YLE: Vanhemmat ovat oppineet vaatimaan uskonnottomia joulujuhlia – koulujen juhlissa nähdään Jeesus-lapsen sijaan metsäneläimiä ja tonttu-ukkoja
"osa vanhemmista on saanut uskontoallergian"
Kommentit (623)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.
Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).
Totta helvetissä minä, joka olen oikeasti olemassa, olen tärkeämpi kuin mielikuvitusolento.
Niin, edelleenkään et kertonut miksi sinä ja kallisarvoinen hihasta ravistettu ideologiasi olette tärkeämnät kuin kaikki muut kyläsi henkilöt? Ateismi ei perustu muuhun kuin siihen että "mä en haluu" ja jostain mystisestä syystä kuvittelet että jos sinä et haluu niin muutkaan ei silloin saa.
Mulla ei ole ideologiaa, mulla ei ole todistustaakkaa. Se jolla on ideologia, jonka myötä käyttää valtaa, on vastuussa vallankäyttönsä oikeutuksen perustelemisesta.
Siihenhän uskovaiset eivät koskaan suostu, koska joutuisivat lopulta sanomaan "koska Raamatussa lukee niin/koska jumala", ja sehän olisi aika paska argumentti. Siihen romahtaisi kirkon korttitalo.
(toki tosiuskovaiset suostuisivat tuohon, mutta heidäthän vaiennetaan, ymmärrettävistä syistä...)
Jos vaadit jotain kaikilta niin silloin sinulla on oman logiikkasi mukaan todistustaakka joten jos sitten aloittaisit sen todistelun. Tässähän ei ollut kyse uskonnon todistamisesta oikeaksi vaan siitä miksi perinne pitäisi muuttaa.
Miksi naiset saa äänestää ja orjuus on kielletty vaikka perinteet?
Maailma kehittyy ja uskonvapaus on perustuslaissa. Milloinhan perustuslaki saavuttaa myös julkisen opetuksen?
Eh, menit sitten suoraan argumenttivirheiden osastolle, tosin en muuta odottanutkaan kun jo aloituksessasi vinguit virheellisesti todistustaakasta.
Minä en ole pyytänyt todistelemaan mitään, älä pistä sanoja toisten suuhun. Älä myöskään yritä päätellä mikä viesti on saman tai eri kirjoittajan, kun et siihen kykene.
Ja sitten, mikä virhe argumetoinnissa oli? Orjuus on raamatussa ok ja siihen on Suomessakin pitkät perinteet. Onko orjuus ok vai ei?
Lol, sekosit sitten itsekin että mitä roolia vedät. Vinkiksi ettet voi uskottavasti vaihtaa roolia kesken kommentin. Muutenkin rajoita sitä spämmimistäsi hetkeksi tässä ketjussa ja anna muillekin suunvuoro. Ei tuo yksitotinen hokeminen ole enää mitenkään uskottavaa.
Jos haluat keskustella orjuudesta niin avaa sille oma ketju.
Eli faktojen toistamisen/kyselemisen sijaan on parempi antaa muille suunvuoro, jotta voivat hyökätä kirjoittajan henkilöä kohti?
Vierailija kirjoitti:
Kansa on todellakin kahtiajakautunut ihan kaikilla mahdollisilla sektoreilla. Se on oikeastaan ihan se ja sama minkä ketjun tälläkin palstalla avaa niin sama jankutus, päteminen ja itsensä ylentäminen toisia tallomalla toistuu viestistä toiseen. Näitä itsekkäitä minäminä-ihmisiä on aivan liikaa nykyisin ja siksi yhteiskunta ja maailma on mikä on.
Surullista.
N42
Uskovaiset ei edes näytä tajuavan että he ovat niitä minäminä-ihmisiä. Tuntuu vaan olevan ylivoimaista kehittyä maailman mukana ja muuttaa tapojaan ja hyväksyä se että kaikki ei ole ollut ennen paremmin ja muillakin on oikeuksia ja muitakin pitää kunnioittaa.
Uskonnoton joulujuhla koulussa ei ole keneltäkään mitään pois, eikä loukkaa kenenkään vakaumusta. Käsittämätöntä että uskontoneutraali juhla ei ole itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.
Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).
Totta helvetissä minä, joka olen oikeasti olemassa, olen tärkeämpi kuin mielikuvitusolento.
Niin, edelleenkään et kertonut miksi sinä ja kallisarvoinen hihasta ravistettu ideologiasi olette tärkeämnät kuin kaikki muut kyläsi henkilöt? Ateismi ei perustu muuhun kuin siihen että "mä en haluu" ja jostain mystisestä syystä kuvittelet että jos sinä et haluu niin muutkaan ei silloin saa.
Mulla ei ole ideologiaa, mulla ei ole todistustaakkaa. Se jolla on ideologia, jonka myötä käyttää valtaa, on vastuussa vallankäyttönsä oikeutuksen perustelemisesta.
Siihenhän uskovaiset eivät koskaan suostu, koska joutuisivat lopulta sanomaan "koska Raamatussa lukee niin/koska jumala", ja sehän olisi aika paska argumentti. Siihen romahtaisi kirkon korttitalo.
(toki tosiuskovaiset suostuisivat tuohon, mutta heidäthän vaiennetaan, ymmärrettävistä syistä...)
Jos vaadit jotain kaikilta niin silloin sinulla on oman logiikkasi mukaan todistustaakka joten jos sitten aloittaisit sen todistelun. Tässähän ei ollut kyse uskonnon todistamisesta oikeaksi vaan siitä miksi perinne pitäisi muuttaa.
Maailma kehittyy ja uskonvapaus on perustuslaissa. Milloinhan perustuslaki saavuttaa myös julkisen opetuksen?
Eh, menit sitten suoraan argumenttivirheiden osastolle, tosin en muuta odottanutkaan kun jo aloituksessasi vinguit virheellisesti todistustaakasta.
Minä en ole pyytänyt todistelemaan mitään, älä pistä sanoja toisten suuhun. Älä myöskään yritä päätellä mikä viesti on saman tai eri kirjoittajan, kun et siihen kykene.
Ja sitten, mikä virhe argumetoinnissa oli? Orjuus on raamatussa ok ja siihen on Suomessakin pitkät perinteet. Onko orjuus ok vai ei?
Wää wää ja määmää. Olet muuten todella tympeän oloinen ja raskas ihminen. Ilmankos purat pahaa oloasi täällä palstallakin vaikka se ei mitään jeesaa, koska tuo paha olosi ei ole kenenkään muun kuin sun omaa syytä.
eri
Voisitko pysyä asiassa ja olla menemättä henkilökohtaisuuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, sekosit sitten itsekin että mitä roolia vedät. Vinkiksi ettet voi uskottavasti vaihtaa roolia kesken kommentin. Muutenkin rajoita sitä spämmimistäsi hetkeksi tässä ketjussa ja anna muillekin suunvuoro. Ei tuo yksitotinen hokeminen ole enää mitenkään uskottavaa.
Eli faktojen toistamisen/kyselemisen sijaan on parempi antaa muille suunvuoro, jotta voivat hyökätä kirjoittajan henkilöä kohti?
Olet selvä trolli joka kaikenlisäksi spämmii liki yksinään ketjun täyteen soopaa joten mitä jos nyt pitäisit pikku tauon ja menisit vaikka ulos kävelylle hetkeksi.
Nauratti kun kuten tämän vuoden joulujuhlan oli valittu vähän uudempia joululauluja: yksi niistä oli sanoiltaan aika absurdi, yhdisti tonttuja, kiirettä ja seimeä 😂. Tuon laulun yksi säe (seimen äärelle kokoontumisesta) oli koko juhlassa ainoa viittaus kristilliseen jouluperinteeseen, hyvä niin. Itse olen uskonnoton ja lapseni et-opetuksessa, mutta minusta heidän on ihan hyvä oppia myös millainen valtauskontomme on. Siksipä menevät muun luokan mukana joulukirkkoon, olemme keskustelleet asiasta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä juhlia joulua vailla sen uskonnollista sanomaa?? Ei "uskontoallerginen" voi juhlia joulua :D
Miksi ihmeessä ei voisi? Jouluhan on alunperin pakanallinen juhla, keskitalven juhla. Ei Jeesus edes syntynyt jouluna, kirkko päätti vain juhlia sitä keskitalven juhlan aikaan. Miksi ihmeessä me emme siis voisi viettää omien esi-isiemme vanhaa juhlaa? Sen sijaan vois kysyä, että miksi kristityt haluaa viettää Joulua, pakanallista juhlaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole lapsena kärsinyt koulujen joulujuhlista. Ne ovat olleet ainoastaan rituaaleja, joissa ei ole hetkeäkään hauskaa. Nyt olen ateisti.
Oikeasti?? Minkälaisia joulujuhia teillä oli? Meillä oli yleensä joulukuvaelma, jonka aikana joku oppilaista luki jouluevakeliumin ja muut näyttelivät sen. Sitten oli hauskoja sketsejä, joululauluja, joulupukin vierailu ym. Hyvät muistot jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä juhlia joulua vailla sen uskonnollista sanomaa?? Ei "uskontoallerginen" voi juhlia joulua :D
Niinpä. Tämä ihmisten itsekkyys ja rusinoiden nyppiminen pullasta ei varmaan ikinä lakkaa yllättämästä. Itse en ole vähimmässäkään määrin uskonnollinen, mutta kyllä kirkollisissa jutuissa (häät, hautajaiset, ristiäiset, rippijuhlat) on se omanlaisensa juhlavuus joka just tekee niistä ne. Sama joulussa ja pääsiäisessä, se tietynlainen uskonnollisuus (kirkollisuus) vaan kuuluu näihin, koska siksihän näitä juhlia ylipäätään vietetään.
Joulupukit ja joululahjat sen sijaan voisikin poistaa pysyvästi ja jättää vain muutaman vapaapäivän yhdessäololle, rauhoittumiselle ja ylimääräiselle lepäämiselle pimeimpään vuodenaikaan.
Miksi en saisi nyppiä rusinoita pullasta?
Se että sinä vietät näitä juhlia mainitsemistasi syistä, ei tarkoita että me muut vietettäisiin niistä samoista syistä. Minä saatan kuunnella vapaaehtoisesti virsiä jouluna, mutta yksikään uskovainen ei tule koskaan lasteni kouluun nimittelemään heitä syntisiksi. Ilman helvetin hyviä perusteluja. Ja niitä ei ole vielä kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se virhe oli?
Uskovaisilta loppui järkevät argumentit, joten seuraavaksi vingutaan ketju poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wää wää ja määmää. Olet muuten todella tympeän oloinen ja raskas ihminen. Ilmankos purat pahaa oloasi täällä palstallakin vaikka se ei mitään jeesaa, koska tuo paha olosi ei ole kenenkään muun kuin sun omaa syytä.
eri
Voisitko pysyä asiassa ja olla menemättä henkilökohtaisuuksiin?
Aika paljon pyydetty uskovaiselta/kirkolta, koska lopulta se menisi siihen onko Raamattu totta vai ei, ja sitä kysymystähän he välttävät kuin ruttoa.
Koulumme joulujuhla järjesteään jumalanpalveluksena kirkossa ja siihen kuuluu pelkästään kristillisiä elementtejä. Kirkkoon kuulumattomat notkuvat tuon ajan koululla, jonkun aikuisen valvonnassa. Kirkkoon menemisen vapaehtoisuudesta ei ole tiedotettu oppilaita missään vaiheessa. Valvontatehtävä on pakollinen myös opettajille, uskontokunnasta tai uskonnottomuudesta riippumatta. Opettajan oletetaan näyttävän mallia kirkossa toimimisesta. Vaikka opettaja voi itse olla ateisti.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tämä ihmisten itsekkyys ja rusinoiden nyppiminen pullasta ei varmaan ikinä lakkaa yllättämästä. Itse en ole vähimmässäkään määrin uskonnollinen, mutta kyllä kirkollisissa jutuissa (häät, hautajaiset, ristiäiset, rippijuhlat) on se omanlaisensa juhlavuus joka just tekee niistä ne. Sama joulussa ja pääsiäisessä, se tietynlainen uskonnollisuus (kirkollisuus) vaan kuuluu näihin, koska siksihän näitä juhlia ylipäätään vietetään.
Joulupukit ja joululahjat sen sijaan voisikin poistaa pysyvästi ja jättää vain muutaman vapaapäivän yhdessäololle, rauhoittumiselle ja ylimääräiselle lepäämiselle pimeimpään vuodenaikaan.
Ei ole tullut mieleesi että hautajaisia on pidetty jo kauan ennen kristinuskoa, avioliitto on juridinen sopimus joka on kehittynyt myös paljon ennen sitä. Lapsen syntymää on juhlittu aina ja nimet on annettu ilman kirkkoakin. Ei kannata väheksyä uskonnottomien juhlia, se ettei noiden juhlien keskipisteenä ole usko satuolentoon ei tee niistä yhtään vähemmän juhlava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs kristinusko sitten on tullut, ja mihin se perustuu?
Tämäkin "avarakatseisuus" koskee vain kristittyjä, muslimit noudattavat myös jatkossa uskontoaan pilkulleen.
Veikkaan, että meille käy tässä kulttuuripelissä vielä huonosti.
Minusta tämä on hyvä.
Meillä yksi lapsista ahdistuu uskontojutuista mitä en lainkaan ihmettele. Onhan tämä meidän kristinusko hirveän väkivaltainen.
Yksi tyyppi on naulattu kiinni puuhun (ristiin) ja koko homma pyörii sitten sen kidutus- ja tappovälineen ympärillä.
Hyvä että sentään joulujuhlassa ei tarvitse altistua uskontojutuille.
Jos se tappaminen olisi toteutettu hirttämällä, niin sitten varmaan symbolina olisi hirttosilmukka.
Kirkkoon tämä lapsi kuuluu vain siksi että voisi osallistua seurakunnan järjestämään harrastukseen. Meidän seurakunnassa on hyvää harrastustoimintaa, jota kustannetaan mm. minun maksamillani kirkollisveroilla.
Kun lapseni oli alakoulussa, eli7 vutta sitten, niin kyllä siellä oli joka jumalan joulu uskonnollisia juttuja esityksessä. Joulukuvaelmaa, enkelihommia, laulettiin uskonnollisia joululauluja jne. Oli myös paljon muuta esitystä, tonttuja pukkeja jne.
Nyt kun miehen lapset käy toinen kolmatta, ja toinen viidettä luokkaa, niin edelleen on molempien kouluissa joulukuvaelmat jeesuslapsineen, seimineen etc..
Meidän lapsen koulussa joulujuhla järjestetään kirkossa. Järjestetään illalla kouluajan ulkopuolella. Näppylöitä saavat voivat olla osallistumatta, mutta heille ei ole vastaavaa uskonnotonta vaihtoehtoa.
Oma lapseni osallistuu. Olen viisihenkisen perheemme ainoa ateistinen agnostikko. En saa näppylöitä vaikka kaikki kolme kirkkoon liitettyä lastani ovat osallistuneet ja tulevat osallistumaan evlut kirkon toimintaan.
Itse olin aikoinaan ainoa uskonnoton koulussa, mutta olin evlut uskonnon tunneilla. Ei se minun maailmankuvaani haitannut. Olen vieraillut myös muiden uskontokuntien tapahtumissa ja juhlissa. Kokeilkaa muutkin tutustua uskontoihin, opitte paljon uusia asioita.
Huomenna taas joulukirkkoon. Siellä on ihana tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Kansa on todellakin kahtiajakautunut ihan kaikilla mahdollisilla sektoreilla. Se on oikeastaan ihan se ja sama minkä ketjun tälläkin palstalla avaa niin sama jankutus, päteminen ja itsensä ylentäminen toisia tallomalla toistuu viestistä toiseen. Näitä itsekkäitä minäminä-ihmisiä on aivan liikaa nykyisin ja siksi yhteiskunta ja maailma on mikä on.
Surullista.
N42
Tarkentava kysymys.
Onko minäminä-ihminen sellainen, joka ei tee niinkuin sinä haluat?
N46
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin "avarakatseisuus" koskee vain kristittyjä, muslimit noudattavat myös jatkossa uskontoaan pilkulleen.
Veikkaan, että meille käy tässä kulttuuripelissä vielä huonosti.
Niinhän sitä uskontoa pitää noudattaa, pilkulleen, ainakin jos sillä yhtään yrittää käyttää valtaa muita ihmisiä kohtaan. Ymmärrän sen hyvin.
Toisaalta, siksi uskonto ja valtio/koulu eivät sovi yhteen.
Miten seimikuvaelma littyy Suomen kulttuuriin?!? Se liittyy välimeren ympäristössä 2000 vuotta sitten eläneiden kamelikuskien kulttuuriin.
Meneekö lapsesi pilalle siitä että uskonnon harjoittaminen jää pois koulun päätösjuhlista ja käytte omalla ajalla seurakuntanne tilaisuudessa katsomassa seimikuvaelman ja laulamassa suvivirren?
Uskovaisten perustelut on vahän samaa tasoa kuin että eihän yksi kerta vielä tee homoksi.