Espoo nosti kissan pöydälle - opettajat ei saa ottaa vastaan lahjakortteja eikä kalliita lahjoja
1-3 euroa per perhe on ookoo summa open lahjaan. He ovat virkamiehiä. Ei saa ottaa lahjuksia
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yksi ope muiden joukossa kirjoitti:
7/9
Ei ehkä suoranaisia lahjoja, mutta monet opettajat käyttävät paljon rahaa oppilaisiin lukuvuoden aikana. Siis omaa rahaansa. Kouluilla on budjetti, jota ei voi ylittää, ja opettajat ostavat kaikessa hiljaisuudessa oppilaille omilla rahoillaan sitä sun tätä lukuvuoden aikana. Tätä ei kuuluteta toreilla ja opettajat ovat hiljaa asiasta, mutta näin se menee varsinkin alakoulun puolella.
Itse käytän vanhemmilta saamani lahjakortit oppilaita hyödyttäviin ostoksiin. Koskaan en ole niillä itselleni mitään ostanut.
No johan nyt tarinaa aloit kertoa. Ne ylimääräiset jutut maksaa vanhempainyhdistys tukena koulutyöhön, ei opettajat.
Höpö höpö. Kun minä tilaan galliumia koululle käyttööni, kyllä minä sen itse maksan. Tai karkit tai jätskit. Ikinä ei ole vanhempainyhdistys tarjoutunut sellaisia maksamaan. Ei ikinä.
Juu ja sitten kaupungin reskontraan tulee lasku kuitteineen maksettavaksi, saajana opettaja :). Sentistäkään en luovu - opettajien motto.
Ei ole totta. Budjetti on meillä niin tiukka, että jos en maksaisi itse, jäisi jutut tekemättä.
Osa korvattaisiin, jos tekisin siitä numeron, esim kaikki ne munat ja hedelmät, joita kemian tunnille tuon, mutta on vain helpompaa tuoda ne omasta keittiöstä kuin ostaa erilliselle kuitille tai hakea koululta koulun luottokortti. Osaa, niitä huvittelujuttuja ei saisi edes takaisin. Ei koululla ole mitään jätskirahastoa kivaan hetkeen.
Itse tuon lisäksi kouluun aika paljon työvälineitä. Mielenkiintoisia magneettivarusteita, leikkimielisiä tiedevekottimia ja vaikka ulkomaanmatkalta jos käyn vaikka Nasan tukikohdassa, tuon tuliaisia, jotka toki minulle maksavat, mutta ovat oppilaille hauska kokemus.
En edellytä lahjoja vanhemmilta, mutta en myöskään hyväksy työni vähättelyä ja moraalini herjaamista.
Pyytäkää ne rahat vanhempainyhdistykseltä
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan käsittänyt miksi opettajia pitäisi palkita oman TYÖNSÄ tekemisestä?? Eihän minunkaan töissä kukaan anna erikseen lahjoja siitä, että teen työni mistä saan palkkaa.... Noilla lomamäärillä pitäisi jaksaa tehdä työnsä ilman ylimääräistä lahjomista
Kyllä monissakin ammateissa tulee asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta joululahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7/9
Ei ehkä suoranaisia lahjoja, mutta monet opettajat käyttävät paljon rahaa oppilaisiin lukuvuoden aikana. Siis omaa rahaansa. Kouluilla on budjetti, jota ei voi ylittää, ja opettajat ostavat kaikessa hiljaisuudessa oppilaille omilla rahoillaan sitä sun tätä lukuvuoden aikana. Tätä ei kuuluteta toreilla ja opettajat ovat hiljaa asiasta, mutta näin se menee varsinkin alakoulun puolella.
Itse käytän vanhemmilta saamani lahjakortit oppilaita hyödyttäviin ostoksiin. Koskaan en ole niillä itselleni mitään ostanut.
No johan nyt tarinaa aloit kertoa. Ne ylimääräiset jutut maksaa vanhempainyhdistys tukena koulutyöhön, ei opettajat.
Höpö höpö. Kun minä tilaan galliumia koululle käyttööni, kyllä minä sen itse maksan. Tai karkit tai jätskit. Ikinä ei ole vanhempainyhdistys tarjoutunut sellaisia maksamaan. Ei ikinä.
Juu ja sitten kaupungin reskontraan tulee lasku kuitteineen maksettavaksi, saajana opettaja :). Sentistäkään en luovu - opettajien motto.
Ei ole totta. Budjetti on meillä niin tiukka, että jos en maksaisi itse, jäisi jutut tekemättä.
Osa korvattaisiin, jos tekisin siitä numeron, esim kaikki ne munat ja hedelmät, joita kemian tunnille tuon, mutta on vain helpompaa tuoda ne omasta keittiöstä kuin ostaa erilliselle kuitille tai hakea koululta koulun luottokortti. Osaa, niitä huvittelujuttuja ei saisi edes takaisin. Ei koululla ole mitään jätskirahastoa kivaan hetkeen.
Itse tuon lisäksi kouluun aika paljon työvälineitä. Mielenkiintoisia magneettivarusteita, leikkimielisiä tiedevekottimia ja vaikka ulkomaanmatkalta jos käyn vaikka Nasan tukikohdassa, tuon tuliaisia, jotka toki minulle maksavat, mutta ovat oppilaille hauska kokemus.
En edellytä lahjoja vanhemmilta, mutta en myöskään hyväksy työni vähättelyä ja moraalini herjaamista.
Itse siis teet heräteostoksia. Ja lahjot luokkaa jäätelöillä. Ei mitään pakollista. Mutta sinulle kivaa.
Tämä on kyllä järkyttävä ongelma. Kuvitelkaa että joidenkin lapsien vanhemman antaa opettajalle lahjan. Kerran vuodessa. Hyvä luoja.
Espoon köyhät päättäjäthän ei saa ikinä mitään lahjoja. Tai eduskunnan kansanedustajat.
Isäni vaimo oli opettaja, nyt hän on jo eläkkeellä. Hän sai pieniltä oppilailta paljon näitten itse valitsemia pikku lahjoja tyyliin posliinisia pikkuesineitä tms. mitä esim itse en tod haluaisi vaivoikseni. Hän piti niitä aina esillä sen noin vuoden, kun lapset ne oli itse hänelle (pääasiassa) valinneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7/9
Itse siis teet heräteostoksia. Ja lahjot luokkaa jäätelöillä. Ei mitään pakollista. Mutta sinulle kivaa.
Hauku ihan vapaasti, mutta oppilaat yleensä tykkäävät, kun välillä tehdään jotain ihan erilaista. Tämä keskustelu alkoi siitä, että joku väitti, että opettajat eivöt osta oppilaille mitään, ja se ei ole totta. Opettajat ostavat. Paljonkin.
Älkää ostako niitä lahjoja, jos ette halua. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa joka joulu ja kevät. Ei kukaan opettaja odota lahjaa. Oiva esimerkki siitä, kuinka ei oppi mene perille vaikka kuinka jankkaa.
Loistavaa, nyt olet saa lisää mukeja ja suklasta
Vierailija kirjoitti:
Pyytäkää ne rahat vanhempainyhdistykseltä
Vanhempainyhdistyksellä ei ole niin paljoa rahaa. He tykkäävät ostaa välituntipalloja, ei rahaa riittäisi yläkoulun jokaisen oppiaineen opetuksen monipuolistamiseen.
Ja perinne on ollut, että opettajat ovat aina ostaneet työvälineensä kynistä lähtien itse. Saahan niistä verovähennyksiä, jos jaksaa kuittien kanssa pelata.
Joskus kun seuraa muiden akateemisesti koulutettujen ihmisten työtä, tuntuu olo vähän arvottomalta. Opettajalle työnantaja ei maksa edes puhelinta, ne soitot kotiinkin tehdään pääosin omaan piikkiin. Jossain kunnassa saa käyttöön tietokoneen, joissakin sekin pitää ostaa itse. Ja iloita, että siitäkin saa verovähennyksen.
Hahhahahaaa sille joka luulee ettei opet laita senttiäkään omaa rahaa opetustyöhön. Ja voin kertoa että se alkaa jo päiväkodista. Päiväkodin resurssit on niin rajalliset että pahimmillaan on itse saanut tuoda omien lasten vanhoja leluja päiväkotiin ja värikyniä värittämiseen kun vanhat on niin rikki/loppu.
Lähes poikkeuksetta esim. kaikki tarrat, erikoisemmat askartelut, korttien lähetykset (postimerkit), joulukalenterit sisältöineen, pienet synttärimuistamiset yms. tulee meidän hoitajien omista pusseista. Enää ei saa tilata tarjottavia vanhemmille, joten ne joulujuhlan glögit ja piparit ostettiin itse.
Ja joo. Ei olis pakko. Mutta kun ei aina jaksa sitä ankeutta missä tyhjästä pitää nyhtästä jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin saan työssäni lahjoja, joululahjat, pikkujoulut, keväällä köydään syömässä.
Kyllä mä tiedän monta työpaikkaa jossa jaetaan joululahjat työntekijöille, siis sen palkan lisäksi;)
Niin, ne joululahjat työntekijöille antaa työnantaja. Opettajien työnantaja on kunta, eivät oppilaat ja vanhemmat. Vai pitäisikö potilaiden viedä joululahja lääkäreille ja hoitajille, bussimatkustajien kuljettajille, kirjaston käyttäjien kirjastovirkailijoille, tienkäyttäjien lumiaurakuskeille, omakotitalon rakentajien rakennustarkastajille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin saan työssäni lahjoja, joululahjat, pikkujoulut, keväällä köydään syömässä.
Kyllä mä tiedän monta työpaikkaa jossa jaetaan joululahjat työntekijöille, siis sen palkan lisäksi;)
Niin, ne joululahjat työntekijöille antaa työnantaja. Opettajien työnantaja on kunta, eivät oppilaat ja vanhemmat. Vai pitäisikö potilaiden viedä joululahja lääkäreille ja hoitajille, bussimatkustajien kuljettajille, kirjaston käyttäjien kirjastovirkailijoille, tienkäyttäjien lumiaurakuskeille, omakotitalon rakentajien rakennustarkastajille?
Mutta kunta ei osta opettajille. Joillekin muille työntekijäryhmille ehkä, mutta ei opettajille.
Vierailija kirjoitti:
Isäni vaimo oli opettaja, nyt hän on jo eläkkeellä. Hän sai pieniltä oppilailta paljon näitten itse valitsemia pikku lahjoja tyyliin posliinisia pikkuesineitä tms. mitä esim itse en tod haluaisi vaivoikseni. Hän piti niitä aina esillä sen noin vuoden, kun lapset ne oli itse hänelle (pääasiassa) valinneet.
Toisaalta tuollaisia voisi hyvin hyödyntää opetustyössä pienten kanssa tai esim. tehdä luokkaan jotain kivoja somistuksia ym. Oppimisympäristötkin on niin tärkeitä, mutta esim. kaikenlaiset joulukoristeet ym millä loisit luokkaan tunnelmaa on usein tiukassa. Valkoisia seiniä sitten katselemaan vaan. Tämäkin näkyy luokissa kuka ope panostaa omillaan ja kuka ei.
Hassu juttu että juuri Espoo teki tällaisen päätöksen. Muutama vuosi sitten muutin Helsingistä Espooseen ja tuli järkytyksenä varsinkin tämä joululahja-asia. Meillä kerättiin opettajalle lahjakorttia, jossa jokaisen piti maksaa 15-30e, valinnan mukaan. Ainut vaan, että viestiketju oli kaikille avoin ja siitä näki kuka mitäkin laittoi, ja yhteislahjassa oli kaikkien rahaa panostaneiden nimi. Muistaakseni laitoin lahjaan 20e, koska en halunnut joutua silmätikuksi, mutta kyllä vitutti!
Ihan omaa tyhmyyttä, jos ostatte työpaikallenne tarvikkeita, oli se työpaikka sitten mikä tahansa. Työn tekemisen tarkoitus on tuoda tuloja, ei viedä niitä vähiäkin! Tottakait kunta tiukentaa ja tiukentaa määrärahoja, kun on tiedossa, että työntekijät itse kustantavat ja mahdollistavat asioita, mihin ei rahaa anneta. Samoin on käynyt vapaaehtoistyön kanssa, kun on huomattu että sitä tekee suuri joukko ihmisiä ihan ilmaiseksi ja mielellään, vähennetään vanhainkodeissa ym henkilökuntaa ja luotetaan siihen, että vapaaehtoiset tekee. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka MAKSAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni potilas vie muuten lahjoja hoitajille, kunnan virkamiehille vie moni yhteistyötaho. Ihan normaalia käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vain Espoossa. Annan lahjaksi ainakin edelleen hotelli/kylpylälahjakortin. Pieni summa lapseni paremman tulevaisuuden puolesta.
Kerron sinulle totuuden opettajien sisäpiiristä: harva edes muistaa, keneltä mikäkin lahja on tullut, joten siinä mielessä turhaa. Toiseksi, jotkut opettaja voivat saada niin monta samanlaista lahjakorttia, joten niillä on vielä vähemmän merkitystä. Pikemminkin ne vaan huonontavat opettajainhuoneen ilmapiiriä, sillä kateus ei ole tuntematon tunne opettajillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan omaa tyhmyyttä, jos ostatte työpaikallenne tarvikkeita, oli se työpaikka sitten mikä tahansa. Työn tekemisen tarkoitus on tuoda tuloja, ei viedä niitä vähiäkin! Tottakait kunta tiukentaa ja tiukentaa määrärahoja, kun on tiedossa, että työntekijät itse kustantavat ja mahdollistavat asioita, mihin ei rahaa anneta. Samoin on käynyt vapaaehtoistyön kanssa, kun on huomattu että sitä tekee suuri joukko ihmisiä ihan ilmaiseksi ja mielellään, vähennetään vanhainkodeissa ym henkilökuntaa ja luotetaan siihen, että vapaaehtoiset tekee. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka MAKSAA.
Ja sinäkö hyväksyt vanhempana sen, että et pysty soittamaan opettajalle, koska kunta ei maksa opettajalle puhelinta ja opettaja ei käytä työhönsä omia rahojaan? Tai et saa opettajaa myöskään wilman kautta kiinni, koska opettaja ei käytä rahojaan hankkiakseen tietokonetta?
Juuri näin. Minä olen ostanut kaikki pienet, oppilaita motivoivat jutut aina ihan omasta pussista: tarrat, karkit, synttärimuistamiset, leivontapäivien tarvikkeet jne. ”Miksei voida leipoa useammin? kyselee oppilaat. -No kun opettaja ei voi koko päivän palkkaansa kovin usein käyttää leivontatarvikkeisiin.
Meillä ei ole koululta saatavissa yhtään euroa mihinkään koskaan. Ollaan jatkuvassa rahapulassa köyhässä kunnassa.
Eräänä vuonna ostin omasta pussista digioppimateriaalit erääseen oppiaineeseenkin.