Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän perheen bruttotulot 9700€ ja mitään ei jää säästöön

Vierailija
01.01.2019 |

Kallista on asuminen ja eläminen kolmen teinipojan kanssa Espoossa.

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten taloustiedot ja -taidot ovat ala-arvoiset Suomessa. Oma lukunsa on ne, jotka makuuttavat kymmeniä tuhansia jollain tilillä.

Mulla makaa säästötilillä 50 000 €. Nettopalkkani on 1600 €/kk. Olen säästänyt pitkäjänteisesti palkastani, joka ei edes yllä keskiluokan tasolle. En ole uskaltanut sijoittaa, koska pelkään sitä, että kovalla säästämisellä ansaitut eurot menevät virhesijoituksen takia kuin tuhka tuuleen. Mihin siis sijoittaisin järkevästi ja turvallisesti? 

Sijoita Nordnetin kuluttomiin superrahastoihin. Jos et tiedä sijoittamisesta mitään eikä kiinnosta niin ne ovat ainoat järkevät vaihtoehdot.

Itse säästän niihin kuukausittain molemmille lapsille. Oma salkkuni on paljon riskipitoisempi mutta sijoittaminen onkin minulle myös harrastus. Tänä syksynä oman salkkuni riskit ovat realisoituneet aika pahasti :) .

Minullakin on salkku huommattavan riskipainoinen, mutta minulla ei ole realisoitunut vielä ollenkaan tappioita. Salkun realisoimattomat tappiot ovat tällä hetkellä 5000 euroa, mutta en ole myymässä, niin ei haittaa. Osinkotuottoja (realisoituneita tuottoja) on reilusti enemmän kuin tuo 5000 euroa. Viime vuodelta yksistään jo noin 4000 euroa.

62/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten taloustiedot ja -taidot ovat ala-arvoiset Suomessa. Oma lukunsa on ne, jotka makuuttavat kymmeniä tuhansia jollain tilillä.

Mulla makaa säästötilillä 50 000 €. Nettopalkkani on 1600 €/kk. Olen säästänyt pitkäjänteisesti palkastani, joka ei edes yllä keskiluokan tasolle. En ole uskaltanut sijoittaa, koska pelkään sitä, että kovalla säästämisellä ansaitut eurot menevät virhesijoituksen takia kuin tuhka tuuleen. Mihin siis sijoittaisin järkevästi ja turvallisesti? 

Sijoita Nordnetin kuluttomiin superrahastoihin. Jos et tiedä sijoittamisesta mitään eikä kiinnosta niin ne ovat ainoat järkevät vaihtoehdot.

Itse säästän niihin kuukausittain molemmille lapsille. Oma salkkuni on paljon riskipitoisempi mutta sijoittaminen onkin minulle myös harrastus. Tänä syksynä oman salkkuni riskit ovat realisoituneet aika pahasti :) .

Minullakin on salkku huommattavan riskipainoinen, mutta minulla ei ole realisoitunut vielä ollenkaan tappioita. Salkun realisoimattomat tappiot ovat tällä hetkellä 5000 euroa, mutta en ole myymässä, niin ei haittaa. Osinkotuottoja (realisoituneita tuottoja) on reilusti enemmän kuin tuo 5000 euroa. Viime vuodelta yksistään jo noin 4000 euroa.

Juu sanoin vähän epätarkasti. Salkkuni on toki edelleen tukevasti plussalla mutta tarvitsin tuossa joulukuussa rahaa ja jouduin siksi myymään. Päätin realisoida tappioita koska minulla ei ole pariin vuoteen ole ollut verotuksessa vähennettävää ja tuli hieman jälkiveroja kun ostin taannoin osittain osaketuotoilla kesämökin.

Samoilla myynneilä tuli vähän laskettua sitten salkun riskiäkin. Nyt salkussa enää 10 eri osaketta ja kolme rahastoa (lapsilla omat salkut joissa vain käteistä ja Nordetin suomen superrahastoa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän alle kymppitonnin kuukausituloilla kuulukkaan pärjätä.Kelaan siitä,hus hus.

Vierailija
64/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu sanoin vähän epätarkasti. Salkkuni on toki edelleen tukevasti plussalla mutta tarvitsin tuossa joulukuussa rahaa ja jouduin siksi myymään. Päätin realisoida tappioita koska minulla ei ole pariin vuoteen ole ollut verotuksessa vähennettävää ja tuli hieman jälkiveroja kun ostin taannoin osittain osaketuotoilla kesämökin.

Samoilla myynneilä tuli vähän laskettua sitten salkun riskiäkin. Nyt salkussa enää 10 eri osaketta ja kolme rahastoa (lapsilla omat salkut joissa vain käteistä ja Nordetin suomen superrahastoa).

No korjataan omaakin sanomista. viime vuodelta realisoitui tappioita 4000 euroa, koska myös voittoja tuli tuo 4000 euroa, Myin tappiolla olevia osakkeita pois ja ostin seuraavana päivänä pikkaisen halvemmalla takaisin. Tämä 4000 euroa on osa tuota 5000 euroa. Näin en maksa turhaan veroja.

Vierailija
65/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä perheen tulot yhteensä alle 40000 vuodessa. Asutaan maksetussa 300 neliön talossa. Lapsia 4. Ylläpidetään 5 autoa, sillä asutaan maalla muuttotappiokunnissa. Rahan riittämään ei mitään ongelmia. Ihan tarpeeksi jää säästöön kun. Teinit harrastaa jääkiekkoa, ratsastusta ym. Elämä on täynnä valintoja. Jos tulot ei riitä Espooseen tai pääkaupunkiseutu, kannattaa muuttaa kauemmas.

Tämä neuvo, että muuta pois Helsingistä, on outo.

Jos minä muutan halvempaan paikkaan, niin

- kuka käy katsomassa ja hoitamassa 80-vuotiaita vanhempiani? Kyllä se viikottainen heidän luokseen ajaminenkin maksaa

- miksi minun pitäisi luopua ystävistäni? Onko raha tärkeämpää kuin ystävät?

- miksi minun pitäisi kotoani muuttaa?

Vierailija
66/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yerveiset Saksasta. Ei ole verotus keveää täälläkään. 8 495€/kk brutto, 4 651€/kk netto, josta vähennetään pakolliset sairasvakuutus ja eläkevakuutus (progressiiviset) 466€/kk. Käteen läsähtää naurettavat 4 182€/kk.

Onneksi vaimolla myös tulot, mutta huomattavasti pienemmät. Ei näillä tuloilla juhlita. Eletään normaalia keskiluokkaista elämää ja menoja pitää miettiä. Onneksi Saksassa moni hauska asia on halpaa Suomeen verrattuna, joten elämänlaatu on ehkä korkeampaa hyvätuloisella kuin Suomessa. Toisaalta talot kalliita.

Terveisin,

800k€ asuntolainaa maksettavana

Vierailija
67/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä perheen tulot yhteensä alle 40000 vuodessa. Asutaan maksetussa 300 neliön talossa. Lapsia 4. Ylläpidetään 5 autoa, sillä asutaan maalla muuttotappiokunnissa. Rahan riittämään ei mitään ongelmia. Ihan tarpeeksi jää säästöön kun. Teinit harrastaa jääkiekkoa, ratsastusta ym. Elämä on täynnä valintoja. Jos tulot ei riitä Espooseen tai pääkaupunkiseutu, kannattaa muuttaa kauemmas.

- kuka käy katsomassa ja hoitamassa 80-vuotiaita vanhempiani? Kyllä se viikottainen heidän luokseen ajaminenkin maksaa

Ja jos muuttaa johonkin muuttotappiokuntaan, niin asunnon arvo myydessä on ihan pieniä roposia verrattuna esim. Helsingin hintoihin. Itselle ainakin myös työmatkan pituus on tärkeä. Metrolla Kalasatamasta Kaisaniemen pysäkille kestää 5min ja siitä kävely toiset 5min.

Vierailija
68/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilun tonnin bruttotulot/kk ja jää säästöön 5000-6000€ vuodessa.

Vierailija
69/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa voidaan kysyä myös työttömien pakkomuutosta.

- Kun työtön muuttaa 250km päähän, kuka hoitaa hänen vanhempiaan?

- Miksi työttömän pitäisi luopua ystävistä? Onko ilmainen pakkotyö tärkeämpi kuin ystävät ja vapaa-aika?

- Miksi työttömän pitäisi muuttaa todennäköisesti omistusasunnostaa, josta on lainaa vielä jäljellä, Helsinkiin työn perässä, jonka johdosta lainan päälle tulevat vielä vuokra-asunnon kulut?

Niin. Ei mitään järkeä kummassakaan, mutta kannattaa miettiä kummankin, että jos ei raha riitä elintasoon, jotain pitää tehdä.

Vierailija
70/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin netto on 7000 e, kotona asuvia lapsia on kolme.

Asunnon hinta on 300 t. Ihan vain itä-helsingissä, Ja siitä iso laina. Lapset eivät harrasta mitään kallista. Autoja kaksi, toinen vanha ja maksettu, toinen pienellä rahoituksella.

Säästöön ei jää kuin pari sataa kuukaudessa.

Olen elänyt nuorena pienillä tuloilla, ja sekin onnistui kyllä, vaikka samalla tavalla matkustelin. Elämisen tyylion nykyään vain niin erilainen. Nuorena ostin kahvilassa halvemman kahvin, nykyään en katso juoman hintaa. Nuorena kävin kampaajalla vain kahdesti vuodessa ja vain leikkaamassa hiukset, nykyään neljästi ja kalliimmalla. Nuorena suunnittelin ruoan tarjouksesta, nykyään ostan mitä haluan. Nuorena matkustin kolmen tähden hotelleissä, nykyäön viiden. Yms.

Vierailija
71/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8000 e, asuntovelat maksettu ja yksi lapsi enää kotona.

Kaikki menee. Elämme levästi ja se on ärsyttävää.

Vierailija
72/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä samanlaiset tulot.

Asumme asunnossa jonka hinta noin 500 000e. Lisäksi molemmat omistaa sijoitusasunnon.

Lapsia 6.

Autoja kaksi, Audeja.

Säästöön ei muutamia tonneja lukuun ottamatta ole kertyny. Mutta omaisuutta sen verta että liikkuvan rahan määrä ei stressaa. Jotenkin on vain asiat menneet hyvin.

Kuusi lasta kuluttaa järjettömästi. Ihan hullua.

Pahempaa että näitä lapsilukuja on tt-tuella elävillä fb-jouluavussa.

Vierailija
73/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa voidaan kysyä myös työttömien pakkomuutosta.

- Kun työtön muuttaa 250km päähän, kuka hoitaa hänen vanhempiaan?

- Miksi työttömän pitäisi luopua ystävistä? Onko ilmainen pakkotyö tärkeämpi kuin ystävät ja vapaa-aika?

- Miksi työttömän pitäisi muuttaa todennäköisesti omistusasunnostaa, josta on lainaa vielä jäljellä, Helsinkiin työn perässä, jonka johdosta lainan päälle tulevat vielä vuokra-asunnon kulut?

Niin. Ei mitään järkeä kummassakaan, mutta kannattaa miettiä kummankin, että jos ei raha riitä elintasoon, jotain pitää tehdä.

Niin työttömän pitää asua yhtäaikaa halvalla (ei Helsingissä) ja "lähellä työpaikkoja" eli juuri siellä Helsingissä.

Vierailija
74/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaisi tietää, että mihin ne +5t€ nettotulot oikein katoaa?

Itse saan tällä hetkellä työttömyyskorvauksen (te-keskuksen kanssa sovittu opiskelu) eli 520e/kk enkä yhtään mitään muuta. Siitä maksan:

- auton vakutuus

- auton vero

- auton bensa

- auton mahdolliset korjauskulut, katsastus

- nuohous, jäte, tienhoito

- sähkö

- ruoka kotiin ja työharjoitteluihin

- lemmikkien ruoka ja ell-kulut + harrastukset

- vaatteet, kampaaja, meikit, hygienia

- puhelin, netti, lehtitilaukset

Tällä hetkellä en säästöön voi laittaa mitään ja mies hoitaa (netto n. 2000e) opiskelujen ajan lainan työssäkäyvänä, mutta kyllä minä pärjään/me pärjätään ihan ok. Mihin ihmeeseen te tungette sen rahan?

No teillä ei taida olla isoa asuntoa tai kolmea lasta. Ei oikein voi verrata tuloja keskenään jos elämäntilanne on täysin eri. Sinäkin luultavasti saat opiskelijana alennuksia jostain? 

Hyväpalkkaisessa työssä rahaa menee usein myös vaatetukseen ja edustavan ulkonäön ylläpitoon, lounaisiin ja liikkumiseen aivan eri tavalla kuin jos olisi tehdaslinjastolla töissä suojapuku päällä ja työpaikalta ei tarvitse poistua asiakastapaamisiin sun muihin kesken päivän. 

En ole lainaamasi, ei tietenkään voi verrata suoraan yks yhteen. Mutta - faktahan on se, että jos ap ja muut vastaavantuloiset elää noilla tuloilla kädestä suuhun, johonkin se raha uppoaa, joten pitäisi kysyä, että MIHIN JA KUINKA PALJON? Jos työttömyyskorvauksella pystyy elämään, miksei noin isoilla tuloilla elä? Tiedän itse esimerkiksi tapauksen (läheinen), jossa kolmen alakouluikäisen lapsen vanhemmat, joilla kaksi autoa ja harrastuksia (hevoset, autot), tienaa yht. 2800e nettona Helsingistä reilu 80km päässä ja kyllä nuo elää ja saapi säästöönkin. Kyllä silloin on ap:n taloudenpidossa jotain vikaa ikävä kyllä, jos ei rahat riitä.

Tuohon alempaan nyt en edes ota kantaa... *rolleye*

Vierailija
75/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä rahaa saa menemään enemmän kuin sit tulee riippumatta palkasta. Vain joillakin toimitusjohtajilla voi olla tilanne että "palkka riittäisi". Minä kuulun palkan puolesta melkein ylimpään 5% palkansaajista ja en näkisi mitenkään vaikeana tilannetta että palkka "vain häviäisi". Olen omista kollegoistani huomannut saman että "palkka ei riitä" ja oikeasti heillä ei riitäkään, kun huomaamattaan tuhlaavat. Ovat ihmetelleet ääneen että "miten sinulla on vara laittaa tonneja kuussa sijoituksiin". No minä en käy niillä työpaikkalounailla, en tule aamulla toimistolle starbucksin kahvikupin kanssa, minulla on oma pikkuauto, ei uusi työsuhdeaudi, en käy 3-4 kertaa vuodessa ulkomailla lomalla...

Minä kuulun ylimpään tulodesiiliin ja vaimokin on selkeästi yli keskituloinen. Brutto vuodessa hiukan alta 100000 euroa. Netto yhteensä noin 5500 kuussa. Lapsia vielä kotona kaksi.

Aika hyvin saa jäämään säästöön. Talo oli maksettu 45-vuotiaana muutama vuosi sitten, eli perussäästöt ovat kiinni siinä. Se on sikäli hyvä säästökohde, että nyt ei asumiseen paljoa mene.

Mitenkään kituuttamalla ei todellakaan tarvitse elää ja silti saa ainakin jonkin verran säästöön joka kuukaudessa. Matkustaa voi huoleti, harrasteautojakin on kaksi kahden tavallisen lisäksi, jos jotain tarvitsee, sen voi hankkia. Tiedän täysin kuuluvani taloudellisesti onnekkaassa asemassa oleviin. Toki se on vaatinut työtä ja kurinalaisuutta. Perintöjä ei ole tullut, sillä molempien vanhemmat elävät ja voivat hyvin.

Osaan kyllä kuvitella, miten tätäkin isommilla tuloilla saa tilin aina tyhjäksi. Meillä esimerkiksi ulkona syöminen on varattu ertyisiin juhlahetkiin, noutokahvit ja iltapäivälehdet jäävät ostamatta, vaatteissa ei tuijoteta luksusmerkkeihin, vaan ostetaan laadukasta, mutta kohtuuhintaista, tupakkaa ei polteta, baareissa ei juurikaan käydä jne.

Säästäminenhän ei tapahdu siten, että siirretään vain rahaa säästöihin, vaan se tapahtuu arjen pikku valinnoissa. Kun ei kylvä rahaa ympäriinsä, sitä jää tilille automaattisesti ja luo automaattisesti myös tarpeen sijoittaa se jotenkin. Pelkät take away -kahvit, pullovedet ja virvoitusjuomat voivat helposti imaista 15-20 euroa joka ainoa päivä.

Vierailija
76/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gonamies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä rahaa saa menemään enemmän kuin sit tulee riippumatta palkasta. Vain joillakin toimitusjohtajilla voi olla tilanne että "palkka riittäisi". Minä kuulun palkan puolesta melkein ylimpään 5% palkansaajista ja en näkisi mitenkään vaikeana tilannetta että palkka "vain häviäisi". Olen omista kollegoistani huomannut saman että "palkka ei riitä" ja oikeasti heillä ei riitäkään, kun huomaamattaan tuhlaavat. Ovat ihmetelleet ääneen että "miten sinulla on vara laittaa tonneja kuussa sijoituksiin". No minä en käy niillä työpaikkalounailla, en tule aamulla toimistolle starbucksin kahvikupin kanssa, minulla on oma pikkuauto, ei uusi työsuhdeaudi, en käy 3-4 kertaa vuodessa ulkomailla lomalla...

Minä kuulun ylimpään tulodesiiliin ja vaimokin on selkeästi yli keskituloinen. Brutto vuodessa hiukan alta 100000 euroa. Netto yhteensä noin 5500 kuussa. Lapsia vielä kotona kaksi.

Aika hyvin saa jäämään säästöön. Talo oli maksettu 45-vuotiaana muutama vuosi sitten, eli perussäästöt ovat kiinni siinä. Se on sikäli hyvä säästökohde, että nyt ei asumiseen paljoa mene.

Mitenkään kituuttamalla ei todellakaan tarvitse elää ja silti saa ainakin jonkin verran säästöön joka kuukaudessa. Matkustaa voi huoleti, harrasteautojakin on kaksi kahden tavallisen lisäksi, jos jotain tarvitsee, sen voi hankkia. Tiedän täysin kuuluvani taloudellisesti onnekkaassa asemassa oleviin. Toki se on vaatinut työtä ja kurinalaisuutta. Perintöjä ei ole tullut, sillä molempien vanhemmat elävät ja voivat hyvin.

Osaan kyllä kuvitella, miten tätäkin isommilla tuloilla saa tilin aina tyhjäksi. Meillä esimerkiksi ulkona syöminen on varattu ertyisiin juhlahetkiin, noutokahvit ja iltapäivälehdet jäävät ostamatta, vaatteissa ei tuijoteta luksusmerkkeihin, vaan ostetaan laadukasta, mutta kohtuuhintaista, tupakkaa ei polteta, baareissa ei juurikaan käydä jne.

Säästäminenhän ei tapahdu siten, että siirretään vain rahaa säästöihin, vaan se tapahtuu arjen pikku valinnoissa. Kun ei kylvä rahaa ympäriinsä, sitä jää tilille automaattisesti ja luo automaattisesti myös tarpeen sijoittaa se jotenkin. Pelkät take away -kahvit, pullovedet ja virvoitusjuomat voivat helposti imaista 15-20 euroa joka ainoa päivä.

Totta, että arjen valinnoilla säästetään. Mutta ajattelen niin, että kuluttamisella minä luon työpaikkoja. Kerrankin minulla on rahaa syödä kahvilassa lounas, vaikka järjellä ajateltuna kahvi ja bagel on järjettömän kallista. Mutta minä kannan sillä korteni kekoon, että ihmisillä on töitä.

Vierailija
77/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät tunnu tajuavan, kuinka kallista lasten pitäminen on. Yhdestä lapsesta selviää pienemmilläkin tuloilla, mekin pärjättiin hyvin mun pitkän työttömyyden ja opiskelujen ajan, kun oli vain yksi lapsi, asunto sen mukaan ja autoa ei ollut. Jäi rahaa matkustamiseenkin. Lapsi on kalleimmillaan lukiolaisena ja ensimmäisinä opiskeluvuosina, ennen kuin alkaa saada vakituisemmin jalkaa työelämään ja pärjäämään omillaan. Yhdelle lapselle on vielä suht kivutonta säästää pesämunaa opintojen ajalle ja auttaa ensimmäisen asunnon ostossa. Mutta jos nämä kaikki menot kerrotaan kahdella, saati kolmella, niin kyllä aika jättimäiset tulot pitää olla että saa jälkikasvunsa autettua elämässä alkuun!

Meillä tulot jakautuvat epätasaisesti. Mies tienaa bruttona 9300€ ja minä 2300-2500€. Tämä tekee sen, että meillä on nettotulot paljon pienemmät kuin jossain toisessa perheessä, jossa tulot jakautuvat tasaisemmin. Nettona saadaan noin 5000€ ja 2000€. Toki omaa syytä tämä pieni palkka, mutta kuitenkin. Kaksi hyvätuloista pärjää paremmin kuin yksi suurituloinen ja yksi pienituloinen. Tämä kannattaa ehkä huomioida siinä kohtaa kun mietitään miten hoitovapaita jaetaan puolisoiden kesken. 

Vierailija
78/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukka off topic, mutta nykyisin tappiot voi vähentää myös osingoista. Jos sinulla on salkussa realisoimattomia tappioita, niin totta hitossa ne kannattaa realisoida ja keventää osinkotulojen verotusta. Voit ostaa myöhemmin ne samat sijoitukset takaisin, jos edelleen pidät niitä hyvinä sijoituskohteina.

Vierailija
79/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukka off topic, mutta nykyisin tappiot voi vähentää myös osingoista. Jos sinulla on salkussa realisoimattomia tappioita, niin totta hitossa ne kannattaa realisoida ja keventää osinkotulojen verotusta. Voit ostaa myöhemmin ne samat sijoitukset takaisin, jos edelleen pidät niitä hyvinä sijoituskohteina.

Tiedetään. Sen tuossa alla korjasin. eli myin osakkeita ja ostin takaisin verojen siirtämiseksi tulevaisuuteen. Nehän tulevat maksuun sitten jos luovun omistuksista tulevaisuudessa. Onhan siinä sekin huono puoli että menettää tavallaan hankintameno-olettaman hyödyn näin toimimalla.

Vierailija
80/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kaikki on suhteellista. Meidän perheen nettotulot ovat yhteensä n. 2400-2600e/kk. Asuntolainaa lyhennetään 500e/kk, siihen lisäksi asumisen muut kulut, pari muuta pienempää lainaa ja vähän visalaskua. Säästöön jää ehkä 50-100e/kk, välillä ei yhtään. Pienellä pärjätään, ei se aina kivaa ole. Kaikkia hankintoja pitää suunnitella vaateostoista lähtien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä