Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän perheen bruttotulot 9700€ ja mitään ei jää säästöön

Vierailija
01.01.2019 |

Kallista on asuminen ja eläminen kolmen teinipojan kanssa Espoossa.

Kommentit (178)

Vierailija
101/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on salkku huommattavan riskipainoinen, mutta minulla ei ole realisoitunut vielä ollenkaan tappioita. Salkun realisoimattomat tappiot ovat tällä hetkellä 5000 euroa, mutta en ole myymässä, niin ei haittaa. Osinkotuottoja (realisoituneita tuottoja) on reilusti enemmän kuin tuo 5000 euroa. Viime vuodelta yksistään jo noin 4000 euroa.

Hiukka off topic, mutta nykyisin tappiot voi vähentää myös osingoista. Jos sinulla on salkussa realisoimattomia tappioita, niin totta hitossa ne kannattaa realisoida ja keventää osinkotulojen verotusta. Voit ostaa myöhemmin ne samat sijoitukset takaisin, jos edelleen pidät niitä hyvinä sijoituskohteina.

Tiedetään. Sen tuossa alla korjasin. eli myin osakkeita ja ostin takaisin verojen siirtämiseksi tulevaisuuteen. Nehän tulevat maksuun sitten jos luovun omistuksista tulevaisuudessa. Onhan siinä sekin huono puoli että menettää tavallaan hankintameno-olettaman hyödyn näin toimimalla.

Tuo on kyllä niin tyhmää.

Avaa jossain Aasian pankissa tili ja sen yhteyteen osakkeiden ostomahdollisuus. Osingot ja myyntivoitot tulevat nettona tilille eikä Suomenkaan verottaja tiedä investoinneistasi mitään.

En ole rikollinen.

Vierailija
102/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä perheen tulot yhteensä alle 40000 vuodessa. Asutaan maksetussa 300 neliön talossa. Lapsia 4. Ylläpidetään 5 autoa, sillä asutaan maalla muuttotappiokunnissa. Rahan riittämään ei mitään ongelmia. Ihan tarpeeksi jää säästöön kun. Teinit harrastaa jääkiekkoa, ratsastusta ym. Elämä on täynnä valintoja. Jos tulot ei riitä Espooseen tai pääkaupunkiseutu, kannattaa muuttaa kauemmas.

Tämä neuvo, että muuta pois Helsingistä, on outo.

Jos minä muutan halvempaan paikkaan, niin

- kuka käy katsomassa ja hoitamassa 80-vuotiaita vanhempiani? Kyllä se viikottainen heidän luokseen ajaminenkin maksaa

- miksi minun pitäisi luopua ystävistäni? Onko raha tärkeämpää kuin ystävät?

- miksi minun pitäisi kotoani muuttaa?

Jos nuo asiat mahdollistat hyvällä palkallasi, niin älä sitten vingu ettei jää rahaa säästöön. Sinähän saat täyden vastineen rahoillesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yerveiset Saksasta. Ei ole verotus keveää täälläkään. 8 495€/kk brutto, 4 651€/kk netto, josta vähennetään pakolliset sairasvakuutus ja eläkevakuutus (progressiiviset) 466€/kk. Käteen läsähtää naurettavat 4 182€/kk.

Onneksi vaimolla myös tulot, mutta huomattavasti pienemmät. Ei näillä tuloilla juhlita. Eletään normaalia keskiluokkaista elämää ja menoja pitää miettiä. Onneksi Saksassa moni hauska asia on halpaa Suomeen verrattuna, joten elämänlaatu on ehkä korkeampaa hyvätuloisella kuin Suomessa. Toisaalta talot kalliita.

Terveisin,

800k€ asuntolainaa maksettavana

Tässä se taas nähdään että Suomessa on muka korkea verotus, ja vitut ole. Täällä ei kellään jää alle puolet palkasta käteen. Ja noin kallis talolaina... kyllä se vie pohjan siltä että hauskat asiat on vähän halvempia.

Vierailija
104/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä brutto 8500e ja netto 4300e yhteensä.

N tonni kuukaudessa jää matkatilille "säästöön". Tosin meillä ei ole kalliita harrastuksia ja kotona enää 1 teini.

Matkatili :D Ei helvetti, että mä kärsin..

Vierailija
105/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin netto on 7000 e, kotona asuvia lapsia on kolme.

Asunnon hinta on 300 t. Ihan vain itä-helsingissä, Ja siitä iso laina. Lapset eivät harrasta mitään kallista. Autoja kaksi, toinen vanha ja maksettu, toinen pienellä rahoituksella.

Säästöön ei jää kuin pari sataa kuukaudessa.

Olen elänyt nuorena pienillä tuloilla, ja sekin onnistui kyllä, vaikka samalla tavalla matkustelin. Elämisen tyylion nykyään vain niin erilainen. Nuorena ostin kahvilassa halvemman kahvin, nykyään en katso juoman hintaa. Nuorena kävin kampaajalla vain kahdesti vuodessa ja vain leikkaamassa hiukset, nykyään neljästi ja kalliimmalla. Nuorena suunnittelin ruoan tarjouksesta, nykyään ostan mitä haluan. Nuorena matkustin kolmen tähden hotelleissä, nykyäön viiden. Yms.

Niin ja pitää ottaa huomioon että tästä korkeasta elintasosta pääsee nauttimaan nyt myös sinun kolme lastasi, luultavasti heidän ei tarvitse ottaa edes opintolainaa kun opiskelevat, ovat siinäkin ihan eri lähtökuopissa kuin köyhät nuoret. Sinä saisit helposti säästöön vaikka miten paljon jos et päättäisi käyttää sitä rahaa näihin korkeamman elintason juttuihin. Kummallista että nämä rikkaat marisee ettei jää rahaa säästöön ja samalla maksavat miljoonatalon lainanlyhennyksiä, puhuvat kuin ne rahat menisivät kankkulan kaivoon, samoin kaikki muu luksus mihin rahansa käyttävät joihin köyhillä ei vaan ole varaa.

Vierailija
106/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 8000 e, asuntovelat maksettu ja yksi lapsi enää kotona.

Kaikki menee. Elämme levästi ja se on ärsyttävää.

Eli teillä ei mene periaatteessa normaaliin elämiseen edes puolia tuosta summasta. Ja sen loppusumman jonka käytätte elämällä leveämmin kuin olisi välttämättä tarpeellista teette sen päätöksen että elätte nyt makeaa elämää ettekä säästä niitä omaan vanhuuteen tai lasten tulevaisuuteen. Ei kai siinäkään mitään pahaa ole, elämästä pitää nauttia silloin kun on hengissä. Ja lapset varmasti elättävät itsensä kun ovat saaneet hyvät koulutukset jne. eivätkä tarvitse isoja perintöjä, asunto kuitenkin jää joten puille paljaille eivät jää.

Vierailija
107/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Sun mielestä pari tonnia kuuden tonnin brutosta on paljon??? Työttömyyskorvauksesta maksetaan 25% veroja, revipä siitä huumoria kun ne tulot lasketaan satasina, ei tonneina. Sullahan on naurettavan pieni veroprosentti tuloihin nähden. Keskivertopalkkaa saavalla jää se pari tonnia käteen palkasta, ja sinä saat tuplat käteen ja silti kehtaat vinkua jostain veroista? Ja tonni jää säästöön siitä huolimatta että elätte mukavasti kalliilla alueella kun toiset saa sen summan työttömyyskorvaus+ asumistuki ja siitä maksavat kaiken, eikä omaisuutta kerry kuten teillä.

Ainoastaan työtön voi laskea olevansa ”veronmaksaja” kun maksaa veroja vastikkeettomia saamasta tulosta. En mä edes jaksa alkaa selittämään miksi on mielestäni ihan kohtuullista että tienaan moninkertaisesti sen mitä työtön. 6000 euron brutosta ei jää neljää muuten käteen.

Vierailija
108/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tulot 1300€/kk ja miehen 2850€/kk, tietty verot pois vielä tuosta. Kolme täysi-ikäistä opiskelevaa lasta ja kaksi koiraa. Omakotitalo maalla kaukana kaikesta, kaksi mökkiä ja kuusi autoa. Mistään emme joudu tinkimään ja joka kuukausi saamme hieman säästöönkin. Olemme kyllä vakuutus-ja sähköyhtiöiden ihanne asiakkaita.

Vierailija
109/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä, että Suomessa on sosiaalituet liian suuret. Niillä elävät ei ymmärrä mitään reaalimaailmasta. Jos asut Helsingissä ja tulosi on 10000 kuussa bruttona, ei sulle jää juuri enempää käteen kuin 2000 euron tuloilla. Kiitos suomen aggressiivisen eiku progressiivisen verotuksen. Lisäksi pienituloiset saavat palvelut ilmaiseksi, kun isotuloiset maksaa kaikesta. En ymmärrä, miks mun pitää elättää näitä yhteiskunnan pummeja. Kannatan Heikki Salmelan (Hesburger) ehdottamaa mallia, jossa tuloverotus poistettaisiin ja kaikki verot kerättäisiin kulutusveroina.

Saiskos tästä esimerkkejä kiitos? En olekaan ollut tietoinen että voisin saada jotain palveluja ilmaiseksi, tähän mennessä olen kaikesta maksanut samalla tavalla kuin rikkaatkin.

Vierailija
110/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät tunnu tajuavan, kuinka kallista lasten pitäminen on. Yhdestä lapsesta selviää pienemmilläkin tuloilla, mekin pärjättiin hyvin mun pitkän työttömyyden ja opiskelujen ajan, kun oli vain yksi lapsi, asunto sen mukaan ja autoa ei ollut. Jäi rahaa matkustamiseenkin. Lapsi on kalleimmillaan lukiolaisena ja ensimmäisinä opiskeluvuosina, ennen kuin alkaa saada vakituisemmin jalkaa työelämään ja pärjäämään omillaan. Yhdelle lapselle on vielä suht kivutonta säästää pesämunaa opintojen ajalle ja auttaa ensimmäisen asunnon ostossa. Mutta jos nämä kaikki menot kerrotaan kahdella, saati kolmella, niin kyllä aika jättimäiset tulot pitää olla että saa jälkikasvunsa autettua elämässä alkuun!

Meillä tulot jakautuvat epätasaisesti. Mies tienaa bruttona 9300€ ja minä 2300-2500€. Tämä tekee sen, että meillä on nettotulot paljon pienemmät kuin jossain toisessa perheessä, jossa tulot jakautuvat tasaisemmin. Nettona saadaan noin 5000€ ja 2000€. Toki omaa syytä tämä pieni palkka, mutta kuitenkin. Kaksi hyvätuloista pärjää paremmin kuin yksi suurituloinen ja yksi pienituloinen. Tämä kannattaa ehkä huomioida siinä kohtaa kun mietitään miten hoitovapaita jaetaan puolisoiden kesken. 

Ei vanhemmuuteen kuulu aikuisen ihmisen elättäminen. Joten lapset ottakoot opintolainan ja opiskelkoon sillä ja hommatkoot oman asuntonsa lainalla kuten normaalit kuolevaiset. Vanhemmat toki voivat avustaa takaamalla asuntolainan, ostamalla vaikka jonkin huonekalun tai opiskelijalle antamalla ruokakassin mukaan kun kotona käy. 

Se että opiskelija ei tarvitse opintolainaa vaan elää vanhempiensa siivellä on aikamoista luksusta.

Minulla ei ole ollut antaa rahaa esikoiselle mutta kotona sai käydä syömässä. Hän opiskeli ensin ammattilukiossa ja sitten ammattikorkeassa, nopeassa aikataulussa ja sai valmistumisen jälkeen kelan hyvityksen yli neljä tonnia lainanmaksuun. Välissä oli vuoden töissä ulkomailla kun piti välivuoden ennen ammattikorkeaa vaikka oli jo toki kirjoilla. Yhden vuoden oli ulkomailla myös opiskelemassa vaihdossa joten sai sieltäkin koulusta paperit samaan aikaan kun valmistui myös Suomessa. Muutenkin hän on matkustellut todella paljon, asunut opiskeluaikana työharjoitteluissakin useassa eri maassa ympäri maailman. Ja minä en ole niistä maksanut mitään, työtön köyhä kun olen. Eikä hänen ole tarvinnut juurikaan edes töissä olla opiskelun ohessa, opintolaina on riittänyt elämiseen.

Vierailija
111/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä, että Suomessa on sosiaalituet liian suuret. Niillä elävät ei ymmärrä mitään reaalimaailmasta. Jos asut Helsingissä ja tulosi on 10000 kuussa bruttona, ei sulle jää juuri enempää käteen kuin 2000 euron tuloilla. Kiitos suomen aggressiivisen eiku progressiivisen verotuksen. Lisäksi pienituloiset saavat palvelut ilmaiseksi, kun isotuloiset maksaa kaikesta. En ymmärrä, miks mun pitää elättää näitä yhteiskunnan pummeja. Kannatan Heikki Salmelan (Hesburger) ehdottamaa mallia, jossa tuloverotus poistettaisiin ja kaikki verot kerättäisiin kulutusveroina.

