Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten YAMK-tutkinto (60-90 op) voi vertautua maisterin tutkintoon (120 op)?

Vierailija
23.12.2018 |

Aika oudolta tuntuu, että käytännössä paljon suppeampi tutkinto tuo saman pätevyyden.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lähtötasoa voi verrata. Amk:uun valikoituu porukkaa, jolla tiedot alussa alkeistasoa.

Mistä näin päättelit? Ammattikorkeassa on aloja, jonne on todella korkeat pääsyvaatimukset, kun hakijoita on niin paljon. Lähtötaso ei ole mitään alkeistasoa. Monet päätyy yliopistoon johonkin huuhaa koulutusohjelmaan, jonne pääsee varasijalta 50, koska eivät päässeet sisään ammattikorkeaan.

Vierailija
22/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku jaksaa tätä AMK vs. yliopisto keskustelua viikosta toiseen?

On varmaan ihmisiä, joilla ei muuta elämää ole kuin tämä.

Säälikäämme heitä yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olisi kyllä kiintoisaa kuulla, mistä kumpuaa tuo joidenkin yliopisto-opiskelijoiden/ maisterien katkeruus ja kauna ammattikorkeaa kohtaan.

Vierailija
24/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä pelkästään suppeampi, laatuero on myös ihan eri planeetoilta näiden kahden välillä. Oikeasti YAMK-tutkinto ei vastaa edes kandia laadullisesti ja sisällöllisesti.

Kyllä kyllä. Sosiaalialalla esim sosiaalityössä yliopistossa opsikellaan yhteiskuntatieteitä, psykologiaa, oikeustiedettä. AMK -sosionomit opiskelevat savenvalantaa, muskarilauluja ja tanssia.

Oikeastaanhan kummassakaan ei opiskella useimpia noista noilla nimillä. Sosiaalityö kuuluu yhteiskuntatieteisiin ja siinä opiskellaan eri nimillä kulkevia kursseja, joihin liittyy psykologista tietoa, lakitietoa jne. ja ihan sama juttu AMK:ssa. 

Sosiaaliala yleensäkin ihan määritelmällisesti lainaa psykologiasta, sosiaalipsykologiasta, kansantaloustieteestä,  sosiologiasta, oikeustieteestä (ehkä) ja vaikka lääketieteestä ja niistä yhteen koottu tieto sitten yhdistyy sosiaalityössä, kun mietitään parempia auttamiskäytäntöjä- ja kehittämistä. 

Vierailija
25/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä pelkästään suppeampi, laatuero on myös ihan eri planeetoilta näiden kahden välillä. Oikeasti YAMK-tutkinto ei vastaa edes kandia laadullisesti ja sisällöllisesti.

Kyllä kyllä. Sosiaalialalla esim sosiaalityössä yliopistossa opsikellaan yhteiskuntatieteitä, psykologiaa, oikeustiedettä. AMK -sosionomit opiskelevat savenvalantaa, muskarilauluja ja tanssia.

Perhana, minua on sitten huijattu! En ole yhtään opiskellut savenvalantaa, tanssia tai muskarilauluja.

Sen sijaan olen opiskellut lastensuojelun teoriaa, lasten kanssa tehtävää kriisityötä, perheväkivallan seurauksista lapselle, aikuissosiaalityötä, sosiaalialan palvelujärjestelmää jne.

- amk sosionomi-opiskelija

👍

Vierailija
26/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lähtötasoa voi verrata. Amk:uun valikoituu porukkaa, jolla tiedot alussa alkeistasoa.

Mistä näin päättelit? Ammattikorkeassa on aloja, jonne on todella korkeat pääsyvaatimukset, kun hakijoita on niin paljon. Lähtötaso ei ole mitään alkeistasoa. Monet päätyy yliopistoon johonkin huuhaa koulutusohjelmaan, jonne pääsee varasijalta 50, koska eivät päässeet sisään ammattikorkeaan.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudun sote-alan amk-linjojen hakijatilastoja kannattaa vilkaista, jos luulee että sinne vain kävellään sisään...

Vierailija
27/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus olisi kyllä kiintoisaa kuulla, mistä kumpuaa tuo joidenkin yliopisto-opiskelijoiden/ maisterien katkeruus ja kauna ammattikorkeaa kohtaan.

Ei kyse ole mistään katkeruudesta tai kaunasta vaan lähinnä semmosesta, että isoveli naureskelee pikkuveljelle, kun tämä ei osaa syödä sotkematta

Vierailija
28/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi pääkaupunkiseudun sote-alan amk-linjojen hakijatilastoja kannattaa vilkaista, jos luulee että sinne vain kävellään sisään...

Itse yliopisto-opiskelijana hain läpällä soteli-kokeessa ja pääsin yhtä lukuunottamatta kaikkiin pk-seudun hakukohteisiin jatkokokeeseen. Käytin yhden illan artikkelien lukemiseen. Nauratti ajatus, että jotkut ihan tosissaan lukevat niitä viikkotolkulla

Ohis

Vierailija
29/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Amk-tutkinto on 210-240op ja kandi 180op. Siinäpä se tasoittuu.

Miten niin tasoittuu? Ei meillä ainakaan saanut maisterin tutkintoon lukea kanditason kursseja. Suurin osa yliopistossa suorittaa muutenkin enemmän opintopisteitä, kuin vain sen vaaditun 180 + 120.

Niinno pitäähän olla sivuaine/eet, väh 25+25 tai 60 op.

Vierailija
30/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että se on sitä jos he pääsevät helpommalla. Etkö itse olisi katkera jos esim työssäsi joku toinen saisi samaa palkkaa kuin sinä tekemällä vain puolet?

Vierailija
31/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

YAMK on reitti muodolliseen pätevyyteen niille, jotka ovat jo työelämässä ansioituneet, mutta koulutus estää etenemistä.

En ymmärrä, tätä napinaa yliopisto vs. AMK. Kaikkia tarvitaan ja lopulta ne ovat työelämän näytöt jotka ratkaisevat.

Vierailija
32/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se opettaja. Minä en ole yhtään katkera, vaan kerron oman ja kollegoitteni havainnot.

Vierailija
33/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että se on sitä jos he pääsevät helpommalla. Etkö itse olisi katkera jos esim työssäsi joku toinen saisi samaa palkkaa kuin sinä tekemällä vain puolet?

En, koska jokainen itse valitsee se opintolinjansa. Miksei itse sitten ole käynyt ammattikorkeaa, jos kerran lällyhelppoa ja samaa palkkaakin saa?

Vierailija
34/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No verotiedoista näkee millä koulutuksella on oikeasti merkitystä.

Koulutushan ei vielä itsessään tuo pätevyyttä muuta kuin paperilla.

Vierailija
35/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse yliopisto-opiskelijana hain läpällä soteli-kokeessa ja pääsin yhtä lukuunottamatta kaikkiin pk-seudun hakukohteisiin jatkokokeeseen. Käytin yhden illan artikkelien lukemiseen. Nauratti ajatus, että jotkut ihan tosissaan lukevat niitä viikkotolkulla

Ohis

"Hain läpällä" = hait, pääsit pääsykokeeseen, muttet päässyt opiskelemaan.

Vierailija
36/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskellut yliopistossa humanistisessa tiedekunnassa ja AMK:saa tekniikan laitoksella ylemmän ja alemman tutkinnon. Kyllä yliopistossa pääsi paljon vähemmällä vaivalla, kun moniin kursseihin riitti, että tentti kirjallisuutta.

Vierailija
37/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi näin, eikö pitäisi naureskella maistereille. Viisas pääsee vähemmällä.

Noh, jos ihan tosissaan ollaan, niin tuntuu kyllä lapselliselta vertailu. Ei amis ja lukiokaan ole sama asia, vaikka ovat toisen asteen oppilaitoksia, joten mikä tässäkään nyt on niin ihmeellistä. Kummallakin oma tarkoituksensa ja ihan syystä.

Amis/lukioikäisillä nokittelun voi vielä ajatella kuuluvan ikään, mutta aikuisilla tulee väistämättä mieleen, että jotain kyllä puuttuu elämästä, jos tälläiseen vertailuun ja itsensä pönkittämiseen jaksaa kauheasti käyttää energiaansa. Toki mukavaa että olet edes jostain asiasta ylpeä elämässäsi.

Vierailija
38/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattimies työllistyy, vaikka peruskoulusta. Id iootti ei työllisty edes maisterin papereilla.

Vierailija
39/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi näin, eikö pitäisi naureskella maistereille. Viisas pääsee vähemmällä.

Noh, jos ihan tosissaan ollaan, niin tuntuu kyllä lapselliselta vertailu. Ei amis ja lukiokaan ole sama asia, vaikka ovat toisen asteen oppilaitoksia, joten mikä tässäkään nyt on niin ihmeellistä. Kummallakin oma tarkoituksensa ja ihan syystä.

Amis/lukioikäisillä nokittelun voi vielä ajatella kuuluvan ikään, mutta aikuisilla tulee väistämättä mieleen, että jotain kyllä puuttuu elämästä, jos tälläiseen vertailuun ja itsensä pönkittämiseen jaksaa kauheasti käyttää energiaansa. Toki mukavaa että olet edes jostain asiasta ylpeä elämässäsi.

Tosiaan teineiltä vielä ymmärtääkin tuon nokittelun, mutta aikuisilta ihmisiltä tuo kuulostaa vain äärettömän naurettavalta.

Vierailija
40/100 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

"Hain läpällä" = hait, pääsit pääsykokeeseen, muttet päässyt opiskelemaan.

En päässytkään, koska en mennyt yhteenkään fyysiseen pääsykokeeseen. Niissä olisi kuitenkin ollut jotain haastatteluja ja muuta tylsää. Halusin vain vetää esikokeesta hyvät pisteet