Meidän perheen bruttotulot 9700€ ja mitään ei jää säästöön
Kallista on asuminen ja eläminen kolmen teinipojan kanssa Espoossa.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten taloustiedot ja -taidot ovat ala-arvoiset Suomessa. Oma lukunsa on ne, jotka makuuttavat kymmeniä tuhansia jollain tilillä.
Mulla makaa säästötilillä 50 000 €. Nettopalkkani on 1600 €/kk. Olen säästänyt pitkäjänteisesti palkastani, joka ei edes yllä keskiluokan tasolle. En ole uskaltanut sijoittaa, koska pelkään sitä, että kovalla säästämisellä ansaitut eurot menevät virhesijoituksen takia kuin tuhka tuuleen. Mihin siis sijoittaisin järkevästi ja turvallisesti?
Niin, et viitsi ottaa riskiä, koska EHKÄ menee kuin tuhka tuuleen. Sen sijaan makuutat tilillä niin VARMASTI menee kuin tuhka tuuleen...
Eihän mene. Pääoma vaan hupenee inflaation verran koska korkoa ei juuri makseta. Nykyään inflaation ennustetaan olevan 1,4 % tänä vuonna ja esim s-pankin tuotto tilillä korkoa maksetaan 0,35% eli takkiin tulee noin prosentti/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten taloustiedot ja -taidot ovat ala-arvoiset Suomessa. Oma lukunsa on ne, jotka makuuttavat kymmeniä tuhansia jollain tilillä.
Mulla makaa säästötilillä 50 000 €. Nettopalkkani on 1600 €/kk. Olen säästänyt pitkäjänteisesti palkastani, joka ei edes yllä keskiluokan tasolle. En ole uskaltanut sijoittaa, koska pelkään sitä, että kovalla säästämisellä ansaitut eurot menevät virhesijoituksen takia kuin tuhka tuuleen. Mihin siis sijoittaisin järkevästi ja turvallisesti?
Heität makuuttamalla sellaisen 2000-4000 euroa vuosittain menemään tuolla toiminnalla.
Mikäli kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Jos ei ymmärrä mitä tekee, on viisaampaa ostaa vaikkapa kiinteää omaisuutta viisaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, et viitsi ottaa riskiä, koska EHKÄ menee kuin tuhka tuuleen. Sen sijaan makuutat tilillä niin VARMASTI menee kuin tuhka tuuleen...
Eihän mene. Pääoma vaan hupenee inflaation verran koska korkoa ei juuri makseta. Nykyään inflaation ennustetaan olevan 1,4 % tänä vuonna ja esim s-pankin tuotto tilillä korkoa maksetaan 0,35% eli takkiin tulee noin prosentti/vuosi.
Hitaasti mutta varmasti. Lisäksi tulee se vaihtoehtoiskustannus eli menetetty tuotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä rahaa saa menemään enemmän kuin sit tulee riippumatta palkasta. Vain joillakin toimitusjohtajilla voi olla tilanne että "palkka riittäisi". Minä kuulun palkan puolesta melkein ylimpään 5% palkansaajista ja en näkisi mitenkään vaikeana tilannetta että palkka "vain häviäisi". Olen omista kollegoistani huomannut saman että "palkka ei riitä" ja oikeasti heillä ei riitäkään, kun huomaamattaan tuhlaavat. Ovat ihmetelleet ääneen että "miten sinulla on vara laittaa tonneja kuussa sijoituksiin". No minä en käy niillä työpaikkalounailla, en tule aamulla toimistolle starbucksin kahvikupin kanssa, minulla on oma pikkuauto, ei uusi työsuhdeaudi, en käy 3-4 kertaa vuodessa ulkomailla lomalla...
Minä kuulun ylimpään tulodesiiliin ja vaimokin on selkeästi yli keskituloinen. Brutto vuodessa hiukan alta 100000 euroa. Netto yhteensä noin 5500 kuussa. Lapsia vielä kotona kaksi.
Aika hyvin saa jäämään säästöön. Talo oli maksettu 45-vuotiaana muutama vuosi sitten, eli perussäästöt ovat kiinni siinä. Se on sikäli hyvä säästökohde, että nyt ei asumiseen paljoa mene.
Mitenkään kituuttamalla ei todellakaan tarvitse elää ja silti saa ainakin jonkin verran säästöön joka kuukaudessa. Matkustaa voi huoleti, harrasteautojakin on kaksi kahden tavallisen lisäksi, jos jotain tarvitsee, sen voi hankkia. Tiedän täysin kuuluvani taloudellisesti onnekkaassa asemassa oleviin. Toki se on vaatinut työtä ja kurinalaisuutta. Perintöjä ei ole tullut, sillä molempien vanhemmat elävät ja voivat hyvin.
Osaan kyllä kuvitella, miten tätäkin isommilla tuloilla saa tilin aina tyhjäksi. Meillä esimerkiksi ulkona syöminen on varattu ertyisiin juhlahetkiin, noutokahvit ja iltapäivälehdet jäävät ostamatta, vaatteissa ei tuijoteta luksusmerkkeihin, vaan ostetaan laadukasta, mutta kohtuuhintaista, tupakkaa ei polteta, baareissa ei juurikaan käydä jne.
Säästäminenhän ei tapahdu siten, että siirretään vain rahaa säästöihin, vaan se tapahtuu arjen pikku valinnoissa. Kun ei kylvä rahaa ympäriinsä, sitä jää tilille automaattisesti ja luo automaattisesti myös tarpeen sijoittaa se jotenkin. Pelkät take away -kahvit, pullovedet ja virvoitusjuomat voivat helposti imaista 15-20 euroa joka ainoa päivä.
Totta, että arjen valinnoilla säästetään. Mutta ajattelen niin, että kuluttamisella minä luon työpaikkoja. Kerrankin minulla on rahaa syödä kahvilassa lounas, vaikka järjellä ajateltuna kahvi ja bagel on järjettömän kallista. Mutta minä kannan sillä korteni kekoon, että ihmisillä on töitä.
Tässähän se ongelma piileekin. Suomalaisella ei ole varaa käyttää palveluja siinä mittakaavassa, että syntyisi aidosti paljon lisää työpaikkoja. Minusta keskituloisen ei pitäisi joutua laskemaan joka ravintola reissua ja kampaajaa jne, saati että lääkärit remontoivat itse kotejaan yms älytöntä.
Tämä taas johtuu korkeasta palkkataso STS ja työn suurista sivukustannuksusta. Meillä on elätettävänä liikaa porukkaa, joka ei tee muuta kuin kuluttaa. Esim. Hurja osa jo 30v ihmisistä on mt-ongelmat takia eläkkeellä ja penniäkään eivät ole systeemiin tuottaneet. Vapaamatkustajia on liikaa. Katsokaa paljon mitä tahansa amerikkalaista dokumenttia niin huomaatte miten harmaapäiset yli 70 v vielä painaa duunia täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät tunnu tajuavan, kuinka kallista lasten pitäminen on. Yhdestä lapsesta selviää pienemmilläkin tuloilla, mekin pärjättiin hyvin mun pitkän työttömyyden ja opiskelujen ajan, kun oli vain yksi lapsi, asunto sen mukaan ja autoa ei ollut. Jäi rahaa matkustamiseenkin. Lapsi on kalleimmillaan lukiolaisena ja ensimmäisinä opiskeluvuosina, ennen kuin alkaa saada vakituisemmin jalkaa työelämään ja pärjäämään omillaan. Yhdelle lapselle on vielä suht kivutonta säästää pesämunaa opintojen ajalle ja auttaa ensimmäisen asunnon ostossa. Mutta jos nämä kaikki menot kerrotaan kahdella, saati kolmella, niin kyllä aika jättimäiset tulot pitää olla että saa jälkikasvunsa autettua elämässä alkuun!
Meillä tulot jakautuvat epätasaisesti. Mies tienaa bruttona 9300€ ja minä 2300-2500€. Tämä tekee sen, että meillä on nettotulot paljon pienemmät kuin jossain toisessa perheessä, jossa tulot jakautuvat tasaisemmin. Nettona saadaan noin 5000€ ja 2000€. Toki omaa syytä tämä pieni palkka, mutta kuitenkin. Kaksi hyvätuloista pärjää paremmin kuin yksi suurituloinen ja yksi pienituloinen. Tämä kannattaa ehkä huomioida siinä kohtaa kun mietitään miten hoitovapaita jaetaan puolisoiden kesken.
Totta. Meillä jaettiin vanhempaislomat ja molemmat pääsi etenemään töissään. Nyt miehen palkka (yksityisellä) yli 10 000 e/kk, minulla (valtiollla) 7000 e, molemmilla käteen verojen jälkeen jää n 4000 e (miehellä autoetu ja yksityiseläkevakuutuksia ym. mitkä pienentää nettoa). Toinen totuus on tulojen ja menojen suhde. Monia tuttavaperheitä kun seuraa niin hieman pelottaa kuinka aikovat selvitä eläkeajasta tai mahdollisista irtisanomisista, ehkä laskevat asunnon myynnistä saataviin lisätuloihin. Varsinkin yksityisellä puolella kovatuloisten paikat ovat tuulisia ja "yt:t" nopeita johtohenkilöillä (kultainen kädenpuristus ja ulos). Jos on mitoittanut elämänsä maksimitulojen varaan on pienetkin notkahdukset todella vaarallisia. Eniten huolestuttaa kuinka monet tuntuvat rakentavan identiteettinsä korkean tulotason varaan, mitä sitten tapahtuu jos asema ja rahat häviää tai puolittuu? Vaikka meillä suht hyvä tulotaso on elämäntyylimme sellainen, että kestäisimme kitisemättä tulotason puolittumisen eikä elämänlaatu juurikaan laskisi. Aika samanlaiset asiat olivat tärkeimpiä kun elimme rutiköyhinä opiskelijoina vuokrakaksiossa opintolainoilla, samat tuottivat iloa puolet pienemmillä tuloilla kun lapset olivat pieniä. Tuota varmaan kannattaa pohtia muidenkin, mikä omassa elämässä on sitä tärkeää, mistä tulee suurimmat ilot ja nautinnot ja kuinka sopeutuisi elämään jos tulotaso laskisi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti meitä "hyvätuloisia" köyhiä on paljon täällä pääkaupunkiseudulla. Ei tuollainen 6000-7000 euroa nettona ole kuin nähdä, jos lapsia on vähintään 2. Kyllä tää elämä on niin kallista etenkin Helsinki-Espoo-Kauniainen akselilla. Ihmettelen aina joidenkin kateellisten huuteluja, että senkin sikarikkaat, mutta mitään ei ole varaa laittaa säästöön, vaan kaikki menee, mitä tulee. Pelkästään asuminen on jo yksinään niin kallista, että se vie valtaosan tuloista. Meilläkin menee lyhennyksiin lähes 3000 joka kuu. Eikä lisää töitä kannata tehdä, sillä vaikka sainkin joulukuussa 600 euron palkankorotuksen, niin käteen siitä ei jääny kuin vaivaiset 300, ei siia juuri mitään. Kyllä tää progressiivinen verotus on niin väärin.
Onneksi en asu siellä. Muutama kymmenenkilometriä maaseudulle päin ja elämä on huomattavasti edullisempaa. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitaasti mutta varmasti. Lisäksi tulee se vaihtoehtoiskustannus eli menetetty tuotto.
Toisaalta ei ole mitään riskiä siihen että pääoma haihtuu esm pörssiromahduksen tai finanssikriisin tuloksena. Mitä parempaa korkoa saat, sitä suurempi riski sun sijoituksessa on. Vettä Islannin krossi, jossa sijoittajat jäi nuolemaan näppejään. Muualla veronmaksajat on pantu aina keinottelu tappioiden maksumiehiksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaikki on suhteellista. Meidän perheen nettotulot ovat yhteensä n. 2400-2600e/kk. Asuntolainaa lyhennetään 500e/kk, siihen lisäksi asumisen muut kulut, pari muuta pienempää lainaa ja vähän visalaskua. Säästöön jää ehkä 50-100e/kk, välillä ei yhtään. Pienellä pärjätään, ei se aina kivaa ole. Kaikkia hankintoja pitää suunnitella vaateostoista lähtien.
Ja tämä tilanne (tai heikompi) taitaa olla 80%:lla kotitalouksista. Siinä kituutellessa on kiva sitten kuunnella valitusta näiltä perheiltä, joissa nettotulot ovat jopa 4 kertaa suuremmat. Itse olin onnellinen, että lapset pääsivät käymään HopLopissa joululomalla. Seuraava "matka" on sitten varmaan kesäloman Korkeasaaren reissu. Samaan aikaan tuttavani (juuri näitä hyvätuloisia koyhiä) ruikuttaa, kun ei ole varaa siihen ja tähän ja kuinka he ovat köyhiä. Tällä hetkellä ovat New Yorkissa kahden viikon lomalla koko perhe. Edellinen matka heillä oli joulukuun alussa Thaimaahan. Seuraava on kuulemma varattu hiihtolomalle Espanjaan. Että tällaista köyhyyttä heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä perheen tulot yhteensä alle 40000 vuodessa. Asutaan maksetussa 300 neliön talossa. Lapsia 4. Ylläpidetään 5 autoa, sillä asutaan maalla muuttotappiokunnissa. Rahan riittämään ei mitään ongelmia. Ihan tarpeeksi jää säästöön kun. Teinit harrastaa jääkiekkoa, ratsastusta ym. Elämä on täynnä valintoja. Jos tulot ei riitä Espooseen tai pääkaupunkiseutu, kannattaa muuttaa kauemmas.
Tämä neuvo, että muuta pois Helsingistä, on outo.
Jos minä muutan halvempaan paikkaan, niin
- kuka käy katsomassa ja hoitamassa 80-vuotiaita vanhempiani? Kyllä se viikottainen heidän luokseen ajaminenkin maksaa
- miksi minun pitäisi luopua ystävistäni? Onko raha tärkeämpää kuin ystävät?
- miksi minun pitäisi kotoani muuttaa?
Tämähän on ihan valinta kysymys. Muualla rahasi riittää pitemmälle vs asua paikassa mihin sulla ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä perheen tulot yhteensä alle 40000 vuodessa. Asutaan maksetussa 300 neliön talossa. Lapsia 4. Ylläpidetään 5 autoa, sillä asutaan maalla muuttotappiokunnissa. Rahan riittämään ei mitään ongelmia. Ihan tarpeeksi jää säästöön kun. Teinit harrastaa jääkiekkoa, ratsastusta ym. Elämä on täynnä valintoja. Jos tulot ei riitä Espooseen tai pääkaupunkiseutu, kannattaa muuttaa kauemmas.
Tämä neuvo, että muuta pois Helsingistä, on outo.
Jos minä muutan halvempaan paikkaan, niin
- kuka käy katsomassa ja hoitamassa 80-vuotiaita vanhempiani? Kyllä se viikottainen heidän luokseen ajaminenkin maksaa
- miksi minun pitäisi luopua ystävistäni? Onko raha tärkeämpää kuin ystävät?
- miksi minun pitäisi kotoani muuttaa?Tämähän on ihan valinta kysymys. Muualla rahasi riittää pitemmälle vs asua paikassa mihin sulla ei ole varaa.
Loppupeleissä tuohon yhtälöön menee se raha, jonka säästää kauempana asuessa. Raha vain menee bensoihin ja toimivan auton ostamiseen. Helsingissä ei tarvitse autoa. Kun asuu kaukana, niin auto rahoituksella 400 e/kk ja bensat vanhempien luokse 200 e ja töihin 200 e...
Älä jauha Isoa >Kakkaa aloittaja.
Huomaa kyllä, että Suomessa on sosiaalituet liian suuret. Niillä elävät ei ymmärrä mitään reaalimaailmasta. Jos asut Helsingissä ja tulosi on 10000 kuussa bruttona, ei sulle jää juuri enempää käteen kuin 2000 euron tuloilla. Kiitos suomen aggressiivisen eiku progressiivisen verotuksen. Lisäksi pienituloiset saavat palvelut ilmaiseksi, kun isotuloiset maksaa kaikesta. En ymmärrä, miks mun pitää elättää näitä yhteiskunnan pummeja. Kannatan Heikki Salmelan (Hesburger) ehdottamaa mallia, jossa tuloverotus poistettaisiin ja kaikki verot kerättäisiin kulutusveroina.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä, että Suomessa on sosiaalituet liian suuret. Niillä elävät ei ymmärrä mitään reaalimaailmasta. Jos asut Helsingissä ja tulosi on 10000 kuussa bruttona, ei sulle jää juuri enempää käteen kuin 2000 euron tuloilla. Kiitos suomen aggressiivisen eiku progressiivisen verotuksen. Lisäksi pienituloiset saavat palvelut ilmaiseksi, kun isotuloiset maksaa kaikesta. En ymmärrä, miks mun pitää elättää näitä yhteiskunnan pummeja. Kannatan Heikki Salmelan (Hesburger) ehdottamaa mallia, jossa tuloverotus poistettaisiin ja kaikki verot kerättäisiin kulutusveroina.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan että mitä kaikkea voisin saada ilmaiseksi 😏 Tähän asti kun mistään ei ole ylimääräistä herunut 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on salkku huommattavan riskipainoinen, mutta minulla ei ole realisoitunut vielä ollenkaan tappioita. Salkun realisoimattomat tappiot ovat tällä hetkellä 5000 euroa, mutta en ole myymässä, niin ei haittaa. Osinkotuottoja (realisoituneita tuottoja) on reilusti enemmän kuin tuo 5000 euroa. Viime vuodelta yksistään jo noin 4000 euroa.
Hiukka off topic, mutta nykyisin tappiot voi vähentää myös osingoista. Jos sinulla on salkussa realisoimattomia tappioita, niin totta hitossa ne kannattaa realisoida ja keventää osinkotulojen verotusta. Voit ostaa myöhemmin ne samat sijoitukset takaisin, jos edelleen pidät niitä hyvinä sijoituskohteina.
Tiedetään. Sen tuossa alla korjasin. eli myin osakkeita ja ostin takaisin verojen siirtämiseksi tulevaisuuteen. Nehän tulevat maksuun sitten jos luovun omistuksista tulevaisuudessa. Onhan siinä sekin huono puoli että menettää tavallaan hankintameno-olettaman hyödyn näin toimimalla.
Tuo on kyllä niin tyhmää.
Avaa jossain Aasian pankissa tili ja sen yhteyteen osakkeiden ostomahdollisuus. Osingot ja myyntivoitot tulevat nettona tilille eikä Suomenkaan verottaja tiedä investoinneistasi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan että mitä kaikkea voisin saada ilmaiseksi 😏 Tähän asti kun mistään ei ole ylimääräistä herunut 😂
No eikös se sanottu aika selvästi: kaikki palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi tietää, että mihin ne +5t€ nettotulot oikein katoaa?
Itse saan tällä hetkellä työttömyyskorvauksen (te-keskuksen kanssa sovittu opiskelu) eli 520e/kk enkä yhtään mitään muuta. Siitä maksan:
- auton vakutuus
- auton vero
- auton bensa
- auton mahdolliset korjauskulut, katsastus
- nuohous, jäte, tienhoito
- sähkö
- ruoka kotiin ja työharjoitteluihin
- lemmikkien ruoka ja ell-kulut + harrastukset
- vaatteet, kampaaja, meikit, hygienia
- puhelin, netti, lehtitilaukset
Tällä hetkellä en säästöön voi laittaa mitään ja mies hoitaa (netto n. 2000e) opiskelujen ajan lainan työssäkäyvänä, mutta kyllä minä pärjään/me pärjätään ihan ok. Mihin ihmeeseen te tungette sen rahan?
Meillä nettotulot noin 4700 euroa/kk, kaksi lasta (teini ja esiteini). Tässä kulut:
- lainanlyhennys 1500 euroa/kk omakotitalosta "maalla" eli pääkaupunkiseudun ulkopuolella
- muut asumiskulut (vesi, sähkö, lämmitys, jätehuolto, likakaivo, nuohous) 500 euroa
- vakuutukset 150 euroa
- autokulut kahdesta autosta (bensat 400 euroa+vakuutukset 150 e+autovero 100e ja huolto 50 e) 700 euroa
- lasten harrastukset ja varusteet 400 euroa (kummallakin urheilu- ja musiikkiharrastus)
- ruoka- ja hyginiakulut 800-1000 euroa (yksi erikoisruokavalio)
-vaatteet, kengät noin 100 euroa/kk (toinen lapsista kasvaa useita senttejä kuukaudessa, tänä talvena hurahtanut jo yhden koon ylitse eli kaikki talvea varten ostetut vaatteet ovat nyt pieniä, toinen taas kuluttaa puhki housuja ja kenkiä)
-puhelinkulut, netflix, netti noin 60 euroa/kk
- joka kuukausi on tullut jotain yllättävää kulua esim. vessan hana alkoi vuotaa joulukuussa, marraskuussa mikro meni rikki, toisesta autosta meni pakoputki syyskuussa, pesukone vetelee viimeisiään, on nyt 14 vuotta vanha...
Emme syö ulkona, mies syö tosin työpaikkaruokailussa viisi kertaa viikossa, minä satunnaisesti ehkä kaksi kertaa viikossa. Emme tupakoi, käytämme alkoholia erittäin vähän, viimeksi lasillisen viiniä joulupäivänä. Talo kaipaa remonttia, autot perusteellista huoltoa. Periaatteessa kuukausittain pitäisi jäädä noin 200 euroa säästöön, mutta käytännössä ne ovat menneet johonkin remonttikohteeseen joko taloon tai autoon tai rikkinäisiin kodinkoneisiin.
Mielenkiinnolla haluaisin kuulla summat noista maksamistasi laskuista. Esim. auton vakuutus ja verot tekevät yhden auton osalta jo yli 1200 euroa vuodessa eli noin 100 euroa/kk. Jos saa noin 500 euroa rahaa, niin miten vähän sillä autolla ajetaan, jos vielä neljällä sadalla aiotaan maksaa asumiskuluja, auton korjaus- ja katsastuskuluja, harrastuksia, ruokaa ja lemmikkikuluja? Laskin äkkiseltään että autokuluihin pitäisi mennä vähintään noin 200 euroa/kk, asumiskuluihin noin 100 euroa eli ruokaan, harrastuskuluihin, vaatteisiin, meikkeihin, kampaajaan ja lemmikkeihin tuhlaat sitten nuo ruhtinaalliset 300 euroa. Mikä on kotitaloutenne koko? Kampaajakäyntiä harvoin saa alle 100 eurolla eli käyt varmaan harvemmin kuin kerran kuussa. Millä summalla ostat vaatteita vuodessa? Vaikuttaa siltä, että et pysty kovinkaan suurta määrää investoimaan niihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteensä bruttotulot n 11 t kuussa. Mutta, mutta, se nettohan tässä vaikuttaa. Katsoin joulukuun palkasta, että kyllä siitä ihan sairaasti menee kaiken maailman maksuja. Bruttona sain 6190,- ja kaikkien pakollisten vähennysten jälkeen netto oli 3973,-
Tästä palkasta on vähennetty siis verot, puhelinetu, liiton maksu jne..
Meillä on yksi lapsi (harrastus maksaa), asumme Helsingissä rivitalossa, yksi auto,ja lainaa on vielä pankille 140t.
Säästöön saamme kyllä joka kuukausi tonnin verran suunnilleen, mutta kyllä pk-seudulla arjen kulut on aika kovat.
Ruoka maksaa kyllä saman verran kuin muualla, mutta kaikenlaisia muita piilokuluja tulee. Esim pysäköinnistä saa stadissa maksaa aika paljon.
Siis mitä? Sun mielestä pari tonnia kuuden tonnin brutosta on paljon??? Työttömyyskorvauksesta maksetaan 25% veroja, revipä siitä huumoria kun ne tulot lasketaan satasina, ei tonneina. Sullahan on naurettavan pieni veroprosentti tuloihin nähden. Keskivertopalkkaa saavalla jää se pari tonnia käteen palkasta, ja sinä saat tuplat käteen ja silti kehtaat vinkua jostain veroista? Ja tonni jää säästöön siitä huolimatta että elätte mukavasti kalliilla alueella kun toiset saa sen summan työttömyyskorvaus+ asumistuki ja siitä maksavat kaiken, eikä omaisuutta kerry kuten teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista, säälittävääkin, miten hyvätuloisilla on tarve huutaa julkisesti että OLEN TYHMÄ, EN OSAA HOITAA TALOUTTANI :D Millä ihmeen konstilla ovat päässeet noin hyväpalkkaisiin työpaikkoihin? Varmaankin suhteilla tai äidin/isän avustamina tai reittä pitkin?. Opiskelemalla tuskin ovat tutkintoja ja työpaikkoja saaneet, jos ei äly riitä edes oman pienen talouden hoitoon.
Ensinnäkin persaukiset eivät ymmärrä miten progressiivinen verotus toimii, koska eivät siihen ole koskaan joutuneet totuttaumaan.
Tottahan toki tulot ja menot usein kulkevat käsi kädessä. Ainakin me osaamme hoitaa talouttamme mutta rahalla saa kaikkea mukavaa nyt joten miksi sitä väkisin säästämään? Tilillä kuitenkin aina se väh 15 k€ pahan päivän varalle.
Sinä taas et ymmärrä sitä että se progressiivinen verotus toimii lähinnä työssäkäyvillä, persaukisilla eli etuuksilla elävillä menee veroja yleensä 20-25% niistä muutaman satasen tuloista.
Sinä ääliö itket jos kuuden tonnin palkasta menee pari tonnia veroihin, siitä jää kuitenkin neljä tonnia itselle, se on kahdeksan kertaa sen mitä työttömälle jää. Jos sillä ei pärjää niin sitten on vaan kuoltava pois kun elääkään ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasuntoon tottakai.
Tässähän se ongelma piileekin. Suomalaisella ei ole varaa käyttää palveluja siinä mittakaavassa, että syntyisi aidosti paljon lisää työpaikkoja. Minusta keskituloisen ei pitäisi joutua laskemaan joka ravintola reissua ja kampaajaa jne, saati että lääkärit remontoivat itse kotejaan yms älytöntä.