Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhojen ihmisten kummallisia uskomuksia ja outoja tapoja

Vierailija
07.12.2018 |

Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.

Kommentit (511)

Vierailija
501/511 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset, joilla on sama äiti, mutta eri isä, ovat sisarpuolia.

Lapset, joilla on sama isä, mutta eri äiti, ovat täyssisaruksia. Jaksaa aina yllättää.

Mummollani oli sama logiikka. Johtunee puutteellisista biologian ja perinnöllisyyden tiedoista tai sitten hyvin vanhaa perua oleva ajattelumalli. Naisia kuoli synnytyksiin ja eri äitien lapset oli helpompi ajatella täysisaruksina ja yhtenä perheenä, sen ajan ryhmäyttämistä siis

Vierailija
502/511 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/511 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huisii kirjoitti:

Mummoni hokee koko ajan, että voi kun löytäisitte nyt työpaikat lähempää. Meillä on mieheni kanssa noin 15 minuutin työmatkat ja muutenkin tehdään etätöitä pääsääntöisesti.

Yhtäkkiä tuli mieleen, että luuleekohan mummo etätöiden olevan jossain tosi kaukana.. eikä tajua, että niitä tehdään kotona..

Ei hemmetti! Ajattelin tän olevan vaan joku mun äitini erikoisuus. Hän oli siis ihan järkyttynyt, kun hain pääkaupunkiseudulle töihin ja matka on junalla reilut puoli tuntia. "Kannattaako sun nyt niin kauas?!"

Vierailija
504/511 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei saanut katsoa mummolan tv:stä netflixiä, koska heille tulee siitä sitten lasku. Ajatteli sen kai olevan joku maksukanava.

Vierailija
505/511 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti lhetti minut, kun olin täyttänyt 18, Alkoon ostamaan jouluksi viinejä koska hän ei itse kehdannut, jos naapurit näkee !

Vierailija
506/511 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks otti aina lankapuhelimen mukaan, että jos joku varas tulee, niin ei pääse soittelemaan. Mutta olihan se varas voinut tuoda oman puhelimen mukanaan. 😁

Mistä se varas olisi tiennyt ottaa sen puhelimen mukaan? 

Mutta tuo varkaiden pelko on yleistä vanhuksilla.

Vierailija
507/511 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummollani oli karjalainen tapa olla tervehtimättä kynnyksen yli. Itse koputan puuta, jos olen säästynyt joltain onnettomuudelta. 

Vierailija
508/511 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha on, että uskoo noihin juttuihin? Olen lähes 80 v ja koko ystäväpiirini on 76-85 ja kukaan heistä ei ole näiden juttujrn kaltainen. Huoh😠

Vierailija
509/511 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.

Ei ihan tuulesta temmattu.

Aikanaan kun piti manuaalisesti nupista virittää kavanat toosa saattoi seota mielijohteesta.

Meillä ihan uusi televisio voi ihan itsekseen alkaa kyselemään jotain kirjautumistietoja, vaikka on vain katsottu tv-ohjelmaa koskematta mihinkään säätimeen. 

Vanhan kansan sääennustuksiin ei ole mitään luottamista. Ei ollut aina ennekään, mitä todistaa pihlajanmarja & lumi-ennusteiden ristiriitaisuus. Vaan eikös vieläkin iltarusko merkitse poutaa, aamurusko sadetta?

Iltarusko aamun pasko.

Ei kun aamurusko päivän pasko!

Vierailija
510/511 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo sanoi aina, jos paasaain jostain asiasta, että en koskaan tee niin, tai ikinä mene sinne, jne, että sitä sanaa ei sano, jonka päähän ei pääse. 

Vierailija
511/511 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha on, että uskoo noihin juttuihin? Olen lähes 80 v ja koko ystäväpiirini on 76-85 ja kukaan heistä ei ole näiden juttujrn kaltainen. Huoh😠

Totinen torvensoittaja siellä. Nämä ovat vanhan kansan viisauksia ja sutkauksia. Olen kertonut muutaman mummoni jutun ja hän oli syntynyt 1900. Minusta ne ovat perinteitä vanhoilta ajoilta, eikä niitä tällaisten kasikymppisten tarvitse aivan todesta ottaa. Aikamme on täysin erilainen kuin silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi