Meidän perheen bruttotulot 9700€ ja mitään ei jää säästöön
Kallista on asuminen ja eläminen kolmen teinipojan kanssa Espoossa.
Kommentit (178)
Meidän perheen bruttotulot on yli 11000 euroa. Säästöön jää suunnilleen isompi palkka kokonaan.
Asutaan Helsingissä eikä ole lapsia. Voisimme siis törsätä kahdestaan kaiken, mutta sen sijaan pistämme rahan säästöön. Kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta, mutta hyvätuloisilla minun ymmärtääkseni kyllä on, kunhan vain valitsevat niin.
Voi teitä köyhiä. Nyt mars siitä Kelaan hakemaan toimeentulotukea, kun ette pärjää.
Hei ap! Meillä melkein täsmälleen samat tulot. Kolme lasta ja iso talo sekä kaksi autoa. Ei oikeastaan jää mitään säästöön, mutta toisaalta pystytään ihan hyvin ostamaan mitä tarvitaan. Matkustellaan pari kertaa vuodessa. Lapset usein myös yksinään kielikursseilla yms. Mutta katsotaan kyllä mitä ostetaan ja säästetään missä pystytään. Joskus tili on miinuksellakin.
Meillä samanlaiset tulot.
Asumme asunnossa jonka hinta noin 500 000e. Lisäksi molemmat omistaa sijoitusasunnon.
Lapsia 6.
Autoja kaksi, Audeja.
Säästöön ei muutamia tonneja lukuun ottamatta ole kertyny. Mutta omaisuutta sen verta että liikkuvan rahan määrä ei stressaa. Jotenkin on vain asiat menneet hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kallista on asuminen ja eläminen kolmen teinipojan kanssa Espoossa.
On. Eihän nuo vuositulot kyllä riitä muuallakaan.
Oikeasti meitä "hyvätuloisia" köyhiä on paljon täällä pääkaupunkiseudulla. Ei tuollainen 6000-7000 euroa nettona ole kuin nähdä, jos lapsia on vähintään 2. Kyllä tää elämä on niin kallista etenkin Helsinki-Espoo-Kauniainen akselilla. Ihmettelen aina joidenkin kateellisten huuteluja, että senkin sikarikkaat, mutta mitään ei ole varaa laittaa säästöön, vaan kaikki menee, mitä tulee. Pelkästään asuminen on jo yksinään niin kallista, että se vie valtaosan tuloista. Meilläkin menee lyhennyksiin lähes 3000 joka kuu. Eikä lisää töitä kannata tehdä, sillä vaikka sainkin joulukuussa 600 euron palkankorotuksen, niin käteen siitä ei jääny kuin vaivaiset 300, ei siia juuri mitään. Kyllä tää progressiivinen verotus on niin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä samanlaiset tulot.
Asumme asunnossa jonka hinta noin 500 000e. Lisäksi molemmat omistaa sijoitusasunnon.
Lapsia 6.
Autoja kaksi, Audeja.
Säästöön ei muutamia tonneja lukuun ottamatta ole kertyny. Mutta omaisuutta sen verta että liikkuvan rahan määrä ei stressaa. Jotenkin on vain asiat menneet hyvin.
Kuusi lasta kuluttaa järjettömästi. Ihan hullua.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti meitä "hyvätuloisia" köyhiä on paljon täällä pääkaupunkiseudulla. Ei tuollainen 6000-7000 euroa nettona ole kuin nähdä, jos lapsia on vähintään 2. Kyllä tää elämä on niin kallista etenkin Helsinki-Espoo-Kauniainen akselilla. Ihmettelen aina joidenkin kateellisten huuteluja, että senkin sikarikkaat, mutta mitään ei ole varaa laittaa säästöön, vaan kaikki menee, mitä tulee. Pelkästään asuminen on jo yksinään niin kallista, että se vie valtaosan tuloista. Meilläkin menee lyhennyksiin lähes 3000 joka kuu. Eikä lisää töitä kannata tehdä, sillä vaikka sainkin joulukuussa 600 euron palkankorotuksen, niin käteen siitä ei jääny kuin vaivaiset 300, ei siia juuri mitään. Kyllä tää progressiivinen verotus on niin väärin.
Asutko Porvoossa?
Mäkin oon köyhä. Tilillä ei oo kun 2 miljoonaa.
Kyllä minäkin saisin helposti menemään kuukaudessa tuollaisen summan. Meillä tulot vaivaiset 5000 euroa ja kaikki menee kuukaudessa.
Kyllä sitä rahaa saa menemään enemmän kuin sit tulee riippumatta palkasta. Vain joillakin toimitusjohtajilla voi olla tilanne että "palkka riittäisi". Minä kuulun palkan puolesta melkein ylimpään 5% palkansaajista ja en näkisi mitenkään vaikeana tilannetta että palkka "vain häviäisi". Olen omista kollegoistani huomannut saman että "palkka ei riitä" ja oikeasti heillä ei riitäkään, kun huomaamattaan tuhlaavat. Ovat ihmetelleet ääneen että "miten sinulla on vara laittaa tonneja kuussa sijoituksiin". No minä en käy niillä työpaikkalounailla, en tule aamulla toimistolle starbucksin kahvikupin kanssa, minulla on oma pikkuauto, ei uusi työsuhdeaudi, en käy 3-4 kertaa vuodessa ulkomailla lomalla...
Meillä perheen tulot yhteensä alle 40000 vuodessa. Asutaan maksetussa 300 neliön talossa. Lapsia 4. Ylläpidetään 5 autoa, sillä asutaan maalla muuttotappiokunnissa. Rahan riittämään ei mitään ongelmia. Ihan tarpeeksi jää säästöön kun. Teinit harrastaa jääkiekkoa, ratsastusta ym. Elämä on täynnä valintoja. Jos tulot ei riitä Espooseen tai pääkaupunkiseutu, kannattaa muuttaa kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä rahaa saa menemään enemmän kuin sit tulee riippumatta palkasta. Vain joillakin toimitusjohtajilla voi olla tilanne että "palkka riittäisi". Minä kuulun palkan puolesta melkein ylimpään 5% palkansaajista ja en näkisi mitenkään vaikeana tilannetta että palkka "vain häviäisi". Olen omista kollegoistani huomannut saman että "palkka ei riitä" ja oikeasti heillä ei riitäkään, kun huomaamattaan tuhlaavat. Ovat ihmetelleet ääneen että "miten sinulla on vara laittaa tonneja kuussa sijoituksiin". No minä en käy niillä työpaikkalounailla, en tule aamulla toimistolle starbucksin kahvikupin kanssa, minulla on oma pikkuauto, ei uusi työsuhdeaudi, en käy 3-4 kertaa vuodessa ulkomailla lomalla...
Siinä olet oikeassa, että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot, mutta ei elämän silti noin ankeaa tarvitse olla. Ihme on jos työpaikkansa estää säästämisen. Ulkomaan matkatkin jopa 5 henkinen perhe voi tehdä säästäväisesti kun hieman suunnittelee. Se on kyllä totta, että Starbucksin kahvit on silkkaa paskaa ja on typerää maksaa veroja autoedusta.
Menot tuppaa kasvamaan kun tulotkin kasvaa.
Toisinsanoen teette p*skoja valintoja. Vaikka käy hesassa/ espoossa töissä siellä ei silti tarvitse asua. Etenkään jos ja kun perheessä on kaksi autoa tai ainakin varaa kahteen autoon ihan hyvin.
t. nettotulot 3000e ja hyvin pärjätään, säästöön jää 200e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä olet oikeassa, että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot, mutta ei elämän silti noin ankeaa tarvitse olla. Ihme on jos työpaikkansa estää säästämisen. Ulkomaan matkatkin jopa 5 henkinen perhe voi tehdä säästäväisesti kun hieman suunnittelee. Se on kyllä totta, että Starbucksin kahvit on silkkaa paskaa ja on typerää maksaa veroja autoedusta.
Kyllä mekin käymme lomalla, mutta juurikin noin kuten sanoit. Pitkä viikonloppu keskieuroopassa kerran tai kaksi vuoteen, pidempi loma kerran vuodessa tai kahdessa, riippuen saadaanko lomat samaan aikaan. Minä en voi lomiini vaikuttaa vaan ne ovat aina samaan aikaan, kun työni on sen luontoista että kaikki ovat lomalla yhtäaikaa, ja jos siirtää lomaa niin työt kärsivät. Lomien suunnitteluun käytetään hetki aikaa, jotta edulliset lennot ja majoitus saadaan aikaan. Viimeksikin olimme muutaman päivän pidemmällä lomalla kuin alunperin suunniteltiin. Näin saatiin itseasiassa puotettu lentojen ja majoituksen absoluuttista hintaa. Eikä majoitus ollut ihan huono, viiden tähden hotelli alkuperäisen 4 tähden hotellin sijasta.
Naisen pesänrakennusvietin ja heikon itsetunnon takia menee monissa perheissä aivan järjettömästi rahaa. Liian kallis kämppä ja somekuvien ja kehuskelumahdollisuuksien takia matkustelu nielevät julmetusti rahaa.
Jos naiselle ei sovi kulukuri, niin miehen kannattaa usein taloudellisestikin erota, koska elatusmaksut ovat murto-osa naisen masinoimasta törsäämisestä.
Nämä ovat aina hyviä trolleja nämä isotulotrollit :) Espoossa muuten maksaa ruoka Prismassa tasan yhtä paljon kuin muuallakin. Kallis pk-seutu on lähinnä myytti. Ainoastaan asunnot hiukan kalliimpia.
Vierailija kirjoitti:
Menot tuppaa kasvamaan kun tulotkin kasvaa.
Toisinsanoen teette p*skoja valintoja. Vaikka käy hesassa/ espoossa töissä siellä ei silti tarvitse asua. Etenkään jos ja kun perheessä on kaksi autoa tai ainakin varaa kahteen autoon
Vain maalaistollot sanoo HESA.
Niin varmaan on. Mutta kohta olette kahdestaan ja voitte myydä sen helvetin kalliin talonne jota olette makselleet, tai sitten pojille jää kallis talo perinnöksi muutaman kymmenen vuoden päästä, jos hoidatte talon hyvin.
Meille joilla ei ole tuollaisia tuloja ei jää lapsille perintöä juuri mitään. Joten tekin voisitte elää kuten me, ja teille jäisi rahaa säästöön, jotka pojat sitten perisivät, tai voitte tehtä kuten nyt teette ja säästöön ei jää rahaa mutta talo on.
Valintoja... valintoja...