Ajattelitko lapsena "Kuka pelkää mustaa miestä" leikin mustan miehen tummaihoisena?
Ajattelitko että leikin kiinni ottaja eli "musta mies" on tummaihoinen ihminen?
Itse ajattelin hahmon sellaisena mustana möykkynä, vähän niinkuin muumien mörkö.
Kommentit (173)
Oho, noinkin moni on ajatellut tämän hahmon afrikikalaistaustaisena? Olisin kuvitellut, ettei kukaan. Lapsen mielikuvitus tekee tästä pelottavan satuhahmon ennemminkin.
Luulin, että kyseessä on ammattimaisten suvaitsev-ien kertakaikkinen ylilyönti ja hysteria.
Itselleni "musta mies" oli vain leikin hokema. En edes kuvitellut mitään konkreettista, ehkä lähinnnä on tuo outo Mustakaapu-hahmo Akkarista.
Vierailija kirjoitti:
Mulle se musta oli synonyymi sanalle synkkä. Kyse oli pelottavasta hahmosta, tummakulmaisesta ja hämärässä olevasta olennosta.
Mutta lähinnä leikittiin. Miten säännöt muuten menikään? Muistan vaan juoksentelun ja sen rallattelun "kuka pelkää mustaa miestä..." Kai se joku hippa oli?
Yksi on musta mies, muut juoksevat pisteestä A pisteeseen B horisontaalisessa rivissä lähtien kaikki yhtä aikaa. Mm yrittää ottaa niin monta kiinni kuin mahdollista. Nämä ovat tämän jälkeen myös mustiamiehiä.
Viimeisellä juoksijalla ei ole kauheasti toivoa. Jotta leikki olisi mielekäs, olisi siinä hyvä olla ainakin viisi osallistujaa.
Ajattelin sen semmoiseksi karvaiseksi versioksi Mustanaamiosta
Mä ajattelin nuohoojana, eli nokisena. Tummat vaatteet.
Eikös se nimenomaan keeneri ole???
Ajattelin sen varmaan jonain sellaisena Jopi Jalkapuolena tai muuna roistona. (No jalkapuolen olisi paha ollut ottaa ketään kiinni, mutta ei nyt mennä pikkuasioihin.)
Vierailija kirjoitti:
Tämä kai oli leikin idea. Niillä on kai meistä vastaava ☺
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta olenkin syntynyt 60-luvulla.
En, mutta olenkin syntynyt 60-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
No itseasiassa leikin juuret ovat Saksassa jossa keski-ajalla peloteltiin lapsia mustalla miehellä kuriin. Hahmolla ei ollut mitään tekemistä afrikkalaisuuden kanssa vaan oli yleisesti musta hahmo. Todennäköisin hahmon juuret ovat mustassa surmassa. Mustalla hahmolla on rutto jota pitää välttää.
Ajattelin mustan miehen olevan kotoisin Afrikan sarvesta tai Kaksoisvirtain maasta.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin mustan miehen olevan kotoisin Afrikan sarvesta tai Kaksoisvirtain maasta.
Nykyään leikki on muutettu ja sen nimi on kuka haluaa mustaa miestä.
Se voittaa joka ensimmäiseksi pyllistäen tarjoutuu mustalle miehelle.
En, ajattelin että se on vain joku varjoihminen, tyyliin ihmisen varjo mutta paljon tummempi ja irtonainen ja kävelee ihmisten joukossa, vähän vaikea selittää. Monet muut meidän koulussa ajatteli samoin, leikittiin leikkiä myös tummaihoisten lasten kanssa, ja heillekin leikin musta mies oli varjoihminen. Tämä oli 90-luvulla.
Minä ajattelin Kuolemana eli huppumiehenä, joka tulee viikatteen kanssa perässä.
Ala-asteella 80-luvulla
Kyllä ajattelin keenerinä koska pelasin myös Musta Pekka pelikorteilla samaan aikaan. Päättelin että hahmot ovat samat koska Mustan Pekan käteen jääminen aiheuttaa häviön myös.
En. Musta mies oli musta hahmo ilman sen kummempia tunnusmerkkejä aivan kuten joissain liikennemerkeissä.
Leikissä se ei ollut edes mikään kovin pelottava hahmo ainakaan minulle, se oli vain se mitä piti juosta karkuun.
Ritva Oksanen lauloi mustasta miehestä joka tuli Lapista. Mustaksi on saatettu sanoa hyvin tummatukkaista ja partaista tummaveristä suomalaista miestä.
En ajatellut tummaihoisena, enkä tajunnut että ruskeaihoisia ihmisiä sanotaan mustaksi. Lisäksi luulin että pelikorttien Musta Pekka on tavallinen suomalainen Pekka, myöhemmin tajusin että se hahmo on tummaihoinen.
Maaseudula kasvaneena en ollut edes nähnyt mustaa miestä, kuin televisiossa.
En, se oli vain mustiin pukeutunut, kasvoton hahmo.
Omat lapseni ovat taasen ajatelleet että se on Slenderman, ei tummaihoinen.
minulle se oli iso vihainen nokikolari eli nuohooja, joka naama mustana tulee katolta alas ja äristä jupisee jos mistäkin - meillä rivaritaloyhtiössä kävi tuollainen nuohooja.
Vasta aikauisena tuli ensimmäisen kerran mieleen että sehän voisi olla afroafrikkalainenkin...