Todella häiriintyneesti käyttäytyvät lapset - mikä avuksi?
Alle kouluikäiset lapseni käyttäytyvät todella aggressiivisesti ja villisti, kun tulevat isänsä luota. Alan jo kallistua sille kannalle, että he voisivat pysyvästi muuttaa kokonaan isänsä luo kyseisen käytöksensä vuoksi. Esim. esikoinen saattaa melkein hyökätä kimppuuni ja yrittää särkeä ja heitellä kotona tavaroita. Heillä on myös outoja, alatyylisiä juttuja. Nuorempi säestää mukana ja sotkee ja villiää. En tiedä, mikä tuohon auttaisi. Ex-mieheni on aika ankara ja kuulemma hänen luonaan he käyttäytyvät aina hyvin. Aloin jo alustavasti sopia, että he voisivat muuttaa luotani pois. Nyt tilanne näyttää kerta kerralta vain pahenevalta. Mikä tähän auttaisi vai annanko lapset vain exälleni ja tapaan heitä joskus harvoin jatkossa?
Kommentit (25)
Alatyyliset jutut voi liittyä hyväksikäyttöön.
Tarvitte ulkopuolista apua.
Vierailija kirjoitti:
En sitäkään sinänsä usko ja kysyin asiasta exältäni. Hän kieltää puhuneensa mitään sellaiseen viittaavaakaan.
Itse jopa olen alkanut epäillä sellaista, että exä manipuloi lapsia saadakseen huoltajuuden kokonaan itselleen. Mulla ei ole ketään muuta, jolle soittaa, jos on vaikea tilanne, joten exä tietää täsmälleen, milloin lapset käyttäytyvät huonosti tultuaan hänen luotaan. Viime aikoina tilanne on vain voimistunut.
Tai siis ainoa turvaverkkoni on exäni ja toisaalta niin minäkin olem hänelle. Tosin hänen äitinsä muuttaisi hänen luokseen asumaan, jos lapset muuttaisivat hänen luokseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse jopa olen alkanut epäillä sellaista, että exä manipuloi lapsia saadakseen huoltajuuden kokonaan itselleen. Mulla ei ole ketään muuta, jolle soittaa, jos on vaikea tilanne, joten exä tietää täsmälleen, milloin lapset käyttäytyvät huonosti tultuaan hänen luotaan. Viime aikoina tilanne on vain voimistunut.
Tai sitten exäsi on lapsille vähän turhankin ankara, ja siksi lapset oireilevat käytöksellään sinun luonasi. Mun on vähän vaikeaa kuvitella, miten lapsia voisi manipuloida riehumaan.
Neuvolan kautta saatte apua, pitäähän tuollaisen syy selvittää ja isälle tarvittaessa tukea vanhemmuuteen tai tapaamisjärjestelyn muutos jos joka viikonloppu on lapsille liian raskasta.
Voivat reagoida ihan vaan jatkuviin muutoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten exäsi on lapsille vähän turhankin ankara, ja siksi lapset oireilevat käytöksellään sinun luonasi. Mun on vähän vaikeaa kuvitella, miten lapsia voisi manipuloida riehumaan.
Voi myös olla, että lapsilla vain ollut äitiään ikävä ja siksi reagoivat noin.
Täysin tyypillistä käytöstä, joka ikinen erolapsi on tuollainen. Minunkin lapseni käyttäytyvät huonosti päivän verran kun tulevat isältään, ymmärrän että heitä stressaa muutos ja hermostuminen purkautuu tuhmuutena. Yritän ottaa iisisti ja vähitellen he rauhoittuvat. Useimmiten ajatellaan, että jos lapsi on kiltti ja kusi sukassa niin silloin vasta onkin ongelmia, se että näyttää sitä pahaa oloaan on sen merkki että lapsesta on turvallista näyttää tunteitaan. Alatyylisyydet voivat tulla vaikka päiväkodista tai mistä vaan, niistä ei tarvitse välittää yhtään, menevät aikanaan pois.
Niillä on ollut sua ikävä ja koska kerran exäsi on ankara joutuvat tietysti siellä hirveästi tsemppaamaan että osaavat olla ”kunnolla”
Perheneuvola? Lastenpsykiatrinen konsultaatio?
Olet se sama joka tänne yhteen väliin kirjoitti kyllästymiseen asti. Koko tarina täynnä alistumista ja oman tahdon puuttumista. Toivottavasti sulla kuitenkin menee paremmin.
Sopikaa tapaamiset niin ettei tarvitse olla erossa susta.
Ero on todella raskas lapsille.
Ole nyt tyytyväinen, että exäsi on kumminkin tukenasi. Voit hänelle soittaa. Jotenkin tulee sinun kirjoituksista tunne, että tarvitko ammattiapua?
Vierailija kirjoitti:
Aika moni lapsi hokee alatyylisiä juttuja tietyssä iässä, enkä mitenkään jaksa uskoa että kaikki he ovat hyväksikäytettyjä. Riittää että lapsi kuulee "vessasanoja" ym toisen lapsen suusta ja siitähän se sitten lähtee...
Taidat olla lepsumpi. Meilläkin lapset purkavat kaiken minuun, isänsä aikana eivät juuri edes puhu, kun pelkäävät isän reaktioita.
Taas tämä sama... Keksi välillä jotain uutta.
Valitettavasti esikoinen sitten särki ainoan televisiomme ja yöpöydän lamppuni sekä repi joulukuusen lattialle siten, että jouduin laittamaan sen parvekkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä sama... Keksi välillä jotain uutta.
Valitettavasti ei ole keksittyä. Pyydän, että exä hakeekin huomenna lapset luokseen, vaikka heidän piti olla joulunpyhät luonani.
Jos he ovat vaikkapa pari päivää luonani, he käyttäytyvät ihan mukavasti, mutta he ovat isänsä luona käytännössä kaikki viikonloput ja arkipäivät luonani. Siispä se sama painajainen on edessä joka sunnuntai-ilta ja joskus se jatkuu vielä maanantainakin.