En jaksa lukea koko ketjua, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan että mitä kaikkea voisin saada ilmaiseksi 😏 Tähän asti kun mistään ei ole ylimääräistä herunut 😂

No eikös se sanottu aika selvästi: kaikki palvelut.

Miksi multa sitten peritään palveluista maksut 😌 Mistä voi hakea sitoumuksen että nämä saa ilmaiseksi

Vierailija
112/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaikki on suhteellista. Meidän perheen nettotulot ovat yhteensä n. 2400-2600e/kk. Asuntolainaa lyhennetään 500e/kk, siihen lisäksi asumisen muut kulut, pari muuta pienempää lainaa ja vähän visalaskua. Säästöön jää ehkä 50-100e/kk, välillä ei yhtään. Pienellä pärjätään, ei se aina kivaa ole. Kaikkia hankintoja pitää suunnitella vaateostoista lähtien.

Niin, mietipä jos saisitte tuplasti nettona käteen, ja jatkaisitte samaa elämää kuin tähänkin asti niin olisi äkkiä aika iso pesämuna säästössä, vuodessa jo 30 tuhatta. Silti ne jotka saa kuusi tonnia käteen kuussa itkee nyt täällä että kun ei mihinkään rahat riitä.

Vierailija
113/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nettotulot noin 4700 euroa/kk, kaksi lasta (teini ja esiteini). Tässä kulut:

- lainanlyhennys 1500 euroa/kk omakotitalosta "maalla" eli pääkaupunkiseudun ulkopuolella

- muut asumiskulut (vesi, sähkö, lämmitys, jätehuolto, likakaivo, nuohous) 500 euroa

- vakuutukset 150 euroa

No tässä ensimmäinen säästökohta vakuutuksiin 1800 vuodessa? Millainen omaisuus ja millaisista summista teidät on oikein vakuutettu, Meillä kotivakuus 350 €/vuosi, henkivakuutukset noin 100€/henkilö/vuosi, tapaturmavakuutukset noin 100 euroa /henkilö/vuosi.

Myös muut asumiskulut tuntuvat korkeilta, kannattaisiko omia kulutustottumuksia katsella hiukan. Tietenkin jos on säästetty rakentaessa, ja valittu sähkölämmitys ja tingitty eristeissä niin sekin on oma valinta. Sikäli hassua että maksatte noin 420 000 euron lainaa tuollaisella lyhennyksellä jos laina-aika on 25 vuotta.

Vierailija kirjoitti:

- autokulut kahdesta autosta (bensat 400 euroa+vakuutukset 150 e+autovero 100e ja huolto 50 e) 700 euroa

Jos menee 100€/kk auton veroihin, miettisin vähemmän saastuttavia autoja, meillä meni yhteensä 250€/VUOSI, eli noin 950 euroa vähemmän kuin teillä auton veroihin. Ja kannattaako pitää noin vanhoissa autoissa kaskoa, joita joutuu korjaileen kokoajan (ne pakoputket yms)?

Vierailija kirjoitti:

- lasten harrastukset ja varusteet 400 euroa (kummallakin urheilu- ja musiikkiharrastus)

Oma valintanne halvempiakin harrastuksia löytyy...

Vierailija
114/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saiskos tästä esimerkkejä kiitos? En olekaan ollut tietoinen että voisin saada jotain palveluja ilmaiseksi, tähän mennessä olen kaikesta maksanut samalla tavalla kuin rikkaatkin.

Ilmeisesti tässä tarkoitetaan sitä, että riittävän pienituloiset saavat asumistukea ja myöskin lasten päivähoito on halvempaa kuin isompi tuloksilla. Työttömät, opiskelijat ja eläkeläiset saavat alennuksia monista asioista. Voineet varmaan sen verran itsekkin googlettaa.

Vierailija
115/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä hourit? Kymppitonnin miehellä jää kuusi tonnia käteen ja kahden tonnin miehellä jää 1500€ Eli kyllä kymppitonnin miehellä jää aika moninkertaisesti enemmän rahaa rillutteluun kuin kahden tonnin miehellä.

Ja mitä palveluita saa ilmaiseksi kun on parin tonnin bruttotulot? Ei saa edes asumistukea. Lasten päivähoitomaksutkin menee täytenä jos ei ole yksinhuoltaja. Kerro mulle nyt äkkiä mitä palveluja pienituloiset saa ilmaiseksi!

Vierailija
116/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yerveiset Saksasta. Ei ole verotus keveää täälläkään. 8 495€/kk brutto, 4 651€/kk netto, josta vähennetään pakolliset sairasvakuutus ja eläkevakuutus (progressiiviset) 466€/kk. Käteen läsähtää naurettavat 4 182€/kk.

Onneksi vaimolla myös tulot, mutta huomattavasti pienemmät. Ei näillä tuloilla juhlita. Eletään normaalia keskiluokkaista elämää ja menoja pitää miettiä. Onneksi Saksassa moni hauska asia on halpaa Suomeen verrattuna, joten elämänlaatu on ehkä korkeampaa hyvätuloisella kuin Suomessa. Toisaalta talot kalliita.

Terveisin,

Tässä se taas nähdään että Suomessa on muka korkea verotus, ja vitut ole. Täällä ei kellään jää alle puolet palkasta käteen. Ja noin kallis talolaina... kyllä se vie pohjan siltä että hauskat asiat on vähän halvempia.

Ai jaa. kummasti minulle jäi joulukuun palkasta. Sitä ennen palkasta oli ryöstetty vain 36,5 % joka kuukausi.

Vierailija
117/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvitellut että vain pieni prosentti talouksista pääsee >7000€/kk nettotulotasolle. Mutta tämän mukaanhan suunnilleen joka toinen perhe tienaa tuolla tasolla.

Vierailija
118/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaisi tietää, että mihin ne +5t€ nettotulot oikein katoaa?

Itse saan tällä hetkellä työttömyyskorvauksen (te-keskuksen kanssa sovittu opiskelu) eli 520e/kk enkä yhtään mitään muuta. Siitä maksan:

- auton vakutuus

- auton vero

- auton bensa

- auton mahdolliset korjauskulut, katsastus

- nuohous, jäte, tienhoito

- sähkö

- ruoka kotiin ja työharjoitteluihin

- lemmikkien ruoka ja ell-kulut + harrastukset

- vaatteet, kampaaja, meikit, hygienia

- puhelin, netti, lehtitilaukset

Tällä hetkellä en säästöön voi laittaa mitään ja mies hoitaa (netto n. 2000e) opiskelujen ajan lainan työssäkäyvänä, mutta kyllä minä pärjään/me pärjätään ihan ok. Mihin ihmeeseen te tungette sen rahan?

Meillä nettotulot noin 4700 euroa/kk, kaksi lasta (teini ja esiteini). Tässä kulut:

- lainanlyhennys 1500 euroa/kk omakotitalosta "maalla" eli pääkaupunkiseudun ulkopuolella

- muut asumiskulut (vesi, sähkö, lämmitys, jätehuolto, likakaivo, nuohous) 500 euroa

- vakuutukset 150 euroa

- autokulut kahdesta autosta (bensat 400 euroa+vakuutukset 150 e+autovero 100e ja huolto 50 e) 700 euroa

- lasten harrastukset ja varusteet 400 euroa (kummallakin urheilu- ja musiikkiharrastus)

- ruoka- ja hyginiakulut 800-1000 euroa (yksi erikoisruokavalio)

-vaatteet, kengät noin 100 euroa/kk (toinen lapsista kasvaa useita senttejä kuukaudessa, tänä talvena hurahtanut jo yhden koon ylitse eli kaikki talvea varten ostetut vaatteet ovat nyt pieniä, toinen taas kuluttaa puhki housuja ja kenkiä)

-puhelinkulut, netflix, netti noin 60 euroa/kk

- joka kuukausi on tullut jotain yllättävää kulua esim. vessan hana alkoi vuotaa joulukuussa, marraskuussa mikro meni rikki, toisesta autosta meni pakoputki syyskuussa, pesukone vetelee viimeisiään, on nyt 14 vuotta vanha...

Emme syö ulkona, mies syö tosin työpaikkaruokailussa viisi kertaa viikossa, minä satunnaisesti ehkä kaksi kertaa viikossa. Emme tupakoi, käytämme alkoholia erittäin vähän, viimeksi lasillisen viiniä joulupäivänä. Talo kaipaa remonttia, autot perusteellista huoltoa. Periaatteessa kuukausittain pitäisi jäädä noin 200 euroa säästöön, mutta käytännössä ne ovat menneet johonkin remonttikohteeseen joko taloon tai autoon tai rikkinäisiin kodinkoneisiin.

Mielenkiinnolla haluaisin kuulla summat noista maksamistasi laskuista. Esim. auton vakuutus ja verot tekevät yhden auton osalta jo yli 1200 euroa vuodessa eli noin 100 euroa/kk. Jos saa noin 500 euroa rahaa, niin miten vähän sillä autolla ajetaan, jos vielä neljällä sadalla aiotaan maksaa asumiskuluja, auton korjaus- ja katsastuskuluja, harrastuksia, ruokaa ja lemmikkikuluja? Laskin äkkiseltään että autokuluihin pitäisi mennä vähintään noin 200 euroa/kk, asumiskuluihin noin 100 euroa eli ruokaan, harrastuskuluihin, vaatteisiin, meikkeihin, kampaajaan ja lemmikkeihin tuhlaat sitten nuo ruhtinaalliset 300 euroa. Mikä on kotitaloutenne koko? Kampaajakäyntiä harvoin saa alle 100 eurolla eli käyt varmaan harvemmin kuin kerran kuussa. Millä summalla ostat vaatteita vuodessa? Vaikuttaa siltä, että et pysty kovinkaan suurta määrää investoimaan niihin.

En ole tuo jolta kysyt, mutta 1500€/kk lainanlyhennykseen on järkyttävän iso summa, sama minkä pari tonnia bruttona tienaava saa nettona käteen. 

Minkälaisesta autosta menee noin paljon veroja ja vakuutuksia? Mulla on 20 vuotta vanha auto ja menee ajoneuvoveroa 24,66€/kk ja 17,98€/kk vakuutukseen. Eli alle viisi kymppiä kuussa. Muutama kymppi kuussa bensaan, ja korjauksiin menee ehkä pari sataa vuodessa, kerran meni 400€. Katsastus maksaa muutaman kympin.

Miksi joku kävisi joka kuukausi kampaajalla? Minä käyn ehkä kolme neljä kertaa vuodessa, maksaa 80€ kertakäynti kun värjätäänkin, jos haluan säästää värjään itse, niin olen tehnyt kymmeniä vuosia. Leikkaus ei maksa kuin muutaman kympin, mutta mitä järkeä leikkuuttaa sellainen kampaus mitä pitää heti leikata uudelleen kun se sentin kasvaa?

Vierailija
119/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Sun mielestä pari tonnia kuuden tonnin brutosta on paljon??? Työttömyyskorvauksesta maksetaan 25% veroja, revipä siitä huumoria kun ne tulot lasketaan satasina, ei tonneina. Sullahan on naurettavan pieni veroprosentti tuloihin nähden. Keskivertopalkkaa saavalla jää se pari tonnia käteen palkasta, ja sinä saat tuplat käteen ja silti kehtaat vinkua jostain veroista? Ja tonni jää säästöön siitä huolimatta että elätte mukavasti kalliilla alueella kun toiset saa sen summan työttömyyskorvaus+ asumistuki ja siitä maksavat kaiken, eikä omaisuutta kerry kuten teillä.

Ainoastaan työtön voi laskea olevansa ”veronmaksaja” kun maksaa veroja vastikkeettomia saamasta tulosta. En mä edes jaksa alkaa selittämään miksi on mielestäni ihan kohtuullista että tienaan moninkertaisesti sen mitä työtön. 6000 euron brutosta ei jää neljää muuten käteen.

Työttömyyskorvauksen maksaa valtio, ja verot siitä menee kunnalle. Joten kyllä siinä ihan veronmaksaja ollaan, vaikka raha tulee valtiolta korvauksena siitä että yhteiskunnassa ei mulle töitä ole tarjota jolla voisin päästä korkeampaan elintasoon ja elättää itseni lisäksi myös lapseni.

Tuossa edellä joku jamppa kertoi että jää vähän päälle kuuden tonnin bruotosta karvan alle neljä tonnia käteen. Noin neljäkymmentä tuhatta vuodessa tienaavalla on veroprosentti saman verran kuin on yleensä kuntavero, joten pitää mennä sen tulon yli aika paljon ennenkuin alkaa valtiolle maksamaan veroja. Aika harvalla veroprosentti on yli 30. Vielä reilu 10 vuotta sitten se oli jo neljänkymmenen tuhannen vuosituloilla sen verran. Joten kyllä on palkkatulojen verotusta kevennetty reilulla kädellä.

Vierailija
120/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Ai jaa. kummasti minulle jäi joulukuun palkasta. Sitä ennen palkasta oli ryöstetty vain 36,5 % joka kuukausi.

No oma vikasi kun et ole seurannut verokertymääsi ja pitänyt prosenttia oikeana. Jos käteen jää monta tonnia rahaa, niin se on helvetin sama meneekö sitä veroa 30% vai 40% kun käteen jää enemmän kuin keskituloisella on brutto, varmasti rahat riittää myös luksuskseen.