Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö, miltä tuntuu miettiä lapsiperheen joulua, kun ei ole rahaa?

Vierailija
29.11.2018 |

Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!

Kommentit (301)

Vierailija
261/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on jotenkin naurettavaa lapsellisten sanoa että ankea joulu tulossa kun ei ole varaa mihinkään ja on talot ja autot. Mulla ei ole mitään ja olen kroonisesti sairas. Eläkkeelle kovasti menossa. Sinnekkään ei Suomessa pääse. En ikinä ole saanut avustuksia jouluun kun ei ole lapsia. Miksi ei avustukset muista muita kuin lapsiperheitä?

On varmaan ankea joulu verrattuna Hollywood jouluun :)

Vierailija
262/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jouluun opiskelija budjetti ja silti siskoni ehdotteli 200-400€ lahjoja lapsilleen. Suuttui kun sanoin ettei onnistu ja budjetti lasta kohden on ehdoton Max 20€. Kuulemma tämä joulu pitäisi sitten korvata kun olemme valmistuneet. Juu ei tule tapahtumaan.

Miksi joulusta pitää tehdä kilpavarustelu? Ei ne lahjat ole se juttu.

Käsittämätöntä tuollainen.

Ei riitä, että itse ja oma perhe irtisanoutuu jouluhössötyshemuliudesta,

Sisko/mummo/anoppi riittää tekemään joulusta helvetin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, jos olet Turun seudulta, niin autan teitä.

Vierailija
264/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska, miten joillain ei ole minkäänlaista realistista käsitystä asunnon myynnistä. Huudellaan vaan, että myykää talo :D

Oikastiko luulette, että talon saa kaupaksi viikossa? Joo, joskus voi käydä superhyvä tuuri mutta eiköhän se myyntiaika ole sen 6kk-12kk nykymarkkinoilla. Eli siitä ei aloittajan tilanteessa ole mitään hyötyä. 6kk päästä tilanne voi olla taas parempi.

Miksi ap ei ole hakenut lyhennysvapaata asuntolainaan? 1-2kk ei ole yleensä pankille ongelma myöntää.

Tämä muakin suorastaan huvittaa. Äkkiä asunto myyntiin että tyttö saa jouluksi luistimensa. Ainoa järkevä ratkaisu olisi pyytää pankilta lyhennysvapaata ainakin siihen sakka kun auton remonttilaina on maksettu ja sehän on maksettu helmikuun loppuun mennessä ap:n mukaan. Älä kuuntele noita "myykää talo"-kommentteja, jos maksatte omasta 1000€/kk niin sillä hinnalla en ainakaan pk-seudulla ja ympäristössä ole ainuttakaan perhevuokra-asuntoa tuon halvemmalla. Esim. me asumme omistusrivarissa ja samankokoisessa tässä samassa taloyhtiössä asuu perhe vuokralla ja maksavat enemmän sitä vuokraa kuin me tästä omasta aivan samanlaisesta asunnosta.

Kun auton laina loppuu kasvaa lainalyhennys samanverran. Heillä on vaan pysyvästi liian isot menot. Ja se pitää ratkaista. Ei se jouluksi ratkea mutta on tärkeämpi asia kuin joulu. Saada tulot ja menot tasapainoon

Vierailija
265/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankista kysytte onnistuuko lyhennysvapaa jonkun aikaa perheen tilanteen vuoksi?

Vierailija
266/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kokenut sellaisen joulun, että istui yksin vuokrayksiössä eikä maailmassa ollut ketään läheistä, ei lähellä eikä kaukana, niin tuntuu kovin omituiselle nämä valitukset ettei muka ole mitään, vaikka on perhe, koti ja terveet lapset.

Vierailija
267/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!

Joulun ideana ei ole ostaa tavaraa vaan viettää aikaa yhdessä perheen kanssa syöden hyvää jouluruokaa. 

Yhden pienen lahjan voi antaa tai sitten jouluateria itsessään käy myös lahjasta.

Lahja voi olla myös se, että ollaan yhdessä ja pelataan vaikka jotain kivoja pelejä, kuunnellaan joulumusiikkia tai luetaan ääneen kivoja tarinoita yhdessä (tarinatuokio).

Vierailija
268/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne lahjat pitää ostaa kerralla??? En tajua, tuleeko se joulu aina yllätyksenä muka? Sen verran voisi varautua että niitä voi ostaa pitkin vuotta, niin on sitten muutakin annettavaa ipanoille kuin mummon kutomat villasukat!

Vierailija
269/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut aina periaate Max 25€/lapsi. Jouluna lahjoihin. Lahjat ei ole se joulun tarkoitus tai edes periaatte. Jouluruokaan laitetaan sitten se 100€.

Joo en todellakaan ymmärrä tätä 100-1000€ yhteen lahjaan laittamista.

Mitä? Ei sillä saa mitään

Ja ruokaan menee se satanen ja yli ihan joka viikonloppu

Miten saa satasen kulumaan yhden viikonlopun ruokiin? Meillä on nelihenkinen perhe ja satanen riittää viikoksi.

Meillä menee. Kuukaudessa neljälle tonni

Jaa häh? 4 henkeä 1000€ ruokaan? Ei Haloo. Kaksi opiskelijaa kuluttaa juuri ja juuri 300€. Nyt on tottumukset liian kalliita.

En ole se jolle kommentoit, mutta MIKSI on tottumukset liian kalliita? Meillä menee hyvinkin tuo 250€/hlö kuussa. Mitä sitten? ITSEhän sen maksamme.

Miksi sinua hiertää se, jos omasta palkastani ostan luomua ja hyvää suomalaista lihaa jnejne. ? (Ja meillä tuo 250€/hlö sisältää n 0€ pipareita/pullia/karkkia/sipsejä/tupakkaa/kaljaa jne) Silti meillä jää rahaa säästöön ja toki jos tulot romahtaisivat, olisi tuosta helppo kutistaa kuluja merkittävästi. Nyt kuitenkin esim mielummin tilaan pitopalvelusta joulun laatikot ja kalat kuin säästän siinä ja menetän viimeisenkin ajan, jonka voin viettää perheeni ja ystävieni kanssa.

Miksi se on paha ja siitä täytyy tinkiä?

Vierailija
270/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut aina periaate Max 25€/lapsi. Jouluna lahjoihin. Lahjat ei ole se joulun tarkoitus tai edes periaatte. Jouluruokaan laitetaan sitten se 100€.

Miten saa satasen kulumaan yhden viikonlopun ruokiin? Meillä on nelihenkinen perhe ja satanen riittää viikoksi.

Jaa häh? 4 henkeä 1000€ ruokaan? Ei Haloo. Kaksi opiskelijaa kuluttaa juuri ja juuri 300€. Nyt on tottumukset liian kalliita.

En ole se jolle kommentoit, mutta MIKSI on tottumukset liian kalliita? Meillä menee hyvinkin tuo 250€/hlö kuussa. Mitä sitten? ITSEhän sen maksamme.

Miksi sinua hiertää se, jos omasta palkastani ostan luomua ja hyvää suomalaista lihaa jnejne. ? (Ja meillä tuo 250€/hlö sisältää n 0€ pipareita/pullia/karkkia/sipsejä/tupakkaa/kaljaa jne) Silti meillä jää rahaa säästöön ja toki jos tulot romahtaisivat, olisi tuosta helppo kutistaa kuluja merkittävästi. Nyt kuitenkin esim mielummin tilaan pitopalvelusta joulun laatikot ja kalat kuin säästän siinä ja menetän viimeisenkin ajan, jonka voin viettää perheeni ja ystävieni kanssa.

Jos ei ole rahaa käyttää mihinkään muuhun kuin ruokaan niin turha täällä vinkua miten surkeaa elämä on. Elämä on valintoja, mutta niistä omista valinnoista ei parane täällä vinkua.

Vierailija
271/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlaaminen on tyhmää, on vaan tyhmää maksaa liikaa. 

Vierailija
272/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä päättelit, ettei 300€ kaksi opiskelijaa voi saada luomua, suomalaista lihaa jne. Kyllä voi. Lihan tosin metsästämme itse. Leivon itse luomutilalta haetuista jauhoista leivät ja puurot tehdään luomutilan kauroista. luomua, ekologista ja suomalaista 300€/kk.

Vierailija
273/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas olisi rahaa, mutta ei perhettä.

M44

Rantala.. Suksi ny vit..uun siitä.

Vierailija
274/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö jotain teille turhaa, jota voisit myydä esim. torissa?

Vierailija
275/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan ruokabudjetti ei nyt ihan ole vertailukelpoinen kuin normiperheen, sillä lähes kaikki opiskelijat syövät koulussa laadukkan lounaan salaatteineen parilla eurolla, josta yhteiskunta/veronmaksajat maksavat lisäksi palvelun tuottajalle 5.90€/ateria eli periaatteesa opiskelijat säästät ruuasssa 23x5.90= n.120€ ja lisäksi jossakin kouluissa aamiaisen saa opiskelijat eurolla, jonka todellinen arvo on moninkertainen. Kun normiperhe maksaa kaikesta itse, kun lähes ilmaisia lounaita ei ole.

Vierailija
276/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vain on tiukempaa ja sen kanssa on vain elettävä. Kurja juttu, hanki käytettynä tai pyydä lapsille lahjoja sukulaisilta. Ymmärrän lasten innom joulun odotuksessa ja tottakai heille haluaisi aina parhaan joulun järjestää. Älä ainakaan lapsille itke köyhyyttä, ei heidän tule kantaa aikuisten murheita. Kerro, että tilanne tänä jouluna on tiukempi, ja että olisiko hauskaa miettiä miten itse voisi joulua valmistelemalla, arkarrella lahjoja yms. Tai älä edes puhu rahasta, keksi, että downshiftaatte nyt kaikessa mahdollisessa, lapset voisivat olla ylpeitä fiksuista säästäväisistä ja ekologisista vanhemmistaan. Ehkä ihan surkeita ideoita esitin, mutta pääpointti on että älä pilaa lasten joulua murheillasi vaan keksi uusia keinoja nauttia joulusta ja ota siihen koko perhe mukaan.

Vierailija
277/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan ruokabudjetti ei nyt ihan ole vertailukelpoinen kuin normiperheen, sillä lähes kaikki opiskelijat syövät koulussa laadukkan lounaan salaatteineen parilla eurolla, josta yhteiskunta/veronmaksajat maksavat lisäksi palvelun tuottajalle 5.90€/ateria eli periaatteesa opiskelijat säästät ruuasssa 23x5.90= n.120€ ja lisäksi jossakin kouluissa aamiaisen saa opiskelijat eurolla, jonka todellinen arvo on moninkertainen. Kun normiperhe maksaa kaikesta itse, kun lähes ilmaisia lounaita ei ole.

Maksavatko lapset koulussa ruuastaan? Eivät taida...

Vierailija
278/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksavatko lapset koulussa ruuastaan? Eivät taida...

Eikä maksa tarhassakaan. Ja mitä pienempi lapsi, sitä pienemmät ruokakulut.

Tämäkin paljastui trolliksi.

Vierailija
279/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon viestejä, että en jaksanut lukea.

Itse tässä tilanteessa luultavasti olisin pankkiin yhteydessä ja kysyisin lyhennysvapaan mahdollisuutta asuntolainasta, esimerkiksi kesäkuuhun saakka?

Luistimet voi ostaa käytettynä esim.tori.fi.

Meillä ainakin tuntuu, että joka vuosi koon puolesta pienet, joten olen ostanut käytettynä.

Tokmannilla muuten on tällä hetkellä lelut -40% jos Petsejä nyt mahdollista ostaa. Netistä tein itse tilauksen ja noudan myymälästä.

Tsemppiä!

Vierailija
280/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä päättelit, ettei 300€ kaksi opiskelijaa voi saada luomua, suomalaista lihaa jne. Kyllä voi. Lihan tosin metsästämme itse. Leivon itse luomutilalta haetuista jauhoista leivät ja puurot tehdään luomutilan kauroista. luomua, ekologista ja suomalaista 300€/kk.

Ei, vaan sinä sanoit, että kommentoimasi hlön tulee muuttaa kulutustottumuksiaan. Minä kysyin - miksi? (Hän EI ruikuttanut täällä, että rahat eivät riittäisi vaan ainoastaan totesi, että heillä menee tonni kuussa, minkä sinä morasit).

Lisäksi voisi sanoa, että on tekopyhää kertoa miten teillä menee vain 300€/kk ja jättää kertomatta, että lihaa ette edes joudu ostamaan (aika harvalla meistä on mahdollisuus säästää metsästämällä keskellä kaupunkia...)