Kirkkoon kuuluu enää alle 70% kansasta
Iltalehden uutisissa oli juttu, että enää alle 70% kansasta kuuluu kirkkoon. Eli siis jo joka kolmas on kohta kirkkoon kuulumaton. Ei ihme, että kirkkoja suljetaan, ja pappien valheet eivät enää uppoa kansaan!!
Kommentit (152)
Ja kun paikkakunnalla tapahtuu jotain kauheaa niin johan sitten kirkko kelpaa ja kirkko täyttyy ääriään myöten järkyttyneistä ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun paikkakunnalla tapahtuu jotain kauheaa niin johan sitten kirkko kelpaa ja kirkko täyttyy ääriään myöten järkyttyneistä ihmisistä.
No ei kelpaa.
T. Turkulainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa tämäkin päivä Suomessa erilainen ilman kristinuskon vaikutusta. Moskeija töröttäisi joka kylässä... Minä ainakin olen iloinen tästä länsimaisesta kristitystä valtionkirkkoyhteiskunnasta.
Täsmennätkö vielä että missä kohtaa Suomen valtiousko tai nyky-Suomen alueella enemmistön harjoittama usko on ollut islaminuskoa ja koska kristinusko on mielestäsi syrjäyttänyt sen?
Tässä oli sellainen ajatus taustalla, että esimerkiksi ilman ristiretkiä eläisimme islaminuskoisessa Euroopassa.
Ei kuulosta kovinkaan realistiselta ajatukselta.
Mutta on sellainen. Kristitty Bysantti hajoamiseensa asti ja ristiretket onnistuivat aikanaan estämään hallitsemattoman vyöryn Eurooppaan. Muistaakseni myös Espanjassa taisteltiin kys. uskon leviämistä vastaan. Vaikea sanoa, kuinka pitkälle pohjoiseen vyöry olisi yltänyt, mutta luultavasti vuosisatojen aikana melko pitkälle. Nykyaikaan valtiollinen kristinusko ei tienkään sovi, mutta kyllä sillä oli oma paikkansa.
eri
Mihin sitä kristinuskoa siinä tarvittiin? Valloittajat hakattiin ulos ihan riippumatta niiden uskonnollisesta suuntautumisesta.
Siihen, että puolustettiin nimenomaan kristinuskoa vääräuskoisia vastaan.
Ja jos näin ei olisi käynyt, oltaisiin jotain muuta uskontoa, ja kutsuisit kristinuskoa "vääräuskoiseksi". Ei ole olemassa oikeaa uskontoa, se on vain ympäröivän kulttuurin harha ja jotain joka on sinuun aivopesty lapsesta saakka.
Eri uskontojen edustajia on tyypillisesti kutsuttu vääräuskoisiksi ainakin kristinuskon piirissä. Kyse on historiallisesta kontekstista, ei henkilökohtaisesta mielipiteestäni. Ymmärrän tietysti, ettei raamattu-on-satukirja -ajattelun läpi pysty näkemään uskonnon merkitystä keskiajan ihmisille eikä siten tajua, miksi omaa uskontoa on haluttu puolustaa esimerkiksi ristiretkille lähtemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremminkin voisi ihmetellä, että miksi vielä liki 70% kuuluu kirkkoon.
Kirkosta eroaminen on liian vaikeaa
Helppoa se on, tässä linkki: https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/
Levittäkää tämän sivuston ilosanomaa kaikille vielä kirkkoon kuuluville tutuillenne.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ajat sitten jo jättänyt sen valheen pesän.
Mitä sulle tarkkaanottaen on valehdeltu siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa tämäkin päivä Suomessa erilainen ilman kristinuskon vaikutusta. Moskeija töröttäisi joka kylässä... Minä ainakin olen iloinen tästä länsimaisesta kristitystä valtionkirkkoyhteiskunnasta.
Täsmennätkö vielä että missä kohtaa Suomen valtiousko tai nyky-Suomen alueella enemmistön harjoittama usko on ollut islaminuskoa ja koska kristinusko on mielestäsi syrjäyttänyt sen?
Tässä oli sellainen ajatus taustalla, että esimerkiksi ilman ristiretkiä eläisimme islaminuskoisessa Euroopassa.
Mutta on sellainen. Kristitty Bysantti hajoamiseensa asti ja ristiretket onnistuivat aikanaan estämään hallitsemattoman vyöryn Eurooppaan. Muistaakseni myös Espanjassa taisteltiin kys. uskon leviämistä vastaan. Vaikea sanoa, kuinka pitkälle pohjoiseen vyöry olisi yltänyt, mutta luultavasti vuosisatojen aikana melko pitkälle. Nykyaikaan valtiollinen kristinusko ei tienkään sovi, mutta kyllä sillä oli oma paikkansa.
eri
Mihin sitä kristinuskoa siinä tarvittiin? Valloittajat hakattiin ulos ihan riippumatta niiden uskonnollisesta suuntautumisesta.
Siihen, että puolustettiin nimenomaan kristinuskoa vääräuskoisia vastaan.
Ja jos näin ei olisi käynyt, oltaisiin jotain muuta uskontoa, ja kutsuisit kristinuskoa "vääräuskoiseksi". Ei ole olemassa oikeaa uskontoa, se on vain ympäröivän kulttuurin harha ja jotain joka on sinuun aivopesty lapsesta saakka.
No haluaisitko mieluummin, että Suomi olisi islaminuskoinen maa? Minä en todellakaan.
Jos suomi olisi ollut islaminuskoinen satoja vuosia, ja sinä olisit siihen ilmapiiriin syntynyt, sanoisit täsmälleen samalla lailla kristinuskosta. Et siis vieläkään ymmärrä, miten käsityksesi "oikeasta ja hyvästä" uskosta riippuu ihan siitä millaisiin oloihin olet syntynyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu kieltää tappamisen. Kirkko siunasi sodat
Raamattu ei hyväksy homoja. Kirkko hyväksyy.
Raamatussa ei ole kolminaisuusoppia. Kirkolla on.
Raamattussa ei sanallakaan mainintaa joulusta. Kirkko viettää pakanallista joulua.
Siinä muutamia esimerkkejä heti kärkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu kieltää tappamisen. Kirkko siunasi sodat
Raamattu ei hyväksy homoja. Kirkko hyväksyy.
Raamatussa ei ole kolminaisuusoppia. Kirkolla on.
Raamattussa ei sanallakaan mainintaa joulusta. Kirkko viettää pakanallista joulua.
Siinä muutamia esimerkkejä heti kärkeen.
Tärkeintä on uskoa Jeesukseen Kristukseen. Noille kirkkoristiriidoille ei voi mitään, tämä maailma on muutenkin hunningolla. Mutta Jeesus tulee takaisin ja elämme jo lopunaikoja. Uskosta luopuminen kuuluu lopunajan profetioihin.
Ev lut kirkkoon kuuluminen isolla joukolla on hyvä vastalääke islamille. Siksi en eroa ja pidän lapsenikin kirkon jäseninä. Uskovainen en ole, edes uskonnollinen.
Kaste, konfirmaatio, kirkkohäät ja kirkolliset hautajaiset ovat multa ihan vaan kannanotto länsimaisen kulttuurin arvojen puolesta.
Millaiset ovat kirkkoonkuulumattoman hautajaiset? Mihin haudataan?
Vierailija kirjoitti:
Millaiset ovat kirkkoonkuulumattoman hautajaiset? Mihin haudataan?
Samaan hautuumaahan pääsee. Hautausmaiden tarjoaminen on valtion ja kirkon välinen sopimus.
Myös eriuskoisille varattu omat alueet ev lut seurakuntien hautausmailta.
Vierailija kirjoitti:
Tulojen ollessa 30000 vuodessa joutuu näköjään kunnasta riippuen maksamaan 300-500e veroja. Nuokin rahat voi lahjoittaa vaikka suoraan unicefille, jos hyväntekeväisyyttä haluaa harjoittaa.
Näköjään ois ihan 600e jos asuu Halsuassa. Monilla muillakin pikkukunnilla näyttäis olevan veroprosentti 2%.
Mitenhän nopeasti menee 60 raja rikki? Veikkaan että 2025.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otappa sitten historiankirja esille.
Tuossa se nököttää, eikä mikään kyllä tue tuollaista johtopäätöstä.
Ohis, mutta et ole ilmeisesti tutustunut ristiretkien aikaan kovin hyvin. Ristiretki on oikeastaan kattoterminä vähän huono, koska sen alle mahtuu erilaisia tapahtumia - esimerkiksi ristiretket Suomeen olivat käännyttämistä ja valloittamista, mutta Lähi-itään suuntautuneet ristiretket alkoivat kristittyjen puolustamisena. Paikalliset kristityt pyysivät apua.
Ristiretkissä tehtiin paljon pahaa puolin ja toisin, mutta eipä tuon pitäisi olla mitenkään epäselvää, että islaminusko yritti levittäytyä mahdollisimman laajalle, ja vielä vuosisatoja myöhemminkin m.m. ottomaanit ja maurit valtasivat ja pitivät hallussaan osia Euroopasta. Se nyt ei ole mitenkään epätyypillistä keskiajan valtakunnille, jotka sotivat ja valtasivat alueita muutenkin jatkuvasti, mutta todellakin Eurooppa - tai ainakin iso osa Etelä-Eurooppaa - olisi saattanut olla islaminuskoinen, jos tiettyjä keskeisiä taisteluita olisi hävitty.
Vierailija kirjoitti:
Ev lut kirkkoon kuuluminen isolla joukolla on hyvä vastalääke islamille. Siksi en eroa ja pidän lapsenikin kirkon jäseninä. Uskovainen en ole, edes uskonnollinen.
Kaste, konfirmaatio, kirkkohäät ja kirkolliset hautajaiset ovat multa ihan vaan kannanotto länsimaisen kulttuurin arvojen puolesta.
Miten kirkkoon kuuluminen muka muihin uskontoihin vaikuttaa? Paitsi tietenkin jos yksi uskontokunta saa perustuslain vastaisia erityisoikeuksia ja muiden uskontokuntien oikeuksia rajoitetaan. Tosin tämä tarkoittaisi, että emme olisi demokratia, vaan teokratia, kuten eräät Lähi-Idän valtiot. Sekö olisi hyvä?.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremminkin voisi ihmetellä, että miksi vielä liki 70% kuuluu kirkkoon.
Kirkosta eroaminen on liian vaikeaa
Vaikeaa se ei ole. Kirjoitat nimesi ja henkilötunnuksesi, valitset asuinkuntasi ja klikkaat nappia, niin homma on sillä selvä. Vaikeaa se ei todellakaan ole.
https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/erolomake
Joulukuussa kun eroaa, ei tarvitse enää ensi vuonna kirkolle veroakaan maksaa.
<3 <3 <3 <3 <3<3 <3 <3 <3 <3<3 <3 <3 <3 <3<3 <3 <3 <3 <3
"Papit poikia r***kata saa, hieman lähemmäksi J*malaa"
Turmion Kätilöt - Sikiö (Universal Satan, 2018)
<3 <3 <3 <3 <3<3 <3 <3 <3 <3<3 <3 <3 <3 <3<3 <3 <3 <3 <3
Vierailija kirjoitti:
Minusta on mielenkiintoista, että kirkosta eronneet kuitenkin ovat käsi ojossa diakoniatyön asiakkaina eli hakemassa seurakunnalta rahaa. Miksi ihmeessä he vaativat kirkkoa auttamaan, kun itse sanoin ja teoin halveksivat niitä, jotka vielä ovat seurakunnan jäseniä.
Kirkollisveroja maksavat kustantavat tänäkin vuonna monen köyhän ateistiperheen joulun.
Höpöjä. Kirkollisveroista ei kenenkään jouluja kustanneta. Kirkollisveroista hyväntekeväisyyteen menee vain noin 10%. Loput kuluvat kirkon ison organisaation pyörittämiseen ja kirkkojen ja muiden kiinteistöjen ylläpitoon.
Helppoa se on, tässä linkki: https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/