Onko vaimo narsisti?
Aina ennen nauroin näitä vauva.fi:n juttuja huonoista parisuhteista, mutta viime aikoina on tullut kova tarve kirjoittaa itse anonyymi avautuminen.
Olen 35-vuotias mies, vaimo on 33. Kun menimme naimisiin 7 vuotta sitten niin puhuimme perheestä jne. Viimeiset 2 vuotta olen yrittänyt varovasti kysyä, että olisiko ehkä aika lapsille, mutta homma menee aina riitelyksi, koska vaimo ei halua puhua aiheesta. Viime kerralla hän sanoi, että ei kyllä jaksa mitään lapsia vaan käy mieluummin töissä. Tosin töistäkin valittaa koko ajan, että ei halua sinne mennä vaan haluaisi pysyä kotona, mutta lapsi olisi ainoa syy siihen.
Parisuhteemme on viimeisten 2 vuoden aikana ollut ennemminkin sisarusssuhde kuin aviopari. Vaimoa ei kiinnosta seksi yhtään. Tänä vuonna seksiä oli 4 kertaa: ystävänpäivänä, hääpäivänä, lomalla ja kerran kun vaimo tuli viinipäissään juhlista kotiin. Aina kun yritän ehdottaa niin joko väsyttää liikaa tai vaimo keksii syyn riidellä, jos on sattunut itse vahingossa ehdottomaan seksiä aiemmin päivällä.
Kotona en osaa tehdä mitään oikein. Imuroin ja pesen lattiat ja vaimo tekee pyykit ja pesee vessat. Minä kokkaan ruokaa, vaimo ei. Kotityöt on jaettu 50/50, mutta minun tekemiseni on tottakai aina väärin tehty. Lisäksi minä olen se, joka remontoi vaatehuoneen kun vaimo välttämättä halusi uudet kaapit jne.
Kotona en uskalla istua sohvalle esim. katsomaan urheilua, koska vaimo tulee heti kysymään, että eikö ole mitään tekemistä. Itse hän saa toki katsoa salkkareita ja muuta makuuhuoneessa, koska töissä oli niin rankkaa. Minä käyn siis myös 8-16 töissä ma-pe. Viikonloppu alkaa mulle ehkä lauantaina klo 16 j loppuu sunnuntaina klo 12 kun vaimo herää. Lauantaisin pitää aina väkisin tehdä jotain ja sunnuntaina saan kuulla, että voisin tehdä pyykit. Omat pyykit hän toki tekee vasta maanantaina töiden jälkeen. Jos sillä aikaa luen vaikka lehteä niin tuloksena on ripitys, että voisin tehdä jotain.
Vaihdan työpäivän päätteeksi aina kotoisemmat vaatteet päälle, koska olen muuten puvussa / pikkutakissa. Viime viikot olen saanut kuulla, että eikö muka ole muuta päälle pantavaa kuin rennot vaatteet? Ja voisin kuulemma jo alkaa miettimään, että mitä kesällä takapihalle tehdään.
Kavereilleen vaimo valittaa, että hän saa aina tehdä kaiken itse ja minusta ei ole mihinkään. Miksi hän on kanssani vielä yhdessä?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Käykö vaimosi töissä, mutta sinä et?
Käymme molemmat töissä ja tienaamme 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että ap jättää kertomatta paljon itsestään.
Kirjoitinkin jo aiemmin, että en varmasti ole täydellinen ja jotkut asiat ehkä kestävät kauemmin kuin pitäisi, mutta onko se silti syy lytätä maanrakoon? Kuten nyt esim. grillikatos. Keväällä puhuimme asiasta, että olisi kiva laajentaa sitä, mutta se jäi kun piti laittaa rahaa auton korjaukseen ja vaatehuoneen remonttiin. Nyt se sitten pitäisi yhtäkkiä tehdä valmiiksi ennen joulua.
Kotityöt teemme 50/50. Vaimo putsaa vessat ja kylpyhuoneen, minä imuroin ja moppaan lattiat. Minä teen ruokaa, vaimo ei kokkaa oikeastaan koskaan. Minä teen ostokset, teen viikonloppuisin aamiaista, vien roskat ulos, teen polttopuut.
Jos minä istun sohvalle niin vaimo juoksee samantien sanomaan, että nyt perse ylös ja tekemään jotain, jos hän samalla on päättänyt vaikka pyyhkiä pölyjä kaapin päältä. Jos minä teen jotain (esim. imuroin) niin vaimo istuu sohvalla pelaamassa kännykällä tai katsoo Netflixiä kuulokkeet korvilla. Jos minä teen samaa kun hän siivoaa niin tuloksena on kauheat raivarit.
Olen vähentänyt urheiluakin kolmesta kahteen kertaan viikossa, koska keskiviikkoisin on vaimon mukaan aivan pakko imuroida. Imuroin joka paikan kahteen kertaan automaattisesti, koska pelkään, että sanomista tulee joka tapauksessa.
Viime aikoina olen lähtenyt töihin jo 20 minuuttia aikaisemmin ennenkuin vaimo tulee alas, koska hän joka tapauksessa huomauttaisi vaatteistani, kengistäni tai kampauksestani. Istun sitten mieluummin työpaikan parkkipaikalla ja odotan Securitaksen miehiä avaamaan ovet kuin että istuisin keittiössä pelkäämässä.
En minä kaipaisi muuta kuin harmoniaa ja iloista yhdessäoloa. Että kaikki mikä ei mene juuri suunnitelmien mukaan ei olisi samantien maailmanloppu. Toki vaikeuksia tulee ja huonoja hetkiä ei voi välttää, mutta onko elämän tarkoitus elää varpaillaan pelossa ja että voi sitten 80-vuotiaana sanoa, että minä muuten olin pirun kova imuroimaan ja moppaamaan.
Tykkään todella paljon esim. joulusta ja siitä tunnelmasta, kinkun paistosta jne. No joulupipareita ei saa tehdä, koska se suttaa ja kinkusta tulee paha haju koko taloon.
Viime vuonna tuuletin keittiötä klo 3 yöllä kun vaimon mielestä kinkku tuoksui liian voimakkaasti. Jouluaattona klo 12-14 imuroin ja sitten pitikin jo lähteä sukulaisiin.
Menin joulun välipäivinä mieluummin töihin kuin olisin jäänyt kotiin, vaikka vaimolla olikin siinä lomaa.
Teillä on iso ongelma.
Vaimo yrittää tökkiä sinua jämäköitymään ja sinä muutut entistä pakoilevammaksi. Kierre pahenee ja pahenee. Kumpikaan ei ole erityisen syyllinen vaan tilanne pitäisi saada poikki.
Jos teidän välillänne oli joskus jotain erityistä ja hyvää, aloittakaa puhtaalta pöydältä jo tänään. Vaimosi arvostaa jo sitä, että sinä miehenä otat tilanteen haltuun ja alkaa rauhoittua. Ja sinä lopetat sen pakenemisen ja pelkäämisen.
Jos taas vaan ajauduitte yhteen, ajautukaa jo ihmeessä eroon.
Voisit nyt täällä puhua avoimesti omista puutteistasi ja vioista, kun niistä vain vihjaat että niitä on. Vaimon sättiminen on varmaan vapauttavaa mutta se ei varsinaisesti auta kun vaimo ei ole kertomassa omia näkemyksiään.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, joten laadi suunnitelma. Hankit heti asunnon ja muutat. Vaikein vaihe onkin, kun hän yrittää saada sinut palaamaan. Juuri niihin hetkiin tarvit varasuunnitelman. Soitat auttaviin puhelimiin tai käy nut ryhmissä.
Asioi vaimon kanssa vain tekstiviestein, sillä äänen kuuleminen voi vedota tunteisiin. Älä vilkuile puhelinta koko aikaa. Laita uusi puhelinnumero muille. Esim vanhempasi ymmärtää varmasti jos haluat erota kun nainen ei halua lapsia.
Laita avioero vireille. Jokainen päivä on voitto. Keskity treenaamaan, aloita vaikka uusi laji. Itsepuolustuslajista saa itseluottamusta. Keskity omaan elämään ja päätä että kukaan ei saa kohdella sinua huonosti.
Olet ilmeisesti läheisriippuvainen. Ggl "ohutnahkainen narsisti". Meillä liian kilteillä on se vika, että aivan kuin odotettaisiin juuri siltä kiusaajalta lupaa ja kannustusta omille valinnoille, ja juuri sitä ei tule. Jos vaimo esim haluaa auttaa sisustuksessa, siinä käärme vain luikertelee takaisin.
Muista että täällä ainakin yksi ihminen kannustaa sinua. Vaimosi ei arvosta sinua, joten sinun ei tarvitse arvostaa häntä.
Hän ei muutu mutta sinä voit muuttua. Voit neuvoa häntä hankkimaan robotti-imurin. Siinä kaikki.
Ap, saitko mitään uutta näkökulmaa? Se, että teit avauksen tarkoittaa, että olet herännyt tilanteeseen ja kaipaat muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut keskustella ongelmista vaimosi kanssa? Tuntuuko sinusta siltä, että vaimosi jotenkin manipuloi? (Manipuloiminen olisi narsistille tyypillistä.) Voiko vaimollasi olla ongelmia työssä, ja hän purkaa stressin sinuun? Onko tilanne sama lomilla?
Olet vielä siinä iässä, että jos avioliitto ei ala toimimaan, ehdit perustaa perheen jonkun toisen kanssa.
...
Periaatteessa olen aina varpaisillani kun vaimo tulee kotiin ja pelkään, että mistä tällä kertaa tulee riitaa. Tai jos vaimo on kotona ja tulen töistä niin syke nousee ennen sisään menoa.
...
Siis mitä kettua taas? Jos tämä pitää paikkaansa, niin minkä ihmeen takia olet vielä naimisissa vaimosi kanssa?
Tässä parisuhteessa pirttihirmu on saanut tossukan haaviinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut keskustella ongelmista vaimosi kanssa? Tuntuuko sinusta siltä, että vaimosi jotenkin manipuloi? (Manipuloiminen olisi narsistille tyypillistä.) Voiko vaimollasi olla ongelmia työssä, ja hän purkaa stressin sinuun? Onko tilanne sama lomilla?
Olet vielä siinä iässä, että jos avioliitto ei ala toimimaan, ehdit perustaa perheen jonkun toisen kanssa.
...
Periaatteessa olen aina varpaisillani kun vaimo tulee kotiin ja pelkään, että mistä tällä kertaa tulee riitaa. Tai jos vaimo on kotona ja tulen töistä niin syke nousee ennen sisään menoa.
...Siis mitä kettua taas? Jos tämä pitää paikkaansa, niin minkä ihmeen takia olet vielä naimisissa vaimosi kanssa?
Tässä parisuhteessa pirttihirmu on saanut tossukan haaviinsa.
Minulla on ollut tuollainen miesystävä. Vaimonsa kanssa oli juuri noin. Meillä meni pitkään hyvin enkä ole pirttihirmu, mutta ongelmien tultua mies arkaantui ja säikkyi välittömästi, mikä johti siihen, että aloin turhautua ja painaa päälle ja mies säikkyi lisää. Ei saatu koskaan ongelmia ratkaistua ja homma meni päreiksi. Ihan fiksu mies, pärjännyt liikeneuvotteluissa jne.
Jos hän epäilee uskottomuutta tai sitä, ettet rakasta häntä. Minä ainakin sorrun asian vierestä riitelemään ja moittimaan. Keskusteleminen ei vain meillä enää onnistu. 13 vuotta naimisissa.
Mitähän tässä kävi? Onkohan ap kaivamassa routaista maata grillikatosta varten vai rohkeni puolustaa viimein itseään.
Torstai: imurointia, moppaamista. Kommentti: "sepä meni äkkiä. Yleensä imuroit alhaalla paljon kauemmin." Lopputuloksena imuroin alakerran uudestaan.
Perjantai: ok päivä.
Lauantai: kauppareissu yksin. Sen jälkeen grillikatoksen mittaamista ja muita pihahommia yksin. Eilen illalla vaimon kavereiden luona, minä kuskina. Kotona klo 04.
Tänään sunnuntai: vaimo makaa vieläkin sängyssä (klo 16.30) ja katsoo Netflixiä. Itse pelasin pleikkaria klo 12-14 kunnes vaimo tuli alas ja sanoi, että voisin viikata pyykit ja silittää omani. Ei löytänyt kaapista mitään suklaata mistä tykkäisi ja kysyi, että enkö minä eilen käynyt kaupassa?
-AP
Viikon vakio:
- paita väärin silitetty
- väärä juusto ostettu
- ma, ti & to imuroitu
- väärät vaatteet
Itsenäisyyspäivä meni imuroidessa ja keittiön kaappeja siivotessa. Vaimolla on mahakipuja eikä tänään itse tehnyt mitään.
Joka päivä kun töiden jälkeen nähtiin niin vaimon ensimmäinen kommentti oli jotain negatiivista siitä mitä olen tehnyt/en ole tehnyt tai mitä mulla oli päällä vaatteita.
Kun koitin sanoa, että tuollainen käytös on loukkaavaa enkä itse koskaan puhuisi hänelle samalla tavalla, oli vastauksena, että mehän ollaan naimisissa. Silloin pitää voida kritisoida.
Viikon vakio:
- väärä paita
- jauhelihakeitto väärin lämmitetty
- auto väärinpäin parkissa
Vaimolla on tänään firman joulujuhlat ja lupasin viedä hänet sinne, mutta takaisin täytyisi tulla taksilla, koska meinasin mennä kaverin kanssa parille sillä aikaa. Kaikki oli sovittu, kunnes vaimo eilen päätti, että olen paskahousu, jos en hae häntä juhlista. Ei viitsi sittenkään ottaa taksia (n. 5 km). Nyt on sitten mykkäkoulua ja ärhentelyä ja marttyyrimaisesti on kuulemma kävelemässä kotiin, koska minuun ei voi luottaa.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt monta kertaa kysyä, että mistä kenkä puristaa, mutta vaimon mielestä hänellä on oikeus "huomauttaa asioista". Jos lähdemme vaikka ulos yhdessä niin hän on oven raossa katsomassa mitä laitan päälle. Älä laita sitä vihreää vaan sininen paita. Mitä ne muutkin meistä ajattelee, jos sinä tulet tuon näköisenä? Jne.
Lomalla homma on aivan samanlainen. Tai siis loma on siellä minne vaimo haluaa mennä. Suunnittelin meille matkan Egyptiin kaveripariskunnan kanssa, mutta viikkoa ennen matkaa vaimo ilmoitti, ettei olekaan lähdössä, koska se olisi ollut mun kaverin ja sen vaimon kanssa. 2000€ meni kaivoon ja kaverikin lopetti yhteydenpidon.
Jos olen esim. sairaana kuten viime kuussa niin silti kaikki pitää olla tehtynä. Voisit tehdä polttipuita uuniin, oli käsky kun poskiontelotulehduksen kanssa olin kotona. Kun vaimo on kipeänä niin ei tietenkään voi tehdä mitään, koska on kipeä.
Ensin ajattelin, että ei voi olla totta. Mutta jos on, niin miksi vielä olet hänen kanssaan? Kertomasi perusteella sun kannattaa lähteä tuosta parisuhteesta jo oman terveytesikin takia.
Luin aloituksen läpi ja joitain viestejä ketjun alusta. Siellä kaikki vastasivat, että "ei ole narsisti". Olen kyllä eri mieltä näiden kanssa. Mitään tarkempaa analyysia tuosta naisesta ei voi aloituksen perusteella tehdä, mutta eiköhän tällä naisella joku persoonallisuushäiriö, tai luonneneuroosi ole.
Voi olla narsistinen persoonallisuushäiriö, tai epävakaa persoonallisuushäiriö, tai sitten jotain muuta... Seksin puute voi viitata siihen, että naisella on muita miehiä ja, kun seksin puute ja tuo jatkuva painostus yhdistetään, niin kyse voi olla siitäkin, että nainen pettää ja pyrkii hämäämään aloittajaa painostamalla, eli pitämällä miehen kiireisenä ja kiinnittämällä miehen huomion muihin asioihin, jotta mies ei saisi päähänsä epäillä pettämistä. Tällä tavoin toimii mm. sosiopaatit.
Epäilen että ap jättää kertomatta paljon itsestään.