Tiedätkö, miltä tuntuu miettiä lapsiperheen joulua, kun ei ole rahaa?
Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!
Vaikka asun yksin 13-vuotiaan tytön kanssa, ja rahat menee tasan tarkkaan ottaen laskuihin, ruokaan, vaatteisiin ja muuhun tarpeisiin, eikä mihinkään tyyliin siihen että ostelosin mitä lystää tuntuu että silti ei saa apua juurikaan mistään. Olen hakenut kelaltakin tukea välillä, koska on ollut niitäkin viikkoja kun ollaan elätty kympillä viikko.
No, itte oon tuytyny siihen tulokseen että antaa vaikka suklaarasian ja parin tai kolmen kympin lahjakortin, ja ostakoot itse sillä mitä haluaa.
Vaikka tässä ei nälkää nähdä, ja karto on pään päällä, mutta sitten kun lapsi on täysi-ikäinen niin saa nähdä pitääkö ostaa teltta ja muuttaa metsään.