Ajattelitko lapsena "Kuka pelkää mustaa miestä" leikin mustan miehen tummaihoisena?
Ajattelitko että leikin kiinni ottaja eli "musta mies" on tummaihoinen ihminen?
Itse ajattelin hahmon sellaisena mustana möykkynä, vähän niinkuin muumien mörkö.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin et sil on iso musta lierihattu, mustat vaatteet ja musta viitta.
Juuri tuollainen Herra huun tapainen tyyppi
Ainut musta mies lapsuudessani oli nuohooja. Ja sen haliotteessa olisi sotkeentunut.
Joka tähänkin sotkee rasismia tavalla tai toisella, on kyllä sekaisin.
Minulla ei ole mitään ihonvärifobioita, ei ollut ennen eikä ole nyt.
Vierailija kirjoitti:
Sama mielikuva, lisäksi vielä musta viikate.
Tuo oli oikeasti lapsena pelottava.
Ihme, että "musta mies" ei ole kielletty sanayhdistelmä täällä av:lla.
En lapsena osannut ajatella än ee ee koo ee är ee ii tee äätä mustina. En vieläkään usko että kenenkään iho on musta. Tummanruskea voi olla.
Synnyin pikkukylässä, jossa ei varmaan vielä tänä päivänäkään asu yhtään tummaihoista, joten ei ollut vahvoja mielleyhtymiä negr*idiseen habitukseen. Musta mies oli vain.. öö.. musta mies. Niin kuin joku tumma hahmo, jos sitä nyt edes mietti sen kummemmin.
Kuvittelin jostai syystä muumien voimamiehen mustissa vaatteissa
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä.
Ajattelin sitä tietyllä tapaa tummaihoisena, mutten varsinaisesti siis afrikkalaisen näköisenä, vaan täysin pikimustana kasvottomana jonkinlaisena "varjo-olentona", joka ei oikeastaan ole edes ihminen, vain ihmisen muotoinen.
Kyllä, minusta tuli myöhemmin kirjailija.
Silloin ei oltu vielä keksitty turvatonta tilaa. Nyt on paremmin, kun voidaan intersektionaalisesti kaikki luokitella.
Mulla tuli mieleen aina musta kaapu, Mikki hiiri sarjasta 😂
Mielikuvissani se oli Aku Ankan Mustakaapu. Vähän niinkuin täysburkkaan pukeutunut muslimi.
Ajattelin sitä tumma-asuisena henkilönä. Kasvot saattoivat olla noella maalatut. En ajatellut niiden vaatteiden ja noen alla olevaa ihoa erityisemmin minkään väriseksi. Saattoi olla tummma, vaalea, ruskea, keltainen tai mikä tahansa. Ei sillä ollut mitään merkitystä.
Kuka pelkää mustaa miestä? on perinteinen saksalainen lasten juoksupeli, jota voidaan pelata sisällä tai ulkona tai jopa jäällä luistimien kanssa. Johann Christoph Friedrich GutsMuths kuvasi pelin jo vuonna 1796.
Kirjassa The Gender of Death: A Cultural History in Art and Literature leikissä mainittu musta mies on kuoleman ja ruton henkilöitymä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuka_pelk%C3%A4%C3%A4_mustaa_miest%C3%A4
Valkoinen mies, jolla musta viitta ja musta hattu ja musta kangas naaman edessä.
Ajattelin että "musta mies" on kuin Mustanaamio Aku Ankasta. Mustakaapuinen haamu.
Kyllä ajattelin. Meidän pikkukaupungissa oli minun lapsuudessa tasan 1 mustaihoinen mies, ja se oli jännä näky se. Ajattelin, että se leikin musta mies on myös sellainen, iso afrikkalainen kaveri.
En, koska tummaihoisista käytettiin silloin n-alkuista sanaa.
Ihan 2-luokan lukukirjassa opetettiin, että pitää sanoa ###keri, ei rumasti ##kru.
Se leikin "musta mies" oli kai jokin kummitus, Herra Huu, musta jää-tietoiskun velho tms.