Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkkoon kuuluu enää alle 70% kansasta

Vierailija
07.12.2018 |

Iltalehden uutisissa oli juttu, että enää alle 70% kansasta kuuluu kirkkoon. Eli siis jo joka kolmas on kohta kirkkoon kuulumaton. Ei ihme, että kirkkoja suljetaan, ja pappien valheet eivät enää uppoa kansaan!!

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ootte kyllästyneitä kirkon liberaaliin menoon , on olemassa islam. Siksi itsekin päädyin islamiin. Islamissa oon paljon vapaampi ja arvostetumpi naisena eikä mulle aseteta ulkonäköpaineita. Meillä ei tyttöjä altisteta länsimaiselle medialle Nicki Minajineen ja hänen muovipeppuineen. Länsimaalaiseen elämäntapaan tottuneet kannustaa nuoria naisia tuollaiseen. 

Vierailija
22/152 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se uskonnonvapaus sitten enää yhtäkkiä pädekään, kun on kyse kristinuskosta?

Miksi ei pätisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on yhä enemmistö.

Onhan se yhä, mutta vain toistaiseksi. Jäsenmäärä alkaa tippumaan entistä kovempaa tahtia, kun kirkosta jo eronneet eivät enää kasta lapsiaan.

Ehei pian kaikki olemme muhamedinuskoisia tai jos se estetään niin lestoja.

Vierailija
24/152 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän paljon muuten kirkkoon vielä kuuluisi ihmisiä siinä tapauksessa että eroakirkosta.fi-palvelua ei olisi? Siis jos kirkosta eroaminen vaatisi jotain paperisotaa jossain maistraatissa, eikä eroprosessia pystyisi suorittamaan muutamassa sekunnissa tietokoneella. Veikkaanpa että luku olisi yli 80%. Aikamoinen karhunpalvelus kirkolle tuon palvelun perustaminen.

Vierailija
25/152 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on yhä enemmistö.

Mutta kuinka kauan? Vuonna 2003 kirkkoon kuului vielä 83% suomalaisista, pudotus on siis ollut huima ja se kiihtyy koko ajan.

Vierailija
26/152 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se uskonnonvapaus sitten enää yhtäkkiä pädekään, kun on kyse kristinuskosta?

Miksi ei pätisi?

Ilmeisesti tuon "kristityn" käsitys uskonnonvapaudesta on se, että ainoa vapaus on kuulua evankelisluterilaiseen kirkkoon.

Vierailija
27/152 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei pätisi?

Ilmeisesti tuon "kristityn" käsitys uskonnonvapaudesta on se, että ainoa vapaus on kuulua evankelisluterilaiseen kirkkoon.

Varsin yleistä kristityille.

Vierailija
28/152 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 70% johtuu siitä, että vauvat pakkokastetaan. Jos kirkkoon pitäisi itse liittyä, luku olisi ehkä 0,5%.

Vierailija
29/152 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee täällä kirkkoa halveksevia kirjoituksia niin voisi luulla, että suhde on toinpäin..

Vierailija
30/152 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän paljon muuten kirkkoon vielä kuuluisi ihmisiä siinä tapauksessa että eroakirkosta.fi-palvelua ei olisi? Siis jos kirkosta eroaminen vaatisi jotain paperisotaa jossain maistraatissa, eikä eroprosessia pystyisi suorittamaan muutamassa sekunnissa tietokoneella. Veikkaanpa että luku olisi yli 80%. Aikamoinen karhunpalvelus kirkolle tuon palvelun perustaminen.

Miksi kirkosta eroamisen pitäisi olla vaikeaa? Minä en koskaan ole liittynyt kirkkoon. Pappi kävi meillä kylässä silloin joskus 70-luvulla ja liitti minut sinne. Oikeastaan koskaan (edes lapsena) en ole uskonut jumalaan. Uskontotunnit oli yhtä tuskaa, kun piti totena opetalla ulkoa, jotain ihmetekoja ym. Kun koko ajan aivot sanoi, ettei tämä ole mahdollista. Miksi minun olisi pitänyt käydä joku paperisota, jotta pääsin kirkosta eroon? Sitä vartenhan eroakirkosta.fi on perustettu. On epäreilua tehdä eroamisesta vaikeaa, kun käytännössä kukaan ei ole vapaaehtoisesti sinne liittynyt (siis eroavista. Toki kirkkoon joku aikuisenakin liittyy)

Vierailija
31/152 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on mielenkiintoista, että kirkosta eronneet kuitenkin ovat käsi ojossa diakoniatyön asiakkaina eli hakemassa seurakunnalta rahaa. Miksi ihmeessä he vaativat kirkkoa auttamaan, kun itse sanoin ja teoin halveksivat niitä, jotka vielä ovat seurakunnan jäseniä.

Kirkollisveroja maksavat kustantavat tänäkin vuonna monen köyhän ateistiperheen joulun.

Lähipiirissäni on useita kirkosta eronneita, mutta en tiedä kenenkään olleen käsi ojossa diakoniatyön asiakkaina. Voihan sitä liittyä kirkkoon takaisin, jos haluaa osalliseksi niistä kirkon suurista rahoista.

Vierailija
32/152 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa kirkon jäsenistä on oikeustoimikelvottomia alaikäisiä ja muita. Jos sellaiset poistettaisi, luku jäisi todella paljon pienemmäksi.

Vierailija
33/152 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan kuulunut kirkkoon. Pakkoliittäminen lapsena on väärin. 

Vierailija
34/152 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paremminkin voisi ihmetellä, että miksi vielä liki 70% kuuluu kirkkoon.

Arvostavat perinteitä ja perinteisiä tapoja ja kauneutta, joka kirkkojen mukana tulee Suomeen yms.

Vierailija
35/152 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnollisiin ja aatteellisiin järjestöihin pitäisi pystyä liittymään vain omasta tahdostaan ja täysikäisenä.

Vierailija
36/152 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me erosimme kirkosta, koska lasten liittäminen kirkkoon on tehty niin vaikeaksi. Pitää järjestää jotkut kekkerit ja ennen kaikkea - pitää hommata kummit. Raamatun Jeesus oli yksinäisten ja hyljättyjen ystävä, joka sanoi "sallikaa lasten tulla minun tyköni". Ev.lut kirkon Jeesuksen luo lapsilla ei ole mitään asiaa, ellei vanhemmilla ole marssittaa vähintään kahta kaveria per lapsi kummiksi. Miksi hommaan pitää sotkea perheen ulkopuolisia? Kaikki tietävät, että kummit ovat pelkkiä lahja-automaatteja, joilla ei ole mitään tekemistä varsinaisen asian kanssa. No ei tupata kun ei tykätä. 

Toinen syy %-osuuteen on kasvava islamin uskoisten määrä. 

Vierailija
37/152 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa tämäkin päivä Suomessa erilainen ilman kristinuskon vaikutusta. Moskeija töröttäisi joka kylässä... Minä ainakin olen iloinen tästä länsimaisesta kristitystä valtionkirkkoyhteiskunnasta.

Vierailija
38/152 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mennään muutamia vuosia eteenpäin, niin esim. lapsen kastaminen ev.lut. kirkkoon tulee olemaan alle 50%.

Vierailija
39/152 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me erosimme kirkosta, koska lasten liittäminen kirkkoon on tehty niin vaikeaksi. Pitää järjestää jotkut kekkerit ja ennen kaikkea - pitää hommata kummit. Raamatun Jeesus oli yksinäisten ja hyljättyjen ystävä, joka sanoi "sallikaa lasten tulla minun tyköni". Ev.lut kirkon Jeesuksen luo lapsilla ei ole mitään asiaa, ellei vanhemmilla ole marssittaa vähintään kahta kaveria per lapsi kummiksi. Miksi hommaan pitää sotkea perheen ulkopuolisia? Kaikki tietävät, että kummit ovat pelkkiä lahja-automaatteja, joilla ei ole mitään tekemistä varsinaisen asian kanssa. No ei tupata kun ei tykätä. 

Toinen syy %-osuuteen on kasvava islamin uskoisten määrä. 

Kekkerit eivät ole pakolliset, mutta kummi tosiaan on. Hassua, jos lähipiirinne ajattelee muiden aivoilla, eikä omillaan siitä lahjojen antamisesta.

Vierailija
40/152 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko auttaa monia hädänalaisia.