Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhojen ihmisten kummallisia uskomuksia ja outoja tapoja

Vierailija
07.12.2018 |

Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.

Kommentit (501)

Vierailija
301/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei käytä sukkia talvella, niin tulee elinikäiset vammat :)

Kyllähän jonkinlainen vamma on jo olemassa, jos Suomen talvessa kulkee sukitta.

Vierailija
302/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuan vanha tutatva ei ota pankkikorttia, kun pelkää, että se varastetaan ja hänen rahansa viedään.  Sen sijaan hän käy nostamassa pankin tiskiltä isoja summia käteiseksi.  Helpommin ne varastetaan tai häviävät, kun pankkikortin voi kuitenkin kuolettaa, eikä sitä voi käyttääkään, jos ei tiedä tunnuslukua.  

Höpsistä. Totta kai voi käyttää. Senkun ostelee alle 25 eurolla lähimaksulla kamaa. Tunnissa ehtii jossakin kauppakeskuksessa polttaa tonnin edestä valuuttaa, jos on nopea.

Sitä paitsi pankkiautomaatilla tai kaupan kassalla edellä olevan ihmisen tunnusluvun vakoilu on äärimmäisen helppoa, harva älyää suojata sitä naputteluaan kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo uskomus tämä, että kylmä sää aiheuttaa flunssaa/jos liikkuu kylmässä säässä vähissä vaatteissa niin flunssa tulee siitä. Mummoni sekä äitini molemmat väittävät edelleen näin.

No oikeassahan he ovat. Kun kylmetät itsesi, jalat märät jne, saat melko varmasti flunssan. Vastustuskyky on tuolloin huonompi, kun keho kärsii kylmyydestä.

Mummoni ja äitini väittävät, että flunssa johtuu yksinomaan siitä, kun on kylmä sää. Olen tietoinen siitä, että kylmä edistää flunssan puhkeamista mutta kylmä ei ole flunssan alku ja juuri.

Tätä minäkin olin tulossa kommentoimaan. Ongelmahan on juuri siinä, että vanhat ihmiset luulevat sen kylmyyden yksinään aiheuttavan sairastumisen.

Esim. Isäni puhelimessa, kun kerron olevani flunssassa: "No ootko pukenu kunnolla, ei sitä lakitappäin (en edes tiedä miten tuo pitäisi kirjoittaa mutta tarkoittaa ilman lakkia) pihalle mennä"

Ja ikää minulla on tosiaan yli 30, osaan jo pukeutua sään vaatimalla tavalla, eikä siihen epäilykseen auta se että kerron töissä olevan flunssaa liikkeellä.

Ihan oikeastiko luulette, että äidit ja isoäidit (tai isovanhemmat ) eivät ole kuulleetkaan bakteereista ja viruksista? On vain aika monimutkaista ruveta muistuttelemaan ko olioista, kun se lämpimästi pukeutuminen on kuitenkin se perusjuttu. Älä kylmetä itseäsi, muista pestä käsiäsi, niin vastustat paremmin erilaisia tartuntoja, terveisin isoäiti-terveydenhoitaja.

Kyllä, todellakin "luulemme".

Kaikki isoäidit eivät ole olleet mitään terveydenhoitajia, ja nämä uskomukset istuvat lujassa, että pelkästä kylmästä sairastuu jne

Mutta aika monet äidit ja isoäidit ovat eläneet sen ajan, kun erilaiset vaarallisten tautien pasillit olivat arkipäivää. Äidiltäni kuoli veli tuberkuloosiin, ja kyllä siinä perheessä tiedettiin, mikä se aiheutti. Samoin hinkuyskä ja kurkkumätä olivat tavallisia sairauksia ja kyllä ihmiset tiesivät omalla tavallaan, mitkä noita tauteja aiheuttivat. Lapsuudessani näin vielä polioon sairastuneita ihmisiä ja näistä puhuttiin, mikä tuon taudin aiheutti. Ei ihmiset nyt niin tietämättömiä olleet, vaikkei mitään hoitoalan koulutusta ollutkaan.

Vierailija
304/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain juoksu ja hiihto on oikeaa urheilua, salilla käynti on turhaa hömppää (vaikka siellä tosissaan treenaisi, eikä vain pyllistelisi peilin edessä selfieitä ottaen).

Vierailija
305/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on opetettu pihlajanmarjoista ihan toinen näkökulma, jos tulee paljon marjaa, niin tulee kova talvi. Pikkulinnut selviäisi sen kovan talven yli sitten niiden marjojen avulla.

Vierailija
306/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo uskomus tämä, että kylmä sää aiheuttaa flunssaa/jos liikkuu kylmässä säässä vähissä vaatteissa niin flunssa tulee siitä. Mummoni sekä äitini molemmat väittävät edelleen näin.

No oikeassahan he ovat. Kun kylmetät itsesi, jalat märät jne, saat melko varmasti flunssan. Vastustuskyky on tuolloin huonompi, kun keho kärsii kylmyydestä.

Mummoni ja äitini väittävät, että flunssa johtuu yksinomaan siitä, kun on kylmä sää. Olen tietoinen siitä, että kylmä edistää flunssan puhkeamista mutta kylmä ei ole flunssan alku ja juuri.

Tätä minäkin olin tulossa kommentoimaan. Ongelmahan on juuri siinä, että vanhat ihmiset luulevat sen kylmyyden yksinään aiheuttavan sairastumisen.

Esim. Isäni puhelimessa, kun kerron olevani flunssassa: "No ootko pukenu kunnolla, ei sitä lakitappäin (en edes tiedä miten tuo pitäisi kirjoittaa mutta tarkoittaa ilman lakkia) pihalle mennä"

Ja ikää minulla on tosiaan yli 30, osaan jo pukeutua sään vaatimalla tavalla, eikä siihen epäilykseen auta se että kerron töissä olevan flunssaa liikkeellä.

Pidätkö isääsi jo "vanhana", kun itse olet yli 30 v? Jos isäsi on vaikka 60 v, minusta hän ei vielä ole vanha. 

Hyvin olet muuten murteesi unohtanut, jos et tunnistanut "lakittapäin" ilmaisua.

Isäni on omaksunut uskomuksensa omilta vanhemmiltaan, joten uskomus on ainakin vanha, ihmisiä en lähde kommentoimaan, olkoon kukin niin vanha kuin tuntee olevansa :)

Ja kyllä, olen 15 vuotiaasta lähtien asunut muualla kuin sillä murrealueella jossa synnyin.

Tunnistan kyllä silti edelleen "lakitappäin" ilmauksen ja muutkin murresanat puheessa, mutten aina tiedä miten ne olisi hyvä kirjoittaa että muutkin ne ymmärtäisivät.

Hyvää päivänjatkoa sinulle :)

Pystyitkö kuulemaan noissa isäsi sanoissa yhtään välittämistä ja  ehkä rakkauttakin vai pelkästäänkö ärsyynnyit?

Ketjussa keskustellaan uskomuksista. Toinen kertoo ja sinä v*ttuilet joka väliin? Miksi?

Vierailija
307/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyt mummuni varoitti, ettei mikroon saa katsoa kun se on päällä, koska sen säteilystä tulee syöpä. Mikron vieressä oli siis muuten turvallista olla, vain sinne katsominen oli vaarallista.

Vierailija
308/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivakaa nyt jo se herne nenästä. Joku loukkaantunut sydänjuuriaan myöten kun täällä "pilkataan." Tällaisia uskomuksia on entivanhaan ollut. Niistä kertominen ei ole mitään pilkkaa. Sitäpaitsi, kuinka moni näiden kertomuksien vanhuksista surffailee AV:llä loukkaantumassa?

Vierailija
309/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei käytä sukkia talvella, niin tulee elinikäiset vammat :)

Kyllähän jonkinlainen vamma on jo olemassa, jos Suomen talvessa kulkee sukitta.

Olen ihan terve aikuinen ihminen ja sukkia en täällä pohjois suomessa ole käyttänyt sitten nuoruusvuosien. Sukat kun laitan niin varpaat hikoaa oli kesä tai talvi.

Vierailija
310/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö isääsi jo "vanhana", kun itse olet yli 30 v? Jos isäsi on vaikka 60 v, minusta hän ei vielä ole vanha. 

Hyvin olet muuten murteesi unohtanut, jos et tunnistanut "lakittapäin" ilmaisua.

Isäni on omaksunut uskomuksensa omilta vanhemmiltaan, joten uskomus on ainakin vanha, ihmisiä en lähde kommentoimaan, olkoon kukin niin vanha kuin tuntee olevansa :)

Ja kyllä, olen 15 vuotiaasta lähtien asunut muualla kuin sillä murrealueella jossa synnyin.

Tunnistan kyllä silti edelleen "lakitappäin" ilmauksen ja muutkin murresanat puheessa, mutten aina tiedä miten ne olisi hyvä kirjoittaa että muutkin ne ymmärtäisivät.

Pystyitkö kuulemaan noissa isäsi sanoissa yhtään välittämistä ja  ehkä rakkauttakin vai pelkästäänkö ärsyynnyit?

Ketjussa keskustellaan uskomuksista. Toinen kertoo ja sinä v*ttuilet joka väliin? Miksi?

Niin keskustellaan "vanhojen ihmisten kummallisista uskomuksista ja tavoista". Aika monet vanhemmat ovat huolissaan lapsistaan, vaikka nämä olisivatkin  jo aikuisia. Useimmiten siinä on välittäminen ja vanhemman huoli takana.

Enkä minä ole noita kaikkia kommentteja kirjoittanut.

Vierailija
311/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt liene kenenkään tämän päivän uskomus, mutta joskus luin että vielä 1900-luvun alkuvuosikymmeninä lääkärit suosittelivat kaivostyöläisiä tupakoimaan jotta keuhkot pysyy työssä kunnossa. 

Vierailija
312/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippikoulu ja sotaväki pitäs käydä vaikka turhia perinteitä molemmat.

Vierailija
313/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi otat kysymykseni v*ttuiluna?  Kysyin onko isäsi tapa välittää sinusta tuollainen?

Vierailija
314/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat nykyisessä työssäsi viisi markkaa(!) isomman palkan, niin pyydä korotusta pomoltasi. Jos et saa, marssi kadun toisella olevaan toiseen firmaan, niin saat varmasti!

Vierailija
315/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaivakaa nyt jo se herne nenästä. Joku loukkaantunut sydänjuuriaan myöten kun täällä "pilkataan." Tällaisia uskomuksia on entivanhaan ollut. Niistä kertominen ei ole mitään pilkkaa. Sitäpaitsi, kuinka moni näiden kertomuksien vanhuksista surffailee AV:llä loukkaantumassa?

Onko se joku uskomus, jos vanha ihminen ei osaa toimia oikein CD:n kanssa? Tai on epävarma pankkikortin kanssa?

Vierailija
316/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippikoulu ja sotaväki pitäs käydä vaikka turhia perinteitä molemmat.

Eihän rippikoulu ole pakollinen. Kutsuntoihin osallistuminen on, mutta itse palveluksenhan voi suorittaa monella tavalla.

Vierailija
317/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että Jaffa parantaa kaiken. Näin uskoivat ainakin äitini vanhemmat. Mummu hoiti minua usein kun olin kipeä, ja olin sitten flunssassa tai mahataudissa niin aina hän juotti Jaffaa. 

Jaffahan on hyvää mahatautiin!

Eikä ole, se on hiilihapollista ja ärsyttää vatsaa!

Hän uskomuksen takia en itse pysty juomaan Jaffaa ja olen oksennuskammoinen. Sitä kun juotettiin joka kerta mahataudissa.

Vierailija
318/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reissaaja kirjoitti:

Anoppi: "Olisin pessyt teillä ikkunat, mutta kun teillä ei ollut Fairya!" Toki olisi ollut ikkunanpesuainetta ja muuta käsitiskiainetta. Mutta kun ikkunoita ei voi pestä muulla kuin Fairylla.

Vähän aiheen vierestä, mutta ikkunanpesuun tilaamani siivooja laittoi minut kaupasta ostamaan Fairya. Kaapissa olisi ollut pariakin sorttia suihkutettavaa ikkunanpesuainetta. Mutta ne eivät käyneet, kun ovat hengittäessä haitallisia.

Tämä ikkunanpesuaineen kelpaavuus oli vissiin varhaiskeski-ikäisen ihmisen omituinen uskomus...

Suihkutettavat pesuaineet on ihan numero ykkönen siivoojan työssä ja myös eniten ammattitauteja (iho-ja keuhkovaivat) aiheuttava asia. Miksei siis pesisi fairyllä jos siltä tuntuu?

Vierailija
319/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinisiä astioita ei saa laittaa mikroon. Onko kukaan muu kuullut tästä, tai tietäisikö joku tälle jopa perusteluja?

Varsinkin vanhoissa astioissa sininen väri oli yleensä saatu aikaan kokolailla, joka on metalli, ja käyttäytyy mikrossa niin kuin metalli. Lukee useissa mikroaaltouunien käyttöohjeessakin tämä.

Vierailija
320/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reissaaja kirjoitti:

Anoppi: "Olisin pessyt teillä ikkunat, mutta kun teillä ei ollut Fairya!" Toki olisi ollut ikkunanpesuainetta ja muuta käsitiskiainetta. Mutta kun ikkunoita ei voi pestä muulla kuin Fairylla.

Vähän aiheen vierestä, mutta ikkunanpesuun tilaamani siivooja laittoi minut kaupasta ostamaan Fairya. Kaapissa olisi ollut pariakin sorttia suihkutettavaa ikkunanpesuainetta. Mutta ne eivät käyneet, kun ovat hengittäessä haitallisia.

Tämä ikkunanpesuaineen kelpaavuus oli vissiin varhaiskeski-ikäisen ihmisen omituinen uskomus...

Suihkutettavat pesuaineet on ihan numero ykkönen siivoojan työssä ja myös eniten ammattitauteja (iho-ja keuhkovaivat) aiheuttava asia. Miksei siis pesisi fairyllä jos siltä tuntuu?

Fairyllä tulee muuten helpoiten puhdasta. Muut tiskiaineet ei jostain syystä toimi yhtä hyvin (ikkunoiden pesuun siis)