Mietin eroa joka päivä - vauva 6kk
En tiedä oikeastaan edes mistä aloittaisin. Osallistuva ja mukamas edes jossakin määrin empaattinen mieheni alkoi heti raskausaikana mennä omia menojaan emmekä enää nähneet enää juurikaan toisiamme. Raskauden loppupuolella kun minut määrättiin lepoon verenpaineen takia, mies muutaman kerran jätti minut pulaan. En sinänsä hengenhätään, mutta kovissa liitoskivuissa pystyin kävelemään maksimissaan sata metriä. Kun mm. autoni hajosi, apua ei herunut ja jouduin soittamaan isäni apuun. Mies ei viitsinyt tuoda tai tehdä ruokaa eikä auttaa arkisissakaan asioissa kun en pystynyt enää käymään kaupassa, postissa tms. Vauvan tavarat hankin ja kasasin / pesin /whatever yksin.
Synnytyssairaalassa kun olin vielä sängyssä leikattuna mies valitti, kuinka tilanne on HÄNELLE raskas kun emme saaneet perhehuonetta ja hän joutuu ajamaan edestakaisin kodin ja sairaalan väliä. On sanomattakin selvää, että jouduin jälleen pyytämään vanhempiani hoitamaan koirani sairaalassaoloajan, joka ikävä kyllä venyi kahteen viikkoon. Miehen matka omasta kodista sairaalaan oli siis maksimissaan 10km tai alle, työpaikka näiden kahden välissä. Vauvan kotiuduttua osallistui kesän ajan vauvan hoitoon muttei juurikaan kotitöihin. Syksyllä alkoi ajoittaiset työmatkat ja jatkuvat ylityöt.
Meillä on molemmilla jäljellä omat asuntomme, toinen ollut käyttämättömänä. Kumpikaan ei suostu myymään tai vuokraamaan omaansa, molemmat inhoavat nykyään vauvan tultua toistensa asuntoja. Kumpikaan ei ole halukas muuttamaan toisen luokse vaikkakin mies on nyt asunut minun ja lapsen luona. Mies joka ikinen päivä muistaa haukkua asuntoni, autoni, tiskikoneeni, nykyään jo pyykkikoneeni. Kaikki kuulemma huonoja. Jopa päivänä, kun tein hänelle lounaan ja päivällisen, tarjoilin nenän eteen ne pöytään, annoin miehen nukkua kolmen tunnin päiväunet minkä ajan siivosin ja hoidin lasta. Oli myös seksiä. Lopputulos illalla: hän ei kestä enää näissä **lvetillisissä olosuhteissa asua. Olin oikeasti loukkaantunut.
Ongelmia on myös kasvatuksen suhteen, mies on ilmoittanut 6kk vauvan kahteen harrastukseen minulta kysymättä. Ei kysynyt myöskään koska sopisi tai minä päivinä tai haluanko kyseisiä harrastuksia ollenkaan. Vaatii nyt että muutamme hänen luokseen. Antaa vauvan itkeä eikä lohduta. Kun syöttää, hermostuu helposti ja alkaa kiroilla ja jättää ruokailun kesken. Myös harrastuksista mies on todennut että vauva tykkää koska hänkin tykkää. Harrastukset ovat samat kuin hänen edellisen liiton lapsillaan. Kun kysyin miksi, niin kuulemma poika oli luokkansa paras uimari ja osasi soittaa soitinta. Totesin että mitä sitten, ei tarvitse olla/osata.
Soitin neuvolaan mutta koska minä en ole neuvola-asiakas, en pääse neuvolapsykologille. Mies ei osallistu arkeen kuin tunnin pari illassa ja silloinkin hän muistaa joka ilta valittaa ja olla negatiivinen. En jaksa uskoa että muutto hänen luokseen hissittömään kerrostaloon parantaisi asioiden toimivuutta. Entäs jos mies ei edelleenkään osallistu niin arkemme on katastrofi kun en pääse vauvan kanssa kulkemaan kunnolla. Muutenkaan asunto ei sovi hyvin pienelle lapselle, keittiö on erillinen koppi josta en näe lasta, tiskikone on pienintä mallia jne.
Tekisi mieli todeta että vietetään joulu erillään, en jaksa enää miehen haukkumista ja vaatimuksia. Toisaalta olisin aivan poikki vauvan kanssa kahdestaan, hoitoapua ei ole. Kun olen yrittänyt muutaman kerran keskustella asioista, mies alkaa heti huutamaan. Ei huvita enää puhua. Nyt hän yrittää väkisin viedä huonekaluni luokseen. On myös uhannut viedä vauvan jotta minun olisi pakko muuttaa. On sanonut ihan näillä sanoilla.
Oli pakko avautua jonnekin. Onko tämä enää normaalia vauvavuoden riitelyä.
Kommentit (125)
Sosiaalitoimen perhetyöhön yhteys ja kerrot tilanteestasi heille. Varsinkin, jos neuvola sanoo, ettei muka voi auttaa. Heidänkin pitäisi tämä osata ohjeistaa, että perhetyöhön vaan kontaktia. Perhetyö sisältää perheen kotona ja arkiympäristössä toteutettavaa työtä ja he auttaa tällaisissa tilanteissa, tarjoaa tukea ja apua.
Aiemmin kehotettiin ottamaan yhteyttä kunnan lastenvalvojaan, mutta hän auttaa lasten tapaamissopimusten teossa erotilanteessa yms. Sinne on yleensä järjetön jono eivätkä he ole oikea taho vielä tässä hetkessä ap:n tilanne huomioiden. Perhetyö sitten ohjeistaa tai auttaa varaamaan ajan sinne, jos tulee aiheelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöinen narsisti. Usko mua ja vaihda lukot. Älä jätä vauvaa mihen kanssa yksin. Se luki sinusta että olet narsistin uhri ja hän voi jatkaa siitä mihin äitisi jäi. Otan osaa ja kehotan pelastamaan lapsen.
Tähän olen itsekin surukseni päätynyt. Tuntuu vain, että tämä narsismi on muotiasia vaikka narsisteja ihan oikeasti on. Eli jos perheneuvolaa ilmoitan että minulla on ongelmia ja mies narsisti niin ajattelevatko minun vain keksivän ja kuvittelevan. Huomenna joka tapauksessa soitan. Asiat ovat menneen liian pitkälle. Ap
Älä mainitse sitä narsistia. Sanot vain, että sulla on miehen kanssa koko perheeseen vaikuttava ongelma, jota et saa yksin ratkottua ja selität millainen mies on.
Soitin jo kirkon perheneuvontaan ja kehottivat tulemaan yhdessä puhumaan asioista. Heistä ei ollut mitään syytä tulla yksin kun ei nämä parisuhdeongelmat ratkea yksin puhumalla tms. Eivät kommentoineet miehen touhuihin mitään. Ap
Nyt en ihan usko. Sinne voi aina mennä puhumaan yksinkin. Olen kirkon perheneuvonnassa töissä eikä me ikinä sanota, että ei ole mitään syytä tulla yksin. Yleensä ensin ihan hyväkin on tulla yksin juttelemaan lisää, sen jälkeen yleensä kysytään saisko sen miehenkin mukaan niin vois porukassa tätä hommaa ratkoa.
sossumummo kirjoitti:
Sosiaalitoimen perhetyöhön yhteys ja kerrot tilanteestasi heille. Varsinkin, jos neuvola sanoo, ettei muka voi auttaa. Heidänkin pitäisi tämä osata ohjeistaa, että perhetyöhön vaan kontaktia. Perhetyö sisältää perheen kotona ja arkiympäristössä toteutettavaa työtä ja he auttaa tällaisissa tilanteissa, tarjoaa tukea ja apua.
Aiemmin kehotettiin ottamaan yhteyttä kunnan lastenvalvojaan, mutta hän auttaa lasten tapaamissopimusten teossa erotilanteessa yms. Sinne on yleensä järjetön jono eivätkä he ole oikea taho vielä tässä hetkessä ap:n tilanne huomioiden. Perhetyö sitten ohjeistaa tai auttaa varaamaan ajan sinne, jos tulee aiheelliseksi.
Jos tarkoitat lastenhoitoapua (=kotipalvelu?) niin sitä ei ilmeisesti ole saatavilla kuin maksua vastaan ja liian kallista käytettäväksi. Sosiaaliohjaajan kanssa juttelin jo syksyllä miehen jatkuvin poissaolojen ja erikoisen lapsen hoitamisen takia. Perheneuvolaan sainkin nyt vinkin olla yhteyksissä. Sosiaaliohjaajan mielestä miehen on annettava vapaasti hoitaa jos ei merkittävästi vahingoita lasta. Itkemiset ym. eivät ole peruste antaa olla hoitamatta. Tämän takia olenkin aivan hermoromahduksen partaalla kun mietin silmissäni lasta miehen armoilla esim. viikonlopun. Ei ehkä vielä pienenä, mutta tämäkin olisi edessä. Helposti nykyään ns. vieraannuttaminen kääntyy itseään vastaan. Vanhempani olivat todella riitaisia kun olin lapsi ja äitini aina uhkaili että älä kuvittele että pääset isän luokse asumaan jos eroamme ym. Pelkäsin äitiäni kuollakseni ja vaikka toivoin eroa, olisi ollut hirveää jos äidistä olisi tullut lähivanhempi tai edes tavata häntä. Isänikin on varmaankin jotenkin ns. epänormaali, aina miesteni puolella vaikka olisivat olleet alkoholiongelmaisia ym. Ajatus vauvasta miehen luona särkee sydämen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöinen narsisti. Usko mua ja vaihda lukot. Älä jätä vauvaa mihen kanssa yksin. Se luki sinusta että olet narsistin uhri ja hän voi jatkaa siitä mihin äitisi jäi. Otan osaa ja kehotan pelastamaan lapsen.
Tähän olen itsekin surukseni päätynyt. Tuntuu vain, että tämä narsismi on muotiasia vaikka narsisteja ihan oikeasti on. Eli jos perheneuvolaa ilmoitan että minulla on ongelmia ja mies narsisti niin ajattelevatko minun vain keksivän ja kuvittelevan. Huomenna joka tapauksessa soitan. Asiat ovat menneen liian pitkälle. Ap
Älä mainitse sitä narsistia. Sanot vain, että sulla on miehen kanssa koko perheeseen vaikuttava ongelma, jota et saa yksin ratkottua ja selität millainen mies on.
Soitin jo kirkon perheneuvontaan ja kehottivat tulemaan yhdessä puhumaan asioista. Heistä ei ollut mitään syytä tulla yksin kun ei nämä parisuhdeongelmat ratkea yksin puhumalla tms. Eivät kommentoineet miehen touhuihin mitään. Ap
Nyt en ihan usko. Sinne voi aina mennä puhumaan yksinkin. Olen kirkon perheneuvonnassa töissä eikä me ikinä sanota, että ei ole mitään syytä tulla yksin. Yleensä ensin ihan hyväkin on tulla yksin juttelemaan lisää, sen jälkeen yleensä kysytään saisko sen miehenkin mukaan niin vois porukassa tätä hommaa ratkoa.
Eilen soitin ja mulle sanottiin, että jos tulen yksin, en voi enää tulla miehen kanssa koska terapia olisi puolueellista jos olisivat ensin kuulleet minun näkökantani asioihin. Eli valittava joko tai ja painotti että parisuhdeongelmista pitäisi puhua yhdessä jne. ap
Epänormaaleiden vanhempieni takia kaipaisin siis keskustelua myös yksin. Sanoivat että pyydä päästä neuvolapsykologille mutta tämän torppasi neuvola kun en ole asiakas. Pitäisi olla raskaana kuulemma. ap
Ap, aino oikea paikka on ensi- ja turvakotien liitto. Saat sieltä viisi kriisikäyntiä kun pyydät. Mikään muu taho ei ymmärrä. Ja kyllä: sinua tullaan väittämään vieraannuttajaksi viranomaisten taholta. Varaudu siihen.
T se joka sanoi miehen lukeneen että olet narsistin uhri
Älä mene miehesi kanssa yhdessä terapiaan! Ne tädit itkee kuinka julma voit olla ihanalle miehellesi , kun mies vetää hyvä isä -shown
T 67
Onko mies suomalainen?
Joka tapauksessa tulee vaikutelma, että teistä kumpikaan ei käy ihan täysillä... Mikäli tämä edes on totta... Sinä kuuntelet tuollaista sairasta uhoamista ja vielä pienen lapsen kanssa? Huhhuh...
Vierailija kirjoitti:
Onko mies suomalainen?
Joka tapauksessa tulee vaikutelma, että teistä kumpikaan ei käy ihan täysillä... Mikäli tämä edes on totta... Sinä kuuntelet tuollaista sairasta uhoamista ja vielä pienen lapsen kanssa? Huhhuh...
Haista p*ska.
Hankit siis lapsen kysymättä mieheltä. Fiksu teko.
Jos lapsi itkee niin sen pitääkin antaa itkeä. Ei kukaan jaksa loputtomiin parkua. Sen jälkeen antaa huomiota. Muuten opetat sille, että itkulla saa aina kaiken haluamansa. Järki käteen!
Ap, ethän ole suostunut yhteishuoltajuuteen? Onko lapsen huoltajuudesta sovittu vielä mitään? Jos ei, olet vahvoilla. Koska asutte erillänne ja ette ole naimisissa, yksinhuoltajuus tulee automaattisesti sinulle. Pidä siitä kiinni.
🇺🇦🇮🇱
Mitkä koulutukset teillä on? Kyky neuvotella ja hoitaa asioita yleensäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ukkos on NARSISTI. Mulla oli tomminen isä ja se käytös aiheutti järkyttävät vauriot lapsiin
Pelasta nyt itsesi tuostaslistamisesta edes lapsesi takia! Mies kohta tääkkää ja nöyryyttää lastakin.
Har nyt äkkiä tukea perheneuvolasta, sun pitää lopettaa tuo suhde!!Tässä vaiheessa kun vauva ei vielä puhu, mies vänisevällä äänellä matkii sen itkemistä kun pitää sitä turhana.
Järkyttävää, ei normaalia. Puhuisin miehen eksän kanssa. Varmasti tuntee miehen parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän koulutukset liittyy tähän? Osaisitko itse neuvotella aidosti häiriintyneen henkilön kanssa? (en ap)
Vierailija kirjoitti:
Älä mene miehesi kanssa yhdessä terapiaan! Ne tädit itkee kuinka julma voit olla ihanalle miehellesi , kun mies vetää hyvä isä -shown
T 67
Tämä on käynyt jo vanhempieni kanssa. Todella hankalaa kuinka olla "vieraannuttamatta". En siis siihen tietenkään pyri, mutta olen huolissani kuinka vauva pärjää miehen kanssa. Kotonakin olen testannut niin mies ei edes tajua syöttää vauvaa tuntikausiin vaikka sanoisin että söi 2h sitten niin ei ymmärrä että vauva tarvitsee ruokaa vaikka itkee parikin tuntia. ap
Vierailija kirjoitti:
Hirveä mies. Eroa heti, 6 kk vauvaa ei anneta miehelle, turhaan uhkailee.
Nyt vauhtia siihen eroon, mitä pidemmälle menee, sen vaikeammiksi menee lapsiasia.
Ap:n mies ei misään nimessä kykene hoitamaan lasta, ja tuntuu vihaavan tätä.
Normaali mies kyllä pystyy täysin huolehtimaan vaikka vastasyntyneestä. Lapsi ei tarvitse äitiä yhtään sen enempää kuin isää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän koulutukset liittyy tähän?
Kyky hoitaa asioita. Kyky valita asiallinen puoliso eikä tyytyä hampuusiin. Julmaa mutta totta.
Kaffepulla kirjoitti:
Ap, ethän ole suostunut yhteishuoltajuuteen? Onko lapsen huoltajuudesta sovittu vielä mitään? Jos ei, olet vahvoilla. Koska asutte erillänne ja ette ole naimisissa, yksinhuoltajuus tulee automaattisesti sinulle. Pidä siitä kiinni.
Ollaan naimisissa mutta viralliset osoitteet eri. Yksinhuoltajuutta en siis tule saamaan.
Joku kysyi koulutuksistakin, olen akateeminen, mies ylempi amk. ap