Surettaa. Hyvän ystäväni mies epäilee isyyttään, koska vauva on" tumma". Koetin kertoa omasta lapsestani, jolla oli vauvana
Sellainen ns " Oliivi-iho (tyyliä Jennifer Lopez ) vaikka ollaan molemmat mieheni kanssa kalkkilaiva kapteeneja, noin viiden kuukauden iässä tämä tummuus alkoi haihtua.
Mutta ei ! Ystäväni mies on sitä mieltä, että lapsi on liian tumma ja kaiken lisäksi kalju vaikka heidän suvussaan syntyy tuuheatukkaisia vauveleita. Tuntuu hirveltä, kun näkee rakkaan ystävän kärsivän ja äitiyden onnen vaihtuneen alakuloon. Ei halua suostua isyystestiin, kokee sen loukkavana "Niinkuin mä olisin joku koko kylän patja, joka ei ei tiedä kuka isä on !"
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitylit vastustavat täällä isyystestejä mitä ihmeellisimmillä tekosyillä.
Oikea syy on se, että he pelkäävät, että menettävät lapsensa elättäjän -- miehen kun ei tarvitse maksaa elatusapua lapsesta, joka ei ole hänen omansa, jos huomaa asian tarpeeksi ajoissa. Se on suomalaisille äityleille, noille sídukkavalaíden perikuville, se kaikkein kauhein tilanne: elintaso putoaa.
Taisi mennä pieleen arvauksesi. Minun lapseni saa testata koska vaan, vaikka aika tyhmä saa olla jopa ei noissa isän suvun piirteitä näe. Ties vaikka eksä olisi omansa testannutkin, vaikka onkin ulkonäöltään kuin ilmetty ex-anoppi. Mutta parisuhdetta en sellaisen miehen kanssa jatkaisi joka epäilisi minua pettämisestä, koska minkäänlaista aihetta siihen en ole koskaan antanut. Ja pakollisia testejä vastustan ehdottomasti. Järjetöntä yhteiskunnan varojen tuhlausta.
Testit vaan pakollisiksi. Lapsilla on oikeus tietää oikea isänsä, oli se sitten se mies siellä synnytyslaitoksella tai sitten mies toisella puolen Suomea. Kenenkään ei tarvitse sitten känistä testeistä, kun ne ovat lain mukaan pakollisia.
Minun lapselleni ei ainakaan tehdä yhtäkään lääketieteellisesti tarpeetonta testiä vain siksi, että sinä et uskalla puhua omalle vaimollesi. Pidä kuule ihan itse huoli omista ongelmistasi ja jätä muut ihmiset rauhaan.
-eri
Räyh mikä kissaemo :D
Vierailija kirjoitti:
Turha näistä on äidille mitään kertoa. Netistä 23&me itselle ja lapselle, maksaa noin 200 EUR yhteensä ja prosessi kestää pari viikkoa. Toki pitää odottaa että lapsesta irtoaa tarpeeksi sylkeä putkeen..
Ratkaisu tämäkin, mutta reilumpaa olisi tsekata homma yhteisymmärryksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin päästäisiin, kun synnytyksen jälkeen olisi käytäntö ottaa dna näyte syntyneeltä lapselta ja oletetulta/nimetyltä isältä.
Ei enää tarvitsisi vääntää tästä asiasta, kun testattaisiin automaattisesti heti synnytyslaitoksella.
Miksi ihmeessä verovaroista pitäis maksaa täysin turhia testejä? Suurin osa isistä on ihan oikeasti lastensa isiä. Vain hyvin pieni osa miehistä ei ole. Miksi siis verovaroja pitäis tuhlata tämän takia? Kun jo nyt miehillä on oikeus vaatia testejä ja nostaa isyyskanne jos epäilevät isyyttään. Jo nyt valtion pakollisiin menoihin otetaan velkaa ja sitä pitäis nostaa vielä vähän lisää, koska aikuiset ihmiset ei osaa hoitaa asioitaan. Heitä pitää valtion toimesta holhota vielä vähän lisää.
Ihan juuro siksi, että naiset vetävät järjettömät kilarit, jos mies haluaa teettää isyystestin. Ja sitten itketään ja motkotetaan, että eikö toinen luota ja siinähän on sitten parisuhde aikalailla mennyttä. Eli jos mies haluaa pitää parisuhteen, ei isyystestiä kannata lähteä edes ehdottamaan. Aivan uskomatonta toimintaa taas naisilta. Loukkaannutaan, jos testi halutaan tehdä, mutta ei sekään kelpaa, että testi olisi aina pakollinen. Jos minä ikimaailmassa haluaisin lapsia niin teettäisin isyystestin ihan vain luottamuksen hengessä, miksi en teettäisi, jos en olisi miestäni pettänyt? Luulisi olevan itsestäänselvää.
Miksi muiden pitää maksaa tämä joidenkin miesten epäily? Miksei miehet maksa sitä itse? Miksi kaikki pitää tehdä valmiiksi näille miehille? Miksei nämä miehet sovi jo ennen lapsen alulle pistämistä, että ne testit sitten tehdään? Aika uskomatonta toimintaa miehiltä, aina pitäis olla muiden lompakolla. Omasta elämästä ei uskalleta ottaa vastuuta.
Tämä! Ja tätä olen jokaisessa aiheesta käydyssä keskustelussa kysynyt, mutta jostain syystä sitä vastausta ei vaan löydy. Miksi, oi miksi ei voi jo seurusteluaikana, ennen ehkäisystä luopumista puhua omista toiveista ja odotuksista? Jos isyystesti on tärkeä, niin kerro se sille kumppanille etukäteen. Jos tämä on hänelle kynnyskysymys, niin te ette selvästi sopineet toisillenne ja kummankin kannattaa etsiä sopivampi puoliso. Ei siinä sen kummempaa.
-Nainen, joka suostui isyystestiin mutta vastustaa silti niiden pakollisuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin päästäisiin, kun synnytyksen jälkeen olisi käytäntö ottaa dna näyte syntyneeltä lapselta ja oletetulta/nimetyltä isältä.
Ei enää tarvitsisi vääntää tästä asiasta, kun testattaisiin automaattisesti heti synnytyslaitoksella.
Miksi ihmeessä verovaroista pitäis maksaa täysin turhia testejä? Suurin osa isistä on ihan oikeasti lastensa isiä. Vain hyvin pieni osa miehistä ei ole. Miksi siis verovaroja pitäis tuhlata tämän takia? Kun jo nyt miehillä on oikeus vaatia testejä ja nostaa isyyskanne jos epäilevät isyyttään. Jo nyt valtion pakollisiin menoihin otetaan velkaa ja sitä pitäis nostaa vielä vähän lisää, koska aikuiset ihmiset ei osaa hoitaa asioitaan. Heitä pitää valtion toimesta holhota vielä vähän lisää.
Ihan juuro siksi, että naiset vetävät järjettömät kilarit, jos mies haluaa teettää isyystestin. Ja sitten itketään ja motkotetaan, että eikö toinen luota ja siinähän on sitten parisuhde aikalailla mennyttä. Eli jos mies haluaa pitää parisuhteen, ei isyystestiä kannata lähteä edes ehdottamaan. Aivan uskomatonta toimintaa taas naisilta. Loukkaannutaan, jos testi halutaan tehdä, mutta ei sekään kelpaa, että testi olisi aina pakollinen. Jos minä ikimaailmassa haluaisin lapsia niin teettäisin isyystestin ihan vain luottamuksen hengessä, miksi en teettäisi, jos en olisi miestäni pettänyt? Luulisi olevan itsestäänselvää.
Miksi muiden pitää maksaa tämä joidenkin miesten epäily? Miksei miehet maksa sitä itse? Miksi kaikki pitää tehdä valmiiksi näille miehille? Miksei nämä miehet sovi jo ennen lapsen alulle pistämistä, että ne testit sitten tehdään? Aika uskomatonta toimintaa miehiltä, aina pitäis olla muiden lompakolla. Omasta elämästä ei uskalleta ottaa vastuuta.
Tämä! Ja tätä olen jokaisessa aiheesta käydyssä keskustelussa kysynyt, mutta jostain syystä sitä vastausta ei vaan löydy. Miksi, oi miksi ei voi jo seurusteluaikana, ennen ehkäisystä luopumista puhua omista toiveista ja odotuksista? Jos isyystesti on tärkeä, niin kerro se sille kumppanille etukäteen. Jos tämä on hänelle kynnyskysymys, niin te ette selvästi sopineet toisillenne ja kummankin kannattaa etsiä sopivampi puoliso. Ei siinä sen kummempaa.
-Nainen, joka suostui isyystestiin mutta vastustaa silti niiden pakollisuutta
Minusta isyystestin luulisi olevan itsestäänselvää, jos nainen antaa miehelleen mitään arvoa. En edes tiedä ketään pariskuntaa, joka ei olisi testiä teettänyt eikä siksi, että mies olisi epäillyt naisen luotettavuutta, vaan koska näin toimii molemmin puolin välittävä suhde. Te ilmeisesti paskat välitätte omista miehistänne, jos isyyden tunnustaminen on noin iso ongelma. Tän palstan miesviha kyllä jyllää tässä ketjussa taas niin lujaa, että sääliksi käy miehiä. Ei ihme, jos lähtevät hakemaan ulkomailta vaimoa, jos kilahdatte yhdestä testistä noin paljon ja haukutte siksi kaikki miehet lyttyyn.
Turhaan miehet täällä vinkuu, että naiset pelkää isyystestejä sen takia, että lapsi jäisi ilman elättäjää. No eihän se jäisi. Tuskin kenelläkään niin montaa isäehdokasta olisi, etteikö lapsen oikea isä selviäisi ja maksaisi sitten ruokot lapsestaan. Ja voishan se tulla näillekin miehille mieluisana yllätyksenä, kun naapurin lapsi paljastuukin ihan ihka omaksi, kun tuli sen naapurin Pirkon kanssa pidettyä vispiläkauppaa. Aina sillä lapsella isä jossakin on. Ja joka isä joutuisi vastuuseen lapsestaan.
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että jos ei liitossa ole luottamusta sen vartaa, että voi luottaa siihen, että lapset on omia, niin aika heikoilla ollaan.
Kannattaako sellaisessa liitossa ollakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilyttävää on ettei suostu testiin. Se on kuitenkin niin helppo asia hoitaa, ja jos on puhtaat jauhot pussissa niin testihän vaan toisi mielenrauhan kaikille. Nyt vauva joutuu kasvamaan kireässä ilmapiirissä eikä epäluuloinen isä ja apealla mielellä oleva äiti pysty kehittämään vauvaan normaalia tunnesidettä. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys on todella tärkeä, ja jos siinä on pahoja säröjä vaurioita on vaikea paikata enää myöhemmin.
Testiin suostuisin, mutta ei varmasti olisi enää samat tunteet miestä kohtaan. Luottamus on ensinnäkin parisuhteessa niin tärkeä asia että tuollaisen biologisesti helposti selitettävän asian perusteella epäileminen olisi törkeää luottamuksen puutetta. Eikä iloitse perheen vauva-ajasta vaan heti pitää vaan varmistaa että on "oma" ihan kuin lapsi olisi esine joka omistetaan. Muutenkin tuo ajatus "omasta" on kuvottava. Että verikö tekee lapsesta oman? Että lasta ei voisi rakastaa jos se ei jaa 50% geeneistään sinun kanssasi?
Voi rakastaa, vaikka ei ole sukua, mutta ei kykene rakastamaan kuin omaa.
Sulta puuttuu jotain aivan olennaista.
Ei se sinäänsä ole olennaista ottaen huomioon, että olen mies. Yksi x-kromosomi riittää minulle.
Sen ei vielä pitäisi tehdä kykenemättömäksi rakastamaan.
En niin väittänytkään.
Lasta, jolla ei ole geenisoija, et kykene rakastamaan kuin omaa, koska sinulla on olennainen puute. Se ei mielestäsi ole olennaista ottaen huomioon, että olet mies ja yksi x-kromosomi riittää sinulle.
Jaha. Onneksi et ole isä.
Mikäs tämä puute on? Siveysvyön puute?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se luottamuspula. Itse tulin raskaaksi heti 2kk ulkomaan komennuksen jälkeen. Olin maineeltaan erittäin viriilissä ympäristössä. Silti mieheni ei ole idyyttään kyseenalaistanut. Itse tiedän etten ole pettänyt miestäni. Ja hän luottaa minuun.
Moni kommentti on lähtökohtaisesti vinksahtanut juuri tuon takia. Epäillään enemmän kuin luotetaan. Mistä se juontaa? Jostain vanhasta kokemuksesta? Kaikki ei ole samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Turha näistä on äidille mitään kertoa. Netistä 23&me itselle ja lapselle, maksaa noin 200 EUR yhteensä ja prosessi kestää pari viikkoa. Toki pitää odottaa että lapsesta irtoaa tarpeeksi sylkeä putkeen..
Ei kannata 23&me:n kanssa ruveta arpomaan, kun ei se varsinaisesti isyyttä testaa. Netissä on monta vastaavaa testauspalvelua, jotka ovat tarkoitettu nimeonmaan isyyden testaukseen. Tyypillisesti alle 150€.
Vierailija kirjoitti:
Ei suostu isyystestiin kertoo jo paljon. Nainen ei usko miehen olevan isä.
Väistämättä tulee mieleen. Näin miehenä odottaisin, että lapsukaisessa olisi jotakin minua muistuttavaakin. Että jos kovin on ruskea ja minä kalpea, niin vaikeahan sitä on sitten pitää omanaan.
Ehkä se on joku vieras siittiö, joka on uimahallissa livahtanut maaha..tukeutuj...n vehkeestä sinne sisään ilman tarkoitusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suostu isyystestiin kertoo jo paljon. Nainen ei usko miehen olevan isä.
Väistämättä tulee mieleen. Näin miehenä odottaisin, että lapsukaisessa olisi jotakin minua muistuttavaakin. Että jos kovin on ruskea ja minä kalpea, niin vaikeahan sitä on sitten pitää omanaan.
Ehkä se on joku vieras siittiö, joka on uimahallissa livahtanut maaha..tukeutuj...n vehkeestä sinne sisään ilman tarkoitusta?
Isyystestiin kipinkapin, eikä mitään elatusmaksuja muuten kuin isyyden varmistamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäni tutkin lapsien geneettisiä sairauksia ja noin 20% lapsista ei ole "isänsä" biologisia.
Olet väittänyt näin aiemminkin, mutta mikään julkaistu data ei tue noita prosentteja. Viralliset arviot liikkuvat alle viidessä prosentissa (kun lasketaan kaikista, eikä niistä jotka epäilevät isyyttään). Miten teille valikoituukin niin poikkeuksellisen paljon aisankannattajien lapsia?
Riippuu myös missä tutkimus on tehty. Suomessa on maailman helpoimmat naiset...
Jotka osaavat huolehtia ja heillä on varaa ehkäisyyn.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan miehet täällä vinkuu, että naiset pelkää isyystestejä sen takia, että lapsi jäisi ilman elättäjää. No eihän se jäisi. Tuskin kenelläkään niin montaa isäehdokasta olisi, etteikö lapsen oikea isä selviäisi ja maksaisi sitten ruokot lapsestaan. Ja voishan se tulla näillekin miehille mieluisana yllätyksenä, kun naapurin lapsi paljastuukin ihan ihka omaksi, kun tuli sen naapurin Pirkon kanssa pidettyä vispiläkauppaa. Aina sillä lapsella isä jossakin on. Ja joka isä joutuisi vastuuseen lapsestaan.
Äläs ny!! Voihan olla niinkin ettei lapsen äiti haluaa tyhjätasku biologisesta isästä elättäjä. On mukavampaa että vähän laveammin :')
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs suostumusta testiin tarvitaan. Isä ottaa sylkinäytteen, kun äiti ei vahdi ja lähettää labraan. Tosi vaikeaa.
Samaa meinasin sanoa. Tämä on kaiketi yksi näistä toistuvista provoista.
Lääkäri kirjoittaa lähetteen, vauva viedään näytteenottolabraan jossa vastasyntyneisiin erikoistunut labrahoitaja ottaa verinäytteen, ja se lähetetään analysoitavaksi. Lisäksi otetaan verinäytteet isästä ja äidistä.
Ellet sitten meinannut jotain näitä kaupallisia 23 and me tms palveluja, mutta niihin ei kannata luottaa liikaa, eikä toisaalta niiden tulokset paina kun tehdään huoltajuuspäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Työssäni tutkin lapsien geneettisiä sairauksia ja noin 20% lapsista ei ole "isänsä" biologisia.
Höpö höpö. Mistä muka olisit saanut tuollaisen koko kansaa koskevan aineiston?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli musta tukka ja maksaongelmien takia kellertävä iho. Näytin ihan kiinalaiselta vastasyntyneenä. Vauvatukan lähdettyä olen ollut ihan perus pisamainen kalkkilaivan kapteeni ja blondi
Onko blondilla pisamia?
Pisamanaamaiset on kyllä oranssipunatukkaisia.
Minulla on pisamia ja ruskea tukka. Tummaihoisillakin voi olla pisamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläs ny!! Voihan olla niinkin ettei lapsen äiti haluaa tyhjätasku biologisesta isästä elättäjä. On mukavampaa että vähän laveammin :')
Tämäkin voi olla totta. Tosiaan sängyssä käytetään tätä muualta tullutta siirtotyöläistä ja sitten väitetään sitä naapurissa asuvan Pekan tekemäksi, vaikka on kovin musta tukka ja ruskeat silmät.
Mieheni on punatukkainen,kalpea ja pisamainen, minä vaaleahiuksinen, vaaleaihoinen. Yhdellä lapsistame on talvisin oliivi ja kesäklä eteläeurooppalaisen ruskea iho, ei koskaan ole palanut. On tummempi ihonväri kuin luokkakaverin joka on vietnamista ja toinen irakista.
Muuten on ihan prikulleen isänsä näköinen, erittäin erikoisen värinen vain. 100% varmasti mieheni lapsi.
Huh, lopeta nyt tuo jeesustelu. Teet ihan turhaan lapsen ja isän välisestä asiasta tuollaista draamaa ja ylitulkintaa.