Ajattelitko lapsena "Kuka pelkää mustaa miestä" leikin mustan miehen tummaihoisena?
Ajattelitko että leikin kiinni ottaja eli "musta mies" on tummaihoinen ihminen?
Itse ajattelin hahmon sellaisena mustana möykkynä, vähän niinkuin muumien mörkö.
Kommentit (173)
Ajattelin sen sellaisena nokikolarin tyyppisenä hahmona. En olisi naapuruston Afrikasta adoptoituun poikaan osannut yhdistää millään.
En tummaihoisena vaan jonkinlaisena aku ankan karhukoplan jäsenenä tai sitten mustiin pukeutuneena rikollisena.
Ei, just joku nokikolari tai Muumien mörkö oli varmaan se, mitä ajattelin mustan miehen olevan.
Se on hän. Matias Turkkila.
Jos mun lapsuudessa mustalla miehellä olisi tummaihoista tarkoitettu, olisi leikissä kyllä huudettu "Kuka pelkää n*riä. Itse ajattelin lapsena, että kyseessä olisi tummiin pukeutunut Herra Huun kaltainen hahmo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta olenkin syntynyt 60-luvulla.
Minä en, vaikka olen myös 60-luvulla syntynyt. Musta mies oli vain tarkemmin määrittelemätön leikkihahmo, jonka olemusta ei koskaan sen tarkemmin määritelty, eikä sillä ollut mitään merkitystä. Ehkä mielessä saattoi olla jokin mustapukuinen tai -viittainen hamo, ei kyllä koskaan juuri ihonväriltään musta.
Ei tietenkään mitään mielleyhtymää pitäisi olla mustaihoiseen. Silloin heillä oli oma nimitys, n-sana. Musta mies oli mustiin pukeutunut pahis.
En ajatellut ihonväriä.
Olen synt. 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin et sil on iso musta lierihattu, mustat vaatteet ja musta viitta.
Herra Huu?
En, vaan pelottavaa tumma-asuista ilkeää miestä.
2. luokan lukukirjassa nimenomaan ohjeistettiin sanomaan "n####ri" eikä halventavasti "n##ru".
Aloitin kouluni 1978.
Minulle leikin "musta mies" oli jonkinlainen kummitus
T: nimim. Assburger
Ajattelin leikissä tarkoitettavan Aku Ankasta tuttua Mustakaapua.
En. Siihen aikaa ei vielä sanottu tummaihoisia mustiksi, vaan käytettiin ihan vaan sitä n-alkuista sanaa. Myöhemmin kun ensimmäistä kertaa kuulin heitä sanottavan mustiksi, ihmettelin että hehän ovat ruskeita eikä mustia. Minulla ei siis tullut mieleenkään sanoa tummaihoisia mustiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin et sil on iso musta lierihattu, mustat vaatteet ja musta viitta.
Tämä oli myös oma ajatukseni, ei ihonväri.
N55
Maantiedon kirjoissa maiden väestörakennetta saatettiin kuvata:
10% valkoisia
30% n####reitä
30% mulatteja
10% intiaaneja
20% mestitsejä
En muista lapsena mitään tuon nimistä leikkiä kenenkään kanssa leikkineeni, enkä muista sellaisesta leikistä kukaan olisi edes puhunut.
Silloin ,1960-luvun lopulla muistan leikkineemme kyllä Batmania ja ehkä joskus Mustanaamiotakin ym. sarjakuva-tai tv-sarjojen sankareita , mutta ei mitään noin alkeellista,yksinkertaista ja vanhanaikaista kuin joku 'kuka pelkää mustaa miestä'-leikki.
En muista ajatelleeni juuri mitään, lähinnä ajattelin, että on mörkö.
En ajatellut mustaa miestä kuin satuhahmona. Ei mitään yhteyttä afrikkalaisiin. Ihan samoin ajattelin kertomuksissa kuvailluissa aaveista ja kummituksista. Satuhahmoja nekin. En ajatellut valkoihoisina.
Nuohoojaa se tarkoitti. Kiva leikki koulunpihalla vielä yläasteella koko pihan väki.