Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoo nosti kissan pöydälle - opettajat ei saa ottaa vastaan lahjakortteja eikä kalliita lahjoja

Vierailija
11.12.2018 |

1-3 euroa per perhe on ookoo summa open lahjaan. He ovat virkamiehiä. Ei saa ottaa lahjuksia

https://yle.fi/uutiset/3-10549360

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän virkamies saa missään ottaa rahalahjoja tai lahjakortteja.

Vierailija
22/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi vain Espoossa. Annan lahjaksi ainakin edelleen hotelli/kylpylälahjakortin. Pieni summa lapseni paremman tulevaisuuden puolesta.

0/5 :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin saan työssäni lahjoja, joululahjat, pikkujoulut, keväällä köydään syömässä.

Kyllä mä tiedän monta työpaikkaa jossa jaetaan joululahjat työntekijöille, siis sen palkan lisäksi;)

Lahjat taitavat kuitenkin olla työnantajan eikä asiakkaiden hankkimia?

(Ja joo toki tiedän että ne rahat tulevat välillisesti asiakkailta, mutta ainakaan heiltä vaikka kassalla ei kinuta ylimääräistä paria euroa ostosten loppusumman päälle lahjaa varten.)

Vierailija
24/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi ope muiden joukossa kirjoitti:

7/9

Ei ehkä suoranaisia lahjoja, mutta monet opettajat käyttävät paljon rahaa oppilaisiin lukuvuoden aikana. Siis omaa rahaansa. Kouluilla on budjetti, jota ei voi ylittää, ja opettajat ostavat kaikessa hiljaisuudessa oppilaille omilla rahoillaan sitä sun tätä lukuvuoden aikana. Tätä ei kuuluteta toreilla ja opettajat ovat hiljaa asiasta, mutta näin se menee varsinkin alakoulun puolella.

Itse käytän vanhemmilta saamani lahjakortit oppilaita hyödyttäviin ostoksiin. Koskaan en ole niillä itselleni mitään ostanut.

Kerätköön sitten nuo yhdistykset ja luokat rahaa omiin askarteluihinsa, ei opelle

Vierailija
25/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten koulussa on hyvä systeemi. Kaikilla luokilla toimitaan samoin. Ensinkin luokalla on yhteinen facebook sivu, johon vanhemmat kuuluu. Siellä voi kysellä, mitä tuli läksyksi tai olikos nyt huomenna se uinti. Joka vuosi luokalle valitaan kaksi luokkavanhempaa. Heidän tehtävänä on syksyllä ja keväällä kerätä kaikilta se 2 euroa ja ostaa yhteinen lahja. Koska kaikilla luokilla toimitaan samoin, myös kaikki opettajat tietävät, että lahja tulee koko luokalta. Ei vain siltä joka sen ojentaa. Lapset siis vielä alakoulussa.

Hä???

Kysellä mitä on läksyjä ja onko uinti???

Mitä varten?

No meillä tuolle kolmasluokkalaiselle esim tulee englannin sanakokeeseen opeteltavat sanat erillisellä pienellä lapulla. Heillä on aina 5 sanaa opeteltava. Ja kyllä aina välillä joku vanhemmista kyselee perään, kun lapsi on lappusen unohtanut kouluun tai hukannut. Mielestäni ihan kätevä systeemi vähän varmistaa vielä lapsen perään, jotta varmasti harjoittelee oikeita asioita.

Vierailija
26/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7/9

Ei ehkä suoranaisia lahjoja, mutta monet opettajat käyttävät paljon rahaa oppilaisiin lukuvuoden aikana. Siis omaa rahaansa. Kouluilla on budjetti, jota ei voi ylittää, ja opettajat ostavat kaikessa hiljaisuudessa oppilaille omilla rahoillaan sitä sun tätä lukuvuoden aikana. Tätä ei kuuluteta toreilla ja opettajat ovat hiljaa asiasta, mutta näin se menee varsinkin alakoulun puolella.

Itse käytän vanhemmilta saamani lahjakortit oppilaita hyödyttäviin ostoksiin. Koskaan en ole niillä itselleni mitään ostanut.

Ja koska opettajat vaikenevat asiasta, vanhemmat (ja oppilaat) eivät ikinä saa tietää, kuinka monia asioita ope on kustantanut omasta pussista. Oletetaan vaan, että kaiken on maksanut koulu eli kunta.

Ihan yleisenä sääntönä voi olettaa, että kaiken erikoisemman maksaa opettaja itse. Kun opettaja tarjoaa luokalle kahvit, ostaa jätskit, vie tuliaiskarkit, ne on AINA opettajan omilla rahoilla ostettuja. Ei kunnilla ole tuollaisiin osoitettuja rahoja. Kun tehdään joku projekti vähän erikoisemmilla materiaaleilla, ne on usein, ei aina, opettajan ostamia. Kaikenlaiset tarrat ja muut kivat jutut ovat opettajan itse ostamia.

Vierailija
27/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa opettajia harmittaa. Juuri pari päivää sitten luin opettajien toiveista, että ravintolalahjakortteja ja laadukasta viiniä ja pötkö aitoa salamia yms.

Nyt varmaan odottavat, että vanhemmat nurkan takana sitä kallista, italiaista salamia ja viiniä kantavat heille, että jaksavat tehdä työnsä.

Vierailija
28/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7/9

No johan nyt tarinaa aloit kertoa. Ne ylimääräiset jutut maksaa vanhempainyhdistys tukena koulutyöhön, ei opettajat.

Vierailija
29/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin saan työssäni lahjoja, joululahjat, pikkujoulut, keväällä köydään syömässä.

Kyllä mä tiedän monta työpaikkaa jossa jaetaan joululahjat työntekijöille, siis sen palkan lisäksi;)

Lahjat taitavat kuitenkin olla työnantajan eikä asiakkaiden hankkimia?

(Ja joo toki tiedän että ne rahat tulevat välillisesti asiakkailta, mutta ainakaan heiltä vaikka kassalla ei kinuta ylimääräistä paria euroa ostosten loppusumman päälle lahjaa varten.)

Kyllä mieheni, isäni ja äitini kohdalla lahjat tuli sekä työnantajalta että asiakkailta. Ei miltään kaupan kassan asiakkailta mutta isompien projektien asiakkailta.

Opettajalle työnantaja ei koskaan osta mitään lahjoja.

Vierailija
30/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri juttu kuin virkamiehen lahjonta

Vierailija
31/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7/9

No johan nyt tarinaa aloit kertoa. Ne ylimääräiset jutut maksaa vanhempainyhdistys tukena koulutyöhön, ei opettajat.

Höpö höpö. Kun minä tilaan galliumia koululle käyttööni, kyllä minä sen itse maksan. Tai karkit tai jätskit. Ikinä ei ole vanhempainyhdistys tarjoutunut sellaisia maksamaan. Ei ikinä.

Vierailija
32/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko ihan aina kaikesta ja joka asiasta narista?

Ostaa lahjan tai ei osta. Simple. Ei tähän oikeasti tarvita yhtään lisää turhanpäiväisiä linjanvetoja.

Vierailija
33/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7/9

No itse olen maksanut aina jo 25 vuotta. Nyt uusiin valinnaisaineisiin olen myös hankkinut tarvikkeet. Muuten siellä ei voida tehdä mitään.

Vierailija
34/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää olen kääntänyt tän jutun toisinpäin. Kun joku härö opiskelija tuo luentosalissa tenttipaperin pöydälleni, niin kutsun hänet takaisin " Sää unohdit vahingossa tän kakskymppisen tänne tentin väliin" Kirvoittaa hyvät naurut muista tenttijöistä, kun joku "jää kiinni" lahjonnasta.

Vierailija
35/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7/9

No itse olen maksanut aina jo 25 vuotta. Nyt uusiin valinnaisaineisiin olen myös hankkinut tarvikkeet. Muuten siellä ei voida tehdä mitään.

En usko. Enkä varsinkaan siinä valossa kun maksan kaikesta extrasta koululle. Vähän väliä kerätään kolehtia ylimääräisiin. Samoin luokalla on vanhempien keräämiä varoja joita käytetty erilaisiin kuluihin.

Vierailija
36/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7/9

Niin sitä moni luulee, mutta fakta on, että me opettajat käytämme PALJON omaa rahaa oppilaisiin. Kaiken ekstran maksamme lähtökohtaisesti itse. Onko lapsi joskus saanut koulusta esimerkiksi tarran? Sen maksoi opettaja, kuten niin monet muut lasta ilahduttavat isot ja pienet asiat. Kunta maksaa vain välttämättömän, vanhempainyhdistys voi osallistua esim. urheilupäiviin, mutta arjen pienet ilot ja opetusta elävöittävät asiat? Ne maksaa ope kaikessa hiljaisuudessa omasta pussista.

Vierailija
37/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeryyttä ostella niitä lisäjuttuja itse. Usen tarpeetontakin.

Vierailija
38/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko antaa kotipolttoista pontikkaa?

Vierailija
39/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7/9

Höpö höpö. Kun minä tilaan galliumia koululle käyttööni, kyllä minä sen itse maksan. Tai karkit tai jätskit. Ikinä ei ole vanhempainyhdistys tarjoutunut sellaisia maksamaan. Ei ikinä.

Juu ja sitten kaupungin reskontraan tulee lasku kuitteineen maksettavaksi, saajana opettaja :). Sentistäkään en luovu - opettajien motto.

Vierailija
40/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeryyttä ostella niitä lisäjuttuja itse. Usen tarpeetontakin.

Ehkä sinusta, mutta ne menevät lasten hyväksi/iloksi, joten opettajat kokevat ne tarpeellisiksi. Paljon köyhtyisi lasten koulunkäynti ihan konkreettisesti, jos opettajat yhtäkkiä lopettaisivat ylimääräiset panostukset. Tämä ei vain näy koteihin. Oletetaan, että opettaja saa korvauksen kaikesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi