Tiedätkö, miltä tuntuu miettiä lapsiperheen joulua, kun ei ole rahaa?
Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut aina periaate Max 25€/lapsi. Jouluna lahjoihin. Lahjat ei ole se joulun tarkoitus tai edes periaatte. Jouluruokaan laitetaan sitten se 100€.
Joo en todellakaan ymmärrä tätä 100-1000€ yhteen lahjaan laittamista.
Mitä? Ei sillä saa mitään
Ja ruokaan menee se satanen ja yli ihan joka viikonloppu
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama tilanne, mutta oon itse se sairas ja kotona. Mitä jos myy talon kuten täällä luvataan että saa jostain rahaa sairaala ym kuluihin. Eikö joudu ensin käyttämään omat säästöt?
Oikeasti köyhillä ei yleensä ole säästöjä tai omaisuutta ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut aina periaate Max 25€/lapsi. Jouluna lahjoihin. Lahjat ei ole se joulun tarkoitus tai edes periaatte. Jouluruokaan laitetaan sitten se 100€.
Miten saa satasen kulumaan yhden viikonlopun ruokiin? Meillä on nelihenkinen perhe ja satanen riittää viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Turvakodin lapset? Miksi näistä ei puhuta. Kerätäänkö niillekin jouluna apua?
Ainakin tampereella kerätään, huomenna Kalevan prismassa! Näin tuttavan jakaman tapahtuman facebookissa, nimi oli Buy one more tai jotain sellaista. Ja käsittääkseni sama tapahtuma oli myös espoossa, sama tuttava oli tykännyt siitäkin, mutta se saattoi kyllä mennä jo ohi 🤔
Kirpputoreja on joka kylällä, sieltä vois ne lahjat löytyä ja noin isot lapset ymmärtää jos sanoo että saa lahjat myöhemmin kun velat helpottaa. Ja eiköhän niitä jouluvermeitä teiltä löydy jo entuudestaan eli mitään koristeita ei tarvitse hankkia. Ruokaan saa apua joltain järjestöltä tai seurakunnalta. Kaupoissa on nyt jo paljon jouluruokia alelapuilla myynnissä, osta pakastimeen. Pientä suunnitelmallisuutta asioihin ja mietit hyvissä ajoin etukäteen. Kortit jätä lähettämättä ainakin. Ongelmat ratkaistu. Kaikkia lasten toiveita ei tarvitse aina toteuttaa.
Ihmettelen minäkin ap:n prioriteettejä. Lapsen kengät olisi minulle nro 1. Muutkin toiveet ovat hyvin kohtuullisia ja toteuttaisin kyllä ne, enkä kippaisi rahahuolia lasten niskaan.
AP ei ole (?) kommentoinut mitenkään lyhennysvapaata. Sillä ratkeaisi akuutti rahapula ja ehtisitte rauhassa sopeuttaa menot uuteen taloustilanteeseen. Tai jos mies pääsee pian takaisin töihin, pärjäilisitte kivasti kunnes saisitte vähän puskurirahaa kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ei saa mitään? 25€? Mitä sillä pitäisi saada? Uusi kännykkä? Sillä saa vaikka mitä. Ei lahjojen tarvitse olla arvokkaita. Usein ollaan myös tehty itse lahjat. Edelleen joulun tarkoitus ei ole lahjat ja niihin laitettu raha tai lahjojen määrä.
Heikon aineksen ei tulisi lisääntyä. Tehkää ensin rahaa ja sitten vasta lapsia tai älkää lisääntykö jos ei onnistu ettei lapset koe kurjuutta. Nyt tämä itsekäs minä asenne koituu lasten kohtaloksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten te persaukiset olette pystyneet tekemään lapsia? luotatteko vaan siihen, että tukia saa? Kysyn vaan ihan mielenkiinnosta, kun itse en pystyisi omilla tuloillani lapsia elättämään, enkä siksi ole viitsinyt niitä tehdä.
Elämäntilanteet muuttuvat.
Sairaudet, yleinen taloustilanne, työmarkkinoiden muutokset jne.
Paljon on ehtinyt tapahtua kuopuksen syntymän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulun ruoka:
-kinkku n.20€
- laatikot Saarioinen kaikki n. 15€
- rosolli n.3€
-graavilohi n.3€
-savulohi n.15€
-suklaata n.10€
-glögi n.2€
-piparkakku taikina n.3€
-limppu n.3€
-kotikalja n.3€
-limppari 3€
-punaviini 8€
Kas kummaa ei mennyt edes 100€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saa satasen kulumaan yhden viikonlopun ruokiin? Meillä on nelihenkinen perhe ja satanen riittää viikoksi.
Meillä menee. Kuukaudessa neljälle tonni
Vierailija kirjoitti:
Hauska, miten joillain ei ole minkäänlaista realistista käsitystä asunnon myynnistä. Huudellaan vaan, että myykää talo :D
Oikastiko luulette, että talon saa kaupaksi viikossa? Joo, joskus voi käydä superhyvä tuuri mutta eiköhän se myyntiaika ole sen 6kk-12kk nykymarkkinoilla. Eli siitä ei aloittajan tilanteessa ole mitään hyötyä. 6kk päästä tilanne voi olla taas parempi.
Miksi ap ei ole hakenut lyhennysvapaata asuntolainaan? 1-2kk ei ole yleensä pankille ongelma myöntää.
Tämä muakin suorastaan huvittaa. Äkkiä asunto myyntiin että tyttö saa jouluksi luistimensa. Ainoa järkevä ratkaisu olisi pyytää pankilta lyhennysvapaata ainakin siihen sakka kun auton remonttilaina on maksettu ja sehän on maksettu helmikuun loppuun mennessä ap:n mukaan. Älä kuuntele noita "myykää talo"-kommentteja, jos maksatte omasta 1000€/kk niin sillä hinnalla en ainakaan pk-seudulla ja ympäristössä ole ainuttakaan perhevuokra-asuntoa tuon halvemmalla. Esim. me asumme omistusrivarissa ja samankokoisessa tässä samassa taloyhtiössä asuu perhe vuokralla ja maksavat enemmän sitä vuokraa kuin me tästä omasta aivan samanlaisesta asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee. Kuukaudessa neljälle tonni
Jaa häh? 4 henkeä 1000€ ruokaan? Ei Haloo. Kaksi opiskelijaa kuluttaa juuri ja juuri 300€. Nyt on tottumukset liian kalliita.
Tiedätkö miltä tuntuu miettiä joulua kun ei ole edes sitä kumppania????? Ole onnellinen läheisistäsi äläkä valita, materialisti.
Meillä jouluun opiskelija budjetti ja silti siskoni ehdotteli 200-400€ lahjoja lapsilleen. Suuttui kun sanoin ettei onnistu ja budjetti lasta kohden on ehdoton Max 20€. Kuulemma tämä joulu pitäisi sitten korvata kun olemme valmistuneet. Juu ei tule tapahtumaan.
Miksi joulusta pitää tehdä kilpavarustelu? Ei ne lahjat ole se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Miksette myy sitä taloa
Ja maksa lyhennyksen verran vuokraa tyhjästä?
Vierailija kirjoitti:
Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!
En halua olla ilkeä tai jälkiviisas, mutta tulevaisuutta varten vinkiksi, perustakaa puskurirahasto. Jos/kun miehesi palaa takaisin töihin, alkakaa säästää rahaa puskurirahastoon. Se voi olla suuruudeltaan esim. puolen vuoden palkkanne tai edes muutaman kuukauden palkkaa vastaava summa. Varsinkin, kun on lapsia, on vanhemmilla velvollisuus hoitaa perheen raha-asiat siten, etteivät lapset joudu puutteessa elämään ja on aina rahaa välttämättömiin perusmenoihin kuten ruokaan ja lasten vaatteisiin ja kenkiin. En ole ikinä kyennyt ymmärtämään, miten jotkut eivät varaudu mitenkään elämän mukanaan tuomiin yllättäviin tilanteisiin.
Kommentoin vielä sen verran, että todellakin tiedän mistä puhutaan. Olen itse ollut nyt pari kuukautta sairaslomalla ja mies on vähentänyt reilusti töitä, jotta voidaan edelleen hoitaa lapsi kotona. Minä saan sairaspäivärahaa (joka tulosidonnainen, joten ei ap:n perheen tulot niiiin paljon ole voinut laskea) mies palkkaa n.800€/kk ja kotihoidontukea. Lisäksi lapsilisät ja parisataa asumistukea. Meidän tulot siis reilusti alle toimeentulotuen, mutta omaisuuden (autopaikkaosake ja vähän säästöjä) takia emme saa toimeentulotukea.
Meidän perheen salaisuus on se, että varauduttiin pahaan päivään jo silloin, kun ostettiin tämä asunto ennen lasten syntymää. Laskettiin että pystytään hoitamaan lapsia kotona 3+3 vuotta yhden palkalla. Lisäksi jätettiin rahaa sivuun yhtä remppaa varten (joka ei ollutkaan niin kallis), eikä maksettu yhtiölainaa pois (koska se huomioidaan asumistuessa ja -jos oikein huonosti kävisi - toimeentulotuessa).
Mitä lasten lahjoihin tulee - kävin juuri ostamassa Tokmannin -40% alesta esikoiselle petsejä ja värityskirjan. Kuopukselle ei osteta joululahjaa, koska ei spesifejä toiveita ja saa kuitenkin jotain sukulaisilta. Lasten joulukalenterista löytyy kirppisyllätyksiä, mm palapeli. Vaatteet ja kengät ostetaan myös edullisesti kirpparilta. Aina löytyy hyviä ja mieleisiä.
t.248