Ajattelitko lapsena "Kuka pelkää mustaa miestä" leikin mustan miehen tummaihoisena?
Ajattelitko että leikin kiinni ottaja eli "musta mies" on tummaihoinen ihminen?
Itse ajattelin hahmon sellaisena mustana möykkynä, vähän niinkuin muumien mörkö.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Luin siihen aikaan Aku Ankkaa, missä oli Musta Pekka, joten Musta Pekka = musta mies.
Tummaihoisuus ei liittynyt asiaan mitenkään.
Munä taas ajattelin sen olevan kuten Aku Ankan Mustakaapu.
Mä ajattelin sen kirjaimellisesti mustaksi mieheksi, ei tummaksi. 77 syntynyt.
Myös minä kuvittelin tuon "mustan miehen" Hullunkuriset perheet -korttipelin Musta Pekka -hahmoksi. Eli kyllä minä ilmeisesti pidin hahmoa tummaihoisena.
Ajattelin sen olevan Musta Kaapu eli hahmo Aku Ankasta.
Ajattelin mustan miehen Zorron kaltaisena mustiin pukeutuneena hahmona. Lapsena en tainnut olla tietoinen siitä että tummaihoisia ihmisiä sanotaan mustiksi niin en osannut ajatella tuota lekin miestäkään tummaihoisena.
En, vaan mustana pelottavana hahmona. Vähän kuin Mustakaapuna jolla on housut.
Sellaisen syntyperäisenä Saharan eteläpuolisen Afrikan asukkaana ajattelin. Sitä silloin käytettyä lyhyttä siihen aikaan täysin neutraalia ilmausta asiasta en saa tähän kirjoittaa.
En ajatellut oikein minkäänlaiseksi, kunhan leikin muiden mukana.
Vieläkö Musta Pekka tai Mustakaapu seikkailevat Akkarissa?
En, se oli mustiin pukeutunu tumma hahmo. Ei sen ihonväri edes näkynyt sieltä mustien vaatteiden alta.
En ajatellut ihon väriksi mustaa vaan ajattelin mielessäni sellaisen tikku-ukkomaisen mustan olion, joka oli enemmän fantasiahahmo kuin ihminen.
Kyllä ajattelin. En välttis afrikkalaisena mutta muuten mustana ihmisenä jolla mustat vaatteet
En, musta hahmo oli, jolla ei edes ollut kasvoja.
Ajattelin hänet mustapartaisena karvanaamana jolla pitkähköt mustat hiukset ja silmät vain vähän näkyy karvojen seasta.Vähän kuin tummiin pukeutunut joulupukki.
Mulle se musta oli synonyymi sanalle synkkä. Kyse oli pelottavasta hahmosta, tummakulmaisesta ja hämärässä olevasta olennosta.
Mutta lähinnä leikittiin. Miten säännöt muuten menikään? Muistan vaan juoksentelun ja sen rallattelun "kuka pelkää mustaa miestä..." Kai se joku hippa oli?
Minä en, vaikka olen myös 60-luvulla syntynyt. Musta mies oli vain tarkemmin määrittelemätön leikkihahmo, jonka olemusta ei koskaan sen tarkemmin määritelty, eikä sillä ollut mitään merkitystä. Ehkä mielessä saattoi olla jokin mustapukuinen tai -viittainen hamo, ei kyllä koskaan juuri ihonväriltään musta.