Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö, miltä tuntuu miettiä lapsiperheen joulua, kun ei ole rahaa?

Vierailija
29.11.2018 |

Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!

Kommentit (301)

Vierailija
221/301 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Olen kokenut köyhän lapsuuden. Toivoin ruokaa. Muistan yhden joulun, kun ruokaa ei ollut, eikä äiti halunnut meitä kotiin, ette emme joudu olemaan nälässä. Asuimme välillä sukulaisten luona, välillä sijaisperheessä ja lopulta lastenkodissa. Aatonaattona tuli puhelu seurakunnalta, että meille olisi 70€ lahjakortti. Äiti soitti ja kertoi, että voimme sittenkin tulla kotiin jouluksi. Se oli elämäni onnellisin joulu! Me emme koskaan toivoneet tavaraa lahjaksi. Meille riitti, että perhe sai edes jouluna olla yhdessä. Oli myös hienoa, ettei tarvinnut olla ainoita, jotka olivat lastenkodissa joulun. Sinä jouluna lastenkodin työntekijätkin saivat viettää joulun perheidensä kanssa. Ruokarahaa äiti kyllä sai, mutta se maksettiin aina vasta jälkeenpäin tilille (mikä oli todella huono käytäntö meille, mutta tämä siksi, koska joidenkin vanhemmat ryyppäsivät ruokarahat).

Niin ja minä olen itse nyt aikuisena muistanut tuttujen yh-äitien lapsia jouluna. Yksi ystävä on neljän lapsen yh (kuten meidänkin äiti oli), hän on nuorinman lapsensa omaishoitaja. Pyrin toteuttamaan joka joulu jokaisen hänen lapsensa yhden toiveen. Lapset eivät suuria toivo, mutta olen ostanut myös vaatteita ja kenkiä heille. Oma lapseni saa isovanhemmiltaan käytännössä kaiken, mitä ikinä keksiikään toivoa, enkä ole omalle lapselleni itse enää erikseen ostanut lahjoja, kun saa niin paljon sukulaisiltaan. Onpahan enemmän rahaa ostaa köyhille lapsille. Olen myös yrittänyt opettaa lapselle, että kaikkea ei tarvitse pyytää, eikä haluta ja kertonut sekä omasta lapsuudestani, että myös siitä, että kaikilla lapsilla ei ole edes ruokaa. Olen yrittänyt opettaa kiitollisuutta ja nöyryyttä.

Vierailija
222/301 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rahallisesti köyhin joulu vuosiin tulossa, mutta henkisellä puolella voidaan paremmin kuin koskaan ja nautitaan olosta.

Omat tuloni ovat kotihoidontuki, lapsilisä, mies saa toimeentulotukea, työpaikka suljettiin yllättäen ja ei ehtinyt kuulua liittoon opiskelijajäsenyyden jälkeen tarpeeksi kauaa, että saisi liitosta rahaa.

Rahaa ei todellakaan ole ylimääräistä, mutta menojakin vain vähän onneksi. Reilu 400€ asumiseen, puhelinlaskut ja vakuutukset, siinäpä se.

Varmasti jää rahaa jouluruokiin, nyt jopa aikaa yhdessä tehdä niitä.

Lahjoja pienelle lapselle hankitaan kohtuudella.

Ensi jouluna sitten ollaankin varmaan jo siinä tutussa ja turvallisessa oravan pyörässä ja toivotaan yhteiseksi vapaaksi edes yhtä päivää joulun pyhistä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/301 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tulossa niukka joulu. Olen itse sairaslomalla kuun loppuun. Ja nyt siis kelan rahoilla minäkin, mutta päivärahan käsittely kestää 3 viikkoa eli odotan saavani rahaa sieltä vasta ensi vuonna. Tilillä on rahaa, mutta niistä maksetaan sähkölasku ja yhtiövastike. Onneksi mies tienaa normisti niin vyötä kiristämällä selvitään jotenkin. Ja onneksi lapset ovat niin isoja, että iso osa joululahjoista voidaan ostaa ensi vuonna, kun rahaa tulee. Palkkakin jo 10. päivä tammikuuta

Vierailija
224/301 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, koska olen niin varaton, että en voi lapsia tehdä.

Vierailija
225/301 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yh ja palkkani on hyvin huono vaikka olen töissä 40 tuntia viikossa. Tekisin vielä keikkatöitä mutta minulla ei ole ketään joka goitaisi lapset. Palkastani menee puolet vuokraan. Meillä ei ole autoa eikä oikein mitään hienoa, kirpparilta on kaikki ja en omista mitään. Toisaalta ei ole euroakaan velkaa... Kuitenkin usein mietin että miten jaksaa tätä elämää... lahjat haen kirpparilta ja lasten kummit ostavat heille onneksi jotain mieluisaa ja vähän kalliimpaa. Mutta on tämä elämä aika perseestä. Joulun tullessa varsinkin.

Vierailija
226/301 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!

Toimeentulotuki!

Vierailija
227/301 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yh ja palkkani on hyvin huono vaikka olen töissä 40 tuntia viikossa. Tekisin vielä keikkatöitä mutta minulla ei ole ketään joka goitaisi lapset. Palkastani menee puolet vuokraan. Meillä ei ole autoa eikä oikein mitään hienoa, kirpparilta on kaikki ja en omista mitään. Toisaalta ei ole euroakaan velkaa... Kuitenkin usein mietin että miten jaksaa tätä elämää... lahjat haen kirpparilta ja lasten kummit ostavat heille onneksi jotain mieluisaa ja vähän kalliimpaa. Mutta on tämä elämä aika perseestä. Joulun tullessa varsinkin.

Teillä on lämmin koti ja ruokaa. Elämä on todella syvältä. Jos elämän mitataan joululahjoissa otan osaa.

Vierailija
228/301 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso perhe ja isot menot, en stressaa enää joulusta, kaikki rahat ja veronpalautukset varmasti tulee ja menee, autoihin menee rahaa, niiden remontteihinkin, vaan molemmilla pakko olla, kun työssä käydään, välillä särkyy kodinkoneita ym. ja on pakko hankkia uusia. Asuntolainaakin maksellaan.

Meille tärkeintä joulussa on se, että ollaan yhdessä ja syödään vähän paremmin, pelataan ja ulkoillaan yhdessä, saunotaan, katsotaan leffoja. Pienet lapset saa pari toivomaansa lelua, isommat joko rahaa tai jotain mitä tarvitsevat, aikuiset ei tarvitse mitään erityistä. Silti joulu on meille tärkeä juhla. Ennen joulua virittäydytään tunnelmaan esim. leipomalla, soittamalla ja laulamalla, askartelemalla joulukoristeita, laittamalla jouluvaloja, hakemassa kuusi, käymällä kauneimmissa joululauluissa tai joulukonserteissa sekä tietysti lasten joulujuhlissa tai tapahtumissa jos niitä on. Ap:n tilanne vaikuttaa tukalalta, saisko pankilta esim. pariksi kuukaudeksi lainavapaata? Meillä on joskus pyydetty tätä tiukassa tilanteessa, maksoimme vain korkoja tuolloin.

Vierailija
229/301 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te persaukiset olette pystyneet tekemään lapsia? luotatteko vaan siihen, että tukia saa? Kysyn vaan ihan mielenkiinnosta, kun itse en pystyisi omilla tuloillani lapsia elättämään, enkä siksi ole viitsinyt niitä tehdä.

Vierailija
230/301 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se miettiminen mitään maksa?

Vierailija
231/301 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö miltä tuntuu, kun ei ole edes kunnollista miestä tavannut ja ikä kolkuttelee? Ilmeisesti tässä jää lapsettomaksi.

Vierailija
232/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia tilanteita on monilla !  Olen lopen kyllästynyt näihin naukujiin! Elätte yli varojenne, varautumatta millään lailla mahdollisiin yllättäviin kuluihin !  Ostetaan liian kalliit asunnot maksukykyyn nähden, lapsille muotivaatteet, itsellä tekoripset, kynnet , rinnat, hiukset ym ym ym....!!

Monen , keskituloisen = pienituloisen on näköjään hankala käsittää ettei kaikkea mahdollista voi ostaa, eikä pienillä tuloilla voi elää leveästi. !!

Toistenko, varojaan hakiten käyttävien kansalaisten teille pitäisi vielä joululahjat kustantaa, ja vieläpä kalliitten toiveitttenne mukaiset!! ? Että saisitte sen "onnellisen joulun" jota ette itse tyhmyyttäänne saa laitettua! Sitten vedotaan vielä sairauksiin yms. 

Jopa jotkut vanhemmat lahjankerjääjät toivovat jouluapua sivustolla lahjoja itselleen, puolisolleen, lapsilleen , joista osa jo aikuisia tyyliin 18-22v vuotiaita, sekä röyhkeimmät vielä lastenlapsilleen. Millä varoin toiset viel ä teillekin voisivat kustantaa Joulun, omansa lisäksi!!?? Täysin tuntemattomille elämänkoululaisille! Kysyn vaan , joulukerjääjät !!

Ottakaappa peilit käteenne ! Sieltä se syy huonoon tilanteeseen on nähtävillä!

Olen katsellut esim  jouluapua-sivuston mammojen ja perheiden lahjatoiveita. Jopa vanhemmat, äidit ja isätkin toivovat  paitsi lapsilleen kalliitta lahjoja, myös itselleen joululahjoja, aikuiset ihmiset!!!!

Sellaiset psykoosit siellä.

En tiedä miten perhe on yli varojen elänyt. Auton hajoaminen tai ne remontit voivat tosissaan tulla yllättäen, eikä kaikilla ole välttämättä sitä ylimääräistä. Vaikka miten varautunut olisi huonojen päivien vuoksi, niin edelleen se elämä osaa yllättää.

Vituttaa tuo "vedotaan sairauksiin". Työtapaturma tai muutoin äkillinen muutos terveydessä ei ole sinun mielestä mahdollista?

Lisäksi, ap ei ole missään vaiheessa sanonut, että lapsilla olisi uusimmat pelit ja vehkeet tai hän kävisi ne kynnet tai ripset huolattamassa.

Siinä kylläkin olen samaa mieltä osittain, että joskus noilla jouluapu- sivustoilla osaa olla kohtuuttomia pyyntöjä.

Mm. viime vuonna fb:n jouluavussa joku oli kehdannut toivoa lapsille sitä uusinta uutta ja käyttämätöntä iPhonea ja pleikkari nelosta peleineen, nämäkin käyttämättöminä. Sen lisäksi äidille olisi pitänyt saada lahjakortti pariksi päiväksi kylpylään ja ripsihuoltoon.

En näe kuitenkaan mitään väärää, jos on oikeasti tiukka rahatilanne että vanhemmat toivovat itselleen jotakin, vaikka villapuseron. Usein ne vähävaraiset perheet eivät toivo kohtuuttomia ja aidosti avun tarpeessa olevat kyllä huomaa niiden vaatimattomista listoista, toisin kuin nämä jotka pystyvät toteuttamaan joulun ihan itse.

Vierailija
233/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tiedän.

Yrityksemme kannattavuus on kiikunkaakun riittävä perheen elatukseen.

Kun sitten kassavirrat eivät ajallisesti täsmää, ollaankin välillä totaalisen peeaa.

Useampi joulu on menty kyllä minibudjetilla.

Vierailija
234/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska, miten joillain ei ole minkäänlaista realistista käsitystä asunnon myynnistä. Huudellaan vaan, että myykää talo :D

Oikastiko luulette, että talon saa kaupaksi viikossa? Joo, joskus voi käydä superhyvä tuuri mutta eiköhän se myyntiaika ole sen 6kk-12kk nykymarkkinoilla. Eli siitä ei aloittajan tilanteessa ole mitään hyötyä. 6kk päästä tilanne voi olla taas parempi.

Miksi ap ei ole hakenut lyhennysvapaata asuntolainaan? 1-2kk ei ole yleensä pankille ongelma myöntää.

Vierailija
235/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä pslstalla moititaan jatluvasti tyhmiä vuokralla asujia.

Jos sitten tulee tiukkaa lainanlyhennyksissä, hohhoillaan, että pakkoko on olla oma asunto...

Auto taas on välttämätön suurimmassa osassa Suomea, jos aikoo töisä kulkea.

Pätkätyöläisen, joka tienaa 10€/h on omistettava auto, että voi ottaa työn vastaan kun sitä tarjotaan.

1,5h ajomatkan päästä.

Toki monien köyhyys on huonoa elämänhallintaa, käytetään rahaa matkusteluun; juopotteluun, yms. mutta kyllä toimeentulo joskus voi olla niukkaa.

Vierailija
236/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska, miten joillain ei ole minkäänlaista realistista käsitystä asunnon myynnistä. Huudellaan vaan, että myykää talo :D

Oikastiko luulette, että talon saa kaupaksi viikossa? Joo, joskus voi käydä superhyvä tuuri mutta eiköhän se myyntiaika ole sen 6kk-12kk nykymarkkinoilla. Eli siitä ei aloittajan tilanteessa ole mitään hyötyä. 6kk päästä tilanne voi olla taas parempi.

Miksi ap ei ole hakenut lyhennysvapaata asuntolainaan? 1-2kk ei ole yleensä pankille ongelma myöntää.

Kyllä tilanne vainuttaa pysyvältä ja siihen auttaa vain pysyvä ratkaisu

Vierailija
237/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä pitkään vihannut krääsäjoulua.

Yhdessäolo, joulukuusi, jouluruoka, TV:n joulutarjonta ovat olleet se joulun juttu minulle pitkään.

Maaninen jouluruuhkassa rynniminen ja pakonomainen tauhkan ostaminen sotkee koko joulun.

Vierailija
238/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko asuntolainasta ottaa lyhennystä muutaman kuukauden?

Vierailija
239/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te persaukiset olette pystyneet tekemään lapsia? luotatteko vaan siihen, että tukia saa? Kysyn vaan ihan mielenkiinnosta, kun itse en pystyisi omilla tuloillani lapsia elättämään, enkä siksi ole viitsinyt niitä tehdä.

Jospa eivät olleet silloin joskus 12v sitten persaukisia?

Vierailija
240/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko asuntolainasta ottaa lyhennystä muutaman kuukauden?

Siis lyhennysvapaata.