Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Vanhemmat ovat oppineet vaatimaan uskonnottomia joulujuhlia – koulujen juhlissa nähdään Jeesus-lapsen sijaan metsäneläimiä ja tonttu-ukkoja

Vierailija
19.12.2018 |

"osa vanhemmista on saanut uskontoallergian"

https://yle.fi/uutiset/3-10551098

Kommentit (623)

Vierailija
81/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tyhmimmät syyttävät vaan kaikesta muslimeja, vaikka kieltoja ajavat nimenomaan suomalaiset ateistit!

Vierailija
82/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen koulussa joulujuhla järjestetään kirkossa. Järjestetään illalla kouluajan ulkopuolella. Näppylöitä saavat voivat olla osallistumatta, mutta heille ei ole vastaavaa uskonnotonta vaihtoehtoa.

Oma lapseni osallistuu. Olen viisihenkisen perheemme ainoa ateistinen agnostikko. En saa näppylöitä vaikka kaikki kolme kirkkoon liitettyä lastani ovat osallistuneet ja tulevat osallistumaan evlut kirkon toimintaan.

Itse olin aikoinaan ainoa uskonnoton koulussa, mutta olin evlut uskonnon tunneilla. Ei se minun maailmankuvaani haitannut. Olen vieraillut myös muiden uskontokuntien tapahtumissa ja juhlissa. Kokeilkaa muutkin tutustua uskontoihin, opitte paljon uusia asioita.

Huomenna taas joulukirkkoon. Siellä on ihana tunnelma.

Mitä tarkoittaa ateistinen agnostikko?

Ateisti ajattelee, että ei mitään jumalaa tai jumalia ole olemassa.

Agnostikko taas ajattelee, ettei voi tietää onko jumalaa tai jumalia olemassa. Voi olla että on tai voi olla että ei ole.

En oikein hahmota miten nuo kaksi voi yhdistää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen koulussa joulujuhla järjestetään kirkossa. Järjestetään illalla kouluajan ulkopuolella. Näppylöitä saavat voivat olla osallistumatta, mutta heille ei ole vastaavaa uskonnotonta vaihtoehtoa.

Oma lapseni osallistuu. Olen viisihenkisen perheemme ainoa ateistinen agnostikko. En saa näppylöitä vaikka kaikki kolme kirkkoon liitettyä lastani ovat osallistuneet ja tulevat osallistumaan evlut kirkon toimintaan.

Itse olin aikoinaan ainoa uskonnoton koulussa, mutta olin evlut uskonnon tunneilla. Ei se minun maailmankuvaani haitannut. Olen vieraillut myös muiden uskontokuntien tapahtumissa ja juhlissa. Kokeilkaa muutkin tutustua uskontoihin, opitte paljon uusia asioita.

Agnostikko taas ajattelee, ettei voi tietää onko jumalaa tai jumalia olemassa. Voi olla että on tai voi olla että ei ole.

Löysit hienosti sen tärkeimmän pointin tuosta kirjoituksesta. Onneksi olkoon.

Vierailija
84/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole lapsena kärsinyt koulujen joulujuhlista. Ne ovat olleet ainoastaan rituaaleja, joissa ei ole hetkeäkään hauskaa. Nyt olen ateisti.

Oikeasti?? Minkälaisia joulujuhia teillä oli? Meillä oli yleensä joulukuvaelma, jonka aikana joku oppilaista luki jouluevakeliumin ja muut näyttelivät sen. Sitten oli hauskoja sketsejä, joululauluja, joulupukin vierailu ym. Hyvät muistot jäi.

Pitkälti samanlainen. Kuvaelma  ja laulut olivat mahtipontisia, mutta sketsejä ja joulupukkia ei ollut.

Karkkia taidettiin saada.

Tapahtui Turussa  70-luvulla.

Vierailija
85/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähänhän on yksinkertainen ratkaisu.

klo 9 joulujuhla itsenäisesti ajatteleville (ehkä lopuksi muutama jouluinen virsikin halukkaille/jouluevankeliumi)

klo 11 syntisten uskovaisten joulujuhla

Ai ei käy? Miksi? Siksikö ettei tuohon jälkimmäiseen tulisi juuri ketään?

Mun lasten koulussa on oma juhla et-oppilaille, siellä on ehkä 5 oppilasta. Loput, jotka eivät saa näppylöitä seimikuvaelmasta tai Enkeli taivaan -laulusta, menevät toiseen ja sielä on 200 oppilasta.

Mun lapsen koulussa ei ole mitään omaa juhlaa et-oppilaille. Tiedän koska lapseni on et-opetuksessa. Voisivat järjestää jos haluaisivat, koko koulussa et:n lukijoita on noin 30.

En ole nähnyt syytä siihen että riistäisin lapselta ilon esitykseen osallistumisesta, kun uskonnollinen osuus koko juhlassa on jouluevankeliumi ja enkeli taivaan laulu. Tunnin juhlasta 7 minuuttia on kristillistä sanomaa. Ehkä täyspäiset vanhemmat sen kestää.

Vierailija
86/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä juhlia joulua vailla sen uskonnollista sanomaa?? Ei "uskontoallerginen" voi juhlia joulua :D

Niinpä. Tämä ihmisten itsekkyys ja rusinoiden nyppiminen pullasta ei varmaan ikinä lakkaa yllättämästä. Itse en ole vähimmässäkään määrin uskonnollinen, mutta kyllä kirkollisissa jutuissa (häät, hautajaiset, ristiäiset, rippijuhlat) on se omanlaisensa juhlavuus joka just tekee niistä ne. Sama joulussa ja pääsiäisessä,  se tietynlainen uskonnollisuus (kirkollisuus) vaan kuuluu näihin, koska siksihän näitä juhlia ylipäätään vietetään.

Joulupukit ja joululahjat sen sijaan voisikin poistaa pysyvästi ja jättää vain muutaman vapaapäivän yhdessäololle, rauhoittumiselle ja ylimääräiselle lepäämiselle pimeimpään vuodenaikaan.

Aika monet häät on tässä elämän varrella tullut käytyä ja kyllä ne mieleenpainuvimmat on olleet kaksi uskonnotonta tapahtumaa. Niissä kun oli oikeasti panostettu siihen seremoniaan. Kirkollinen vihkiminen on laiskan ihmisen ratkaisu. Ne Prinsessa Ruususet ja papin löpinät on vain kuultu jo niin monta kertaa, ettei niistä mitään oikeaa tunnelmaa saa aikaan.  Ristiäisissä en ole ollut ikinä. Nimiäisissä useamman kerran. Hautajaiset on edelleen melko kirkollinen tapahtuma, mutta nähtäväksi jää mihin suuntaan siinä mennään. Tässä on toki ihan käytännönongelmiakin, kun ei sitä arkkua taida ihan minne vaan saada viedä? Kylmä fakta on, että kirkko tulee menettämään asemansa suomalaisten seremoniamestarina, mutta sitä ei tiedä kuinka kauan siihen menee.

Vierailija
87/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siellä kirkossa on komea länsimaalainen mies ristillä, kun Jeesus, jos on ollut olemassa, on näyttänyt oikeasti lähinnä tällaiselta "turvapaikanhakijalta" https://sciencenotes.files.wordpress.com/2010/10/jesus-reconstructed.jp…

Vierailija
88/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole lapsena kärsinyt koulujen joulujuhlista. Ne ovat olleet ainoastaan rituaaleja, joissa ei ole hetkeäkään hauskaa. Nyt olen ateisti.

Oikeasti?? Minkälaisia joulujuhia teillä oli? Meillä oli yleensä joulukuvaelma, jonka aikana joku oppilaista luki jouluevakeliumin ja muut näyttelivät sen. Sitten oli hauskoja sketsejä, joululauluja, joulupukin vierailu ym. Hyvät muistot jäi.

Pitkälti samanlainen. Kuvaelma  ja laulut olivat mahtipontisia, mutta sketsejä ja joulupukkia ei ollut.

Karkkia taidettiin saada.

Tapahtui Turussa  70-luvulla.

Ja sulla oli koko ajan tylsää? Kuulostaa surulliselta. Muistan hyvin joulujuhlan tunnelman. Oli jännitystä, odotusta, naurua, kihinää. Kaikki oli pukeutuneet vähän paremmin. Evankeliumi oli ehkä se tylsin osuus, mutta kyllä se kuului joulujuhlaan ja toi sen tietyn tunnelman siihen. Juhlaa valmisteltiin yhdessä ja se oli koko koulun yhteinen. Vanhemmatkin ja pienemmät sisarukset tulivat katsomaan esityksiä.

Vierailija
89/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seta julistamaan ilosanomaansa koulun joulujuhlaan.

Ja pride-piirileikkiä.

Vierailija
90/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon suvaitsevaisuutta!

Siihen kuuluu historian, kulttuurin ja erilaisten uskontojen sekä tervehenkisten tapojen arvostaminen.

Esimerkkeinä joulujuhla perinteineen.

Uskonnon opetus saisi kehittyä osaksi yhteistä historian opetusta.

Mutta joulujuhla perinteineen kunniaan.

Vierailija
91/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.

Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).

Totta helvetissä minä, joka olen oikeasti olemassa, olen tärkeämpi kuin mielikuvitusolento.

Niin, edelleenkään et kertonut miksi sinä ja kallisarvoinen hihasta ravistettu ideologiasi olette tärkeämnät kuin kaikki muut kyläsi henkilöt? Ateismi ei perustu muuhun kuin siihen että "mä en haluu" ja jostain mystisestä syystä kuvittelet että jos sinä et haluu niin muutkaan ei silloin saa.

Mistäs kristinusko sitten on tullut, ja mihin se perustuu?

Lähinnä ju utalaiseen traditioon johon on josta on muutettu joitain asioita. Yksi näkyvistä muutoksista on van hatestamentillinen vastuu/kost o traditio pahimmillaan kolmanteen sukupolveen asti joka kristinuskossa on korvattu anteeksiannolla.

Opiskele edes vähän historiaa niin ei tarvitse kysellä tyhmiä.

(hankala kirjoitella kun palstan sa nasen suuri estää satunnaisia sanoja)

Vierailija
92/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapseni oli alakoulussa, eli7 vutta sitten, niin kyllä siellä oli joka jumalan joulu uskonnollisia juttuja esityksessä. Joulukuvaelmaa, enkelihommia, laulettiin uskonnollisia joululauluja jne. Oli myös paljon muuta esitystä, tonttuja pukkeja jne.

Nyt kun miehen lapset käy toinen kolmatta, ja toinen viidettä luokkaa, niin edelleen on molempien kouluissa joulukuvaelmat jeesuslapsineen, seimineen etc..

Ja se on hyvå. Perinteitä ja jatkumoa kaivataan tässä levottomassa ja alati muuttuvassa maailmassa.

Mitä sitten jos sanoma on alunperin kristillinen? Eikö teille vanhemmille tule hyvä mieli kun istutte katsomassa ja kuuntelemassa jouluevankeliumia, sitä samaa mitä itse olette esittäneet ja myös vanhempanne ja isovanhempanne ja nyt teidän lapsenne ja mahdolliset lapsenlapsenne?

Vierailija
93/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.

Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).

Kun sinäsinä haluat säilyttää jonkun perinteen niin kaikkien on siihen osallistuttava, perkele.

Muut voivat sitten yksinään harjoittaa heille tärkeitä perinteitä, kunhan eivät vaan häiritse sinäsinää niillä typerillä perinteillään.

🤨

Vierailija
94/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2000 paavi Johannes Paavali II pyysi maailmalta anteeksi niiden 68 miljoonan ihmisen puolesta, jotka kristillinen kirkko on kiduttanut, polttanut, hukuttanut, silponut ja muuten vain tappanut vuosien 315 ja 2000 välillä. Luku on kymmenkertainen väitettyihin natsien hirmutekoihin, joita on tarkoitushakuisesti rutkasti liioiteltu. 

Mihin tällaista "rakkauden" uskontoa tarvitaan? Jos vertaamme saavutusta inhottaviin ja tunnetuimpiin viharikoksiin, niin rakkaus on 100 kertaa vaarallisempaa.

Neuvostoliittolaiset paljastivat valehdelleensa Auschwitzin uhriluvusta, jonka ilmoittivat poliittisista syistä heti sodan jälkeen olevan 4 miljoonaa, mutta paljastivat vuonna 1989 oikean luvun olevan 470.000.

[Steinbacher, Sybille (2005) [2004]. Auschwitz: A History. Munich: Verlag C. H. Beck. ISBN 0-06-082581-2.]

Hirveitä lukuja, mutta vain kymmenesosa väitetystä.

Silti 0.5 miljoonaa on ihan aloittelijan tulos verrattuna 68 miljoonaan.

95/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnot ovat ihmiskunnan syöpä

Uskonnot ovat satujuttuja

Vierailija
96/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheeni joulun vietto ei liity mitenkään uskontoon.

Miten niin uskontoallerginen ei voi viettää joulua?!

Vierailija
97/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeestikko uskonto muka kuuluu teidän joidenkin mielestä jouluun?

Riisipuuro, kinkku ja joulupukki kuuluu jouluun, ei joku Jeesus-shaiba.

Vierailija
98/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvin voi yhdistää. Jos yksilö on uskomatta jumaliin, eikä esitä väitteitä joiden mukaan jumalien olemassaolosta tai olemattomuudesta olisi tietoa, kyseessä on silloin agnostinen ateismi. Agnostismin voi liittää myös teismiin, mutta se on jo sitten ihan ot.

Vierailija
99/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapseni oli alakoulussa, eli7 vutta sitten, niin kyllä siellä oli joka jumalan joulu uskonnollisia juttuja esityksessä. Joulukuvaelmaa, enkelihommia, laulettiin uskonnollisia joululauluja jne. Oli myös paljon muuta esitystä, tonttuja pukkeja jne.

Nyt kun miehen lapset käy toinen kolmatta, ja toinen viidettä luokkaa, niin edelleen on molempien kouluissa joulukuvaelmat jeesuslapsineen, seimineen etc..

Ja se on hyvå. Perinteitä ja jatkumoa kaivataan tässä levottomassa ja alati muuttuvassa maailmassa.

Mitä sitten jos sanoma on alunperin kristillinen? Eikö teille vanhemmille tule hyvä mieli kun istutte katsomassa ja kuuntelemassa jouluevankeliumia, sitä samaa mitä itse olette esittäneet ja myös vanhempanne ja isovanhempanne ja nyt teidän lapsenne ja mahdolliset lapsenlapsenne?

Ääh. Minä jouduin aina taustakuoron takariviin.

Pääroolit menivät kauneimmille tytöille ja liikunnallisesti lahjakkaille pojille.

Mitä rumempi tai kömpelömpi olit, sitä syrjemmäs jouduit.

Eipä tule mitään nostalgisia tai "ihana perinne" -fiiliksiä noista perinteistä.

Tietääksi ne esitykset eivät ole missikisoja eivätkä akrobaattiesityksiä, vaikka roolijaon perusteella sellaista joskus epäilin.

Roolijaon perusteet ovat pysyneet samoina tähän päivään asti, enkä usko että isoa muutosta on luvassa.

Ihanan pinnallista.

Vierailija
100/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon suvaitsevaisuutta!

Siihen kuuluu historian, kulttuurin ja erilaisten uskontojen sekä tervehenkisten tapojen arvostaminen.

Esimerkkeinä joulujuhla perinteineen.

Uskonnon opetus saisi kehittyä osaksi yhteistä historian opetusta.

Mutta joulujuhla perinteineen kunniaan.

Kiitos tästä kommentista. Järjen ääni tähän ääripäiden hysteeriseen taisteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan