Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma MeToo -kokemuksesi.

Vierailija
17.12.2018 |

Kerro oma MeToo -kategorian alle mahtuva oikeasti ahdistava häirintätapaus, jossa valta-asetelma on ollut epäsymmetrinen, etkä ole voinut asiaa mielestäsi kuuluttaa kylillä, pelossa siitä että urasi vaarantuisi siitä.

Minulla on muutamakin, mutta kerron vasta kohta...

Kommentit (336)

Vierailija
1/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani nuorena tyttönä Subwayssa kesätöissä, miespuolinen nelikymppinen ällöttävä esimieheni kutsui minua "herkkupepuksi", ja heilutteli kieltään kuin käärme, kävellessäni hänen ohi liiketilan takatiloissa. Viimeisenä työviikkonani leikatessani tomaattiviipaleita, hän tuli seisomaan taakseni aivan kiinni minuun, ja kehui "leikkaustaitojani". Ja pahinta tässä oli, että hänen kova sukupuolielimensä selkeästi hinkkasi minua vasten tuon hetken aikana. Pidättelin itkua koko loppupäivän ja lähdin kotiin. En tajua miksi en ottanut lopputiliä samantien, mutta 17 vuotiaana en vielä ollut tarpeeksi kypsä ja rohkea toimimaan sillä tavalla tilanteessa jossa olin. 

- AP

Vierailija
2/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopunut nainen puhui rivoja ja puristi etumustani. Olin tuolloin 23-vuotias ja nainen vähintään 40.

(olen siis mies)7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on ahdisteltu useita kertoja, mutta olen aina puolustautunut. Luonne ei anna periksi olemaan nostamatta meteliä tai muuten puolustautumatta.

Vierailija
4/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kesötyöntekijänä esimies kouri toistuvasti.

Satunnaisia juttuja vaikka kuinka paljon. Vaikka se, kun olin opiskelija, ja bussissa vanhempi mies tunki kätensä jalkoväliini.

Vierailija
5/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juopunut nainen puhui rivoja ja puristi etumustani. Olin tuolloin 23-vuotias ja nainen vähintään 40.

(olen siis mies)7

Ja koet että olet valta-asetelmallisesti ollut asemassa, jossa et olisi kyennyt puolustamaan itseäsi? 

Selvä... Aikamoinen vässykkä olet kyllä ollut 23 vuotiaana.

Niinhän kaikki naiset ovat. Oppisivat sanomaan ei, mutta kun ei...

Minkä takia naiset eivät nyrkkeile samassa sarjassa miesten kanssa? 

Minkä takia naiset eivät paini miehiä vastaan olympiatasolla?

Mieti vähän omaa naurettavaa rinnastustasi, vi*un juntti... 

Se on eri asia sanoa "ei" 100 kiloista miestä vastaan 52 kiloisena naisena, kuin sanoa "ei" 52 kiloiselle humalaiselle naiselle, joka virnuillen puristaa 82kg miestä perseestä.  

Miehet myös omaavat hyvävelijärjestelmän, joka on määrittänyt - ja edelleen määrittää rakenteellisesti työelämää ja vaikka politiikkaa.

Ei ole eri asia, ei omaa hyvävelijärjestelmää kellään parikymppisella miehellä. Oliko sulla muuta? Eikö tasa-arvo kiinnosta? Miksi olet noin kaksinaamainen? Miksi vähättelet?

Vierailija
6/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin yli 40-vuotiaat naiset, nää puumat käy kännissä kiinni, ovat monesti jopa pelottavia. Suuttuvat heti, kun en ole kiinnostunut. Ymmärrän hyvännäköisiä naisia hyvin.

Vierailija
7/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai iltasatujen aika? 

Vierailija
8/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(olen siis mies)7

Ja koet että olet valta-asetelmallisesti ollut asemassa, jossa et olisi kyennyt puolustamaan itseäsi? 

Se on eri asia sanoa "ei" 100 kiloista miestä vastaan 52 kiloisena naisena, kuin sanoa "ei" 52 kiloiselle humalaiselle naiselle, joka virnuillen puristaa 82kg miestä perseestä.  

Miehet myös omaavat hyvävelijärjestelmän, joka on määrittänyt - ja edelleen määrittää rakenteellisesti työelämää ja vaikka politiikkaa.

Ei ole eri asia, ei omaa hyvävelijärjestelmää kellään parikymppisella miehellä. Oliko sulla muuta? Eikö tasa-arvo kiinnosta? Miksi olet noin kaksinaamainen? Miksi vähättelet?

Sä olet huolestuttavan tyhmä. Ei kannata ottaa osaa keskusteluun, jos älykkyysosamääräsi lähentelee keskimääräisen huonelämpötilan lukuja. 

Argumentum ad hominem ja hominum toxicus.

Vierailija
9/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena harjoittelijana firman pikkujouluissa n. 40 puuma yritti väkisin vetää syliin ja hiplata. Kaikinpuolin vastenmielinen kokemus mutta en kuitenkaan traumatisoitunut tai nostanut äläkkää.

Vierailija
10/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(olen siis mies)7

Sä olet huolestuttavan tyhmä. Ei kannata ottaa osaa keskusteluun, jos älykkyysosamääräsi lähentelee keskimääräisen huonelämpötilan lukuja. 

Argumentum ad hominem ja hominum toxicus.

Jo vain, ja hyvästä syystä. Lueppa itse. Päätteleppä itse. Onnea yritykseen!

Vierailija
11/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit iskevät naisia baarissa jatkuvalla syötöllä. Minä huudan vai metoo mutta kukaan ei tule...

Vierailija
12/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella pojat kourivat välitunnilla.

Yläasteen työharjoittelussa miehet puhuivat härskejä.

Opiskelijabileissä känniset jätkät kävivät takapuoleen kiinni.

Työpaikan pikkujouluissa kollega tuli yhtäkkiä viereeni ja väkisin pussasi poskelle.

Sattuuhan näitä...

Vierailija
13/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena kesötyöntekijänä esimies kouri toistuvasti.

Satunnaisia juttuja vaikka kuinka paljon. Vaikka se, kun olin opiskelija, ja bussissa vanhempi mies tunki kätensä jalkoväliini.

Mulla myös toi bussitilanne. Todella ällöttävää ja loukkaavaa.

Vierailija
14/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoristeilyllä toinen jatkuvasti tulossa kiinni'(ei tosin haarojen väliin) ja en pidä muutenkaan koskettelusta. Kerroin varmaan kymmenen kertaa että lopeta, mutta ilta loppui siihen että jouduin itse lähtemään paikalta pois. Tilannetta EI helpottanut se että ympärilläolijoiden mielestä se oli vaan hauskaa. Olenhan mies (ja yllä olevalle naiskommentoijalle, olen 194cm ja 90kg, mutta tilanne ei todellakaan ole yhtään vähemmän ahdistavampi)

Vierailija
15/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena harjoittelijana firman pikkujouluissa n. 40 puuma yritti väkisin vetää syliin ja hiplata. Kaikinpuolin vastenmielinen kokemus mutta en kuitenkaan traumatisoitunut tai nostanut äläkkää.

Nämä "kollit" jotka tulevat tänne rehentelemään pubiruusuilla, jotka epätoivoisena änkyräkännissä ovat etsineet itselleen toivon pilkahdusta nuoremmista miehenaluista kopeloimalla heitä baarissa, ei nyt ehkä ihan mene samaan kategoriaan sen kanssa, että nuorta ja herkkää alaikäistä tyttöä hinkkaa 40 vuotias 80-100kg mies pienessä tilassa, jossa kukaan ei näe. 

Koittakaa pitää se järki päässä ja vaikka ette älyltänne tai koulutukseltanne olisi ihan sitä koreinta valioluokkaa - kuten selkeästi tullut ilmi -, niin kai pieni ymmärrys on tulkita nyanssieroja tällaisten tapausten välillä.

- Valta-asetelman epäsymmetria

- Ylivoima

- Uhkaavuus

- Pattitilanne, koska ura/sosiaalinen status vaarassa, jos avaa suunsa asiasta (siitä miksi asia on näin, ei tarvitse jauhaa enempää)

Lopeta jo. Sorrut toksiseen maskuliinisuuteen.

Ahdistelu on aivan yhtä tuomittavaa, oli itse kuinka vahva tahansa. Tajuatko että syyllistät uhria, jos kerrot että tilanteen vakavuus riippuu fyysisestä kunnostasi?

Vierailija
16/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, koska olisit pystynyt niputtamaan sen. Mieti tilalle kaksimetrinen korsto ja perseraiskauksen mahdollisuus.

Se mahdollisuus on aina olemassa kun menee ulos. Kyllä minua tuo tilanne ahdisti ujona, arkana ja kokemattomana miehen alkuna.

Vierailija
17/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "kollit" jotka tulevat tänne rehentelemään pubiruusuilla, jotka epätoivoisena änkyräkännissä ovat etsineet itselleen toivon pilkahdusta nuoremmista miehenaluista kopeloimalla heitä baarissa, ei nyt ehkä ihan mene samaan kategoriaan sen kanssa, että nuorta ja herkkää alaikäistä tyttöä hinkkaa 40 vuotias 80-100kg mies pienessä tilassa, jossa kukaan ei näe. 

Koittakaa pitää se järki päässä ja vaikka ette älyltänne tai koulutukseltanne olisi ihan sitä koreinta valioluokkaa - kuten selkeästi tullut ilmi -, niin kai pieni ymmärrys on tulkita nyanssieroja tällaisten tapausten välillä.

- Ylivoima

- Uhkaavuus

- Pattitilanne, koska ura/sosiaalinen status vaarassa, jos avaa suunsa asiasta (siitä miksi asia on näin, ei tarvitse jauhaa enempää)

Ahdistelu on aivan yhtä tuomittavaa, oli itse kuinka vahva tahansa. Tajuatko että syyllistät uhria, jos kerrot että tilanteen vakavuus riippuu fyysisestä kunnostasi?

Mä olen mies, ja voin kyllä aivan rehellisesti sanoa, että olen vain nauraa räkättänyt kun baarissa vanhempi nainen on tullut pelipaikoille tunnustelemaan. En tiedä mitä naurettavia kukkakeppiluusereita täällä kirjoittelee, mutta jos tollasesta ahdistuu niin voi moro oikeesti... Kyllä fyysisyydellä on aivan helvetin iso merkitys siinä, milloin on syytä kokea olevansa ahdistunut tuollaisessa tilanteessa. Poikkeus vahvistaa säännön, jos sä olet kaksmetrinen ja jonkun pikkulikan innostunut seksuaalinen lähentyminen ahdistaa sua, niin et ole evolutiivisesti kovin vahvoilla vesillä, ja kasvatus on todennäköisesti ollut aika naurettavalla pohjalla kotioloissa. 

Toksinen maskuliinisuus x 2.

Ei muutakuin kourimaan vaan jotain ujoa kaappia (mies/nainen), hänen "ei ole syytä kokea olevansa ahdistunut". Ja jos hän ei taistele vastaan, se on hänen oma syynsä.

Vierailija
18/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ylivoima

- Uhkaavuus

Mä olen mies, ja voin kyllä aivan rehellisesti sanoa, että olen vain nauraa räkättänyt kun baarissa vanhempi nainen on tullut pelipaikoille tunnustelemaan. En tiedä mitä naurettavia kukkakeppiluusereita täällä kirjoittelee, mutta jos tollasesta ahdistuu niin voi moro oikeesti... Kyllä fyysisyydellä on aivan helvetin iso merkitys siinä, milloin on syytä kokea olevansa ahdistunut tuollaisessa tilanteessa. Poikkeus vahvistaa säännön, jos sä olet kaksmetrinen ja jonkun pikkulikan innostunut seksuaalinen lähentyminen ahdistaa sua, niin et ole evolutiivisesti kovin vahvoilla vesillä, ja kasvatus on todennäköisesti ollut aika naurettavalla pohjalla kotioloissa. 

Eikö tämä ole aika sovinistinen käsitys ihmisistä? Nainen on oletusarvoisesti heikko, eikä pysty puolustamaan itseään, mutta mies on voimapussi-hallitsija, jota heikommat pelkää ja tottelee (tai muussa tapauksessa hän on epäonnistunut, feminiininen mies)?

T. Patriarkaatti

Vierailija
19/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on selvästi miesasialiikkeen neitsytnörttejä kovassa äänessä, kun kertovat olleensa aidosti ahdistuneita ja alemmassa tilassa valta-asetelmallisesti, kun nainen on vähän kopeloinut kännissä baarissa. Joo, aivan sama asia ja samalla viivalla, kuin teinityttö ison miehen kanssa samassa tilassa. Kyllä kyllä! Hyvä argumentti, miesasialiikkeen edustaja! Oot nokkela kaveri! Wau!

No niin valkoritari: puolustele sinä vaan, mutta totuus on se, että se olet juuri sinä, joka on kännissä naisten kumpussa kourimassa ja ehdottelemassa sopimattomia. Se on nähty niin monta kertaa.

Vierailija
20/336 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ylivoima

- Uhkaavuus

Eikö tämä ole aika sovinistinen käsitys ihmisistä? Nainen on oletusarvoisesti heikko, eikä pysty puolustamaan itseään, mutta mies on voimapussi-hallitsija, jota heikommat pelkää ja tottelee (tai muussa tapauksessa hän on epäonnistunut, feminiininen mies)?

T. Patriarkaatti

Onhan se. Tuota käsitystä viljelee sekä naiset että miehet. Hyvä puoli on se että nuoremmissa tuota olettamusta on vähemmän. Kummallakin sukupuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi