Mietin eroa joka päivä - vauva 6kk
En tiedä oikeastaan edes mistä aloittaisin. Osallistuva ja mukamas edes jossakin määrin empaattinen mieheni alkoi heti raskausaikana mennä omia menojaan emmekä enää nähneet enää juurikaan toisiamme. Raskauden loppupuolella kun minut määrättiin lepoon verenpaineen takia, mies muutaman kerran jätti minut pulaan. En sinänsä hengenhätään, mutta kovissa liitoskivuissa pystyin kävelemään maksimissaan sata metriä. Kun mm. autoni hajosi, apua ei herunut ja jouduin soittamaan isäni apuun. Mies ei viitsinyt tuoda tai tehdä ruokaa eikä auttaa arkisissakaan asioissa kun en pystynyt enää käymään kaupassa, postissa tms. Vauvan tavarat hankin ja kasasin / pesin /whatever yksin.
Synnytyssairaalassa kun olin vielä sängyssä leikattuna mies valitti, kuinka tilanne on HÄNELLE raskas kun emme saaneet perhehuonetta ja hän joutuu ajamaan edestakaisin kodin ja sairaalan väliä. On sanomattakin selvää, että jouduin jälleen pyytämään vanhempiani hoitamaan koirani sairaalassaoloajan, joka ikävä kyllä venyi kahteen viikkoon. Miehen matka omasta kodista sairaalaan oli siis maksimissaan 10km tai alle, työpaikka näiden kahden välissä. Vauvan kotiuduttua osallistui kesän ajan vauvan hoitoon muttei juurikaan kotitöihin. Syksyllä alkoi ajoittaiset työmatkat ja jatkuvat ylityöt.
Meillä on molemmilla jäljellä omat asuntomme, toinen ollut käyttämättömänä. Kumpikaan ei suostu myymään tai vuokraamaan omaansa, molemmat inhoavat nykyään vauvan tultua toistensa asuntoja. Kumpikaan ei ole halukas muuttamaan toisen luokse vaikkakin mies on nyt asunut minun ja lapsen luona. Mies joka ikinen päivä muistaa haukkua asuntoni, autoni, tiskikoneeni, nykyään jo pyykkikoneeni. Kaikki kuulemma huonoja. Jopa päivänä, kun tein hänelle lounaan ja päivällisen, tarjoilin nenän eteen ne pöytään, annoin miehen nukkua kolmen tunnin päiväunet minkä ajan siivosin ja hoidin lasta. Oli myös seksiä. Lopputulos illalla: hän ei kestä enää näissä **lvetillisissä olosuhteissa asua. Olin oikeasti loukkaantunut.
Ongelmia on myös kasvatuksen suhteen, mies on ilmoittanut 6kk vauvan kahteen harrastukseen minulta kysymättä. Ei kysynyt myöskään koska sopisi tai minä päivinä tai haluanko kyseisiä harrastuksia ollenkaan. Vaatii nyt että muutamme hänen luokseen. Antaa vauvan itkeä eikä lohduta. Kun syöttää, hermostuu helposti ja alkaa kiroilla ja jättää ruokailun kesken. Myös harrastuksista mies on todennut että vauva tykkää koska hänkin tykkää. Harrastukset ovat samat kuin hänen edellisen liiton lapsillaan. Kun kysyin miksi, niin kuulemma poika oli luokkansa paras uimari ja osasi soittaa soitinta. Totesin että mitä sitten, ei tarvitse olla/osata.
Soitin neuvolaan mutta koska minä en ole neuvola-asiakas, en pääse neuvolapsykologille. Mies ei osallistu arkeen kuin tunnin pari illassa ja silloinkin hän muistaa joka ilta valittaa ja olla negatiivinen. En jaksa uskoa että muutto hänen luokseen hissittömään kerrostaloon parantaisi asioiden toimivuutta. Entäs jos mies ei edelleenkään osallistu niin arkemme on katastrofi kun en pääse vauvan kanssa kulkemaan kunnolla. Muutenkaan asunto ei sovi hyvin pienelle lapselle, keittiö on erillinen koppi josta en näe lasta, tiskikone on pienintä mallia jne.
Tekisi mieli todeta että vietetään joulu erillään, en jaksa enää miehen haukkumista ja vaatimuksia. Toisaalta olisin aivan poikki vauvan kanssa kahdestaan, hoitoapua ei ole. Kun olen yrittänyt muutaman kerran keskustella asioista, mies alkaa heti huutamaan. Ei huvita enää puhua. Nyt hän yrittää väkisin viedä huonekaluni luokseen. On myös uhannut viedä vauvan jotta minun olisi pakko muuttaa. On sanonut ihan näillä sanoilla.
Oli pakko avautua jonnekin. Onko tämä enää normaalia vauvavuoden riitelyä.
Kommentit (125)
Kenelläkään kokemuksia / ajatuksia?
Et todellakaan muuta miehen luo. Heti yhteys kunnan perheneuvolaan, suomessa kaikilla oikeus käyttää sitä. Sieltä saat kotipalveluapua lastenhoitoon. Ero miehestä heti. Ukko täysi narsisti ja vaurioittaa lasta. Älä jätä lasta valvomatta miehen kanssa. Selvää vauvanravistelija-ainesta. Miksi oot edes noin kauan katsonut? Jos alistut ja muutat miehen luo alkaa järjetön alistaminen j väkivalta.
Eroa!
Tulosta tuo teksti, anna miehelles ja kerro että se on loppu nyt.
Mitä sitä iankaiken kituuttamaan jo tollasta on.
Ei kuulosta normaalilta vauvavuoden riitelyltä. Suosittelen että pidät pääsi ja et muuta miehen luokse. Parempi jos asutte erillään jos miehen käytös ei muutu. Kyllä pärjäät yksinkin vauvan kanssa. Itseasiassa helpompaa kun vähemmän ruuanlaittoa, siivoamista, pyykinpesua ym. kun mies ei ole siä. Hän voi sitten käydä sun luona kunhan ei tuo sulle lisätyötä silloin.
Itse lähdin myös 2 lapsen kanssa kesällä ja nuorempi juuri 6kk silloin. Väsyin siihen että hoidin kaikki yksin. Työmäärä ja stressi väheni erillään asuessa. Nyt käytännössä erottu mutta pieni toive jos saatas terapiassa asiat kuntoon mutta epäilen kyllä. Ei mullakaan ole mitään lasten hoitoapua mutta elämä silti helpompaa näin kuin yhdessä. Ei kannata suostuu mihin tahansa. Väsyt vaan enemmän jos aina tehdään niin kuin toinen haluaa.
Onko ketään kuka luoksesi varalta turvaksi, sitten ilmotat ukolle että se on loppu nyt, ukko ulos ja lukot vaihtoon. Säästä kaikki tekstarit/ äänitä uhkailut ym.
Ei sun tarvitte tuollasta sietää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta normaalilta vauvavuoden riitelyltä. Suosittelen että pidät pääsi ja et muuta miehen luokse. Parempi jos asutte erillään jos miehen käytös ei muutu. Kyllä pärjäät yksinkin vauvan kanssa. Itseasiassa helpompaa kun vähemmän ruuanlaittoa, siivoamista, pyykinpesua ym. kun mies ei ole siä. Hän voi sitten käydä sun luona kunhan ei tuo sulle lisätyötä silloin.
Itse lähdin myös 2 lapsen kanssa kesällä ja nuorempi juuri 6kk silloin. Väsyin siihen että hoidin kaikki yksin. Työmäärä ja stressi väheni erillään asuessa. Nyt käytännössä erottu mutta pieni toive jos saatas terapiassa asiat kuntoon mutta epäilen kyllä. Ei mullakaan ole mitään lasten hoitoapua mutta elämä silti helpompaa näin kuin yhdessä. Ei kannata suostuu mihin tahansa. Väsyt vaan enemmän jos aina tehdään niin kuin toinen haluaa.
On totta että jatkuva miehen mukaan toimiminen uuvuttaa. Hän myös sopii sukulaistapaamisia kysymättä haluanko tai sopiiko. Tuntuu että pitää minua jonain alamaisenaan ja tekee mitä lystää. Kun kysyin että eikö voisi osallistua enemmän tai kun sanoin raskausaikana että se auton hajoamisen takia pulaan jättäminen oikeasti vaivasi minua niin mies alkoi heti huutamaan että kaikki vika minussa. Kummallakin kerralla kun olen kysynyt että eikö hän olisi mielestään voinut tehdä mitään toisin niin ei. Entäs kun olen miehen luona pulassa, mies ei auta ja pärjään siellä huonommin kuin omassa kodissani. Kaiken huippu on, että mies vaatii meitä muuttamaan heti ja että kävisimme vauvan kanssa pakkaamassa hänen asunnoltaan käsin. Mies ei ole kertaakaan tarjoutunut auttamaan siivoamisessa, pakkaamisessa tai edes vahtimaan lasta, että minä ehtisin niitä tehdä. Nyt ei enää edes huvita. Mies on vetänyt tähän mukaan äitini, joka ikävä kyllä, pitää miehen puolta ja on haukkunut minut lyttyyn useamman kerran. Ei kuulemma olisi pitänyt tehdä lasta kun on parisuhdeongelmia jne. ja hänelle raput eivät olisi ongelma, rattaita voi kantaa jne. Vietimme oikeasti lähes kaiken ajan yhdessä ennen raskaaksitulemistani, mies jutteli jne. En olisi uskonut että tilanne tällainen. Lapsen tai itsenikään takia en tavallaan haluaisi erota mutta tilanne käy päivä päivältä raskaammaksi. Ja mitä tuo tekee lapselle pidemmän päälle kun häneen ei reagoida. Mies voi lukea mainoksia ja vauva ui koiran vesikulhossa 50cm päässä, mies ei reagoi mitenkään. Otin huvikseen aikaa, kolmen minuutin kohdalla kysyin että voisiko nostaa pois läiskyttelemästä. Muutenkin voi riisua vauvan ja pitää alasti tunnin kun odottaa mainoskatkoa kakkavaipan vaihtamiseen.Haukkuu myös minun tapaani hoitaa lasta kun olemme paljon kotona. Haukkuu kaikkea muutakin, kotitöiden tasoa jne. Ap
Niin, ukkos on NARSISTI. Mulla oli tomminen isä ja se käytös aiheutti järkyttävät vauriot lapsiin
Pelasta nyt itsesi tuostaslistamisesta edes lapsesi takia! Mies kohta tääkkää ja nöyryyttää lastakin.
Har nyt äkkiä tukea perheneuvolasta, sun pitää lopettaa tuo suhde!!
Kysyin neuvolasta myös perheneuvolasta ym., mutta kun vauvan kanssa ei ole mitään ongelmia niin emme ole mitään kovin korkealla prioriteettilistalla. Jotenkin sitä miettii voisiko kaikki muuttua, vaikka järki sanoo että tuskinpa. Mies myös ajeli vauva kyydissään, ratasistuin hattuhyllyllä ja kaukalosta turvavyö irrallaan ja kehui kuinka hänen autonsa niin paljon parempi. Sanoin että ei painavaa ratasistuinta voi pitää hattuhyllyllä, mies tietysti suuttui. En tajua mikä hänellä on. Lueskelin narsismista ja pelottavan hyvin sopii mieheen. :( Kuinka hän sitten onnistui teeskentelemään mukavaa vuosia. Huoh. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, ukkos on NARSISTI. Mulla oli tomminen isä ja se käytös aiheutti järkyttävät vauriot lapsiin
Pelasta nyt itsesi tuostaslistamisesta edes lapsesi takia! Mies kohta tääkkää ja nöyryyttää lastakin.
Har nyt äkkiä tukea perheneuvolasta, sun pitää lopettaa tuo suhde!!
Tässä vaiheessa kun vauva ei vielä puhu, mies vänisevällä äänellä matkii sen itkemistä kun pitää sitä turhana. Ikävä kyllä äitini oli narsisti ja en ole varmaan niistä traumoista täysin toipunut vaikka olenkin hyvin erilainen kuin hän. Kuitenkaan kaikkia asioita en ole pystynyt "nollaamaan". Pelkään vain voivatko perheneuvolassa kääntyä miehen puolelle, puhuu kauniisti asioista muille ja mm. teki raskausaikana vaikutuksen käymällä aina mukana. Enää ei ole osallistunut. Soitan sinne perheneuvolaan samantien. Ap.
Kuulostaa kamalalle. En yhtään ihmettele, että mietit eroa, miehesi on todella epäkypsä ihminen.
Mainitsit että miehellä on lapsia aiemmasta suhteesta. Miten hän suhtautuu heihin ja millaiset välit sinulla on tähän äitiin ja lapsiin?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalalle. En yhtään ihmettele, että mietit eroa, miehesi on todella epäkypsä ihminen.
Mainitsit että miehellä on lapsia aiemmasta suhteesta. Miten hän suhtautuu heihin ja millaiset välit sinulla on tähän äitiin ja lapsiin?
Sitä alkaa epäillä itseään ja järkeään, kun sekä mies että äitini haukkuvat kilpaa. Pahimmillaan yhdessä. Tietysti minussakin on puutteeni, varsinkin umpiväsyneenä. Aiempien lasten äitiä en tunne, koska lapset ovat teini-ikäisiä, kuitenkin yläaste/lukioikäisiä jo. Melko harvakseltaan he kyläilevät. Sinänsä en ole huomannut että minulla olisi heihin huonot välit, mutta en tunne heitä hyvin koska en hirveästi ole nähnyt. Eikä mieskään siis ole yhtään minua enempää. Mies on kai ärsyyntynyt varsinkin vanhempaan lapseen, joka on laiska koulussa ja lähinnä pelaa. Lasten äitiin ei sanojensa mukaan ole juuri yhteydessä eikä ilmeisesti olekaan. Exänsä oli kuulemma masentunut. En ihmettele miksi. Mies omasta mielestään on kiltti. Ap
Onpa todella ikävä tilanne.
Se neuvola ensin ja siten myös itsellesi keskusteluapua. Tarvitset myös hoitoapua.
Minusta tuon miehen käytös on pelottavaa ja ennakoimatonta. Voi olla arvaamaton suhteesa sinuun ja lapseen. Mielestäni tarvitset jonkin turvan. en tiedä minkä, mutta kannattaa olla niin, että olet turvassa ja vauva on turvassa.
Miksi erosi edellisestä?
Riitelemään ja syyttelemään ei kannata ruveta. Toimit minusta fiksusti.
Kerro faktat ja siirry sivuun. Olet kertonut ja pyytänyt ja puhunut jo niin paljon, eikä tunnu ymmärtävän. Vauvan ja sinun kiusaaminen on tosi raukkamaista.
Vaihdatko lukot saman tien vai miten toimit?
Mä varmaan muuttaisin pois kokonaan, jos ei samalla paikkakunnalla ole hoitoapuakaan. Onko siellä ystäviä?
Miksii ei kämppää voi myydä? voi ostaa uuden tai mennä aluksi vuokralle.
No, teët omat ratkaisusi. Voimia sinulle. Ei tarvi sietää raukkamaista ha alistavaa kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä alkaa epäillä itseään ja järkeään, kun sekä mies että äitini haukkuvat kilpaa. Pahimmillaan yhdessä. Tietysti minussakin on puutteeni, varsinkin umpiväsyneenä. Aiempien lasten äitiä en tunne, koska lapset ovat teini-ikäisiä, kuitenkin yläaste/lukioikäisiä jo. Melko harvakseltaan he kyläilevät. Sinänsä en ole huomannut että minulla olisi heihin huonot välit, mutta en tunne heitä hyvin koska en hirveästi ole nähnyt. Eikä mieskään siis ole yhtään minua enempää. Mies on kai ärsyyntynyt varsinkin vanhempaan lapseen, joka on laiska koulussa ja lähinnä pelaa. Lasten äitiin ei sanojensa mukaan ole juuri yhteydessä eikä ilmeisesti olekaan. Exänsä oli kuulemma masentunut. En ihmettele miksi. Mies omasta mielestään on kiltti. Ap
Tästä saa kuvan ettei teillä ole takana kovin pitkää parisuhdetta ennen perheen perustamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä saa kuvan ettei teillä ole takana kovin pitkää parisuhdetta ennen perheen perustamista?
Kolme vuotta, tätä ennen tunnettiin muutama vuosi, jolloin mies oli eroamassa ja myös minä. Minulla ei lapsia ennestään. Kuitenkin mies vielä ennen plussaa jaksoi keskustella, olla henkisesti tukena ja juteltiin jopa tunteja ja vietettiin aikaa yhdessä. Muutamat asiat, jotka silloin olivat vuosia ok alkoivatkin häiritä miestä kun plussasin tai muutama kuukausi sen jälkeen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onpa todella ikävä tilanne.
Se neuvola ensin ja siten myös itsellesi keskusteluapua. Tarvitset myös hoitoapua.
Minusta tuon miehen käytös on pelottavaa ja ennakoimatonta. Voi olla arvaamaton suhteesa sinuun ja lapseen. Mielestäni tarvitset jonkin turvan. en tiedä minkä, mutta kannattaa olla niin, että olet turvassa ja vauva on turvassa.
Miksi erosi edellisestä?
Riitelemään ja syyttelemään ei kannata ruveta. Toimit minusta fiksusti.
Kerro faktat ja siirry sivuun. Olet kertonut ja pyytänyt ja puhunut jo niin paljon, eikä tunnu ymmärtävän. Vauvan ja sinun kiusaaminen on tosi raukkamaista.
Vaihdatko lukot saman tien vai miten toimit?
Mä varmaan muuttaisin pois kokonaan, jos ei samalla paikkakunnalla ole hoitoapuakaan. Onko siellä ystäviä?
Miksii ei kämppää voi myydä? voi ostaa uuden tai mennä aluksi vuokralle.
No, teët omat ratkaisusi. Voimia sinulle. Ei tarvi sietää raukkamaista ha alistavaa kohtelua.
Mun mielestä se turva on, että mulla, vauvalla ja koirilla on oma asunto. Täällä voidaan olla, tänne voidaan aina tulla. Vanhemmat asuvat ihan lähellä mutta eivät hoida vauvaa.
Minä alun perin toivoin, että oltaisiin hankittu yhteinen uusi asunto. Tämä ei miehelle käynytkään ainakaan enää. Lisäksi kun hän alkoi vaatia minun muuttoa ilman että edes auttaisi tai hoitaisi omaa lastaan kun minä järjestelen asioita niin koko kuvio alkoi tuntua niin epäreilulta että kaikkien muiden asioiden lisäksi en enää halua muuttaa. Muutenkin haluaisin vauva/lapsiperheelle sopivan asunnon. Mies ei suostu muuttamaan koska ei halua, kuulemma tunneside asuntoon. On koti tms. Itse koen käytöksen nimenomaan kiusaamisena, mies tietysti eri mieltä. Sanoi jopa nyt että vaikka vauva itkisi harrastuksessa niin ei aina kaikki voi olla niin kivaa. Siis harrastuksessa! Kun itkee kuulemma joskus kotonakin niin ei ole mitään perustetta olla viemättä harrastukseen jossa siis myös itkee. Käy niin suru vauvan puolesta. Minua oikeasti pelottaa nuo vie vauvan puheet. Painosti äitiäni hankkimaan pinnasängyn vauvalle omaan kotiinsa. Ap
Kuulostaa pelottavalta tyypiltä, varsinkin kun keeroit miten suhtautuu vauvaan :( Älä muuta hänen luokseen ja jos alkaa väkisin viemään tavaroitasi niin soita poliisille. Jos muutat hänen luokseen, jäät sinne vangiksi ilman apua.
Vielä lisäyksenä että kun mies oikeasti huusi puhelimeen kun juttelimme uudestaan miksei voinut auttaa auton hajottua niin olin yllättynyt, en ollut ymmärtänyt että mies voisi edes huutaa, en ollut pitänyt sen tyylisenä ihmisenä mutta enpä aiemmin ollut häntä kritisoinut kun ei ollut tullut aihetta. Nyttemmin on huutanut joka kerta kun olen muutamat kerrat ottanut esille asioita. Kun mies ei suostu edes puhumaan niin enää en ole jaksanut edes yrittää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pelottavalta tyypiltä, varsinkin kun keeroit miten suhtautuu vauvaan :( Älä muuta hänen luokseen ja jos alkaa väkisin viemään tavaroitasi niin soita poliisille. Jos muutat hänen luokseen, jäät sinne vangiksi ilman apua.
Näin itsekin pelkään, samoin sanoi ystäväni jolle asiasta olen kehdannut kertoa. En kuitenkaan koko ajan voi vuodattaa ongelmiani hänen niskaansa. Äitini (hieman jo höpsähtänyt ja sairas) mies on ylipuhunut että ongelmat ratkeaisivat kun muutan että miksi valitan. Ikään kuin esim. vauvan kohtelu johtuisi siitä etten ole muuttanut miehen luokse. Muutenkin kuuluuko narsistin tyyliin haukkua ja kritisoida kaikkea toisessa, näemmä. Tuntuu että yrittää henkisesti nujertaa. Oma kokemukseni on, että ongelmat eivät koskaan vähene muuttamalla. Yleensä toisinpäin. Pelottaa kuitenkin että edes leikillään sanoo vievänsä lapsen. Samoin vauvan harrastukset. Kuulemma kotona oleminen tyhmentää eikä tule sosiaaliseksi, vaikka vauva siis vierastaa ja on 6kk. Ongelmia on niin paljon miehen omituisesta mielenmaailmasta johtuen. Hän haluaisi heti lisää lapsia. Ap
Itse ottaisin eron jo sillä perusteella että uhkailee vauvan viemisellä, kertoo kuinka kylmäsydäminen tyyppi kyseessä. Tietysti ero on aika vaikea toteuttaa kun on noin omistushaluinen (haluaa että asut väkisin hänen luona)
up