Vanhojen ihmisten kummallisia uskomuksia ja outoja tapoja
Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.
Kommentit (501)
Naapurin mummo sanoi aikanaan, että älkää lapset sitten vaan vahingossa nielkö omenan siemeniä, koska niistä tulee kasvi mahaan.
En tiedä, oliko mummon "kasvi" siis omenapuu vai kasvain, jota myös vanhat ihmiset kasviksi sanoivat.
Toinen henkilö sanoi, että lapsille ei saa antaa simaa niin, että siinä kelluu rusinoita, koska näistä simassa olleista rusinoista sai virtsatulehduksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut päiväkodissa töissä ja siellä pian eläkkeelle jäävä hoitaja on minulle sanonut, että pidän liikaa lapsia sylissä. Itse en voi tätä käsittää, miten pientä lasta (joka on erossa vanhemmistaan) voi pitää LIIKAA sylissä.
Olin itsekin päiväkodissa harjoittelussa ja meidän ryhmästä (1-3v) oli eräänä päivänä kaikki muut aikuiset kipeänä/poissa, paitsi minä. Meille tuli sitten isojen ryhmästä eräs mies ja hän alkoi lukea lapsille. Hänen tapansa lähestyä lapsia oli aika outo ja jopa pelottava, ja hänellä oli kaiken lisäksi todella kova ääni. Yksi näistä pienistä sitten pelästyi ja lähti itkien juoksemaan minun luo. Mies sitten oikein huusi:"Älä palkitse sylillä!" Mutta minähän "palkitsin", sillä lapsi säikähti oikeasti. Jos kyse olisi ollut kiukuttelusta, homma olisi ollut eri, mutta se pieni 1,5v pelästyi ja halusi tuttuun syliin rauhoittumaan. Todellakin otin sen pienen syliin ja sain sitten koko loppupäivän kuulla, miten en hallitse lapsia ja miten lapset vievät minua kuin litran mittaa, vaikka tämän miehen silmien alla pistin yhden kiukuttelijan kuriin ja pidin koko ajan ryhmän säännöt yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito on anopin mukaan täysin välttämätön ravintoaine kaikille maailman ihmisille, mutta aivan erityisesti lapsille koska se on hänen mukaansa täynnä ravintoaineita, joita ei mistään muusta ravinnosta saa. Esimerkiksi kalsiumia ei hänen mukaansa saa mistään muusta ruoasta tai juomasta ja siksi kaikki maailman ihmiset ovat koko ihmiskunnan historian ajan juoneet runsaasti lehmänmaitoa. Hän uskoo myös, että lihasta saatavaa proteiinia ei voi korvata muilla proteiininlähteillä.
Äitini, s. 1950, uskoo että hänen huonot hampaansa ovat perua vähäisestä maidonjuonnista. Omien lasteni maidonkulutus on ollut paljon vähäisempää, ja heidän hampaansa ovat erinomaiset.
Olisiko huono hygienia mitään, ja tapa pestä kiille pois kerran päivässä?
Ihme että mummolla on enää ikeniäkään sen jynssäämisen jäljiltä.Eikös kuitenkin se äidin raskaudenaikainen ravinto ole tärkeä lapsen hampaille ja ravinto tietysti myöhemmin. Kyllä 40- ja 50-luvuilla oli vielä hyvin niukkaa ravitsemuksen suhteen, syötiin yksipuolista ravintoa, oli vielä ruuan säännöstelyä jne.
Hammashuolto oli vielä 1950 syntyneillä ihmisillä tosi huonoa, ei meillä ainakaan ollut mitään hammasharjoja ja hammaslääkäreitä ei maaseudulla ollut. Kunnanlääkäri poisti surutta särkevät hampaat.
Mitä tuo "tapa pestä kiille pois kerran päivässä" tarkoittaa?
Joo, tuo pula-ajan ravinto jäi mainitsematta. Tuli itsellekin mieleen.
Kiille uudistuu kerran päivässä. Luulisi äitini pesutavan kuluttavan ja vaurioittavan sitä, hän kuuraa hampansa kuin räsymatot juuriharjalla. Ehkä hänellä on ohut kiille joka tapauksessa.
Hän myös tupakoi vuosien ajan. Se tekee hallaa hampaille ja ikenille. Hän syö ja napsii usein. Sekin tuhoaa hampaita.
Aikoinaan hän jätti hammaslääkärikäynnit rahapulassa väliin. Niitä särki, pari irtosi. Sittemmin hän hoiti ne niin kuntoon kuin pystyi, mutta kariesbakteeri on jäänyt pysyvästi suuhun ja loput hampaat jatkavat hajoamistaan.
Ja hän on ollut töissä hoitoalalla.Mitä tuo "kiille uudistuu kerran päivässä " on? Kuka noin ajattelee, sinä vai äitisi? Kiillehän ei mitenkään uudistu.
Kiille uusiutuu kokoajan hieman eli reminaralisoituu happohyökkäysten jälkeen. Happohyökkäyksiä tulee kun syö ja suun bakteerit saavat ruokaa. Jos on vähän sylkeä, tai syö kokoajan jotain sekä myös happamia juomia ja ruokia, niin kiillle ei enää pysy mukana ja kuluu pois.
Kiille ei uusiudu kuin luu, mutta kovettuu ja palautuu syljen mineraaleista happohyökkäysten jälkeen ennalleen. Jos heti happaman ruuan jälkeen pesee hampaat niin harjaa pehmentyneen kiilteen pois. Tätä kutsutaan eroosioksi, oksentelukin aiheuttaa tämän, eli hammaslääkäri näkee oletko bulimikko taikka kärsitkö refluksista. kts. kiilteen eroosio
https://fi.webdento.com/hammaseroosio-hampaiden-eroosio/
Myös tuo lapsia sylissä tarkoittettu ehkä myös siten että joistakin tuli sitten sylissä nuojaajia vaikka oli jo hiukan ikääkin ja painoa.
Viime vuosisadalla syntyneet kertoivat paikoista joihin ei pidä rakentaa kun tuottaa epäonnea ja aina hiukan kavahtaa paikkaa vuosikymmenien jälkeenkin metsässä kulkiessa.
-Jos leivän laittaa väärinpäin, niin taivaanisä nostaa ruokakorin pois.
-Valoja ei saa laittaa päälle ja pois, kun lamput paukkuu. Jos on tarvetta pimeässä nähdä eteensä, niin voi käyttää taskulamppua.
-Raskauden jälkeen pitää syödä keitettyjä kananmunia, että palautuu ja mielellään pelkästään niitä kuukauden verran. Joku määräkin oli per päivä, mutta en enää muista sitä.
-Jos tietokoneella pelaa liikaa, netti menee sekaisin. Jos joku firma vaikka päättää päivittää sivunsa, niin se on merkki siitä, että joku on pelannut liikaa koneella.
Tuo jonkun aiemmin mainitsema käärme tuo onnea taloon lähtee mahdollisesti siitä, että käärme syö tuholaisia. Hämähäkkikin syö kaikennäköisiä haitallisia pikkukiitäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.
Ei ihan tuulesta temmattu.
Aikanaan kun piti manuaalisesti nupista virittää kavanat toosa saattoi seota mielijohteesta.
Meillä ihan uusi televisio voi ihan itsekseen alkaa kyselemään jotain kirjautumistietoja, vaikka on vain katsottu tv-ohjelmaa koskematta mihinkään säätimeen.
Vanhan kansan sääennustuksiin ei ole mitään luottamista. Ei ollut aina ennekään, mitä todistaa pihlajanmarja & lumi-ennusteiden ristiriitaisuus. Vaan eikös vieläkin iltarusko merkitse poutaa, aamurusko sadetta?
Iltarusko aamun pasko.
Itse kuullut saman muodossa: iltarusko, ilma impi. Aamurusko, päivä paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Teevesi ei saa kiehua. " Ymmärrän, ettei 100-asteista vettä pidä kaataa kaikkien teelaatujen päälle, mutta sitä en ymmärrä miksei kiehunut ja vähän jäähtynyt vesi kelpaa. Jos joku tietää selityksen, olen kiitollinen. Vanhemmat ei enää muista miksi.
Joissain teepakkauksissa on ohjeena keittää vesi n. 80-90 asteiseksi. Luulen, että kyse on optimaamisesta makunautinnosta. Vanhan kansan uskomuksen taustaa en tiedä, mutta ehkä kokemusperäistä tietoa.
Niin, mutta mitään väliähän ei tietenkään ole sillä, onko vesi kiehunut 100-asteiseksi ja jäähtynyt 80-90 asteiseksi, vai kuumennettu kiehuttamatta samaan lämpötilaan. Jotkut eivät sitten ymmärrä, että kysymys on siitä, että pyritään haudutuksen kannalta optimaaliseen lämpötilaan, vaan ajattelevat, että se kiehuminen jotenkin pilaisi veden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinisiä astioita ei saa laittaa mikroon. Onko kukaan muu kuullut tästä, tai tietäisikö joku tälle jopa perusteluja?
Sininen väri tulee usein koboltista, jota käytetään myös akkukemikaalina. Tämä asia tuli ensimmäisenä mieleen, mutta en tiedä onko tuo sitten ollut juuri tässä tapauksessa se syy, miksei sinisiä astioita saisi laittaa mikroon.
Koboltti ei ole mikään kemikaali, vaan metalli. Eikä metalliastioita pitäisi laittaa mikroon, koska se voi aiheuttaa kipinöintiä. Samaan tapaan esimerkiksi astioita, joissa on kultaus reunassa, ei pitäisi laittaa mikroon. Tässä ei ole sen mystisemmästä kysymys, kuin siitä että ei metalliesineitä mikroon, ettei ala kipinät lennellä.
En jaksa selata että onko jo mainittu, mutta omat isoisät nuolivat kampaansa ennen kuin kampasivat tukkansa. Todella oksettava tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaivakaa nyt jo se herne nenästä. Joku loukkaantunut sydänjuuriaan myöten kun täällä "pilkataan." Tällaisia uskomuksia on entivanhaan ollut. Niistä kertominen ei ole mitään pilkkaa. Sitäpaitsi, kuinka moni näiden kertomuksien vanhuksista surffailee AV:llä loukkaantumassa?
Onko se joku uskomus, jos vanha ihminen ei osaa toimia oikein CD:n kanssa? Tai on epävarma pankkikortin kanssa?
No uskomus on se että CD pitää kelata alkuun. Pitääkö vielä vääntää rautalangasta?
- Leipää ei saa laittaa ylösalaisin, talo köyhtyy
-Kissa pesee takapuoltan hännän osoittaessa ovelle, tulee hävyttömiä vieraita.
- Kissa pesee käpäläänsä käyttäen itseään korvien takaa, tulee vieraita kaukaa.
- Oikea ojentaa, vasen vastaanottaa, Oikean käden kutiaminen tuo jonkinlaisen menoerän, vasemman käden kutiaminen tietää rahaa, tai kirjeen.
Tämä ei ole uskomus, vaan mainoksen uhriksi joutuminen: Mäntysuopa ei vahingoita vesistöjä (Näin sanoi hauki mainoksessa 70-luvulla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä jaksaa väittää, että sähkö johdon ympärille tulee mankneetti kenttä kun siinä kulkee virta.
Varmaan joo. Miksi ei metalli sitten jää johtoon kiinni? Siihen ei osaa vastata...
Hah, isäsi on oikeassa. Suurjännitelinjojen ympärillä on vielä vahvempi magneettikenttä. Ei magneettikenttään mikään metalliesine tartu. Käykää ihmiset koulunne ja lukekaa läksynne.
Kyllä ainakin meillä magneetteihin jää monet metalliesineet kiinni, sähköjohtoihin ei.
Eiköhän se ole nyt jokaiselle itse todellisuudesta jotain tajuavalle aika selvää, että sähkö on sähköä ja magneetti on magneetti, eikä niillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Noihin magneettikenttäjuttuihin uskovat ehkä ne, joille on jotain tuollaista joskus kerrottu. Tuskin kukaan itse on kiivennyt suurjännitejohtoon "magneettikenttää" kokeilemassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut päiväkodissa töissä ja siellä pian eläkkeelle jäävä hoitaja on minulle sanonut, että pidän liikaa lapsia sylissä. Itse en voi tätä käsittää, miten pientä lasta (joka on erossa vanhemmistaan) voi pitää LIIKAA sylissä.
Tämä kokeneen neuvo on kyllä sellainen johon kannattaa luottaa. Sama pätee myös itkevään pikkuvauvaan se kyllä lopettaa jos itkemisen jättää huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Että lapsesta tulee homoseksuaali jos leikkii nukeilla
Siis poikalapsesta
Uskoo, että kylmä ihan oikeasti on tarttuvien sairauksien takana. Eli ei niin, että kylmä altistaa, vaan kylmä on ainoa aiheuttaja. Flunnsakausikin johtuu siitä, että ihmiset eivät pue vaatteita päälle ja juovat talvella kylmiä juomia, ei ole olemassa mitään näkymättömiä viruksia ja bakteereita. Eli flunssa paranee heti, kun menee saunaan tai pukee paljon päälle ja kehon lämpötila nousee.
Toisena uskomuksena se, että näyttelijä ei ole ammatti, vaan tv-sarjojen hahmot ovat todellisia ja kaikki tv:ssä esitettävä on dokumentti. Tämä ei mene edes vanhuudenhöperyyden piikkiin, kun uskomus on sinnikkäästi ollut olemassa ainakin sieltä 40-vuotiaasta asti. Minkäänlainen selittäminen ei auta, sanoo vain että miksi kukaan valehtelisi koko ajan.
Nämä ei niin haittaisi, ellei kyseinen ihminen yrittäisi kääntää muita ihmisiä uskomaan näihin erittäin sinnikkäästi. Eli ainoa mikä auttaa on myötäily, mutta silloinkin pitää varoa sanojaan hyvin tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä jaksaa väittää, että sähkö johdon ympärille tulee mankneetti kenttä kun siinä kulkee virta.
Varmaan joo. Miksi ei metalli sitten jää johtoon kiinni? Siihen ei osaa vastata...
Hah, isäsi on oikeassa. Suurjännitelinjojen ympärillä on vielä vahvempi magneettikenttä. Ei magneettikenttään mikään metalliesine tartu. Käykää ihmiset koulunne ja lukekaa läksynne.
Kyllä ainakin meillä magneetteihin jää monet metalliesineet kiinni, sähköjohtoihin ei.
Eiköhän se ole nyt jokaiselle itse todellisuudesta jotain tajuavalle aika selvää, että sähkö on sähköä ja magneetti on magneetti, eikä niillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Noihin magneettikenttäjuttuihin uskovat ehkä ne, joille on jotain tuollaista joskus kerrottu. Tuskin kukaan itse on kiivennyt suurjännitejohtoon "magneettikenttää" kokeilemassa.
Googleta "sähkömagneettinen kenttä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reissaaja kirjoitti:
Anoppi: "Olisin pessyt teillä ikkunat, mutta kun teillä ei ollut Fairya!" Toki olisi ollut ikkunanpesuainetta ja muuta käsitiskiainetta. Mutta kun ikkunoita ei voi pestä muulla kuin Fairylla.
Vähän aiheen vierestä, mutta ikkunanpesuun tilaamani siivooja laittoi minut kaupasta ostamaan Fairya. Kaapissa olisi ollut pariakin sorttia suihkutettavaa ikkunanpesuainetta. Mutta ne eivät käyneet, kun ovat hengittäessä haitallisia.
Tämä ikkunanpesuaineen kelpaavuus oli vissiin varhaiskeski-ikäisen ihmisen omituinen uskomus...
Suihkutettavat pesuaineet on ihan numero ykkönen siivoojan työssä ja myös eniten ammattitauteja (iho-ja keuhkovaivat) aiheuttava asia. Miksei siis pesisi fairyllä jos siltä tuntuu?
Toki saa siivooja pestä ikkunat ihan millä hyväksi katsomallaan aineella. Mutta jos ei tuo omia aineitaan vaan ilmoittaa käyttävänsä asiakkaan omia, olisi asiallista ilmoittaa reunaehdoista etukäteen. En ikinä ollut kuullutkaan siivoussuihkeiden haitallisuudesta (viime vuosina niistä on ollut lehdissäkin), eikä kai asiakkaan velvollisuus ole moista tietää. Ilmeisesti kai on, ja siinä tällä varhaiskeski-ikäisellä oli omituinen luulo.
Täällä miten hampaat tuhoutuu https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suun-sairaudet-ja-tap…