Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelitko lapsena "Kuka pelkää mustaa miestä" leikin mustan miehen tummaihoisena?

Vierailija
19.12.2018 |

Ajattelitko että leikin kiinni ottaja eli "musta mies" on tummaihoinen ihminen?
Itse ajattelin hahmon sellaisena mustana möykkynä, vähän niinkuin muumien mörkö.

Ajattelitko lapsena "Kuka pelkää mustaa miestä" leikin mustan miehen tummaihoisena?

Vaihtoehdot

Kommentit (173)

Vierailija
161/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin sen aina olevan sellainen pelottava, mustiin pukeutunut kauhuhahmo. Viitta, hattu, kasvoja ei näy, tulee varjoista. 

Vierailija
162/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pidin afrona. 1950-luvulla. Viikkosanomissa oli heidän kuviaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tiesin. Toisaalta, se oli ns "ajan henki", eli sitä ei juuri ajatellut. Se oli tavallista. Brunbergin suukotkin (typerä nimi) tunnettiin eräällä toisella nimellä vielä tovi sitten - se nimi oli loukkaava. Tavallaan. En tosin nähnyt tummaihoisia n##k#r#inä, joten ei se omaan suhtautumiseeni vaikuttanut.

Olihan tuo n pusut nimitys kyllä melko rasis tinen viritelmä. Siirtomaa-ajan kaikuja. Laku-pekka oli myös ja oliko musta-pekkakin joissain peleissä. 

Vierailija
164/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, ajattelin sen olevan musta niinkuin nuohooja, että on noennut itsensä :)

Samat ajatukset oli minulla ja leikkikavereillani 70-luvulla. Nuohaaja eli nokikolari oli yleensä tummiin pukeutunut nokinaamainen mies. Aika pelottavan näköinen pikkulasten mielestä. Luonnostaan tummaihoisia ihmisiä ei maaseudulla nähty.

Vierailija
165/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuoden päästä monet nykyään täysin normaalit sanat voivat olla kiellettyjä...

Vierailija
166/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvissani musta mies oli mustassa kaavussa, kasvoja ei näkynyt ja koko oli jotain metrin mittainen. Sellainen lapsen mielikuva minulla oli tuossa leikissä "kuka pelkää mustaa miestä"

Vierailija
167/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ajattelin jotain mustiin pukeutunutta yliluonnollista hahmoa.

Tiesin kyllä tummaihoisia ihmisiä olevan olemassa ja olin heitä nähnytkin, mutta en ollut edes kuullut, että heitä oltaisiin kutsuttu "mustiksi" vaan esimerkiksi tummaihoisiksi, ja eiväthän he täysin mustia olleetkaan vaan korkeintaan tummanruskeita.

Vierailija
168/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena tuosta tuli ensimmäisenä aina mieleen Laku Pekan logo.

Vierailija
169/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään muista ajatelleeni afrikkalaista henkilöä. Olin pieni lapsi 1990-luvulla, jolloin Suomea ei oltu vielä hukutettu eksoottisiin muukalaisiin ympäri maailman. En siis osannut oikein yhdistää konseptia "musta mies" johonkin rotuun.

Vierailija
170/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, ajattelin jotain mustiin pukeutunutta yliluonnollista hahmoa.

Tiesin kyllä tummaihoisia ihmisiä olevan olemassa ja olin heitä nähnytkin, mutta en ollut edes kuullut, että heitä oltaisiin kutsuttu "mustiksi" vaan esimerkiksi tummaihoisiksi, ja eiväthän he täysin mustia olleetkaan vaan korkeintaan tummanruskeita.

Tämä siis 2000-luvulla

Vierailija
171/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin, että se on ihmisen muotoinen pikimusta hahmo, jolla ei ole silmiä tai mitään piirteitä. Vähän kuin joku ihmisen muotoinen musta, paholaismainen mönjä.

Vierailija
172/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelin et sil on iso musta lierihattu, mustat vaatteet ja musta viitta.

Herra Huu. Sellaiseksi sen itsekin ajattelin.

Vierailija
173/173 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin että sellainen jöröjukka -tyylinen peikko. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi