Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoo nosti kissan pöydälle - opettajat ei saa ottaa vastaan lahjakortteja eikä kalliita lahjoja

Vierailija
11.12.2018 |

1-3 euroa per perhe on ookoo summa open lahjaan. He ovat virkamiehiä. Ei saa ottaa lahjuksia

https://yle.fi/uutiset/3-10549360

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että ainut joka hiertää on nyt opettajien lahjat.

Lahjoja todistetusti saa asiakkailtaan myös:

siivoajat, kampaajat, valmentajat, kansanedustajat, presidentti, remonttimiehet jnejne

Ainut, jotka ei saa saada joululahjoja on opet.

Vierailija
82/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vihdoinkin. Yritin vääntää tätä rautalangasta yhdelle aktiivivanhemmalle, joka masinoi jatkuvasti tolkuttomia lahjoja opettajalle, että luokan tilille maksetuista, lapsille tarkoitetuista rahoista ei kuulu antaa opettajalle 200€ vuodessa, plus että muilla työpaikoilla ko.toiminta on kiellettyä korruptiota. Normaalijärjellä kyseenalaiseksi pääteltävissä oleva asia, mutta en saanut viestiäni millään perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme saa suomalaiset valittamaan kaks kertaa vuodessa sellaisen ihmisen muistamisesta, joka on heidän lastensa kanssaan arkipäivien aikana tuntimääräisesti enemmän kuin työssäkäyvä vanhempi??

Vierailija
84/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajalle edes pitäisi ostaa lahja? Eihän hän itsekään anna lahjoja. Hän tekee työtä kuten muutkin ja saa siitä palkan.

Ei pidä mutta saa antaa. Kun en anna sinulle lahjaa, niin enkö saisi antaa jollekulle muulle?

Vierailija
85/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksi ope muiden joukossa kirjoitti:

7/9

Ei ehkä suoranaisia lahjoja, mutta monet opettajat käyttävät paljon rahaa oppilaisiin lukuvuoden aikana. Siis omaa rahaansa. Kouluilla on budjetti, jota ei voi ylittää, ja opettajat ostavat kaikessa hiljaisuudessa oppilaille omilla rahoillaan sitä sun tätä lukuvuoden aikana. Tätä ei kuuluteta toreilla ja opettajat ovat hiljaa asiasta, mutta näin se menee varsinkin alakoulun puolella.

Itse käytän vanhemmilta saamani lahjakortit oppilaita hyödyttäviin ostoksiin. Koskaan en ole niillä itselleni mitään ostanut.

No johan nyt tarinaa aloit kertoa. Ne ylimääräiset jutut maksaa vanhempainyhdistys tukena koulutyöhön, ei opettajat.

Niin sitä moni luulee, mutta fakta on, että me opettajat käytämme PALJON omaa rahaa oppilaisiin. Kaiken ekstran maksamme lähtökohtaisesti itse. Onko lapsi joskus saanut koulusta esimerkiksi tarran? Sen maksoi opettaja, kuten niin monet muut lasta ilahduttavat isot ja pienet asiat. Kunta maksaa vain välttämättömän, vanhempainyhdistys voi osallistua esim. urheilupäiviin, mutta arjen pienet ilot ja opetusta elävöittävät asiat? Ne maksaa ope kaikessa hiljaisuudessa omasta pussista.

No mitäs maksat!!

Kahjohan sä olet.

Yritätkö nuolla oppilaita?

Käytä kondomia äläkä vaan hanki lapsia

Vierailija
86/93 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajalle edes pitäisi ostaa lahja? Eihän hän itsekään anna lahjoja. Hän tekee työtä kuten muutkin ja saa siitä palkan.

Minä ostan ja valmistan joka joulu oppilailleni joulukalenterijutut ja keväällä usein myös jotain pientä, vähintään korttitarpeet ja askartelen. Koululta ei rahaa näihin saa, ja koska haluan ilahduttaa/muistaa oppilaita, käytän omaa rahaa. Tämä on oma valintani.

Vaikka muistan tällä tavalla oppilaita, en odota vastalahjaa ja olen samaa mieltä lainaamani kirjoittajan kanssa, että ei opettajalle tarvitse ostaa lahjaa. Oman lapseni opettajalle on aina aktiivivanhempien järjestämänä kerätty rahaa yhteislahjaan. Se on minulle ok, vaikka itse en ole saanut yhteislahjoja. Olisi ehkä jopa kiusallista saada kovin arvokas lahja. Kerran sain Muumi-mukin ja minusta se oli liian arvokas ja hämmennyin.

Vierailija
87/93 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai koskee kaikkia kunnan listoilla olevia. Myös kunnanjohtajaa?

Vierailija
88/93 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumimuki ei oo kallis, alta kympin saa. Mutta lahjakortti on rahaa ja se ei ole ookoo. Myös jos saat jostain rahaa tai lahjakortin, se on verotettavaa tuloa.

Vierailija
89/93 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa..meidän muksu on tänä lukukautena käynyt Heurekassa, nukketeatterissa ja Helsingin kaupunginmuseossa... Heurekaan ei tarvinnut omia eväitä...

Väitän, ettei varmasti ole ope itse näitä retkiä kustantanut.

Vierailija
90/93 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin, ope tuo joskus kaapinsiivousjämät kotoaan meillä, esim askartelutarvikkeita. Ja sitten se on se suuri uhraus. Oikeastaan vanhempainkerhot voisi tehdä korttiaskartelutarvikekeräyksen. Löytyy varmaan tuota roinaa jokaisen nurkista

Vierailija
91/93 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällaisestakin asiasta pitää tehdä näin iso numero? On monta alaa, jolla saadaan ties minkälaisia lahjoja ja kukaan ei mussuta. Me opet ei saada työnantajalta ikinä lahjan lahjaa ja kaikki maksetaan muutenkin itse ja siihen päälle vielä ostellaan omalla rahalla lapsille kaikkea, kun koulun budjetti ei siihen riitä. Keskittyisivät Espoolaiset virkamiehet vaan omiin lahjuksiinsa ja laadukkaan opetuksen takaamiseen eivätkä mussuttaisi tästäkin.

Vierailija
92/93 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo, että pitää antaa lahja pienipalkkaiselle opettajalle. Kyllä joskus on kirpaissut lahjoa pienipalkkaista opettajaa, kun ei ole tunteja saanu töistä ja joulukuun palkka on ollut vain rapiat tonnin. Siit' sitten ravintolalahjakorttia pienipalkkaiselle opettajalle ja jätetään sitten vaikka lapsille jotain ostamatta.

Itse opettajan kyllä sanoisin, että tulen palkallani toimeen ja käyttäkää ne lahjarahat lapsiinne. Lapset sen on ansainneet. Opettajalla on kyllä itsellä varaa maksaa ravintolasyömiensä tai kylpyläkäyntinsä tai ostaa viininsä

Vierailija
93/93 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että tähän puututaan! Espoo ei ole kieltämässä lahjoja opettajille, vaan KALLIIT lahjat.

Espoolaisissa kouluissa kerätään jatkuvasti leirikoulu- ym. retkirahaa. Sekin on jo monelle liikaa. Jos opettajalle halutaan viedä lahja, se itse koristeltu piparkakku, servettipaketti tai joulukahvi on ihan ok. Kaikki muu on överiä.

Itsekin olen opettaja, ollut eri paikoissa töissä. Kivointa on saada sanallinen kiitos vanhemmalta joko suullisesti tai viestinä. Olen säästänyt kaikki lasten itse tekemät kortit, joissa lukee "olet kiva ope" tai "olet hyvä opettaja" yms. Kun löydän ne laatikostani ja luen, tulee hyvä mieli. Teen tosi paljon työtä lasten eteen ja ihanaa, jos lapsi on sitä arvostanut.

Kallit lahjat eivät kuulu suomalaiseen kouluun. Se on rinnastettavissa lahjontaan. Jos haluatte lahjoittaa rahaa lastenne koulunkäyntiin, laittakaa joku summa koulun vänhempainyhdistyksen tilille. Ne rahat päätyvät oikeasti lastenne hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä