäkin se voi madaltaa kynnystä rakastua ulkopuolisiin. Jos sattuukin ihastumaan toiseen, niin seksi voi lähentää ja vahvistaa tunnetta. Toiseksi, seksissä on aina raskauden mahdollisuus, mikään ehkäisy ei ole 100 % varma. No joo, parisuhteen nainen voi aina teettää abortin, jos vahinko käy. Mutta sitä miehen naispuolista pettämiskumppania ei voi hallita. Minä en ainakaan ottaisi riskiä, että perhe-elämäämme tulisi sotkemaan miehen lehtolapsi.

Vierailija
114/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin, nyt kun avasit keskustelun raflaavan otsikon takia niin vedä henkeä. Haluaisin asiallista keskustelua siitä, mikä pettämisessä loukkaa? Miksi satunnaisen seksin takia erotaan, revitään perheitä halki? Miksi? Sehän on vaan seksiä? Seksi on tarve, niinkuin vaikka nälkä tai väsymys. Miksi siitä on muodostunut niin tärkeä osa ihmisyyttä että ollaan monogamisia?

Itse en tästä syystä edes harkitse parisuhdetta, koska en pystyisi olemaan kahlittu yhteen ihmiseen.

Puhun nyt siis vain seksistä, sen ymmärrän että loukkaa jos kumppani rakastuu toiseen. Onko pettämisestä loukkaantuminen pelkoa siitä ettei kumppani rakasta tai rakastuu johonkuhun muuhun?

N25

Sä et tiedä rakkaudesta tai rakastelusta yhtään midii, etkä tule tietämäänkään. No oneks mä en maindaa tollasist itsensä turmelijoista yhtään midist.

Vierailija
115/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N25

Ajattelen samoin siltä osin, että monelle seksi ja fyysinen läheisyys ovat perustarpeita. Polygamiassa ei sinänsä ole mitään pahaa. Pettämisestä ison asian tekee luottamuksen rikkominen. Lähtökohtaisesti me eletään yhteiskunnassa, jossa monogaminen parisuhde on normi. Siksi yleensä ilman erillistä keskusteluakin ihmisten oletus on, että kun ollaan parisuhteessa, ei ole muita suhteita. Olen kyllä sitä mieltä että suhteen vakavoituessa kannattaisi tuo erillinen keskustelu vielä käydä, ettei ole epäselvyyksiä siitä mitä toinen haluaa. Silloin tiedetään myös tarkasti, mikä on toiselle pettämistä. Voisin itse harkita seksuaalisesti avointa suhdetta, jossa kumppanini kanssa olisimme tietoisia siitä, kenen kanssa kumpikin on. Eli silloinkin olisi luottamuksen pettämistä olla jonkun toisen kanssa kertomatta siitä kumppanille. En näe, miten rakastavan ja kestävän parisuhteen voisi rakentaa ilman luottamusta ja avoimuutta, siksi koen pettämisen erittäin isoksi asiaksi.

Vierailija
116/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen pettäminen on pahempi asia kuin miehen, koska pahimmillaan mies joutuisi kasvattamaan toisen penskaa. Itselleni sallin pettämisen jossain määrin, koska miesten biologinen tehtävä on levittää siementä jne. Naisilla ei ole tällaista.

Naisen biologinen tehtävähän nimenomaan on hakea ne geenit sieltä naapurin alfaurokselta ja kasvattaa muksut kaikessa hiljaisuudessa sinun kanssasi. Miksi puolustelet omia tekemisiäsi biologialla, mutta naiselle et salli samaa?

Hyvä kun naisetkin jo myöntävät tämän. 

Ihmisen erottaa eläimistä se, että ihmisellä on itsehillintää. Eläimet keskittyvät syömiseen ja lisääntymiseen viettiensä mukaan eikä eläimillä ole mitään valinnan varaa olla noudattamatta biologisia impulsseja. Sellainen ihminen, joka heittäytyy viettinsä vietäväksi, on heikko ihminen. Jokaisella lienee omat heikkoutensa ja paheensa, se on hyvin inhimillistä, mutta pettäjä vierittää syyn omasta heikkoudestaan jonkun muun , (biologian, olosuhteiden, kumppanin) syyksi. Ja oikeuttaa pettämisen jollain typerällä selityksellä. En tuomitse ketään siksi, että hän on heikko ja koukussa seksiin, syömiseen, juomiseen tai mihin tahansa riippuvuutta aiheuttavaan toimintaan. Mutta jos henkilö ei kykene ottamaan mitään vastuuta omasta käytöksestään, vaan vierittää vastuun muualle, niin sellainen asenne on tuomittava. 

Vierailija
117/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N25

Pettämisessä loukkaa kaikki. Minun aikaani on varastettu useita vuosia tästä syystä, ja niitä ei saa enää takaisin. Pettämisessä loukkaantumisessa on kyse nimenomaan siitä, ettei toinen rakasta eikä kunnioita, ja pelko konkretisoituu tämän avulla. Paras tapa vetää matto jalkojen alta on olla uskoton. 

Vierailija
118/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaane ei oo petosta notta lähetään Thaimaaseen pariksi viikoksi ja halataan emäntää sen jäläkee.

Vierailija
119/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella omituinen kysymyksenasettelu. Pettäminenhän sanana tarkoittaa luottamuksen rikkomista, epärehellistä ja petollista toimintaa. Aloittaja kysyy, miksi valehteleminen, yhteisesti sovitun rikkominen ja salailu on väärin, jos tosiaan pettämisen paheksunta on se, mitä hän ihmettelee.

Pettäminen ja yhteisesti sovittu avoin suhde ovat ihan eri asioita. Se, että on parisuhteessa yhden kanssa, mutta harrastaa seksiä monen kanssa, ei ole mitenkään sinällään väärin, jos kaikki osapuolet tietävät ns. pelin säännöt ja kaikilla on sama käsitys tilanteesta. Se taas ei ole lainkaan ok, että jollekulle valehdellaan ja häneltä salaillaan näitä muita seksisuhteita.

Se, miksi useimmat eivät halua olla kumppaninsa kanssa avoimessa suhteessa, liittyy varmaan ensisijaisesti seksin tunnepuoleen. Varmasti joillekin seksi on vain fyysinen tarve ja nautinnonlähde, mutta aika moni kyllä pitää sitä myös suurimpana henkisen yhteyden ja rakkauden ilmaisun muotona. Ja suuri osa ihmisistä ei ole valmis nimen omaan tällaista romanttista ja eroottista rakkautta jakamaan monen kesken. Miksi? Itse ajattelen, että pitkän pysyvän parisuhteen rakentaminen ja kumppaneiksi yhdessä kasvaminen on tarpeeksi monimutkaista yhden ihmisen kanssa. Jos kuviossa on mukana useampi henkilö, joutuu paljon enemmän vielä neuvottelemaan omista tarpeistaan ja omasta roolistaan/asemastaan siinä suhteiden verkossa.

Myös ihan sosiaalisista, biologisista ja terveydellisistä syistä yksiavioisuus on monelle se miellyttävin vaihtoehto. Seksissä on aina raskauden mahdollisuus, ja monet tietysti suunnitellusti saavat lapsia. Silloin on tärkeää, että molemmat vanhemmat pystyvät huolehtimaan perheestä. Siihen ei sovi se, että toinen tai molemmat ottavat riskejä muiden kanssa (varsinkaan, jos tästä ei ole sovittu). Lisäksi on tautien mahdollisuus. Joku herpeskin on niin yleinen, että sen saa helposti, vaikka kondomia käyttäisikin.

Vierailija
120/191 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäminen on tottakai väärin. Sekin on mielestäni pettämistä, jos puoliso vaikka jakaisi tietämättäni syvimpiä ajatuksiaan jonkun vieraan kanssa. Itse seksi sen sijaan... No me eletäänkin vapaassa avoimessa suhteessa jossa kumpikin on tavannut ja hyväksynyt toisen seksikumppanin. Seksiä vieraiden kanssa harrastetaan yhdessä ja erikseen, tapauskohtaisesti sovittuna.

Kummallakaan meistä ei ole tarvetta vaihtaa kotiarkea kenenkään muun kanssa elettäväksi, eikä rakastaa muita. Seksi ei ole meille rakkauden muoto, ihan muut asiat on. Se mikä tässä elämäntavassa on hankalaa, on juurikin yhteiskunnalliset paineet ja olettamukset. Eikä aikaakaan tahdo löytyä niin paljoa kuin joskus haluaisi, kun kuitenkin halutaan olla myös kahdestaan. Kumpikaan ei siis seksillä hae jotain mitä kotona ei saisi.

(Ja nyt odottelen vain kommentteja niiltä joilla asiasta ei ole mitään kokemusta - niin vissiin, tuo hajottaa liittonne yms skeidaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi