Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoo nosti kissan pöydälle - opettajat ei saa ottaa vastaan lahjakortteja eikä kalliita lahjoja

Vierailija
11.12.2018 |

1-3 euroa per perhe on ookoo summa open lahjaan. He ovat virkamiehiä. Ei saa ottaa lahjuksia

https://yle.fi/uutiset/3-10549360

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten koulussa on hyvä systeemi. Kaikilla luokilla toimitaan samoin. Ensinkin luokalla on yhteinen facebook sivu, johon vanhemmat kuuluu. Siellä voi kysellä, mitä tuli läksyksi tai olikos nyt huomenna se uinti. Joka vuosi luokalle valitaan kaksi luokkavanhempaa. Heidän tehtävänä on syksyllä ja keväällä kerätä kaikilta se 2 euroa ja ostaa yhteinen lahja. Koska kaikilla luokilla toimitaan samoin, myös kaikki opettajat tietävät, että lahja tulee koko luokalta. Ei vain siltä joka sen ojentaa. Lapset siis vielä alakoulussa.

Hä???

Kysellä mitä on läksyjä ja onko uinti???

Mitä varten?

No meillä tuolle kolmasluokkalaiselle esim tulee englannin sanakokeeseen opeteltavat sanat erillisellä pienellä lapulla. Heillä on aina 5 sanaa opeteltava. Ja kyllä aina välillä joku vanhemmista kyselee perään, kun lapsi on lappusen unohtanut kouluun tai hukannut. Mielestäni ihan kätevä systeemi vähän varmistaa vielä lapsen perään, jotta varmasti harjoittelee oikeita asioita.

Uskomatonta.

Ihan oikeasti.

Koulussa opetellaan myös sitä, että merkitään ylös läksyt.

Ei ole vaikeaa. Näin on tehty aina. Kai 3-luokkalainen osaa kirjoittaa ja lukea?

Ovatko nykylapset vähäjär.kisiä? Ovat siitä päätellen, että edes lukiolaiset eivät hallitse äidinkieltään.

Asiaa ei taatusti auta se, että vanhemmat tekevät asiat heidän puolestaan.

Nyt ymmärrän, miksi nuoria ei huolita töihinkään. Eihän heille voi uskoa alkeellisiakaan tehtäviä.

Vierailija
62/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksi ope muiden joukossa kirjoitti:

7/9

Ei ehkä suoranaisia lahjoja, mutta monet opettajat käyttävät paljon rahaa oppilaisiin lukuvuoden aikana. Siis omaa rahaansa. Kouluilla on budjetti, jota ei voi ylittää, ja opettajat ostavat kaikessa hiljaisuudessa oppilaille omilla rahoillaan sitä sun tätä lukuvuoden aikana. Tätä ei kuuluteta toreilla ja opettajat ovat hiljaa asiasta, mutta näin se menee varsinkin alakoulun puolella.

Itse käytän vanhemmilta saamani lahjakortit oppilaita hyödyttäviin ostoksiin. Koskaan en ole niillä itselleni mitään ostanut.

No johan nyt tarinaa aloit kertoa. Ne ylimääräiset jutut maksaa vanhempainyhdistys tukena koulutyöhön, ei opettajat.

Höpö höpö. Kun minä tilaan galliumia koululle käyttööni, kyllä minä sen itse maksan. Tai karkit tai jätskit. Ikinä ei ole vanhempainyhdistys tarjoutunut sellaisia maksamaan. Ei ikinä.

Juu ja sitten kaupungin reskontraan tulee lasku kuitteineen maksettavaksi, saajana opettaja :). Sentistäkään en luovu - opettajien motto.

Ei ole totta. Budjetti on meillä niin tiukka, että jos en maksaisi itse, jäisi jutut tekemättä.

Osa korvattaisiin, jos tekisin siitä numeron, esim kaikki ne munat ja hedelmät, joita kemian tunnille tuon, mutta on vain helpompaa tuoda ne omasta keittiöstä kuin ostaa erilliselle kuitille tai hakea koululta koulun luottokortti. Osaa, niitä huvittelujuttuja ei saisi edes takaisin. Ei koululla ole mitään jätskirahastoa kivaan hetkeen.

Itse tuon lisäksi kouluun aika paljon työvälineitä. Mielenkiintoisia magneettivarusteita, leikkimielisiä tiedevekottimia ja vaikka ulkomaanmatkalta jos käyn vaikka Nasan tukikohdassa, tuon tuliaisia, jotka toki minulle maksavat, mutta ovat oppilaille hauska kokemus.

En edellytä lahjoja vanhemmilta, mutta en myöskään hyväksy työni vähättelyä ja moraalini herjaamista.

Itse siis teet heräteostoksia. Ja lahjot luokkaa jäätelöillä. Ei mitään pakollista. Mutta sinulle kivaa.

Hauku ihan vapaasti, mutta oppilaat yleensä tykkäävät, kun välillä tehdään jotain ihan erilaista. Tämä keskustelu alkoi siitä, että joku väitti, että opettajat eivöt osta oppilaille mitään, ja se ei ole totta. Opettajat ostavat. Paljonkin.

Tämä opettaja osti oppilaille joulukalenteriyllätykset, hinta noin 5€/joulu. Eri asia, jos opettajalla itsellään on käyttöä niille kemian ja fysiikan erityisvälineille, joita koululla ei ole. Kai se opettaja saa edes koululta jonkinlaisen työvälinekorvauksen.

Olen kyllä vienyt koululle laskun niistä ostoksista, mitä olen sinne erikseen ostanut. Onhan siellä varattu tietty summa erikseen ostettaviin tarvikkeisiin, joten se on oma valinta, jos vie kananmunat kemiantunnille omasta keittiöstä eikä ota niistä erikseen kuittia kaupassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7/9

Ei ehkä suoranaisia lahjoja, mutta monet opettajat käyttävät paljon rahaa oppilaisiin lukuvuoden aikana. Siis omaa rahaansa. Kouluilla on budjetti, jota ei voi ylittää, ja opettajat ostavat kaikessa hiljaisuudessa oppilaille omilla rahoillaan sitä sun tätä lukuvuoden aikana. Tätä ei kuuluteta toreilla ja opettajat ovat hiljaa asiasta, mutta näin se menee varsinkin alakoulun puolella.

Itse käytän vanhemmilta saamani lahjakortit oppilaita hyödyttäviin ostoksiin. Koskaan en ole niillä itselleni mitään ostanut.

No johan nyt tarinaa aloit kertoa. Ne ylimääräiset jutut maksaa vanhempainyhdistys tukena koulutyöhön, ei opettajat.

Niin sitä moni luulee, mutta fakta on, että me opettajat käytämme PALJON omaa rahaa oppilaisiin. Kaiken ekstran maksamme lähtökohtaisesti itse. Onko lapsi joskus saanut koulusta esimerkiksi tarran? Sen maksoi opettaja, kuten niin monet muut lasta ilahduttavat isot ja pienet asiat. Kunta maksaa vain välttämättömän, vanhempainyhdistys voi osallistua esim. urheilupäiviin, mutta arjen pienet ilot ja opetusta elävöittävät asiat? Ne maksaa ope kaikessa hiljaisuudessa omasta pussista.

No mitäs maksat!!

Kahjohan sä olet.

Yritätkö nuolla oppilaita?

Vierailija
64/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten koulussa on hyvä systeemi. Kaikilla luokilla toimitaan samoin. Ensinkin luokalla on yhteinen facebook sivu, johon vanhemmat kuuluu. Siellä voi kysellä, mitä tuli läksyksi tai olikos nyt huomenna se uinti. Joka vuosi luokalle valitaan kaksi luokkavanhempaa. Heidän tehtävänä on syksyllä ja keväällä kerätä kaikilta se 2 euroa ja ostaa yhteinen lahja. Koska kaikilla luokilla toimitaan samoin, myös kaikki opettajat tietävät, että lahja tulee koko luokalta. Ei vain siltä joka sen ojentaa. Lapset siis vielä alakoulussa.

Hä???

Kysellä mitä on läksyjä ja onko uinti???

Mitä varten?

No meillä tuolle kolmasluokkalaiselle esim tulee englannin sanakokeeseen opeteltavat sanat erillisellä pienellä lapulla. Heillä on aina 5 sanaa opeteltava. Ja kyllä aina välillä joku vanhemmista kyselee perään, kun lapsi on lappusen unohtanut kouluun tai hukannut. Mielestäni ihan kätevä systeemi vähän varmistaa vielä lapsen perään, jotta varmasti harjoittelee oikeita asioita.

Uskomatonta.

Ihan oikeasti.

Koulussa opetellaan myös sitä, että merkitään ylös läksyt.

Ei ole vaikeaa. Näin on tehty aina. Kai 3-luokkalainen osaa kirjoittaa ja lukea?

Ovatko nykylapset vähäjär.kisiä? Ovat siitä päätellen, että edes lukiolaiset eivät hallitse äidinkieltään.

Asiaa ei taatusti auta se, että vanhemmat tekevät asiat heidän puolestaan.

Nyt ymmärrän, miksi nuoria ei huolita töihinkään. Eihän heille voi uskoa alkeellisiakaan tehtäviä.

Tämä ei varmaan ole yllätys kenellekään, mutta monelle nuorelle työtä kyselee äiti. Myös nuoren raha-asioita selvittää aika usein äiti ja nuori itse on pikemminkin perässävedettävä. Eikö isä ... sitähän minäkin ihmettelen.

Vierailija
65/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7/9

Niin sitä moni luulee, mutta fakta on, että me opettajat käytämme PALJON omaa rahaa oppilaisiin. Kaiken ekstran maksamme lähtökohtaisesti itse. Onko lapsi joskus saanut koulusta esimerkiksi tarran? Sen maksoi opettaja, kuten niin monet muut lasta ilahduttavat isot ja pienet asiat. Kunta maksaa vain välttämättömän, vanhempainyhdistys voi osallistua esim. urheilupäiviin, mutta arjen pienet ilot ja opetusta elävöittävät asiat? Ne maksaa ope kaikessa hiljaisuudessa omasta pussista.

No mitäs maksat!!

Kahjohan sä olet.

Nuolla? Onko sinulle ihan vieras ajatus se, että joku pyrkii tekemään työnsä mahdollisimman hyvin ja monipuolisesti? Ihan oman itsensäkin takia?

Vierailija
66/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Kylläpä jotkut tulevat vihaiseksi siitä, että opettajat haluavat käyttää rahojaan oppilaisiin.

Vierailija
67/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tee opettajan töitäni rahan tai lahjojen kiilto silmissä. Oppilaat saati vanhemmat eivät todellakaan tiedä mitä kaikkea hankin tai teen itse, teen sen täysin antamisen ilosta. Harrastan monenlaista askartelua ja usein vien itse hankkimaani tavaraa yhteiseen tai omien oppilaiden käyttöön

Ei riitä sataset siihen, millä hankin esim. ammattikirjallisuutta tai materiaaleja, ja teen myös paljon itse omalla ajalla ja aineilla asioita opetuskäyttöön. Oma valinta, joka tuo iloa minulle itselleni. Minusta tämä lahjalinjaus on hyvä. En tarvitse oppilailta tai vanhemmilta kuin korkeintaan aidon, lämpimän kiitoksen sanojen tai kortin muodossa. Jos jonkun haluaa välttämättä tuoda, niin yksi oppilaan itsensä valitsema ruusu tms pieni kukka riittää, ihan oikeasti.

Vierailija
68/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllä monia muitakin muistetaan; esim. eilen juuri annettiin vesijumppamme vetäjälle joulukukka-asetelma.

Isäni, joka oli lääkäri, sai usein joulumuistamisia potilailtaan. Minusta tämä on mukava, ei suinkaan pakollinen , tapa.

Vierailija
69/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7/9

No mitäs maksat!!

Kahjohan sä olet.

Ei, vaan tuoda oppilaille sitä pientä ekstraa, jonka myös Rovaniemen yliopistossa tarkastettu väitöskirja todisti tärkeäksi osaksi kouluviihtyvyyttä ja hyvää luokkahenkeä. Väittelijä suositteli juuri näitä pieniä ekstroja, esim. että opettaja veisi oppilat joskys pitsalle.

Ei kouluissa ole rahaa näihin ekstroihin. Opettaja kuitenkin tietää, että tämä on tärkeää ennaltaehkäisevää työtä joka näkyy luokassa mm. kiusaamisen vähenemisenä, luottamuksen lisääntymisenä ja ihan vaan positiivisena tunnelmana. Opettaja on siksi valmis käyttämään jopa omia rahojaan tähän toimintaan.

Vierailija
70/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oho kirjoitti:

Oho. Kylläpä jotkut tulevat vihaiseksi siitä, että opettajat haluavat käyttää rahojaan oppilaisiin.

Mä olisin toivonut, että oma opettajani olisi laittanut rahansa mieluummin ammattitaitonsa kehittämiseen. En mä mitään tarroja halunnut vaan kunnollista opetusta!

Vierailija
71/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin saan työssäni lahjoja, joululahjat, pikkujoulut, keväällä köydään syömässä.

Kyllä mä tiedän monta työpaikkaa jossa jaetaan joululahjat työntekijöille, siis sen palkan lisäksi;)

Niin, ne joululahjat työntekijöille antaa työnantaja. Opettajien työnantaja on kunta, eivät oppilaat ja vanhemmat. Vai pitäisikö potilaiden viedä joululahja lääkäreille ja hoitajille, bussimatkustajien kuljettajille, kirjaston käyttäjien kirjastovirkailijoille, tienkäyttäjien lumiaurakuskeille, omakotitalon rakentajien rakennustarkastajille?

Mutta kunta ei osta opettajille. Joillekin muille työntekijäryhmille ehkä, mutta ei opettajille.

Kunta ei osta joululahjoja työntekijöilleen, ilman lahjoja jäävät lääkärit, hoitajat, kirjastovirkailijat, toimistosihteerit, uimavalvojat, teknisen toimen työmiehet ja insinöörit, siivoojat, keittäjät... Lahjoja saavat päikyn tädit ja opettajat lasten vanhemmilta.

Vierailija
72/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typeryyttä ostella niitä lisäjuttuja itse. Usen tarpeetontakin.

Ehkä sinusta, mutta ne menevät lasten hyväksi/iloksi, joten opettajat kokevat ne tarpeellisiksi. Paljon köyhtyisi lasten koulunkäynti ihan konkreettisesti, jos opettajat yhtäkkiä lopettaisivat ylimääräiset panostukset. Tämä ei vain näy koteihin. Oletetaan, että opettaja saa korvauksen kaikesta.

Onhan se typerää. Tuolla tavoin opet vain varmistavat sen, että korvauksia ei tule jatkossakaan.

Vierailija
73/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin saan työssäni lahjoja, joululahjat, pikkujoulut, keväällä köydään syömässä.

Kyllä mä tiedän monta työpaikkaa jossa jaetaan joululahjat työntekijöille, siis sen palkan lisäksi;)

Niin, ne joululahjat työntekijöille antaa työnantaja. Opettajien työnantaja on kunta, eivät oppilaat ja vanhemmat. Vai pitäisikö potilaiden viedä joululahja lääkäreille ja hoitajille, bussimatkustajien kuljettajille, kirjaston käyttäjien kirjastovirkailijoille, tienkäyttäjien lumiaurakuskeille, omakotitalon rakentajien rakennustarkastajille?

Mutta kunta ei osta opettajille. Joillekin muille työntekijäryhmille ehkä, mutta ei opettajille.

Kunta ei osta joululahjoja työntekijöilleen, ilman lahjoja jäävät lääkärit, hoitajat, kirjastovirkailijat, toimistosihteerit, uimavalvojat, teknisen toimen työmiehet ja insinöörit, siivoojat, keittäjät... Lahjoja saavat päikyn tädit ja opettajat lasten vanhemmilta.

Erittäin monet luettelemistasi saavat joululahjoja asiakkailtaan, varsinkin jos ovat pidettyjä!

Vierailija
74/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti vei just viime viikolla joululahjan kampaajalle.

Vierailija
75/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin viimeksi käydessäni joululahjan koirani trimmaajalle. Ja varmaan vien vielä hammaslääkärillekin, kun mulla on tarkastusaika 20. päivä.

Vierailija
76/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli kunnan virkamies, ja joka vuosi tuli kotiin konjakkipullojen ja lahjatarjottimien kanssa. Ei sellaisia opettajille ilmesty. Mieheni on valtion virkamies, ja niitä konjakkipulloja hänkin on kotiin kantanut.

Vierailija
77/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minä saanut opettajana viinipulloja pari kertaa, en mitään hienoa konjakkia kyllä mutta en kyllä sellaista haluaisikaan. Viinit menee.

Mies meillä saa paremmat joulumuistamiset työtutuiltaan.

Vierailija
78/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on maailma mennyt.

Vierailija
79/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on maailma mennyt.

Mitä tarkoitat? Onko joulumuistamiset sinusta uusi keksintö?

Vierailija
80/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajalle edes pitäisi ostaa lahja? Eihän hän itsekään anna lahjoja. Hän tekee työtä kuten muutkin ja saa siitä palkan.

En ole koskaan ymmärtänyt tätä. Kaveriopettajatkin aina valittaneet, kun kaiken maailman mautonta kippoa ja kuppia kertyy kaappeihin. Heidän mukaan esim. joulukortti on riittävä muistaminen ja itsetehty kortti etenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme