Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri pyysi korjaamaan gradunsa kielioppivirheet

Vierailija
06.12.2018 |

Onko se hyvän ystävän velvollisuus auttaa tällaisessa hädässä?
Kaveri pyytää korjaamaan noin 60-sivuisen gradunsa. Suostuisitko hommaan, tekisitkö ilmaiseksi vai odottaisitko saavasi jonkinlaista korvausta vaivasta? Onko väärin kieltäytyä, jos ei huvita?

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kieltöytyä, jos ei huvita. Itse suostuisin ilmaiseksi (olettaen, että kyseessä ontacanomainen köyhä opiskelija - laskuttaisin, jos tekijä olisi työelämässä tai joku yliopiston projekti maksaisi laskun).

Vierailija
2/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetön duuni. Ei tollasta tarvitse tehdä ilmaiseksi kenellekään. Oon kuullut tarinoita, joissa se gradu on sitten ihan käsittämätöntä tuubaa, jonka kielioppivirheitä ei ihan hetkessä korjata. Hyvässä lykyssä päädyt kirjoittamaan joka virkkeen uudestaan. Kaverilta on varmaan vaikea pyytää rahaa, mutta ainahan voi sanoa ettei vaan ehdi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kossupullo palveluksen vastineeksi.

Vierailija
4/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuisin pientä korvausta vastaan. Voisi tarjota joku päivä lounaan.

Vierailija
5/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolle tein ilmaiseksi, muilta pyytäisin hinnan.

Vierailija
6/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvausta vastaan. Tollanen on helposti monen tunnin työ.

Vierailija
7/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän outoa kyllä. Miten pääsee läpi kypsäristä? Onko kysymys oikaisuluennasta vai mistä? Kirjoitusvirheitä, vääriä termejä? Itse kyllä auttaaisin, mutta sanoisin kyllä, että olisi suotavaa osata itse. Kun itse jätin kypsyysnäytteen, professori sanoi, että yleinen taso on laskenut oikeinkirjoituksessa ja on syytä kaikkien kiinnittää huomiota asiaan.  Nämä kaksi, kypsäri ja gradu liittyvät kyllä toisiinsa aika vahvasti.

Vierailija
8/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvausta vastaan, tuo on iso urakka. Oikeasti en tekisi ollenkaan, gradujen lukeminen on kamalaa.

Vierailija
9/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se gradu on tarkoitus tehdä kyllä itse. Onko kaverisi Laura H. ?

Vierailija
10/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarkistin sukklaistytön gradun kieliasun. Ei tullut mieleenkään pyytää rahaa. Samoin kaverini luki mun diplomityön ja antoi korjausehdotuksensa. Ei siinäkään maksusta puhuttu. Jos voi auttaa, niin autetaan. Ihan pyyteettömästi.

Vierailija
11/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaistytön. Kielen korjausta.

Vierailija
12/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella, oletko ammattilainen?

Mullekin satelee "pikku käännöspyyntöjä ystäväpalveluksena" ihmisiltä joita tuskin tunnen.

Olen kieltäytynyt niistä jo pitkään.

Se kun on gradun idea, että se mittaa myös kykyä tuottaa oman alan tieteellistä tekstiä, niin pyyntö on sama kuin tyyppi pyytäisi sua menemään puolestaan tenttiin.

Yhdelle olen gradun kieliasun korjannut.

Oli viimenen kerta.

Vierailija
13/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monestakin seikasta. Jos olisi kyseessä rakas ja hyväsydäminen mutta ei kovin lahjakas ihminen, jolla on tavoitteena päästä läpi suunnilleen alimmalla arvosanalla että pääsee elämässään eteenpäin, niin auttaisin aika kädestä pitäen ja antaisin systemaattista palautetta toistuvista ongelmista. Ja tietäisin, että voisin tarpeen tullen luottaa siihen että tämä ystävä ottaa sitten esim. uudenvuodenaattona lapseni hoitoon lyhyellä varoitusajalla jos vaikka mieheni joutuisi sairalaan tms.

Jos taas on normaaleilla hoksottimilla varustettu henkilö joka tähtää korkealle, olisin kriittisempi. Voin kyllä lukea läpi ja merkata yliviivaustussilla kohdat joissa on häikkää, mutta en lähtisi tekijän puolesta muotoilempaan lauseita paremmiksi. Gradun pitäisi kuitenkin olla tekijänsä tuotos ja kuvata hänen tasoaan kirjoittajana.

Vierailija
14/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yliopistossa oleilevia ystäviä. Itse olen amis.

Yllättävän moni ei osaa suomen kieltä ja kielioppia.

Hassua miten yliopistoon pääsee sellaisillekin linjoille, vaikka perusteet ovat yläasteen tasolla.

Itse olen opiskellut kaiken itsenäisesti ja vastaan vähintään maisteria arvoltani. Luen jatkuvasti asioita ja en päde akateemisuudella kuten yliopistossa oleilevat ystäväni. He ovat ihan hyvää seuraa ja ystäviä, mutta taso on hyvin heikko ja en kyllä kehtaisi itseäni kutsuttavan akateemiseksi, jos olisin samalla tasolla kuin he ovat.

Vierailija
15/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KäKi kirjoitti:

https://www.scribbr.fi/oikoluku/suomenkielinen-opinnaytetyo/

Naurettavan alhainen hinta.

Vierailija
16/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjetön duuni. Ei tollasta tarvitse tehdä ilmaiseksi kenellekään. Oon kuullut tarinoita, joissa se gradu on sitten ihan käsittämätöntä tuubaa, jonka kielioppivirheitä ei ihan hetkessä korjata. Hyvässä lykyssä päädyt kirjoittamaan joka virkkeen uudestaan. Kaverilta on varmaan vaikea pyytää rahaa, mutta ainahan voi sanoa ettei vaan ehdi.

Minä olen lukenut Perttu Häkkisen gradun. Se oli varmasti hyvä gradu ja tuskin oli virheitä. Juttu on vaan se, että rehellisesti en ymmärtänyt yhtään mitään. En ymmärtänyt, vaikka selitti. Mä sanoin sille aikoinaan, että tämä taitaa olla ainoa asia, jota en todella ymmärrä. Eipä sitä oikein ymmärtänyt muutkaan frendit.

Vierailija
17/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oikoluin muutamia graduja opiskeluaikana. Taksani oli 3-4 €/liuska. Ilmaiseksi tai polkuhintaan en alkaisi alan ammattilaisena (tai edes puolivalmiina) ko. hommaan.

Vierailija
18/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa pitäisi olla hallussa kielioppi.

Sääli että yliopistoon pääsee surkeaa väkeä.

Pitäisi oikeasti osata perusteet lukemiseen, kirjoittamiseen ja laskemiseen.

Jos näissä ei edes perusteita hallita, niin heikolla kantamilla ollaan. Nämä opitaan nimittäin jo lukiossa.

Yllätyin miten paljon kääntäjissäkin on täysin kielitaidotonta porukkaa. Miten ihmeessä voidaan lähteä kääntämään kieltä, jos ei osata edes kirjoittaa oikeaoppisesti?

Tätäkin puolusteltiin naureskellen että tässä käännetään, eikä olla mitään suomen kielen opettajia.

Ei näin. Ei tosiaankaan aleta puolustelemaan heikkouksia ja häpeää, vaan äkkiä korjataan virhe ja opiskellaan sille tasolle ettei enää mokailla ja menetetä kasvoja.

Eräät eivät koskaan opi. He ovat yksinkertaisesti hölmöläisiä.

Minä kuintenkin teen palveluksen ja yritän auttaa ja neuvoa, niin se otetaan hyökkäyksenä.

Ei näin. Eks niin?

Vierailija
19/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarkistin sukklaistytön gradun kieliasun. Ei tullut mieleenkään pyytää rahaa. Samoin kaverini luki mun diplomityön ja antoi korjausehdotuksensa. Ei siinäkään maksusta puhuttu. Jos voi auttaa, niin autetaan. Ihan pyyteettömästi.

Voisitko toimittaa minulle keskikokoisen maatiaiskissan?

Vierailija
20/110 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteet hukassa kirjoitti:

Minulla on yliopistossa oleilevia ystäviä. Itse olen amis.

Yllättävän moni ei osaa suomen kieltä ja kielioppia.

Hassua miten yliopistoon pääsee sellaisillekin linjoille, vaikka perusteet ovat yläasteen tasolla.

Itse olen opiskellut kaiken itsenäisesti ja vastaan vähintään maisteria arvoltani. Luen jatkuvasti asioita ja en päde akateemisuudella kuten yliopistossa oleilevat ystäväni. He ovat ihan hyvää seuraa ja ystäviä, mutta taso on hyvin heikko ja en kyllä kehtaisi itseäni kutsuttavan akateemiseksi, jos olisin samalla tasolla kuin he ovat.

Seulan läpi pääsee kaikenlaisia "valmiita" filosoofeja ja tirehtöörejä, joilla on hattu noussut korkealle päähän. Sitten kun tullaan kirjoittamiseen niin ei edes pilkut tai yhdyssanat mene kohdalleen.

Saa kyllä hävetä todella usein. Kirjoittaminen nähdään erillisenä osiona ja tietynlaisena hifistelynä, jota ei todellakaan muka tarvitse osata. Minusta nämä ihmiset ovat omaksuneet tietynlaisen rahvaan "rillumarein kultuurin", jossa kapinoidaan akateemisia perusteita. Eli juurikin jaloa kirjoittamisen taitoa väheksytään paikassa jossa kirjoittaminen ja lukeminen on pääasiallinen työ ja ainoa olomuoto edetä.

Muussa tapauksessa voi mennä kiristelemään muttereita, ruuveja ja tauolla soitella rillumarei-haitaria tupakki huulessa. Ei se niin justiinsa ole, kunhan sinne päin. Tärkeintä on filosofioida ja kuulostaa älykkäältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi