Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma MeToo -kokemuksesi.

Vierailija
17.12.2018 |

Kerro oma MeToo -kategorian alle mahtuva oikeasti ahdistava häirintätapaus, jossa valta-asetelma on ollut epäsymmetrinen, etkä ole voinut asiaa mielestäsi kuuluttaa kylillä, pelossa siitä että urasi vaarantuisi siitä.

Minulla on muutamakin, mutta kerron vasta kohta...

Kommentit (336)

Vierailija
301/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa olen ollut töissä miehen omistamassa pienyrityksessä.

Toisessa n. 70 vuotias pappa ehdotti pokkana, että poseeraisin hänelle maalausta varten läpinäkyvässä yöpaidassa. Myöhemmin soitteli perään, että ymmärräthän vaitiolovelvollisuuden työasioissa.

Toisella kertaa pomo tuli muutamaan otteeseen sulkemaan paikan ja halusi viedä minut viinille naapuriravintolaan. Ekalla kerralla olin tilanteesta niin hämilläni, että join muutaman lasin kanssaan. Hän myös heitti minut autolla kotiin. Humalassa. Halusin miellyttää ja olin juuri saanut kivan työn. Olin parikymppinen.

Jälkeenpäin olen kummastakin ollut pöyristynyt ja ihmeissäni, miten en osannut tilanteessa toimia "oikein"...

en kyllä nyt ymmärrä, että mitä pahaa tuossa toisessa on? Rattijuoppous tietysti, mutta noin niin kuin me too -aatteen kannalta. Kysytty sinua asiallisesti tavintolaan viinille? Ja ilmeisesti olet ollut hihittävänä ja iloisena asiassa vielä mukana, mutta jälkeenpäin häpäiset miestä netissä? Olikohan edes mitään seksuaalista, vaan esimies toivotti uuden työntekijän tervetulleeksi ja halusi luoda yhteishenkeä. Eli halusi olla spontaanisti kiva, niin kuin sinäkin.

Nyt et enää usko itsekään :D.

Vierailija
302/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ala- ja yläasteella pojat kourivat usein ohikulkiessa koulun käytävillä

- baarissa joskus noin 18-vuotiaana vieressä istuva mies tarttui päähäni ja työnsi sen vasten etumustaan

- kourintaa tanssilattioilla lukemattomia kertoja

- lukion opettajani lähetteli härskejä viestejä ja kerran kahden jäätyämme yritti suudella ja hyväillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksi kokemus kirjoitti:

Lapseni ollessa pieni muutimme uuteen kerrostaloon, ja tutustuimme seinänaapureiden kanssa, joilla oli kaksi pientä lasta. Kyläiltiin ja apukin oli lähellä. Eräänä päivänä tämä naapurin mies soitti ovikelloa, hämmennyin kun tuli yksin kylään, mutta toki keitin kahvit. Oli kesä, ja mies alkoi paljailla varpaillaan hinkkaamaan mun jalkoja pöydän alla ja katsoi, no, yritti vietellä. Hyi! Äkkiä nousin ja olikin "muuta menoa!. Tämä mies oli ammatiltaan poliisi!!! Poliisi, naimisissa ja pienet lapset!! Muutimme pian pois, jäi varmaan vaimo ihmettelemään miksi en pitänyt enää yhteyttä.

Onks tääkin seksuaalista ahdistelua? Mistä hinkkasi varpaillaan?

Minusta tää on rajalla. Saahan sitä seksiä ehdottaa ilman että se on ahdistelua, vaikkakin varatulle jne. Varvasosuus on rajalla. Ällöttävää jos toinen ei ole kiinnostunut ja helposti vaikka olisikin.

Vaikea uskoa et tosta mitään oikeusjuttua saisi jos toinen hinkkaa jalkaa omalla jalallaan? Varmasti epämiellyttävää ja vastoin hyvää makua, mutta mihin raja vedetään? Onko kaikki epämiellyttävä lähestyminen #metoo?

Kaikki ei-toivottu seksuaalissävytteinen fyysinen kontakti on häirintää. Tämä on ihan selvä juttu. Jos on epävarma onko lähestyminen toivottua vai ei-toivottua, kannattaa kiinnostusta tunnustella ensin ihan verbaalisesti.

Vierailija
304/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksi kokemus kirjoitti:

Lapseni ollessa pieni muutimme uuteen kerrostaloon, ja tutustuimme seinänaapureiden kanssa, joilla oli kaksi pientä lasta. Kyläiltiin ja apukin oli lähellä. Eräänä päivänä tämä naapurin mies soitti ovikelloa, hämmennyin kun tuli yksin kylään, mutta toki keitin kahvit. Oli kesä, ja mies alkoi paljailla varpaillaan hinkkaamaan mun jalkoja pöydän alla ja katsoi, no, yritti vietellä. Hyi! Äkkiä nousin ja olikin "muuta menoa!. Tämä mies oli ammatiltaan poliisi!!! Poliisi, naimisissa ja pienet lapset!! Muutimme pian pois, jäi varmaan vaimo ihmettelemään miksi en pitänyt enää yhteyttä.

Minusta tää on rajalla. Saahan sitä seksiä ehdottaa ilman että se on ahdistelua, vaikkakin varatulle jne. Varvasosuus on rajalla. Ällöttävää jos toinen ei ole kiinnostunut ja helposti vaikka olisikin.

Vaikea uskoa et tosta mitään oikeusjuttua saisi jos toinen hinkkaa jalkaa omalla jalallaan? Varmasti epämiellyttävää ja vastoin hyvää makua, mutta mihin raja vedetään? Onko kaikki epämiellyttävä lähestyminen #metoo?

Kaikki ei-toivottu seksuaalissävytteinen fyysinen kontakti on häirintää. Tämä on ihan selvä juttu. Jos on epävarma onko lähestyminen toivottua vai ei-toivottua, kannattaa kiinnostusta tunnustella ensin ihan verbaalisesti.

...mikä on myös häirintää, jos nainen niin päättää.

Vierailija
305/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on lopulta vain seksuaalisuus ja heikkkous, uhriutuminen  tarjota yhteiskunnalle.  Tämä realiteetti kiukuttaa etenkin rupsahtaneita ammattifemakkoja, jotka työkseen kadehtivat miesten ylivertaista osaamista, älyä ja dominointia asiassa kuin asiassa naisiin verrattuna.

Vierailija
306/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta olen puuttunut sivusta muiden kokemaan ja tekemään ahdisteluun useita kertoja.

N26

Mieshoitajana hoivakodissa asukkaiden lounaan aikaan: Lattialla oli jostain syystä pieni vana jotain valkoista, ilmeisesti kastiketta, ja naiskollega keksi tulla sanomaan: "tuliko tuo sulta?" osoittaen samalla sormella jalkojenväliini. Hänellä oli varmaankin koko älyllinen kapasiteettinsa käytössä keksiessään noin pätevän sutkauksen.

Ei muuten, mutta kun neito oli jo ikänsä puolesta virttä vaille valmis ja uskaltautui vain vaivoin ääni väristen heittämään noinkin mahtavan supliikin – annoin asian olla, koska ei todellakaan olisi ollut minkään keissin väärtti.

Olin itse paikassa harjoittelijana ja ainoastaan muutama päivä enää jäljellä. Hoitajaneito taas vanha, aikaa vain vähän jäljellä (työpäiviä ja varmaan myös elonpäiviä).

Pani vaan ajattelemaan, miten epätasaisesti onni, varallisuus tai vaikka nyt sitten seksi jakaantuu eri ihmisten kesken. Tuokin hoitsu oli selvästi saamapuolella sen munan suhteen.

Hoitovaltaisilla aloilla vastaavaa tapahtuu yhtenään; mies esineellistetään. Vaikka itselläni on paljonkin vastaavia kokemuksia, en silti ymmärrä naisten herkkähipiäisyyttä tässä metoo-jutussa (poissulkien vakavat rikokset). Tuntuu, että näin välillisesti yritätte korottaa itseänne asemaan (prinsessat), johon teillä todellisuudessa ei ole pienintäkään saumaa.

On niitä kyllä ihan järjellisiäkin naishoitajia töissä, mutta valitettavan vähän.

Lähes kaikki työssä kohtaamani naisyhteisöt ovat olleet primitiivisiä ja itkuatuhertavia hiekkalaatikkoja. Miesten hommissa (olen ollut myös raksalla) ei puhettakaan vastaavasta. Ja on muuten hieno homma, että siellä raksalla on myös naisia. Vasten yleistä luuloa miesten vitsailu naisista on enemmänkin sellaista lempeää ja ymmärtävää; ei pakonomaista alapääosastoa. Joskin kyllä sellaisellekin on paikkansa.

Vierailija
307/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksi kokemus kirjoitti:

Verbaalinenkin voi olla, jos työkaveria pyytää illalliselle. Kerran. Parkkipaikalla. Seurauksena huomautus ja siirto. Tämäkö reilua?

Vierailija
308/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksi kokemus kirjoitti:

Verbaalinenkin voi olla, jos työkaveria pyytää illalliselle. Kerran. Parkkipaikalla. Seurauksena huomautus ja siirto. Tämäkö reilua?

Pitäisi palata naisten ja miesten työpaikkoihin, niin päästäisiin eroon tuollaisista ongelmista. Ainakin hetskujen osalta.

Vierailija
309/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksi kokemus kirjoitti:

Pitäisi palata naisten ja miesten työpaikkoihin, niin päästäisiin eroon tuollaisista ongelmista. Ainakin hetskujen osalta.

Melkein joo. Ei mulle näin olisi käyny ilman #metoota, se on varma. Eihän tästä itse kärsi, uusi työ on itseasiassa parempi kuin entinen. Silti... en vain pääse yli tästä vääryydestä. Ymmärtäisin siirron että voi olla naiselle kiusallista samassa paikassa pakkien annon jälkeen, mutta huomautusta en oikein sulata.

Vierailija
310/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani ainoana naisena kesätöissä paperitehtaalla menin (tyhmyyttäni) kertomaan olevani sinkku, josta seurasi se, että minua alettiin melkeinpä päivittäin parittamaan saman vuoron 47-vuotiaalle peräkammarin pojalle. Käskettiin menemään hänen kanssaan syömään, ajelulle, menemään hänen mökilleen, halaamaan häntä, viemään hänen poikuus ym... Kilttinä ja tyhmänä, vastasin joka kerta vain, että "mee itte" tai "en halua". Tilanne eskaloitui lopulta siihen, että eräs perheen isä piirsi kuvan, jossa tämä peräkammarin panee minua "ylikyttyrässä asennossa". Sen jälkeen laitoin sähköpostia työsuojelupäällikölle ja otin lopputilin kahta viikkoa ennen työsopimuksen loppua.

Seuraavassa työpaikassa, jos se sattuu olemaan miesvaltainen, ajattelin varmistaa ettei vastaava toistu, kertomalla olevani vähintään naimisissa oleva perheen äiti.

Vierailija
311/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollessani ainoana naisena kesätöissä paperitehtaalla menin (tyhmyyttäni) kertomaan olevani sinkku, josta seurasi se, että minua alettiin melkeinpä päivittäin parittamaan saman vuoron 47-vuotiaalle peräkammarin pojalle. Käskettiin menemään hänen kanssaan syömään, ajelulle, menemään hänen mökilleen, halaamaan häntä, viemään hänen poikuus ym... Kilttinä ja tyhmänä, vastasin joka kerta vain, että "mee itte" tai "en halua". Tilanne eskaloitui lopulta siihen, että eräs perheen isä piirsi kuvan, jossa tämä peräkammarin panee minua "ylikyttyrässä asennossa". Sen jälkeen laitoin sähköpostia työsuojelupäällikölle ja otin lopputilin kahta viikkoa ennen työsopimuksen loppua.

Seuraavassa työpaikassa, jos se sattuu olemaan miesvaltainen, ajattelin varmistaa ettei vastaava toistu, kertomalla olevani vähintään naimisissa oleva perheen äiti.

Ymmärrän, kilttikset eivät kiinnosta.

Vierailija
312/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, kilttikset eivät kiinnosta.

Ei niin.

Vierailija
313/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikänsä puolesta tämä henkilö olisi voinut olla minun melkein isäni, eli 18 vuotta vanhempi. Enkä muutenkaan pitänyt häntä viehättävänä persoonana... Ilmeisesti olisi pitänyt säälistä ja muiden mieliksi mennä hänen kanssaan treffeille?

Vierailija
314/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikänsä puolesta tämä henkilö olisi voinut olla minun melkein isäni, eli 18 vuotta vanhempi. Enkä muutenkaan pitänyt häntä viehättävänä persoonana... Ilmeisesti olisi pitänyt säälistä ja muiden mieliksi mennä hänen kanssaan treffeille?

Ageismin uhreille oma #metoo

Vierailija
315/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sinun selityksesi sille ettet seukkaa äitisi ikäisen naisen kanssa?

Vierailija
316/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaistahan tapahtuu muuallakin kuin työpaikoilla. Omassakin tuttavapiirissä on pariskuntia, joiden pariutumiseen kaverit ovat olleet enemmän tai vähemmän aloitteellisia. Toisilleen sopiviksi arvioidut tyypit esimerkiksi kutsutaan samoihin juhliin tai majoitetaan yöksi samaan huoneeseen. Onko sekin metoo?

Vierailija
317/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sinun selityksesi sille ettet seukkaa äitisi ikäisen naisen kanssa?

Ilmeisesti oletat, että olen kiinnostunut naisista?

Anyway, puolisoni ei satu olemaan äitini ikäinen. Ei voi mitään.

Vierailija
318/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella miesopettaja kertoi vanhasta opettajastaan, joka oli keksinyt loistavan keinon hiljentää oppilaat uhkaamalla että jos eivät tottele niin hän suutelee heitä niskaan. Ei suoraan sanonut ottavansa itse keinoa käyttöön mutta kertoi sen olleen varsin toimiva, kuulosti silloin minusta uhkaukselta ja jäi mieleen.

Vierailija
319/336 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuohon paritukseen työpaikalla, niin kiusaamistapauksena se lopulta ylemmältä taholta otettiin. Jälkikäteen harmittaa se, etten jotenkin osannut sanoa tai huutaa niille sutenööreille, että oikeasti lopettaisivat sen parituksen, kun en ole siitä miehestä millään tavalla kiinnostunut. Pitäisihän sitä saada olla rauhassa omalla työpaikalla...

Ja se kuva on edelleen piirtynyt verkkokalvoilleni, enkä todellakaan olisi halunut edes missään huumorimielessä sellaista nähdä. Hyvin siitä ainakin tuli selväksi, että alasti siinä hommaillaan

.. Se oli tässä se #metoo

Vierailija
320/336 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus teininä samassa porukassa olevat pojat haukkuivat minua aika usein laudaksi. No kerran yksi näistä pojista tuli taakseni ja otti molemmilla käsillään kiinni rinnoistani ja sanoi, että ethän sä mikää lautaa oo, sul on tissit. Eniten tässä asiassa ärsyttää se, että pidin pojan tekoa jollain sairaalla tavalla kohteliaisuutena enkä sanonut pojalle mitään, koska tosiaan minua oli aina haukuttu laudaksi. Jälkeenpäin mietittynä kenenkään ei pitäisi hyväksyä tuollaista käytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi